Hoe gitaren scherp laten klinken?

Kijk...........

Kijk...........

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Erg wetenschappelijk vind ik dat onderzoekje niet, maar je kan er volgens mij toch wel een aardige verklaring uithalen, waarom een gitaar dof gaat klinken als je 'm bijvoorbeeld op een lijn-ingang aansluit.

Aan die grafiekjes van dat onderzoekje kun je zien, dat een gitaarelement de eigenschappen heeft van een soort bandpass filter. Als het element niet belast wordt, dan ligt de frequentie van het filter op 8 kHz. Ga je nu met de impedantie rommelen door de tone controls open te gooien en er een gitaarsnoer aan te hangen, dan zakt de frequentie van het filter naar 4 kHz. Dus hoe meer je het element belast, des te lager wordt de frequentie van het filter. Als je dat gitaarsnoer dan ook nog eens aansluit op een laag-impedantie lijn-ingang, dan zal het element nog meer belast worden en zal dus de frequentie van het bandpass filter nog lager gaan liggen. En hoe lager de frequentie van het filter, hoe doffer natuurlijk het geluid zal zijn.

...Daar hebben we wat aan. Het verslag gaat er verder niet op in, maar door dus te rommelen met wat er in zo'n stroomkring met een spoelelement wordt opgenomen, verander je dus het impedantiebeeld. Door dus een element kort te sluiten, dus met zero weerstand, zal de piek van de grafiek dramatisch naar links (= lagere frequenties) verschuiven: het bandfilter dus. Dit is precies wat de toonregeling van de gitaar doet -> dof geluid.
Een line-input van een mixer of wat dan ook vormt dus een bescheiden equivalent van zo'n laag impedante kortsluiting.

Eindelijk duidelijkheid over impedantie en gitaren. hartelijk bedankt.

Nu hoef ik het alleen nog maar te onthouden. Ay.

Hey topicstarter, ben je d'r nog?

Allen,

Ik moet zeggen, ik ben jullie ontzettend dankbaar voor jullie uitgebreide uitleg!!! :halleluja

Zelf ben ik een toetsenist, dus sommige onderwerpen gaan mijn petje net iets te boven, maar ook die onderwerpen kan ik gebruiken voor de gitarist. Zo leren we allemaal van deze thread!!

Als ik alles goed begrepen heb, is de oorzaak van het doffe geluid een gevolg van impedantie. Om dit te voorkomen, kan er dus het beste opgenomen worden met 2 MIC’s. Het liefst 1 net voor de versterker en 1 aan de buitenkant (rand) van de versterker.

Daarnaast las ik dat het veel moeilijker is om een dof geluid (van een gitaar) met behulp van VST’s scherp te krijgen, zonder dat er ruis gegenereerd wordt.

“Nouveau: Maar welke plugin, welke hardware amp en welke gitaar heb je hiervoor gebruikt?”

Ik maak zelf gebruik van WaveLab, plug- ins die ik gebruik zijn van Steinberg en o.a. van Voxengo. Daarnaast heb ik nog een aantal freeware EQ’s, maar de kwaliteit hiervan vind ik niet toereikend, deze gebruik ik dus ook bijna niet. De hardware amp is een relatief goedkope, dat is de rede dat ik deze niet meer had gebruikt tijdens het opnemen. Ik hoopte dit te omzeilen door de gitaar rechtstreeks in de geluidskaart te steken. De gitaar is overigens van het type Fender.

Kan het misschien ook zijn dat ik verkeerde EQ’s gebruik? Of is het zo dat er na impedantie, geen mogelijkheid meer is om het geluid scherp te krijgen?

Nee, joh....

Nee, joh....

...Je moet nooit en te nimmer een impedantie-probleem achteraf oplossen met hulpmiddelen. Je moet het aanpakken bij de wortel, en dus je moet ervoor zorgen dat de impedantie van jouw input op line-nivo (line-nivo wil iets zeggen over het voltage dat deze input aankan, maar een dergelijke input heeft in de praktijk ook een lage impedantie) aansluit bij de impedantie van het "ding" dat je erop aansluit.
Een gitaar "rechtstreeks" kan dus niet omdat die gitaarspoel met al die duizenden wikkelingen van koperdraad om een half dozijn magneten natuurlijk veel te veel weerstand (1.) oplevert, en dus ook een veel te hoge impedantie (2.). Dus je zult iets moeten bedenken om de hoge impedantie van jouw gitaarsignaal te "transformeren" in een signaal met een lagere impedantie (het liefst zo gelijkwaardig aan dat van de input).

