[Clavia] Nord Modular G2 Version 1.40 uit!

Der_Mantie

Vintage lit

Attachments

• nmg2_muta.jpg
    nmg2_muta.jpg
    110,2 KB · Bekeken: 111
NOTE! The Patch Mutator only exists in the editor, and is not available in the
synth itself. Therefore, it can only be used when the G2 is connected to the
computer editor.

dastoch weer zonde.:bekdicht:

waneer ik een draadje buitende editor sleep blijft dit icoontje zichtbaar, een bugje?

"The patch window automatically scrolls when dragging a cable outside
the window"

nou bij mij niet. :confused:

dit was op een athlon 64 pc met xp ga ook nog wel ff osx proberen.

8o)

Origineel geplaatst door sweety
NOTE! The Patch Mutator only exists in the editor, and is not available in the
synth itself. Therefore, it can only be used when the G2 is connected to the
computer editor.

dastoch weer zonde.:bekdicht:
Ja, wat denk jij... dat was al lang bekend, en een beetje ingewikkeld om in de synth zelf te implementeren, niet? Ik vind het cool eruit zien, en idd niet een standaard patch randomizer zoals hier op het forum vaak (klagend) werd gesuggereerd. Go Clavia :halleluja

Origineel geplaatst door gerrie79
waneer ik een draadje buitende editor sleep blijft dit icoontje zichtbaar, een bugje?

Dat zou heel goed kunnen, want al die Beta-testers hebben zich de pleuris zitten werken op die Mutator :D
Je begrijpt het al: ik deed dit keer maar niet mee, want met zo'n klein kereltje in huis heb je niet alle tijd meer...

Wout

Origineel geplaatst door vos_paul
... Ik vind het cool eruit zien, en idd niet een standaard patch randomizer zoals hier op het forum vaak (klagend) werd gesuggereerd.

Het programma van Palle Dahlstedt bestaat al zo'n 5 jaartjes. De originele versie werkte via Midi, dus buiten het systeem om. In de Beta-test fase is er wel veel veranderd aan het programma en vooral de verschillende 'lock' mogelijkheden zijn erbij gekomen.

Wat is nu het nut van zo'n programma?
Natuurlijk lekker speelgoed als het buiten regent :)
Maar ook als een geluid het nou net niet helemaal is wat je wilt gebruiken, maar je zit er wel bijna, dan kan je wat random, met mate - zoals je moeder al zei - er in stoppen en de geluidjes eenvoudig in het opslaggebied plaatsen, zodat je weer kunt doorgaan om wat verder te gaan zoeken, zonder dat je de andere pogingen weggooit door weer te draaien aan knoppen. In studio's een nuttig stukje gereedschap.

Tip: wees vooral matig met random bij FM!

PS in eerdere versies verliep de random via de Patch Adjust, wat een apart tooltje is verwerkt.

Wout

Ik zit de mutator manual te lezen, en ze hebben echt intelligente dingetjes erin gebouwd. Neem nou een 'probability distribution' voor nieuw te kiezen waarden. Blijkt dus een attack setting van 45sec relatief veel minder gekozen te gaan worden dan de vaker 'muzikaal nuttige' lagere attack waardes. Slim :geslaagd:

Ik was erg sceptisch......maar ik moet toch echt toegeven dat dit een enorme potentie heeft. Je knalt er zo een berg leuke variaties uit. En nog bruikbaar materiaal ook.....

SUPER!

Origineel geplaatst door Lacertus
Heeft Douglas Adams mee ontworpen??? 8o)
Dan zou het eerder een "improbability distribution" geweest zijn ;)

Goed dat zoiets erin zit; ik snap nooit zo goed waarom "random" op computers meestal "uniformly distributed random" betekent, terwijl het niet heel ingewikkeld is om daar iets normaalverdeelds van te maken.

Origineel geplaatst door Meinte37
....terwijl het niet heel ingewikkeld is om daar iets normaalverdeelds van te maken.

