[jeugdsentiment] De eerste muziek die je je kan herinneren?

Hanz

Anonieme Analogist
Hebben jullie dat ook wel eens gehad? Dat je vroeger, als klein kind, een nummer regelmatig hebt gehoord, dat echt massief jeugdsentiment teweeg brengt als je het jaren later weer eens terughoort? ;{

Ik kwam gisteren heel erg toevallig weer achter de titel van een nummer, dat ik ongeveer voor het laatst heb gehoord toen ik een jaar of 4 was... (pakweg 27 jaar geleden). Mijn moeder had het op singletje, en draaide het toenertijd volgens mij behoorlijk vaak...
Nou wist ik er eigenlijk niet veel meer van, maar toevallig bleek er opruiming te zijn in m'n ouderlijk huis, en kwam de plaat weer boven tafel...

Het betreft bij nader inzien eigenlijk een behoorlijke draak van een nummer ...
Titel: "Et les oiseaux chantaient" van de band "Sweet People". Blijkt trouwens ook hoge ogen te gooien in de begrafenis top-50... :D

... maar toch... damn, wat leuk om weer eens terug te horen... (zie attachment)
Vraag me eigenlijk af wat voor (onbewuste) invloed het nummer moet hebben gehad, als je weet wat voor muziek ik tegenwoordig luister... :D

Attachments

• sweetpeople.mp3
    915,6 KB · Bekeken: 92
Bruce Springsteen...

..nog steeds de man die me gemaakt heeft tot wat ik ben!

1big_sept.jpg

boss...bedankt....

Origineel geplaatst door Alexander
..nog steeds de man die me gemaakt heeft tot wat ik ben!

fjoeww.. ik wist niet dat jij er zoo slecht uitzag Alex... :D
die foto leek me zo te komen uit de 'meest verrotte foto' thread

Bij mij zijn er zeker wat blijven hangen. hier is er eentje van. En nog een paar oude van madonna maar die zal ik jullie wel besparen.

album_sweet_freedom_pop.jpg

ghehe..

Lost in music - sister sledge

verhaaltje dr achter:
Dit nummer is me altijd bijgebleven. Toen ik nog heel klein was en lief met mijn blokken op een dekentje zat te spelen was dit nummer regelmatig op de radio. De lage vrouwenstemmen in het refrein hadden een soort van hypnotiserend effect op me. Het is denk ik niet uit te leggen maar sommige geluiden kunnen me in een trancetoestand laten geraken (en NEE, ik bedoel niet dat ik dan met de handen boven mijn hoofd sta te klappen of ineens enorme zin krijg aan breezers.. laat dat even duidelijk zijn, ok?!) op de een of andere manier.
Ik ga nu effe de keuken in, mijn bockworsten zijn volgens mij warm genoeg.

-C-

Mijn allereerste muziekherinnering, daar zal ik nog even op moeten komen ben ik bang. Ik denk wel dat "Love is all" van Roger Glover in ieder geval 1 van de eerste is, inclusief natuurlijk de videoclip. Dat maakte toen een enorme indruk op me (vandaar dat ik ook zo'n lief jongetje geworden ben natuurlijk :) ).

Volgens mijn moeder reageerde ik altijd sterk op een nederlandstalig nummer getiteld "Mario", maar van wie dat was weet ik niet meer zo goed. Ik gok op Hannie en de Rekels. In ieder geval stond ik destijds nog in de box altijd met mijn handen in de lucht te zwaaien als dat voorbij kwam op de radio. Als ik toen een aansteker had gehad had ik die zeker aangeknipt :D

Andere leuke herinnering is van iets later; de videoclip bij Top Pop van Iggy Pop - "Lust for live". Ik vond het toen als kind heel erg dat hij opeens alle planten omtrok en stuk maakte; daar moest ik geloof ik van huilen. Kinderen zijn rare wezens; ik vind het nu een beresterk nummer!