Dit kun je op twee manieren doen.

Ten eerste, dus letterlijk met een transformator. Zo'n apparaat zet op elektromagnetische wijze een signaal met weinig stroomsterkte en relatief veel spanning om in een signaal met weinig spanning maar met voldoende stroomsterkte om de laag-impedante input te kunnen bedienen. Waar vindt je zo'n transformator? Nou, heel simpel, dit is nou een D.I. box. Je hebt ze als losse kleine doosjes voor ± € 50,- zonder toeters en bellen. Daarnaast zijn er die modelling-effecten die dus een D.I. box zijn maar ook allemaal extra multi-effecten (Line 6 Pod, Korg boxen, Boss, Digitech, etc...).

Ten tweede is er de meer "fysieke" transformator. Zo'n D.I.-box doet het dus op electromagnetische manier, je kunt het ook doen met behulp van luchttrillingen. Dat doe je dus door je gitaar op een versterker aan te sluiten en voor de speaker een microfoon te plaatsen. Het hoog-impedante gitaarsignaal wordt middels je versterker omgezet in luchttrilling. Deze wordt weer opgepikt door een laag-impedante microfoon (een microfoon, zowel een dynamische als een condensatormicrofoon, hebben maar een klein spoeltje met weinig internte weerstand, dus ook weinig impedantie (zie 1.)). Die impedantie van die microfoon sluit weer goed aan op de impedantie van de input, en zo is het weer goed gekomen.

Wat ik maar wil zeggen: de ene manier hoeft niet beter te zijn dan de andere. Het gaat erom dat je ziet hoe het in elkaar steekt en waarom het is zoals het is. Welke van deze twee mogelijkheden de jouwe is, is een kwestie van persoonlijke smaak. Heeft te maken met de kwaliteit van de D.I.-box danwel van de versterker, en, nog véél belangrijker, jouw persoonlijke voorkeuren voor het geluid dat je zoekt. Héél belangrijk, maar heeft niets te maken met de technische achtergronden van het impedantie-verhaal.

1. weerstand en impedantie zijn ongeveer hetzelfde; weerstand kun je zien als de interne remming die een "ding" heeft als je er "spul" doorheen wilt duwen; dit heeft vooral te maken met het materiaal waar het "ding" van is gemaakt, bijvoorbeeld een buis van glad PVC of een verroeste ijzeren pijp. Impedantie is de remming die een "ding" vertoont als er spul doorheen wordt geduwd; dit heeft bijvoorbeeld te maken met de wrijving die ontstaat als er "spul" hard of juist zacht danwel gedoseerd of ongedoseerd doorheen wordt geduwd, bijvoorbeeld proppen papier die je achter elkaar en mooi rond en glad gedraaid er doorheen duwt of losse ruwe proppen die je slordig en ruw in de buis propt zodat er opstoppingen ontstaan.
Dit lijkt hetzelfde, maar is het niet; de impedantie kan veranderen door externe omstandigheden terwijl de weerstand vast ligt. Om het onderscheid te zien, gebruik ik vaak het voorbeeld van een maïzena-papje. Geen idee of je dat kent, en anders moet je maar 'ns aan je moeder / echtgenote vragen. Kopje pakken, eetlepel maïzena erin en met net zoveel water aanmaken tot je een dikke pap hebt. En nou komt het: als je de lepel langzaam in de pap drukt, gaat dat makkelijk, maar doe je dat met wat snelheid dan is het net of de pap in een fractie van een seconde hard wordt en moet je hard drukken om de lepel er in te krijgen. Dus hoge snelheid -> hoge frequentie betekent veel "actieve" weerstand => hoge impedantie, en lage snelheid -> lage frequentie betekent weinig "actieve" weerstand => lage impedantie.

2. Natuurlijk hebben weerstand en impedantie veel met elkaar te maken. Je zou kunnen zeggen dat de weerstand van een "ding" de basis is voor de impedantie; het startpunt. Daarnaast zijn er externe omstandigheden die bovenop die interne vaste weerstand fluctuaties veroorzaken in de "actieve" weerstand: de variabele weerstand in een "ding" als er iets mee gebeurt, bijvoorbeeld als er stroom doorheen gaat. Dit is dan de impedantie.

Re: Alles is voor Vossie..

Re: Alles is voor Vossie..

