Acidfever
There's no "I" in denial.
Origineel geplaatst door Eclectus
Ik had vroeger ook problemen met keyboard-drummen. Het lukte wel, en was zelfs fun om te doen, maar het voelde niet _juist_ aan. Alsof een keyboard (toen was dat een Yamaha PSR) er inderdaad niet voor gemaakt was.
Jaren later kocht ik een Akai MPC 2000 XL, net omdat 'ie goed zou drummen. Wel... dat viel niet mee. Het lukte me maar niet. Ik vond de pads wat blubberig en veel te fragiel. Ik merkte dat ik toch veel liever op keyboards zat te drummen. Daarom heb ik toen de MPC maar verkocht.
Nu heb ik sinds enkele maanden een Roland R8. En hiermee lukt het wèl! Wat vind ik er goed aan:
- De pads zijn kleiner dan die van 'n mpc (2,7 x 2,1), en liggen dichter bij mekaar (totaaloppervlakte van de pads = 13,5 x 11,7). Daardoor is de hele drumset makkelijker bereikbaar.
- De aanslag is wonderbaarlijk goed. De aanslaggevoeligheid van elke pad kan bovendien afzonderlijk worden ingesteld!!! Je kan er bv voor kiezen om pad 13 (basdrum bv) een constant volume te geven, of je er nu hard of zacht op slaat. Voor een pad met een sound-effect zou je dan bv een maximumgrens kunnen opgeven, waardoor je het nooit te hard kan spelen. (En natuurlijk stuurt hij velocity naar de MIDI out.)
- De flam en de Roll van de R8 zijn legendarisch goed, en ook weer helemaal zelf in te stellen (en ook weer naar de MIDI out)
- Verder kan je instellen welk MIDI-noot commando er door elk pad wordt uitgestuurd, heel makkelijk!
- Je kan 5 sets van 16 pads samenstellen, da's 80 verschillende noten in totaal
- Een R8 kan je scoren vanaf 90 Euro... En als bonus krijg je'r een legendarische drumcomputer bij. Wie weet ga je'm wel gebruiken
Succes ermee, wat je ook kiest![]()
Goeie tip....kheb alleen al zoveel drumbakken......straks gebruik ik er helemala niks meer van!

R8 MKII lijkt me op zich toch wel grappig!