Protools Le

Unica

Nieuwkomer
Hallo,

ik wens mijn midi/audio/computer apparatuur te veranderen.
Ik ben van plan om over te stappen op een iMac.

Qua sequencing dacht ik aan Protools LE met een Mbox2.

Heeft iemand ervaring met deze spullen ?

betrouwbaarheid.
gebruiksgemak.
audio kwaliteit.
update policy.

eventuele links naar objectieve tests.

Heeft iemand weet van demo versies zonder dat je al over
Mbox of M-audio interfaces moet beschikken.
(vind dit nogal een eigenaardige manier om demo's aan te bieden)

Ik werk momenteel met Win XP.

groeten,

Unica

Pro tools is van oorsprong een mulltitrack recording en editing tool. Logic en Cubase zijn daarintegen meer compositie tools (lees: uitgebreidere midi integratie) echter vanaf de nieuwste versie 7 heeft pro-tools op dit vlak z'n come back ingezet (lees in Interface 95 en in de Sound on Sound van deze maand uitgebreide reviews over PT7).

Demo versies van PT bestaan volgens mij niet. De koppelverkoop van PT (je hebt HW van digidesign of M-Audio nodig om met PT te kunnen werken) is op het eerste gezicht vreemd maar aan de andere kant: je krijgt PT gratis bij je digidesign HW en je hebt geen last van compatibiliteits probelemen.

Tevens vindt ik PT bebruikersvriendelijker dan bijv. Cubase, maar dat is puur persoonlijk. Tot slot kun je met een zgn. wrapper je dure Vst plug-in's ook in PT gebruiken.

mbt audiokwaliteit: de mbox is (mede) ontwikkeld door focusrite dus dat zit wel snor.

mbt upgrade policy: ook digidesign heeft 2 soorten upgrades: de gratis upgrade zijn zgn CS (customers service) upgrades. deze bevatten hoofdzakelijk bugfixes. de upgrades met nieuwe functionaliteiten in PT die kosten helaas wel euries. De nieuwe upgrade bijvoorbeeld (van 6.X naar 7.0) kost 60 euri (voor de LE versie). Maar voor de M -powered is deze weer gratis (waarschijnlijk heeft dit te maken dat de M-powered PT software niet gratis bij M-audio geleverd wordt (€349).

Houdt er rekening mee dat de LE versie van Protools niet meer dan 32 actieve audio tracks kan draaien.

Bedankt voor de snelle reactie !!

Dit helpt me Protools Le duidelijk te plaatsen tussen andere software.

Ik denk dat ik er voor ga.
ttz: nadat Digidesign hun software compatibel maakt met de intel-Mac

Nogmaals bedankt.

Unica

Back