Origineel geplaatst door pjeut
...dus is het impedantie. Ik geloof je meteen, want ik heb het zelf nooit geprobeerd.
Wat ik gebruik is m'n Line 6 POD. Die kun je met een geniepig klein schakelaartje op DI zetten.

ik heb die ook
maar weet niet welke kant op de schakelaar moet zetten als ik hem van de achterkant bekijk

Origineel geplaatst door King

Ik maak zelf gebruik van WaveLab, plug- ins die ik gebruik zijn van Steinberg en o.a. van Voxengo. Daarnaast heb ik nog een aantal freeware EQ’s, maar de kwaliteit hiervan vind ik niet toereikend, deze gebruik ik dus ook bijna niet. De hardware amp is een relatief goedkope, dat is de rede dat ik deze niet meer had gebruikt tijdens het opnemen. Ik hoopte dit te omzeilen door de gitaar rechtstreeks in de geluidskaart te steken. De gitaar is overigens van het type Fender.

Kan het misschien ook zijn dat ik verkeerde EQ’s gebruik? Of is het zo dat er na impedantie, geen mogelijkheid meer is om het geluid scherp te krijgen?

Ik weet wat je bedoel, met niet door de mix komen van elec gitaar geluid. Ik heb ook wat VST gitaaramps en als ik die met een strat inspeel dan is de toon toch niet zo sterk als ik vooraf gedacht had. Dit zou idd met een DI opgelost kunnen worden... Maar zelf gebruik ik veel liever mn POD, omdat de POD een hele sterke voorversterker heeft en het geluid altijd sterk klinkt (in tegen stelling tot software als guitarrig).

Dus je kan verschillende dingen doen:
-hardware amp kope (dure optie: goede mic + pre erbij)
-virtual amp kope (POD)
-DI kope (maar, dan moet je een vsti erover heen gooien, dat nooit helemaal 100% dekt)

Pjeut,

De wijze waarop jij het uitlegt spreekt boekdelen, super!

Na het lezen van deze thread heb ik enorm veel zin om weer de studio in te duiken. Op dit moment zijn we (ben ik) bezig met het opnemen/inmixen (masteren?) van ongeveer 15 goede volwaardige demo’s.

In veel gevallen wordt er gebruik gemaakt van gitaar, sommige nummers neigen meer naar pop andere meer naar ballads en weer andere naar rock. In alle gevallen heeft gitaar dus vrij veel impact op de nummers.

Na het eindeloos “gekloot” met filters en eq’s begrijp ik dan eindelijk waar de “fout”ligt. Ik had tot voorkort niet begrepen waarom er in veel studio’s gebruik wordt gemaakt van de
“MIC voor versterker methode”, but know I know!

p.s.

Weet iemand overigens wat een goede VST is om een distortion na te bootsen. De prijs maakt niet uit, het gaat mij om de kwaliteit. Ik snap nu dat het zaak is om het geluid goed te hebben alvorens er opgenomen wordt (wat natuurlijk logisch is), maar ik neem aan dat je distorion ook kan versterken om een soort van Guns n’ Roses effect te krijgen. (dit natuurlijk naast het layeren)

Nouveau:

Thnx voor je tips, kan jij mij iets meer over een POD vertellen, klinkt namelijk als iets dat ik nodig hebt. Ik neem aan dat het om een harware iets gaan een soort box ofzo. Weet je mij iets te vertellen over de kosten? Want uit je bericht maak ik op dat een VSTi toch niet echt super geschikt is voor "studiowerk"

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik speel met heel veel verschillende gitaar stemmingen. Open G gebruik ik het meeste. Maar ook veel weirde stemmingen. Zo heb ik eens 1 hoge E snaren op 1 gitaar gezet en allemaal hetzelfde gestemd. Grappig, maar niet echt bruikbaar ;)
Wat daarvan wel is overgebleven is dat ik regelmatig 2 B snaren op mijn gitaar zet en gelijk zet. Hoge E eraf en B erop dus...

ik stem mijn lespaultje wel eens naar de keith richards tune..
zie mp3-tje..

effe in alle ernst..

gewoon microfoon voor de versterker..ik gebruik een senheiser e 865s daarvoor..
funky dingetjes zijn makkelijker dan vette distortion..
funky gitaartjes hebben automatisch meer hoog..

tryal en error, zo veel hebje niet nodig, behalve geduld en lieve buren

Attachments

• br1!!s.mp3
    191,3 KB · Bekeken: 109
Re: Re: Alles is voor Vossie..

Re: Re: Alles is voor Vossie..

