Origineel geplaatst door Kassen
Nee, dat dacht ik niet, maar ik irriteer me een beetje aan bootleg platen de laatste tijd.
Het is een beetje als illegale MP3's en ilegale software waar schijnbaar een verlangen voldoende rechtvaardiging is voor kopieren
Ik sprak dit voorjaar met iemand die een redelijk groot label draait en daarnaast schijnbaar ook bootlegs uitgeeft via andere kanalen. Hij deed het voorkomen alsof waneer een artiest van een oude plaat "nee" zei over een licentie of intentioneel volledig anoniem en onberijkbaar was dat bootleggen noodzakelijk maakte omdat er een markt was.
Ik kan me daar niet in vinden en eerlijk gezecht vind ik het erger dan MP3's en warez omdat er winst op gemaakt wordt. Het ontneemt ook de artiest iedere vorm van quality controll of controle over de presentatie van zijn werk. Als iemand iets in een gelimiteerde opgave uitgeeft om een bepaalde waarde te creeren of als een artiest iets niet wil heruitgeven omdat hij er bijvoorbeeld niet meer achter staat dan vind ik dat je dat moet respecteren. Ik zou woedend zijn als iemand mij dat flikte. Niet echt vanwegen de wetgeving maar vanwegen het disrespect naar de artiest. Ik vind dit eigenlijk, vooral als een artiest "nee" zecht, een grote schande. Ik zou graag zien dat andere artiesten zich hier tegen uitspraken; per slot van rekening zou het hen ook kunnen overkomen, maar in dat gesprek keek eigenlijk iedereen vooral een beetje beschaamd toen ik boos werd.
Daarnaast; toen ik afgelope weekeind in Amsterdam was zach ik een een "disco" bakje een set bootleg platen. Die hadden per plaat drie a vijf van de nummers die de afgelope paar jaar populair waren of disco feesten. Geen avontuurlijke keuzes, geen verasingen, gewoon exact wat iedreen de godsganse dag al draait en waar veel mensen maanden naar zoeken en veel voor betaald hebben. Dat haalt toch wel erg de lol er uit, zeker in een veld waar al teveel eenheids worst is.
Maar ja, dat ben ik. Ouderwets, mischien?
Als het dan toch moet (onder het motto gebruik alsjeblieft eerst bleekmiddel als je echt naalden moet delen) dan is idd een hoog doorlaat filtertje de oplossing. PA's doen toch vaak bijna niks onder de 50Hz dus dat maakt niet zo vreselijk veel uit en voor slechte opnames scheelt het een hele hoop headroom.