Bootleggen , edits ?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JohnDoe31

Gedeactiveerd account
ik had een vraag over bootleggen van platen .. hoe kan je het laag weer strak krijgen ?
sommige bootlegs hebben van dat wobbelige laag .. je weet wel je lage tonen speaker gaat harder heen en weer dan je bas hoort .. dit omdat ze vinyl als bron gebruiken bijv.. is dat er uit te compressen ofzow zodat je het harder kan zetten in een zaal zonder dat de speakers over hun nekgaan ?

thanks !

Hmm ik begrijp het niet helemaal. Zie je de woofer bewegen maar hoor je geen bas ? Dan lijkt mij het handig om met een hpf alles beneden de 45HZ weg te filteren.

Dit komt inderdaad bij bepaalde platen voor. Gewoon een high pass filter (low cut filter) op 35 - 45 Hz gebruiken en je bent zeer waarschijnlijk van die problemen af.

Origineel geplaatst door Backdrop
Hmm ik begrijp het niet helemaal. Zie je de woofer bewegen maar hoor je geen bas ? Dan lijkt mij het handig om met een hpf alles beneden de 45HZ weg te filteren.

nope .. als je een kopie maakt van een plaat .. dus een bootleg .. dus niet direct van een cd maar van plaat opneemt en dan daar een plaat van perst dan wil het wel eens zo zijn dat de speaker harder heen en weergaat dan de bas .. als je dergelijke platen draait in een club wil dat nog weleens eerder rondzingen dan normaal ..

das dus het probleem .. heb die 45 hz filter nog niet geprobeerd .. vind het wel tricky .. ik haal bijv nooit iets weg onder de 80 hz .. maar het is het proberen wel waard ..

En Kassen .. denk eens na .. je denk toch niet dat ik bootleg ga kopen/verkopen waarvan er een perfecte vinyl versie bestaat .. :confused:

Nee, dat dacht ik niet, maar ik irriteer me een beetje aan bootleg platen de laatste tijd.

Het is een beetje als illegale MP3's en ilegale software waar schijnbaar een verlangen voldoende rechtvaardiging is voor kopieren

Ik sprak dit voorjaar met iemand die een redelijk groot label draait en daarnaast schijnbaar ook bootlegs uitgeeft via andere kanalen. Hij deed het voorkomen alsof waneer een artiest van een oude plaat "nee" zei over een licentie of intentioneel volledig anoniem en onberijkbaar was dat bootleggen noodzakelijk maakte omdat er een markt was.

Ik kan me daar niet in vinden en eerlijk gezecht vind ik het erger dan MP3's en warez omdat er winst op gemaakt wordt. Het ontneemt ook de artiest iedere vorm van quality controll of controle over de presentatie van zijn werk. Als iemand iets in een gelimiteerde opgave uitgeeft om een bepaalde waarde te creeren of als een artiest iets niet wil heruitgeven omdat hij er bijvoorbeeld niet meer achter staat dan vind ik dat je dat moet respecteren. Ik zou woedend zijn als iemand mij dat flikte. Niet echt vanwegen de wetgeving maar vanwegen het disrespect naar de artiest. Ik vind dit eigenlijk, vooral als een artiest "nee" zecht, een grote schande. Ik zou graag zien dat andere artiesten zich hier tegen uitspraken; per slot van rekening zou het hen ook kunnen overkomen, maar in dat gesprek keek eigenlijk iedereen vooral een beetje beschaamd toen ik boos werd.

Daarnaast; toen ik afgelope weekeind in Amsterdam was zach ik een een "disco" bakje een set bootleg platen. Die hadden per plaat drie a vijf van de nummers die de afgelope paar jaar populair waren of disco feesten. Geen avontuurlijke keuzes, geen verasingen, gewoon exact wat iedreen de godsganse dag al draait en waar veel mensen maanden naar zoeken en veel voor betaald hebben. Dat haalt toch wel erg de lol er uit, zeker in een veld waar al teveel eenheids worst is.

Maar ja, dat ben ik. Ouderwets, mischien?

