Hoe gitaren scherp laten klinken?

Als je om...

Als je om...

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik speel met heel veel verschillende gitaar stemmingen. Open G gebruik ik het meeste. Maar ook veel weirde stemmingen. Zo heb ik eens 1 hoge E snaren op 1 gitaar gezet en allemaal hetzelfde gestemd. Grappig, maar niet echt bruikbaar ;)
Wat daarvan wel is overgebleven is dat ik regelmatig 2 B snaren op mijn gitaar zet en gelijk zet. Hoge E eraf en B erop dus...

Gitaren neem ik overigens altijd met een microfoon op. Heel soms wil ik wel eens een oud fuzzpedaal rechtstreeks in de mixer prikken, maar dat doe ik dan niet omdat dat goed klinkt maar puur voor het effect. Dat klinkt namelijk super ranzig.

Meestal gebruik ik meer dan 1 mic. Eentje recht in de conus en 1 aan de rand of zelfs daarbuiten.

...inspiratie voor een nieuw nummer zit verlegen; zet een andere stemming op je gitaar en de ideeën komen vanzelf. Althans zo werkt het bij mij. Met name bij gitaar verval ik snel in de bekende en vertrouwde akkoorden. Als je met een andere stemming werkt, is alles nieuw en elke willekeurige greep weer een verrassing. Als daar een nieuw nummer uit resulteert, wordt zo'n stemming natuurlijk parate kennis. Ellende is dan vaak dat er dan weer gitaar bij moet komen om tijdens een gig niet steeds te hoeven herstemmen.

Een stemming die zeer bruikbaar is voor donkere muziek is DADGAD. Ook gebruik ik veel DGDGCD en DADGBD. Een hele weirde stemming is FADGBF; de open snaren leveren het Bm7-5 akkoord op; wel een heel spannend begin om vanuit verder te zoeken.

Matthijs, wat jij zegt over allemaal E-snaren is wel eens vaker gedaan. Het nummer "Carry On" van Crosby, Stills & Nash wordt gespeeld met allemaal E's, maar wel met oktaven ertussen.

Re: Als je om...

Re: Als je om...

Origineel geplaatst door pjeut
...inspiratie voor een nieuw nummer zit verlegen; zet een andere stemming op je gitaar en de ideeën komen vanzelf.

Dat is voor mij ook de reden om te verstemmen.

Matthijs, wat jij zegt over allemaal E-snaren is wel eens vaker gedaan. Het nummer "Carry On" van Crosby, Stills & Nash wordt gespeeld met allemaal E's, maar wel met oktaven ertussen. [/B]

Ik had het inderdaad ook niet zelf bedacht. Neil Young is zowiezo 1 van de mensen die mij tot het verstemmen van gitaren hebben aangezet. (Sonic Youth is een andere groep die daar een grote rol en heeft gespeeld voor mij).

Hè.....

Hè.....

..Wat is dit een leuke thread geworden. 'kweet nie of de threadstarter hier veel aan heeft, maar ik vind het tof.

Re: Oké Mouser

Re: Oké Mouser

...'t zal zo zijn. 'k heb je CV gelezen op je site, dus, you're the real connaisseur.

En toch heb ik het idee dat er voor dat doffe geluid meer aan de hand moet zijn als je dus op een lage impedantie-input inprikt. En dat zal vast iets met de frequentie zélf in relatie tot de impedantie zijn.

Ik zal forumlid Toon (zo heet 'ie toch? Ergens uit het zuiden) even attent maken op deze thread.

Ja als je dat bedoelt;
Het element kun je modeleren naar een spoel; een spoel geeft vrij goed weer hoe het element zich elektrisch gedraagt.
De impedantie van een spoel is inderdaad frekwentie afhankelijk.

Een spoel laat lage frequenties makkelijk door dan hoge; voor hogere frequenties is de impedantie hoger.
De formule weet ik niet meer :(

Re: Re: Als je om...

Re: Re: Als je om...

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Dat is voor mij ook de reden om te verstemmen.

Ik had het inderdaad ook niet zelf bedacht. Neil Young is zowiezo 1 van de mensen die mij tot het verstemmen van gitaren hebben aangezet. (Sonic Youth is een andere groep die daar een grote rol en heeft gespeeld voor mij).

welke nummers van ome Neill zijn dan met een andere stemming? Ik ken redelijk wat van zijn bekende(re) nummers en die zijn netjes allemaal EADGBe.

wil je makkelijk goeie gitaar opnames maken koop een moddeling apparaat......

ik heb zelf een podxt-pro (maar een goedkopere variant is ook goed) en het geluid dat ik hoor klinkt het zelfde na de opname...

als je vaker gitaar wilt opnemen kijk dan eens voor een nieuwe geluidskaart..line6 UX1 of UX2 guitartone ....komt gewoon goed uit de test en er zit een pod in. +/- 130 eurie of +/-200 eurie voor de ux2

Re: Re: Re: Als je om...

Origineel geplaatst door Nolet
welke nummers van ome Neill zijn dan met een andere stemming? Ik ken redelijk wat van zijn bekende(re) nummers en die zijn netjes allemaal EADGBe.

