Hoe gitaren scherp laten klinken?

MP3's

MP3's

Ik vind de mp3-br1 wel mooi klinken.
Mp3-radar wat minder. Misschien komt dit ook omdat je 'em door een behringer di haalt. En daarna nog door wat randapparatuur.... Je zou het gitaarsignaal direct in je POD moeten douwen, om een helder gedetailleerd geluid eruit te krijgen.

Ik wilde een tijd terug ook wat fx pedalen kopen om voor de POD te hangen, maar kwa klank ga je er dan niet op vooruit, dus heb k dat maar achterwege gelate. Het virtuele-hardware kan dit niet aan ofzow.. Pas als je echte hele goede pedalen (absoluut geen behringer) aanschaft (zijn prijzig!), dan kan het pas effect hebben. Daarom kun je beter alle fx uit je pod proberen te halen.

Re: MP3's

Re: MP3's

Origineel geplaatst door Nouveau
Ik wilde een tijd terug ook wat fx pedalen kopen om voor de POD te hangen, maar kwa klank ga je er dan niet op vooruit, dus heb k dat maar achterwege gelate. Het virtuele-hardware kan dit niet aan ofzow.. Pas als je echte hele goede pedalen (absoluut geen behringer) aanschaft (zijn prijzig!), dan kan het pas effect hebben. Daarom kun je beter alle fx uit je pod proberen te halen.
Onzin, je kunt prima losse pedalen gebruiken voor een PDD. Of ze duur of niet moeten zijn, ligt aan je smaak en het gewenste geluid. Ze geven ongetwijfeld een ander karakter aan je POD geluid. Zelf vind ik line6 ampsimulaties vaak beter dan hun fx modeling (heb zelf een toneport), en gebruik vaak een H&K tubefactor voor de TP ingang. Lekker :W

Ik heb mijn POD rechtstreeks aan mijn geluidskaart hangen, want mijn SI-24 heeft toch 8 analoge jack inputs.
En mijn PC is weer digitaal verbonden met mijn HiFi set, dus ken ik lekker kei hard blazen zonder een echte gitaar versterkter te hebben :)

Signaal:
Gitaar -> POD -> SI-24 (ADC) -> Logic
en tevens vanaf de SI-24 -> Kenwood DMF-3020 (DAC) -> Sony versterker -> HiFi luidsprekers of Sennheiser Hoofdtelefoon :)

Re: Re: Re: Ayyy..

Re: Re: Re: Ayyy..

Origineel geplaatst door Boemtsjak

Aan die grafiekjes van dat onderzoekje kun je zien, dat een gitaarelement de eigenschappen heeft van een soort bandpass filter. Als het element niet belast wordt, dan ligt de frequentie van het filter op 8 kHz. Ga je nu met de impedantie rommelen door de tone controls open te gooien en er een gitaarsnoer aan te hangen, dan zakt de frequentie van het filter naar 4 kHz. Dus hoe meer je het element belast, des te lager wordt de frequentie van het filter. Als je dat gitaarsnoer dan ook nog eens aansluit op een laag-impedantie lijn-ingang, dan zal het element nog meer belast worden en zal dus de frequentie van het bandpass filter nog lager gaan liggen. En hoe lager de frequentie van het filter, hoe doffer natuurlijk het geluid zal zijn.

Des te lager de impedantie van een ingang is des te meer stroom gaat je gitaarelement moeten leveren. Met als gevolg dat de spanning zal zakken. Dit gaat een invloed hebben op die frequenties die de hoogste spanning nodig hebben (lagere tonen veronderstel ik).

Een elektrische gitaar heeft zowieso al een hoge uitgangsimpedantie. Dus de ingangsimpedantie van de volgende schakel moet nog hoger zijn om dat element niet te belasten en een zo groot mogelijke spanningsoverdracht te krijgen. vandaar dat gitaarinputs "High Z" moeten zijn.

Tegenwoordig wordt er in audio altijd "impedance bridging" toegepast. De source impedantie moet zoveel keer lager ligen dan de load om de spanningsoverdracht zo groot mogelijk te maken.

zover mijn theorie dus (hoop dat die klopt :) )

Dat klopt Toon.
E-gitaren dienen hoogohmig aangesloten te worden. Voor de techneuten, gitaarversterkers en stompboxes hebben meestal een ingangsimpedantie van 500K-1Meg. Aansluiten op je audiokaart met 10K impedantie geeft dus vet misaanpassing met vergaande invloed op het geluid! Werken met passieve DI's, zeker de goedkope, geeft ook vaak een slecht geluid vanwege de misaanpassing. Via een fatsoenlijk effectpedaaltje, met het effect op bypass geeft ook aardige resultaten. Hier wordt aktief eea al aangepast.
Effecten voor je POD schakelen gaat prima, hele volkstammen doen dit. Hoe wil je anders een lekker wahwah geluid of specifieke leadsounds (tubescreamer/RAT) maken?

