yamaha stagepiano p120/p140

Christiaan87

Nieuwkomer
Hallo,

ik ben al een tijdje op zoek naar een voor mij geschikte stagepiano, waar ik vooral let op de kwaliteit van het pianogeluid en de aanslag. Eerst ging ik voor de Roland rd-700, maar net toen ik deze wilde kopen voor een spotprijs (1275,-) was een ander mij voor, terwijl bleek dat deze ook helemaal uit de roulatie is. Het alternatief is de Roland RD-700 SX, maar dit gaat echt boven mijn budget.

Na wat andere piano's geprobeerd te hebben viel mijn oog op de yamaha p-140. Redelijke prijs, mooi geluid, goeie aanslag enz. Nu las ik dat hier niet alles in orde was: de output kan niet gereguleerd worden (tenminste, dat heb ik eruit opgemaakt). Hierdoor is deze meer geschikt als homepiano, en minder als stage.. De p-120 heeft dit probleem niet, alleen deze heb ik nog niet getest.

Wat is jullie advies?

Waarom wil je de output regelen je bedoelt met een pedaal?

Ik was onder de indruk van de piano sound van de P140, aanslag vond ik iets te zwaar naar mijn smaak, maar misschien went het wel. Maja er zitten boxen in dus ja, het is vooral bedoeld als homepiano om zelf naar te luisteren en niet als stage piano.

Ik bedoelde met een pedaal ja. Inmiddels is het opgelost: ik heb de p-90 aangeschaft. Heeft een zelfs mooier geluid dan de 140, en de output kan ook handmatig bediend worden :)

Ik persoonlijk had de P120 gekozen boven de P90, omdat die laatste niet multitimbraal is. De P120 heeft een 2-sporen sequencer waarbij je voor elk spoor een aparte klank kan selecteren. Er zitten maar 12 klanken op, maar ze zijn heel divers ten opzichte van elkaar en inzetbaar voor heel veel doeleinden. Misschien vinden sommigen dat de P120 weinig functies heeft, maar met creativiteit haal je daar toch heel veel uit.

Maar goed, het hangt ervan af waar je het instrument voor wilt gebruiken. Wil je er puur piano op spelen is de P90 een goede keus denk ik.

Ikzelf heb de Roland RD-700sx. Het is de opvolger van de RD-700, maar op vele fronten is ie verbeterd. Ten eerste de pianoklank: de Superior Grand. Het is een klank die vorig jaar werd geïntroduceerd en zich kwalitatief kan meten met Yamaha, maar toch heel anders van karakter is. Yamaha klinkt transparant, helder en fijngevoelig, terwijl de Superior Grand van Roland wat warmer, donkerder en massiever is. Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat. (En ook wat voor muziek je ermee speelt.) De RD-700sx beschikt over XLR-uitgangen die zowel on stage als voor studio-opnamen beter zijn dan gewone line-out uitgangen. De EP's klinken helderder dan op de RD-700 en ook de (vele) effecten zijn van betere kwaliteit.

Maar goed, je hebt gekozen voor de Yamaha P90 en ik denk dat het zeker geen slechte keus is geweest. Veel professionele muzikanten hebben dat instument ook.

Ik heb de RD300SX gekocht
Ik zat ook aan de p140 te denken, maar vond deze beter klinken (over smaak valt niet te twisten :D)

Origineel geplaatst door Christiaan87
Ik bedoelde met een pedaal ja. Inmiddels is het opgelost: ik heb de p-90 aangeschaft. Heeft een zelfs mooier geluid dan de 140, en de output kan ook handmatig bediend worden :)

Heel veel plezier ermee :) Ik heb er zelf nog geen moment spijt van gehad dat ik 'm gekocht heb!
Volgens mij kun je in de P90 ook gewoon 2 geluiden selecteren als je de sequencer gebruikt hoor. Maar ik gebruik de sequencer niet.. moet gewoon spélen op dat ding! :mega:

Ja roland speelt altijd lichter he, vond tot nu toe alle rolands prul spelen, als je de toets losliet dan stuiterde hij boven nog even, erg irritant. Maar misschien dat het bij het topmodel wel goed is, zoals ook de P250 beter speelt dan de rest. Op die piano vergelijk site vond ik de nieuwe roland erg mooi klinken(het mooist van allen eigenlijk erg heldere klank, veel detail), helaas staat de P250 er niet bij dus direct vergelijken op de site kan niet..... :(

Nadeel vind ik toch dat er geen boxen bij zitten, maar dan heb je wel weer meer opties met ritmes en dergelijke, en 4 zones...

Blijft moeilijk, als hij lekker speelt ga ik toch heel erg twijfelen.

Ik heb een GEM Promega 3 te koop (zie onderstaande link voor meer info), toch ook heel mooi.

ik kan de p140 van harte aanbevelen. Hij klinkt goed, speelt lekker en ziet er een stuk beter uit dan de p120.

Back