Als het dan toch moet (onder het motto gebruik alsjeblieft eerst bleekmiddel als je echt naalden moet delen) dan is idd een hoog doorlaat filtertje de oplossing. PA's doen toch vaak bijna niks onder de 50Hz dus dat maakt niet zo vreselijk veel uit en voor slechte opnames scheelt het een hele hoop headroom.

Neurosis brengen eigen bootlegs uit:

http://www.musicmeter.nl/album/33233

Problemen opgelost!

EDIT:

Nog maar een quote er tegenaan in het holst van de nacht...

official bootleg.01... is the first in a series of "specially priced quality recordings of neurosis' live performances." The series is designed to "put an end to low quality, overpriced recordings which do not represent the vision of [Neurosis'] music." Aside from this brief statement, that appears on the back of the album, there is no information regarding planned future releases on either the Neurosis homepage or the Neurot Recordings homepage. Judging from the length of the album (approx. 57 minutes), this is (or appears to be) an entire concert (as opposed to selected concert snippets).

Origineel geplaatst door Kassen
Nee, dat dacht ik niet, maar ik irriteer me een beetje aan bootleg platen de laatste tijd. + VERHAAL
PA's doen toch vaak bijna niks onder de 50Hz dus dat maakt niet zo vreselijk veel uit en voor slechte opnames scheelt het een hele hoop headroom.

Je moet je nie druk maken! slecht voor je hart.

PA doen niet vaak onder 50 Hz? ech wel maar vaak verkeerd. Zeker als een dj aan de knoppen staat die niet eens begrijpt hoe eq werkt. Theo Parrish staat met kop en schouders bovenaan.

Dat laag in de platen is de rumble van de naald in het element. Dat moet je er gewoon uitfilteren middels notch, klaar.

Origineel geplaatst door Kassen
Nee, dat dacht ik niet, maar ik irriteer me een beetje aan bootleg platen de laatste tijd.

Het is een beetje als illegale MP3's en ilegale software waar schijnbaar een verlangen voldoende rechtvaardiging is voor kopieren

Ik sprak dit voorjaar met iemand die een redelijk groot label draait en daarnaast schijnbaar ook bootlegs uitgeeft via andere kanalen. Hij deed het voorkomen alsof waneer een artiest van een oude plaat "nee" zei over een licentie of intentioneel volledig anoniem en onberijkbaar was dat bootleggen noodzakelijk maakte omdat er een markt was.

Ik kan me daar niet in vinden en eerlijk gezecht vind ik het erger dan MP3's en warez omdat er winst op gemaakt wordt. Het ontneemt ook de artiest iedere vorm van quality controll of controle over de presentatie van zijn werk. Als iemand iets in een gelimiteerde opgave uitgeeft om een bepaalde waarde te creeren of als een artiest iets niet wil heruitgeven omdat hij er bijvoorbeeld niet meer achter staat dan vind ik dat je dat moet respecteren. Ik zou woedend zijn als iemand mij dat flikte. Niet echt vanwegen de wetgeving maar vanwegen het disrespect naar de artiest. Ik vind dit eigenlijk, vooral als een artiest "nee" zecht, een grote schande. Ik zou graag zien dat andere artiesten zich hier tegen uitspraken; per slot van rekening zou het hen ook kunnen overkomen, maar in dat gesprek keek eigenlijk iedereen vooral een beetje beschaamd toen ik boos werd.

Daarnaast; toen ik afgelope weekeind in Amsterdam was zach ik een een "disco" bakje een set bootleg platen. Die hadden per plaat drie a vijf van de nummers die de afgelope paar jaar populair waren of disco feesten. Geen avontuurlijke keuzes, geen verasingen, gewoon exact wat iedreen de godsganse dag al draait en waar veel mensen maanden naar zoeken en veel voor betaald hebben. Dat haalt toch wel erg de lol er uit, zeker in een veld waar al teveel eenheids worst is.

Maar ja, dat ben ik. Ouderwets, mischien?