Plaatje van hoes Roger Glover

Attachments

• roger.jpg
    roger.jpg
    10,4 KB · Bekeken: 110
Het eerste nummer wat ik me kan herinneren is "Het Smurfenlied" van Vader Abraham.
Ja, sorry....... :D

Een andere, en voor mij veel vreemdere, herinnering heb ik aan
"I won't let you down" van PH.D. (jaar of 5-6 was ik toen)
De eerste keer dat ik dat nummer hoorde, zat ik bij papa-gem achter in de auto, onderweg
naar een oom die in Breda woonde. Tijdens het eerste refrein van dat nummer, reden we over een viaduct Breda binnen. Als ik nu het refrein van dat nummer hoor, heb ik nog steeds e.o.a. raar gevoel alsof ik ergens overheen rijdt, en zie ik precies dat viaduct en de bijbehorende achtergrond voor me.

ben ik nou gek ?

Ik denk dat voor mij de vogeltjesdans het eerste muziekje is wat ik mij weet te herinneren gevolgd door de 'vlooienmars'.

Daarna qua echte muziek 'We will rock you - Queen'

Gevolgd door ik denk 'Rio de Janeiro', van, erm.. van wie eigenlijk..?

En daarna denk ik 'I was made for loving you - Kiss'.

Origineel geplaatst door gemmetje
"I won't let you down" van PH.D.

Ja dat nummer maakte toen ook wel indruk op me. Met name die synthesizer solo trouwens, dus misschien zat het er toen al een beetje in :)

Origineel geplaatst door demian
Gevolgd door ik denk 'Rio de Janeiro', van, erm.. van wie eigenlijk..?
Toch niet "Rio de Sjaanero" van de zusjes Maywood...?
maywood-rio_s.jpg

Origineel geplaatst door Ro9
Ik zou toch eens met Robbert vd Broeke naar dat viaduct gaan.

Dat is toch die Char-for-dummies ?? :r
Als ik het goed begrepen heb, doet deze nepperd alleen maar zaken met overledenen, en de enige overledene in dit hele verhaal is waarschijnlijk papa-gem's oude Vauxhall.

Origineel geplaatst door cowbell
Toch niet "Rio de Sjaanero" van de zusjes Maywood...?
maywood-rio_s.jpg

hehehe.. ja die.... (niet dat ik er fan van was.. maar dat draaiden ze dus op een of ander schoolfeest.. :S )

Wel, dankzij Hanz heb ik mijn oude Top Pop CD's maar weer eens afgestoft...staan toch wel erg leuke liedjes op en de meeste klinken ook allemaal zo onschuldig (waarschijnlijk moest 50 Cent nog geboren worden).

'Volare' van Domenico Modugno
Zegt dat iemand wat?

"Volare, oh, oh!
Cantare, oh, oh, oh, oh!"

Vooral dat "oh, oh, oh, oh!". Dat werd gezongen op z'n Italiaans, dus de aanzet gebeurde niet in de mond, maar in het strottenhoofd.

Wout

"Samen zijn" van Willeke Alberti :o:

niets brengt me zo terug naar mijn kindertijd als dat nummer...pompi de robodoll :okdan:

Origineel geplaatst door Nightstorm
"Samen zijn" van Willeke Alberti :o:

niets brengt me zo terug naar mijn kindertijd als dat nummer...pompi de robodoll :okdan:
Ohja! "M'n vriendje, mag ik even met je praten?"
Voordat ik rare voorstellen krijg per PB, dit is de eerste zin uit dat lied. :D

Pff, ff denken, het zijn wel meer liedjes eigenlijk, die van Roger Glover met die kikkers, vond het een kutliedje omdat ie net uit Deep Purple kwam en daarin lekker ragte op zijn bass, dus van Deep Purple kan ik me Child In Time nog goed herrineren, dan zie ik in gedachte die hoes met stenen gezichten met een elpee op een oude Pick-Up.
Maar ook (sorry) Tuinpad van me vader (als ie zo heet) van ene Sanders ofzo, zie ik me oude straat in gedachte, of Lucky Man van ELP vooral die synthsolo dat was echt iets nieuws, ELO, Jimi Hendriks of de Beatles enz....
Niet 1 liedje eigenlijk, meer dus:dj:

Back