MPD-16 vs Triggerfinger

Origineel geplaatst door Eclectus
Ik had vroeger ook problemen met keyboard-drummen. Het lukte wel, en was zelfs fun om te doen, maar het voelde niet _juist_ aan. Alsof een keyboard (toen was dat een Yamaha PSR) er inderdaad niet voor gemaakt was.

Jaren later kocht ik een Akai MPC 2000 XL, net omdat 'ie goed zou drummen. Wel... dat viel niet mee. Het lukte me maar niet. Ik vond de pads wat blubberig en veel te fragiel. Ik merkte dat ik toch veel liever op keyboards zat te drummen. Daarom heb ik toen de MPC maar verkocht.

Nu heb ik sinds enkele maanden een Roland R8. En hiermee lukt het wèl! Wat vind ik er goed aan:
- De pads zijn kleiner dan die van 'n mpc (2,7 x 2,1), en liggen dichter bij mekaar (totaaloppervlakte van de pads = 13,5 x 11,7). Daardoor is de hele drumset makkelijker bereikbaar.
- De aanslag is wonderbaarlijk goed. De aanslaggevoeligheid van elke pad kan bovendien afzonderlijk worden ingesteld!!! Je kan er bv voor kiezen om pad 13 (basdrum bv) een constant volume te geven, of je er nu hard of zacht op slaat. Voor een pad met een sound-effect zou je dan bv een maximumgrens kunnen opgeven, waardoor je het nooit te hard kan spelen. (En natuurlijk stuurt hij velocity naar de MIDI out.)
- De flam en de Roll van de R8 zijn legendarisch goed, en ook weer helemaal zelf in te stellen (en ook weer naar de MIDI out)
- Verder kan je instellen welk MIDI-noot commando er door elk pad wordt uitgestuurd, heel makkelijk!
- Je kan 5 sets van 16 pads samenstellen, da's 80 verschillende noten in totaal
- Een R8 kan je scoren vanaf 90 Euro... En als bonus krijg je'r een legendarische drumcomputer bij. Wie weet ga je'm wel gebruiken :)

Succes ermee, wat je ook kiest :okdan:

Goeie tip....kheb alleen al zoveel drumbakken......straks gebruik ik er helemala niks meer van! :(

R8 MKII lijkt me op zich toch wel grappig!

Ik zou niet voor de MPD16 gaan, gewoon al vanwege het feit dat hij maar 2 banks heeft. Dunic zegt 4 maar het zijn er volgens mij toch echt 2. Gemiste kans als je het mij vraagt. Dan lijkt me de Triggerfinger een stuk interessanter.

Maar je hebt wel me interesse gewekt voor de R8. Ik denk dat ik die maar eens ga checken. Bedank voor de tip!

Wat ik me wel afvraag... die R8, stuurt die ook een midi note-off pas op het moment dat je een toets loslaat?

De meeste drumcompu's sturen nl. op het moment dat je een toets indrukt een note-on en een note-off meteen achter elkaar. Voor drum samples is dat meestal wel OK, maar je kan zo dus niet bijv. een drumloopje triggeren door een toets in te drukken en laten stoppen door de toets weer los te laten.

En die 2 banks banks van de MPD16, dat is idd echt een beetje suf zeg.

Note-off? Goeie vraag... Ik ben het even gaan opzoeken in de manual, maar vond geen duidelijk antwoord.

Ze geven je de raad om, bij het aansturen van een synth of een sampler, een klank te kiezen met een lange decay. Dit om te voorkomen dat er te vroege note-off comando's gestuurd zouden worden, waardoor de sound ge-cut zou worden.

Dat doet me vermoeden dat de note-off commando's gestuurd worden op het einde van een ingebouwde klank. Gezien je de decay van ingebouwde klanken kan je helemaal vrij instellen, denk ik wel dat je hiermee uit de voeten kan. En er zit een klank in met een ERG lange decay, als je die gebruikt ga je zeker niet in problemen komen. Maareuh, het ging toch om _drums_ triggeren, right?