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
...dus is het impedantie. Ik geloof je meteen, want ik heb het zelf nooit geprobeerd.
Wat ik gebruik is m'n Line 6 POD. Die kun je met een geniepig klein schakelaartje op DI zetten.

ik heb die ook
maar weet niet welke kant op de schakelaar moet zetten als ik hem van de achterkant bekijk

Het is zo'n klein schuifschakelaartje met de twee mogelijkheden "amp" en "direct". En dan mag je zelf bedenken welke van die twee bedoeld is voor Direct Injection en niet voor Amplification.

p.s.

Weet iemand overigens wat een goede VST is om een distortion na te bootsen. De prijs maakt niet uit, het gaat mij om de kwaliteit. Ik snap nu dat het zaak is om het geluid goed te hebben alvorens er opgenomen wordt (wat natuurlijk logisch is), maar ik neem aan dat je distorion ook kan versterken om een soort van Guns n’ Roses effect te krijgen. (dit natuurlijk naast het layeren)

Nouveau:

Thnx voor je tips, kan jij mij iets meer over een POD vertellen, klinkt namelijk als iets dat ik nodig hebt. Ik neem aan dat het om een harware iets gaan een soort box ofzo. Weet je mij iets te vertellen over de kosten? Want uit je bericht maak ik op dat een VSTi toch niet echt super geschikt is voor "studiowerk"

SimulAnalog Guitar Suite vin ik tot nu toe de beste vst amp. Maarja nu heeft zelfs waves een di met software uitgebracht en het ziet er goed uit. Maarja ze spele ook op een PRS!!!
Vsti amps zijn niet slecht ofzow, maar een gitaar geluid is er al (van de gitaar zelf en de di) en daar geef je een kleurtje aan. Dus je hoort het gewone di geluid gewoon dwars door de plugin heen. (dus vb door vst distortion hoor je ook clean geluid heen).
Maarja grote studios gebruiken ook software (line6 ampfarm), maar wel met een super di!

Line6 POD www.line6.com kost nieuw ongeveer 175 euro.

Een POD is ook een

Een POD is ook een

Origineel geplaatst door Nouveau
Ik weet wat je bedoel, met niet door de mix komen van elec gitaar geluid. Ik heb ook wat VST gitaaramps en als ik die met een strat inspeel dan is de toon toch niet zo sterk als ik vooraf gedacht had. Dit zou idd met een DI opgelost kunnen worden... Maar zelf gebruik ik veel liever mn POD, omdat de POD een hele sterke voorversterker heeft en het geluid altijd sterk klinkt (in tegen stelling tot software als guitarrig).

Dus je kan verschillende dingen doen:
-hardware amp kope (dure optie: goede mic + pre erbij)
-virtual amp kope (POD)
-DI kope (maar, dan moet je een vsti erover heen gooien, dat nooit helemaal 100% dekt)

...DI-box. Daarnaast is het ook nog een voorversterker en een modeller en een multi-fx. Maar...die laatste dingen zijn om het voltage (spanning) van het signaal op te boosten en/of het geluid te veranderen, etc. Een DI, en dus ook de DI-mogelijkheid van de POD, dient om de impedantie aan te passen aan de impedantie van line-inputs.

Iets wezenlijk anders.

Dit is 'em nou...

Dit is 'em nou...

kan jij mij iets meer over een POD vertellen, klinkt namelijk als iets dat ik nodig hebt. Ik neem aan dat het om een harware iets gaan een soort box ofzo. Weet je mij iets te vertellen over de kosten? Want uit je bericht maak ik op dat een VSTi toch niet echt super geschikt is voor "studiowerk"

Attachments

• line6_pod.gif
    line6_pod.gif
    64,5 KB · Bekeken: 128
En die eerste versies....

En die eerste versies....

....kosten tegenwoordig geen :kont: meer.

Kijk op marktplaats en je zult 'et zien.

Re: Re: Re: Alles is voor Vossie..

Re: Re: Re: Alles is voor Vossie..

Het is zo'n klein schuifschakelaartje met de twee mogelijkheden "amp" en "direct". En dan mag je zelf bedenken welke van die twee bedoeld is voor Direct Injection en niet voor Amplification.

lijkt me logisch

maar wat als ik hem op amp zet?
wat werkt die dan anders?

ik hoor er nix anders aan

Oh, nee?

Oh, nee?

Als ik m'n POD op m'n mengpaneel heb aangesloten, dan maakt het wel degelijk wat uit. Als je de POD aan je versterker hebt hangen, kan het kloppen dat je geen verschil hoort. Een versterker heeft zelf óók een hoog impedante input, dus een signaal van een laag impedante bron maakt daarbij niet veel verschil.
Maar dit is hogere elektronica, daar kan ik je ook niet zoveel over vertellen.