Als het dan toch moet (onder het motto gebruik alsjeblieft eerst bleekmiddel als je echt naalden moet delen) dan is idd een hoog doorlaat filtertje de oplossing. PA's doen toch vaak bijna niks onder de 50Hz dus dat maakt niet zo vreselijk veel uit en voor slechte opnames scheelt het een hele hoop headroom.

ik snap je punt .. zelf vind ik - als ik principieel kijk - samplen ook gewoon jatten .. ken ook het argumenten dat als de artiest niet meer leeft of de masters niet meer bestaan dat men dan bootleggen wel oke vindt .. En ja bootleggen van hits .. tja .. blijft moeilijk .. vanuit een artiest zijn point of view kan ik er zeker in komen ( dat is ook de kant vanuit waar jij het beschrijft ) maar tot een bepaalde hoogte (muziek is wel een soort gemeenschappelijk goed vind ik) .. als je echt naar intellectueel eigendom kijkt ( zoals ik ook al zei over samplen ) dan wordt er verschrikkelijk veel gejat .. maar waar eindigt het en waar trek je de lijn ? Zijn de boys van 'Mattel'ica dan geen geldwolven als ze problemen maken over downloaden als ze redelijk stuk van de cake in handen hebben ? ik vind een beetje van wel .. en het heeft niks meer met muziek te maken maar puur met zaken .. is ook nodig .. maar zelf denk ik tot zekere hoogte .. als mensen denken dat ze de wet achter hun hebben staan moeten ze maar doen wat ze niet laten kunnen maar bij mij zullen ze geen credit of respect als artiest verdienen .. niks mis met voor jezelf opkomen maar iemand die zich artiest noemt moet zich als het er opaan komt wat mij betreft ook de muziek boven zaken zetten ..

ook dat artiesten geen toestemming geven heb ik nog een maar .. veelal heb je niet te maken met artiesten maar met platenmaatschappijen, publishers, managers en eigenlijk met iedereen te maken BEHALVE dus de artiest .. de rechten van de masters liggen namelijk in veel gevallen ( zeker bij de wat oudere contracten zoals bijv die van Prince ) bij de platenmaatschappijen. Zij kunnen dan uitmaken of iets gelicensieerd wordt .. en daar zit bij veel mensen die bootlegs maken het euvel ..

voor de rest zit ik vooral in de edits ... heb wel een idee voor een 1 op 1 bootleg maar kan het niet over me hart verkrijgen om het ergens te droppen .. als ik het zou doen dan zou het alleen zijn om die muziek een breder draagvlak te geven maar het is gewoon weg onmogelijk om van te voren de juist 'ppd' prijs voor het verkochte aantal te bepalen en zo zonder winst alleen de muziek goed te doen ..

...En dat is dan ook wel weer redelijk.

:¬)

Toch; highpass filtertje doet al een hoop. Als ik een weerbarstige file binnen krijg waar iet mee moet gebeuren dan is dat vaak het eerste waar ik naar grijp. Niet te hoog zetten, maar ook weer niet te bang zijn. Gwoon zo rond de 30 Hz afhakken. Neem een saze lineair FIR filter (of eq) als je de interactie tussen dat en het overgebleven laag niet vertrouwd.

Niet extra compressen als dat niet strikt noodzakelijk is. Heel klein beetje hoog d'r bij vanuit een Vitaliser of zo kan het ook een heel eind heen opfleuren. Als je nog steeds moeite met dat HP filter hebt; open je file gewwon eens in een wave editor en kijk gewoon eens visueel naar wat zo'n filter doet. Vaak ziet het er meteen een stuk netter uit.

Ow ja, nog even over dat bootje leggen. Er word pas een boot neergelegd als het nummer echt interessant is, hitje is geweest of zeldzaam dingetje wat never nooit niet op CD komt laat staan te vinden is (of voor een bak geld).

Met die hitjes is al een andere bak geld mee verdient en die bootlegs zijn er maar een aantal van. Daar worden geen 10000 van geperst. hoogstens 500 - 1000. Daar valt als artiest niet tegen aan te procederen aangezien het a) al vaak moeilijk is op te sporen en b) van een kale kip valt niets te plukken.

Dingen die hitjes zijn geweest daar zijn er genoeg exemplaren van; dan moet je maar zoeken. Als voor een compositie wel een markt is maar hij komt niet uit of alleen voor "een bak geld" dan is dat schijnbaar de beslissing van de componist.

Een lage pak-kans rechtvaardicht dit soort gedrag natuurlijk ook niet.