Gringo & Toon: sure, dat klopt. En als je het op een laag-ohmige input aansluit, verlies je helderheid (lees hoge frequenties). Als je nou op een eenvoudige (maar juiste :D) manier uit kan leggen waarom je juist hoge tonen verliest en geen midden / laag (of minder iig), dan ben je de held van de thread imho ;)

http://www.whirlwindusa.com/tech03.html meer leuke artikelen over van alles en nog wat : http://www.whirlwindusa.com/tech.html

http://www.csun.edu/~record/e_gtr2/e_pt2.html

http://www.soundonsound.com/sos/Jan03/articles/impedanceworkshop.asp

Het zit hem denk ik toch in de frequentie afhankellijkheid van de impedantie, zodat de mismatch erger is bij de hogere frequenties, dan bij de lager frequenties.
Ik las ergens dat het snoer een capaciaire werking heeft - dat is een feit - en dat die capaciteit mee gaat doen in de totale impedantie indien de ontvanger een te lage frequentie heeft.
Je krijgt dan een spoel als bron, met parralell een condensator, afgesloten met een weerstand; ja dan krijg je verzwakking van de ultra lage tonen, de ultra hoge tonen, en de midden tonen worden het minst verzwakt.

Maar eh, het is weliswaar erg leuk om er achter te komen hoe het zit, maar beter is het om te weten hoe je goed de gitaar aansluit :)

ontopic

ontopic

Tis idd maar hoeveel geld je wilt besteden aan de sound van je elec gitaar. Je gebruikt een strat en zeker een strat hoort ALTIJD goed door de mix te komen...Dus 1 ding is duidelijk: je hebt wat nodig om je gitaar in te pluggen.

Een POD is leuk (maar niet voor live), maar met een echte versterker hoor je ook beter gitaargeluid, doordat je het speaker effect ook hoort (is niet te emuleren). Een echte amp heeft namelijk geen vervanging nodig (je hebt er namelijk al 1).
Voor studio gebruik is een POD goed te doen.

Ik hoop dat dit helpt.

Discodeluxe, ffe die e-snaar stemmen;)
Nouveau, in je POD (alsook in alle j-stations, guitarports, tonelabs enz.)zit ook een speaker emulatie hoor! Als je althans het schakelaartje links boven goed heb staan:biertje:

Origineel geplaatst door gringo
Nouveau, in je POD (alsook in alle j-stations, guitarports, tonelabs enz.)zit ook een speaker emulatie hoor! Als je althans het schakelaartje links boven goed heb staan:biertje:

Ik heb het schakelaartje altijd op rechts staan, want anders krijg je de gitaar moeilijker in de mix (blijft op de voorgrond).

Nogmaals een versterker is niet door een pod te vervangen als het om de speakers gaat!! Niet alleen om het speciale speaker geluid, maar ook voor de kwaliteit van je gitaar te laten horen. Met de pod hoor je alleen de kwaliteit van je elementen, niet van de gehele gitaar (vb hout: sustain)

Origineel geplaatst door vos_paul
Gringo & Toon: sure, dat klopt. En als je het op een laag-ohmige input aansluit, verlies je helderheid (lees hoge frequenties). Als je nou op een eenvoudige (maar juiste :D) manier uit kan leggen waarom je juist hoge tonen verliest en geen midden / laag (of minder iig), dan ben je de held van de thread imho ;)

Het eenvoudigste zou zijn dat de spoel (gitaar element) samen met de belastingsweerstand (versterkeringang) een laagdoorlaat filter vormt waarbij de cutoff frequentie verandert naargelang die belastingsweerstand.

Origineel geplaatst door gringo

Ja haaha even een E slide ;)

maar wat is het beste om nu te doen De POD op amp ,direct of air mode?

Als je die niet kent, hol dan naar de CD-Boer, of naar je PC en download wat nummers van haar.

ik heb een van je tips opgevolgt en ik moet zeggen: DIT IS FANTASTISCH!
Ik had al eens een live concert van haar met Ome Jaco gezien en Hejira is echt geweldig!

arme jaco:

He died in 1987 from a physical beating sustained while trying to break into the Midnight Club in Fort Lauderdale. Almost totally forgotten at the time of his death, Pastorius was immediately canonized afterwards

Origineel geplaatst door MrM
Maar het is toch een L-C-R kring?

Filters heb je in alle soorten en maten. Zo kan je met LCR ketens bv. een Lowpass of Bandpass creeƫren die perfekt aan die omschrijvingen voldoet, nl. hoge frequenties afzwakken.

Laatst gewijzigd:
Back