Trouwens,

Trouwens,

ik heb het vermoeden dat door tussenkomst van de POD de impedantie zowiezo al wordt verlaagd. Het switchje is in dit geval een extra impedantie-contour regelaar (denk ik, wie weet meer van de POD?).
Je zou 'ns het verschil moeten testen tussen de POD met clean geluid en alle draaiknoppen op nul, en de gitaar rechtstreeks in een mixer of computer.

mijn distortion en ik

mijn distortion en ik

hier een snippet van mijn gitaar distortion . (welicht een beetje overdr(i/e)ven)

gitaar->EH hottubes->pod->mengtaffel->geluidskaart .

weet nou niet of ik een DI nodig heb of niet , zal er eens eentje lenen van iemand om te kijken of het verschil maakt .

:edit:
een pod is al een ...DI-box. Daarnaast is het ook nog een voorversterker en een modeller en een multi-fx. Maar...die laatste dingen zijn om het voltage (spanning) van het signaal op te boosten en/of het geluid te veranderen, etc. Een DI, en dus ook de DI-mogelijkheid van de POD, dient om de impedantie aan te passen aan de impedantie van line-inputs.

Iets wezenlijk anders.

ik heb geen di box meer nodig dus ?

Attachments

• gitvb1.mp3
    321,6 KB · Bekeken: 131
ik heb me onlangs een korg AX3G Toneworks gekocht, kostte nog geen 65 Euro denk ik, en dit werkt ook behoorlijk om gitaar op te nemen. Als zo'n DI box al 50 euro kost, zeker het overwegen waart zou'k zo zeggen, want dan heb je er nog effecten en amp models bij !

lrg_AX3G.jpg

Re: Kijk...........

Re: Kijk...........

...Daar hebben we wat aan. Het verslag gaat er verder niet op in, maar door dus te rommelen met wat er in zo'n stroomkring met een spoelelement wordt opgenomen, verander je dus het impedantiebeeld. Door dus een element kort te sluiten, dus met zero weerstand, zal de piek van de grafiek dramatisch naar links (= lagere frequenties) verschuiven: het bandfilter dus. Dit is precies wat de toonregeling van de gitaar doet -> dof geluid.
Een line-input van een mixer of wat dan ook vormt dus een bescheiden equivalent van zo'n laag impedante kortsluiting.

Eindelijk duidelijkheid over impedantie en gitaren. hartelijk bedankt.

Nu hoef ik het alleen nog maar te onthouden. Ay.

Hey topicstarter, ben je d'r nog?

Het enige dat ik met het plaatje wilde zeggen is dat de impedantie wel degelijk frequentie-afhankelijk is, iets dat je hiervoor nog betwijfelde.

De uitleg van Boemtjak klinkt aardig, maar hij legt niet uit waarom er een 'bandpassfilter' effect zou zijn; de getoonde grafiek is geen frequentie-respons grafiek (zoals je bij filters vaak ziet), maar een weergave van impedantie tov frequentie. De verschuiving in die respons is dus niet direct een frequentie-respons verschuiving! Ook de uitleg van 'er verschuift wat als je potmeters en een gitaarkabel aansluit, en dit zal dan nog wel erger optreden als je het geheel aansluit op een input met lage impedantie', is mijns inziens geen verklarende redenering.
Misschien is het best zo, dat als de impedantie van gitaarelementen 'van buiten af gemeten' hoog is, dat er op die frequentie juist een efficiente omzetting plaatsvindt van snaartrilling-->magnetisch veld-->stroompje, maar dat durf ik niet met stelligheid te beweren (klinkt intuitief ok, maar of het waar is...?)

Maar goed, echt uitleggen kan ik het dus ook niet, daarvoor is mijn electrische kennis te beperkt. Impedantie is erg veel ingewikkelder dan een gewone gelijkstroom-weerstand, en volgens lenen de effecten die optreden zich niet zo goed voor een intuitieve uitleg.

En wat betreft vragen over wanneer er een DI nodig is: dit is alleen nodig als je een gitaar op een niet-voor-gitaar-bedoelde-ingang wilt aansluiten. Alle POD's, gitaareffectkastjes etc hebben dus geen DI nodig, tenminste niet voor de impedantie-kwestie. Als je na je effectkastje een gebalanceerd signaal wil maken, heb je toch weer een DI nodig :P

Back