Maar je, jullie doen maar. Schijnbaar vinden de moderators dit soort gedrag ook helemaal ok. Draadje over gratis (naar we aannemen) cracks worden meteen gesloten maar bootleggen is helemaal prima.

Leve het kapitalisme.

Bootleggers tegen de muur.
Blijf gewoon met je poten van iemand zijn of haar werk af.
Heb het ook een paar keer meegemaakt, dat je platen van jezelf rond ziet gaan.

Als een plaat moeilijk te verkrijgen is, wie of wat is iemand dan om dan maar aan dat aanbod te voorzien en het recht in eigen handen te nemen?

Heeft geen flikker met kapitalisme te maken, je bent toch zeker blij als je een nummer vind welke ALLEEN op een bootleg te vinden is. Ik weet zeker dat jij die dan koopt en geen 150 dollar voor het orgineel neerlegt.

dat gewapper van de bass-conussen zijn idd subsone tonen die niet meer door de PA weergegeven kunnen worden, of onhoorbaar laag zijn. Met een highpass/lowcut filter haal je dat er zo uit.

maar waarom je dat alleen bij bootlegs ziet? misschien omdat die niet goed bewerkt worden voordat ze gesneden worden??? normaliter worden die ultralage tonen er netjes uitgehaald voordat de lacquer wordt gemaakt
\

Origineel geplaatst door Mostatic
Heeft geen flikker met kapitalisme te maken, je bent toch zeker blij als je een nummer vind welke ALLEEN op een bootleg te vinden is. Ik weet zeker dat jij die dan koopt en geen 150 dollar voor het orgineel neerlegt.

Ik denk dat 't cynisch bedoeld was van Kassen, alleen als 't uitkomt schend je blijkbaar auteursrechten... cracks en illegaal mp3's downloaden is uit den boze, maar voor een orginele zeldzame plaat heb je geen 150,- over. Dan blijven er dus 2 consequente oplossingen over; kopieren nooit toestaan, of de auteursrechten afschaffen :)

Origineel geplaatst door razmatazz
Bootleggers tegen de muur.
Blijf gewoon met je poten van iemand zijn of haar werk af.
Heb het ook een paar keer meegemaakt, dat je platen van jezelf rond ziet gaan.

Als een plaat moeilijk te verkrijgen is, wie of wat is iemand dan om dan maar aan dat aanbod te voorzien en het recht in eigen handen te nemen?

nou nou .. daar heb je die arrogante muzikanten weer .. sorry hoor maar denk nou is niet alleen vanuit je eigen wereldje .. tis toch ook een goed iets dat (oude) muziek opnieuw wordt uitgebracht ? en wrm zou je er 150 euro voor moeten betalen ? wat een debiel iets is dat nou weer ? beetje handelaren spekken .. wooow .. en kom nou niet aan met label strategieen want vaak loont het ook gewoon niet de moeite om er 500 extra van te persen of is het een te groot risico .. met hun exclusiviteit .. :r

ken nog wel wat hypocrieten die bootleggers verketteren maar zelf ook gesampled hebben alsof hun leven er van af hing en dat zonder te clearen en vervolgens er gewoon geld aan verdienen .. en nu zeuren als hun plaat gebootlegged wordt terwijl je zelf ook niet met je fikken van andermans werk kon afblijven ..

soms het .. zijn artiesten nog erger dan politica's .. bah :r ..

zo dat moest er effe uit ! :D

Origineel geplaatst door GnarlyBarf
Ik denk dat 't cynisch bedoeld was van Kassen, alleen als 't uitkomt schend je blijkbaar auteursrechten... cracks en illegaal mp3's downloaden is uit den boze, maar voor een orginele zeldzame plaat heb je geen 150,- over. Dan blijven er dus 2 consequente oplossingen over; kopieren nooit toestaan, of de auteursrechten afschaffen :)

kassen verliest zichzelf een beetje in die reply ..
staat namelijk niks illegaals in dit topic ..

probleem op dit forum is dat er maar het woordje 'crack' in een topic hoeft te staan en vervolgens beginnen muziekwinkels te dreigen met platgooien van dit forum .. das weer een heel ander iets in mijn optiek .. al kan ik de kromheid wel een beetje begrijpen van kassen .. maar in dit geval houden we ons weer prima aan de wet .. :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back