Kwestie van loops te triggeren in Ableton Live, zou een te vroeg note-off commando geen probleem mogen zijn. Je kan loops immers op verschillende manieren afspelen: bv. een keer, of zolang je een toets indrukt, of gewoon onbeperkt lekker doorgaan. Een van die manieren om loops af te spelen houdt geen rekening met note-off commando's. Als je die manier selecteert, blijft Live lekker doorspelen, zelfs als je de bewuste noot op het klavier loslaat. Mocht de R-8 voor zo'n loop note-off commando's sturen, dan maakt dat geen ene zak meer uit.

Maar of je 't nu zo kan regelen dat de loop stopt als jij de pad losloaat, geen idee... Gebruik je klavier daar maar voor :D

Was dat een afdoende antwoord op je vraag?

Origineel geplaatst door Eclectus
Was dat een afdoende antwoord op je vraag?
Eigenlijk niet, ik wou gewoon een simpel ja of nee, maar wel bedankt voor de moeite hoor :)

Met een midi monitor is dit natuurlijk zo te zien, maar ik vermoed dus dat je meteen een note-on gevolgd door een note-off krijgt bij het indrukken van een pad.

Kijk, je kan gewoon een klankje lekker bruut laten stotteren als 'ie kapt als jij de pad loslaat. Je hebt dan meer controle... is ook leuk met stem samples... "a-a-a-ah-a-a-ahyeah" enzo :)

Ik wou mensen er even attent op maken dat dit dus met de meeste drum compu's niet gaat.

Origineel geplaatst door j0ris
Kijk, je kan gewoon een klankje lekker bruut laten stotteren als 'ie kapt als jij de pad loslaat. Je hebt dan meer controle... is ook leuk met stem samples... "a-a-a-ah-a-a-ahyeah" enzo :)

Ik wou mensen er even attent op maken dat dit dus met de meeste drum compu's niet gaat.

Met een MPC kan dat. Was eigenlijk een methode die ik nog niet geprobeerd had; vlug maar even proberen met een pad over een hiphop beatje en het is idd een zeer leuke methode :P

Hier staat nog een review van de MPD-16: http://www.musictechmag.co.uk/mtm/download/mpd16

Wat ik graag zou willen weten is, of je bij deze apparaten een pad kan toewijzen aan een nootwaarde op verschillende midi channels. Dus bijv. Pad 1: note A4 op midi channel 1, Pad 2: note C3 op midi channel 2 etc.

Dit omdat zo'n apparaat me wel handig lijkt voor het aansturen van m'n Sequential Prophet 2002 samper, waarbij je in MODE 4 aan iedere individuele sample (16 stuks) een heel midikanaal kan toekennen.
Dus zeg: bassdrum op midi channel 1, snaredrum op midi channel 2.

Origineel geplaatst door j0ris
Wat ik me wel afvraag... die R8, stuurt die ook een midi note-off pas op het moment dat je een toets loslaat?

De meeste drumcompu's sturen nl. op het moment dat je een toets indrukt een note-on en een note-off meteen achter elkaar. Voor drum samples is dat meestal wel OK, maar je kan zo dus niet bijv. een drumloopje triggeren door een toets in te drukken en laten stoppen door de toets weer los te laten.

En die 2 banks banks van de MPD16, dat is idd echt een beetje suf zeg.
Voor zover ik me herinner is 't in de R8 gewoon en drumtrigger, dus net als bij de meeste drumcomputers.

heb een tijdje terug hier op het forum nog een SR-16 gekocht voor 50 piek,
zitten ook aanslaggevoelige pads op.... wel een beetje klein maar werkt perfect!

Heb sinds vanavond een Trigger Finger. Ik had hiervoor een MPC1000 waarvan ik de pads gebruikte als midi controller.

Eerste indruk: bevalt heel erg goed. Goed gebouwd. Vind de pads beter dan die van de MPC1000. Ik vond de knoppen en faders eerst onnodig, maar die blijken verdomd handig omdat je dan meteen meerdere controls op 1 apparaat hebt. Je kan makkelijk alles globaal over 2 octaven transposen. Makkelijke bediening overall.

Kortom, aanrader :)

Back