Help needed-kapottte geluidskaart?

Chili

Ingeburgerd
Even een noob-vraagje.. Ik gebruik mijn pc niet zozeer voor het produceren, maar neem wel vaak mijn eigen mixes op. Mijn geluidskaart vertoont echter de laatste tijd wat vreemde kure, tenminste, ik denk dat het mijn geluidskaart is.. Het is een on-board geluidskaartje, niet veel speciaals dus. Misschien dat jullie een van de volgende problemen bekend voorkomt en misschien weet een van jullie ook wel een oplossing. Problemen die voorkomen:
- Zachte ruis/kraak/hoge pieptoontjes (deze nemen toe als ik mijn muis beweeg)
- Als ik een mix opneem via de aux in (met verschillende progs geprobeerd) varieert het volume bij het afspelen van deze mix
- Ik hoor als ik het geluid van mijn pc hard zet een soort getik van een klokje of iets dergelijks?

Het wordt sowiezo tijd voor een nieuwe geluidskaart (Terratec 6fire lijt me geen slechte keus), maar ik wil graag weten of er ook andere oorzaken kunnen zijn van deze problemen...

Hey Chili,

Misschien kun je ff beginnen om de nieuwste chipset drivers voor je systeem te downloaden en te installeren.
Moet je kijken wat voor moederboard er in je pc zit met wat voor n chipset(VIA, Intel, Nforce.......)
Zo te lezen is er meer mis met je onboard geluidskaart maar je kunt dit natuurlijk altijd ff proberen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Greetings...Defaulty

Re: Help needed-kapottte geluidskaart?

Problemen die voorkomen:
- Zachte ruis/kraak/hoge pieptoontjes (deze nemen toe als ik mijn muis beweeg)
- Ik hoor als ik het geluid van mijn pc hard zet een soort getik van een klokje of iets dergelijks?

Dit is "gewoon" storing van je moederbord naar de geluidschips. Betekent waarschijnlijk dat je moederbordfabrikant z'n geluid niet erg belangrijk vond en weinig of geen filtering op de voedingslijnen heeft gezet. Je hebt kans dat dat wat beter wordt met een aparte geluidskaart, maar als er zoveel storing op de voedingslijnen zit loop je het risico dat je die storing ook in een nieuwe kaart gewoon hoort.
In dat geval zal alleen een externe USB of Firewire geluidskaart storingsvrij werken (of een nieuw moederbord).

Storingen op je voedingslijnen kunnen trouwens ook veroorzaakt worden door een te zwakke voeding.

Is je PC en alles waar hij op aangesloten zit geaard? Door een verschil in aardniveau van je apparaten worden dit soort storingen soms ook versterkt.

Onboard

Onboard

Onboard geluidskaartjes zijn op dit forum uit den boze dacht ik... :D
ASIO is wot u need dude !
For your info : de DMX6 fire wordt helaas niet meer gemaakt.
De Aureon Universe en de Aureon firewire zijn de opvolgers.

Thanks voor jullie info.

Ik kan dus, om problemen te voorkomen, beter een USB-/firewire soundcard aanschaffen begrijp ik? Dan zou ik in ieder geval van het probleem af moeten zijn. De PC is idd niet geaard, heb geen geaarde wandcontactdoze op mijn kamer.. Zou een draadje van mijn metalen behuizing naar de verwarming het probleem op kunnen lossen?

Back