Kijk...........
Kijk...........
...Daar hebben we wat aan. Het verslag gaat er verder niet op in, maar door dus te rommelen met wat er in zo'n stroomkring met een spoelelement wordt opgenomen, verander je dus het impedantiebeeld. Door dus een element kort te sluiten, dus met zero weerstand, zal de piek van de grafiek dramatisch naar links (= lagere frequenties) verschuiven: het bandfilter dus. Dit is precies wat de toonregeling van de gitaar doet -> dof geluid.
Een line-input van een mixer of wat dan ook vormt dus een bescheiden equivalent van zo'n laag impedante kortsluiting.
Eindelijk duidelijkheid over impedantie en gitaren. hartelijk bedankt.
Nu hoef ik het alleen nog maar te onthouden. Ay.
Hey topicstarter, ben je d'r nog?
Kijk...........
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Erg wetenschappelijk vind ik dat onderzoekje niet, maar je kan er volgens mij toch wel een aardige verklaring uithalen, waarom een gitaar dof gaat klinken als je 'm bijvoorbeeld op een lijn-ingang aansluit.
Aan die grafiekjes van dat onderzoekje kun je zien, dat een gitaarelement de eigenschappen heeft van een soort bandpass filter. Als het element niet belast wordt, dan ligt de frequentie van het filter op 8 kHz. Ga je nu met de impedantie rommelen door de tone controls open te gooien en er een gitaarsnoer aan te hangen, dan zakt de frequentie van het filter naar 4 kHz. Dus hoe meer je het element belast, des te lager wordt de frequentie van het filter. Als je dat gitaarsnoer dan ook nog eens aansluit op een laag-impedantie lijn-ingang, dan zal het element nog meer belast worden en zal dus de frequentie van het bandpass filter nog lager gaan liggen. En hoe lager de frequentie van het filter, hoe doffer natuurlijk het geluid zal zijn.
...Daar hebben we wat aan. Het verslag gaat er verder niet op in, maar door dus te rommelen met wat er in zo'n stroomkring met een spoelelement wordt opgenomen, verander je dus het impedantiebeeld. Door dus een element kort te sluiten, dus met zero weerstand, zal de piek van de grafiek dramatisch naar links (= lagere frequenties) verschuiven: het bandfilter dus. Dit is precies wat de toonregeling van de gitaar doet -> dof geluid.
Een line-input van een mixer of wat dan ook vormt dus een bescheiden equivalent van zo'n laag impedante kortsluiting.
Eindelijk duidelijkheid over impedantie en gitaren. hartelijk bedankt.
Nu hoef ik het alleen nog maar te onthouden. Ay.
Hey topicstarter, ben je d'r nog?

meer.