Er staat niet dat het een NORMAL probability distribution is. In de mutator manual wordt het zodanig beschreven, dat het geen gelijke kansverdeling is voor verschillende paramaters. Zo neigen attack waardes naar kleine waardes (scheef verdeeld dus), terwijl bij osc frequenties de extremen gemeden worden (klinkt meer als normaal verdeeld, maar hoeft helemaal niet natuurlijk).

Waarom andere developers het niet doen: je kan zien hoelang Clavia bezig is geweest met implementeren van dit systeem :duivels:
Maar serieus: het is natuurlijk meer werk, dus duurder, dus gebeurt niet snel.

Origineel geplaatst door vos_paul
Er staat niet dat het een NORMAL probability distribution is. In de mutator manual wordt het zodanig beschreven, dat het geen gelijke kansverdeling is voor verschillende paramaters. Zo neigen attack waardes naar kleine waardes (scheef verdeeld dus), terwijl bij osc frequenties de extremen gemeden worden (klinkt meer als normaal verdeeld, maar hoeft helemaal niet natuurlijk).

Waarom andere developers het niet doen: je kan zien hoelang Clavia bezig is geweest met implementeren van dit systeem :duivels:
Maar serieus: het is natuurlijk meer werk, dus duurder, dus gebeurt niet snel.
Het is niet ingewikkeld om er een willekeurige verdeling van te maken, zolang je maar ergens wat code hebt liggen om de "inverse probability distribution function" (zoals dat zo mooi heet) met enige nauwkeurigheid uit te rekenen. Die code is er zeker wel voor de meeste bekende (continue en differentieerbare) kansverdelingsfuncties, dus kun je dat op de spreekwoordelijke regenachtige zondagmiddag wel voor elkaar boksen. Opnemen in je applicatie is nogal maken: i.p.v. random() gebruik je invpdf(random())...

Tja, was het leven maar zo eenvoudig :D

Ik ben zo gelukkig geweest het hele proces via Palle Dahlstedt te mogen volgen en gedurende de jaren, met vele stille momenten, dat wel, heb ik die random eerst zien en horen springen van de ene 'Tsjwing' naar de andere 'Brwroembb' en eigenlijk kwam ik tot de conclusie dat random eigenlijk altijd maar random is. Verdomd, vaak klinkt het eigenlijk hetzelfde.

Langzamerhand, en vooral de laatste maanden, is er meer rust in dat hele gebeuren gekomen en nu ik weer eens lekker met die Mutator heb kunnen werken lijkt het wel of Dahlstedt in samenwerking met Clavia dat hele random een beetje getemd heeft. Zelfs de meest eenvoudige Patches geven hele leuke resultaten.

Natuurlijk zijn er gebruikers die hier totaal geen boodschap aan hebben. Er zijn sound designers die volledig een concept in hun hoofd hebben en dat op een G2 in elkaar zetten en dat dan nog werkt ook! Inderdaad, zij hebben weinig aan een Mutator.

Maar voor de mindere Synth Wizzards is die Mutator een handig tooltje.

Trouwens, die Patch Adjuster is ook heel goed te gebruiken. Een paar keer draaien aan een knopje en je weet wat er zo ongeveer mogelijk is in een Patch.

Nu op naar het volgende tooltje: de Morph Creator! Twee variaties worden bekeken op verschillen en die worden dan als Morphs in de Patch opgeslagen. Via een controller (ModWheel) kunnen alle tussenliggende waarden gemaakt worden)

Wout

De "mutator" van Davesmith evolver in de software editor was er al een tijdje.... heeft clavia daar ook naar gekeken? werkt ook met mom and dad and getting kids... incl de sequencer noten!!

Clavia zal er best wel naar gekeken hebben.

Dahlstedt's Randomizer is van 17 mei 1999
Op onderstaande foto geef ik uitleg over de voorloper van de Mutator, MutaSynth, op 8 juli 2000. Waarschijnlijk lopen bepaalde zaken synchroon...

Wout

Attachments

• nmd20017.gif
    nmd20017.gif
    47,3 KB · Bekeken: 105
Back