Ik zou het je niet kunnen vertellen Nolet. Destijds (begin jaren 90) werd mij door vrienden die ook gitaar speelden verteld dat Neil Young dat deed. Ik vond Neil Young toen erg tof (nu nog steeds overigens) dus ... 1+1=2 ...Matthijs Blom moest zijn gitaar ook verstemmen. Zodoende.

Origineel geplaatst door Nolet

CORTEZ THE KILLER
Tuning :
For this song you need a double dropped D tuning (Neil's favourite alternative tuning).

To get this, just tune both E strings down a tone (a whole step) so they both end up at D.

En er staan er nog wat op http://hyperrust.org/Music/NeilTunings.html

Niet veel hoor, slechts 7 verschillende tuning's die Neil Young gebruikt, en een overzicht van wat liedjes die horen bij de 'stemmingen'

heheheh dat stemmen is best grappig .. ik transpose bijv ook vaak voor het inspelen .. om te kijken wat lekker bij elkaar ligt ..grappig is natuurlijk dat je het weer terug kan vertalen naar een normale tuning alleen moet je het dan veel anders spelen ...

enne vette gitaars is juist leuk om dubbel te micen en ook nog via een di op te nemen .. zo kan je nadat je opgenomen heb deze 3 bronnen mixen tot het juiste resultaat ..

trouwens als je wil weten hoe je opname klinkt voordat je opneemt .. monitor gewoon wat je opneemt tijdens het opnemen of ervoor via een koptelefoon .. zelfde als bij een sampler .. luister alleen maar hoe de sample klinkt als je sampler het geluid van de bron uitstuurt .. dus bron op play en sampler in de monitor stand .. dan laat ie via de outputs horen hoe het als sample gaat klinken

voor de rest ben ik nog op zoek naar de gitaar sound uit de funkrock .. ook in motown en disco vaak gebruikt ..
en die is vaak erg bright ! luister maar naar hit & run van Loleatta Holloway .. dat zijn pas gitaren ! :luv:

http://mp3.juno.co.uk/MP3/SF143964-01-01-01.mp3

De Ulti-Alttune-queen...

De Ulti-Alttune-queen...

...is natuurlijk..

JONI MITCHELL.

Als je die niet kent, hol dan naar de CD-Boer, of naar je PC en download wat nummers van haar.

Je zult nooit meer dezelfde zijn. Believe me.

En nog een schatje ook. Maar.........dit is wel een foto van bijna 40 jaar geleden.

Attachments

• joni.jpg
    joni.jpg
    35,1 KB · Bekeken: 99
Re: Re: Oké Mouser

Re: Re: Oké Mouser

Origineel geplaatst door MrM
Ja als je dat bedoelt;
Het element kun je modeleren naar een spoel; een spoel geeft vrij goed weer hoe het element zich elektrisch gedraagt.
De impedantie van een spoel is inderdaad frekwentie afhankelijk.

Een spoel laat lage frequenties makkelijk door dan hoge; voor hogere frequenties is de impedantie hoger.
De formule weet ik niet meer :(

Oké, oké, dus bij hogere frequenties wordt de impedantie van een spoel hoger. En wellicht dat bij een stroomkring een impedantieverschil een meer dan lineair effect heeft op de spanning/stroomsterkte-verhouding (bijvoorbeeld exponentieel zoals decibels dat ook zijn, ik zeg maar wat) dan is er dus bij een groter impedantieverschil tussen spoel en input, naast de demping van het totale signaal, dus extra demping van deze hogere frequenties.
Dit zou best 'ns kunnen kloppen, maar ik weet het niet zeker.

Boemtjak is een technische jongen. Misschien weet die er meer van. 'k zal 'em PB-en.

Re: De Ulti-Alttune-queen...

Re: De Ulti-Alttune-queen...

...is natuurlijk..

JONI MITCHELL.

Als je die niet kent, hol dan naar de CD-Boer, of naar je PC en download wat nummers van haar.

Je zult nooit meer dezelfde zijn. Believe me.

En nog een schatje ook. Maar.........dit is wel een foto van bijna 40 jaar geleden.

toch niet downloaden he? :D

zij hep wel een mooie stem he

Weet je dat ik pas sinds gisteren doorhad wat ze nou eigenlijk zingt in Yellow Taxi..

They paved paradise and put up a parking lot..

R

Beter...

Beter...

Origineel geplaatst door Arv
Weet je dat ik pas sinds gisteren doorhad wat ze nou eigenlijk zingt in Yellow Taxi..

They paved paradise and put up a parking lot..

R

...laat dan nooit. Ik vind trouwens haar mooiste werk wel de CD Heijera, mede vanwege het unieke baswerk van Jaco Pastorius.

Maar, zijn er nog techneuten die het impedantieverhaal kunnen aanvullen/aanpassen/afbranden ???

Ayyy..

Ayyy..

Origineel geplaatst door MrM
Het impedantie gedrag van een spoel is lineair.

...Dan verklaart het dus nog steeds niet waarom bij een laag impedante input het hoog wordt gesmoord.

Re: Ayyy..

Re: Ayyy..

...Dan verklaart het dus nog steeds niet waarom bij een laag impedante input het hoog wordt gesmoord.
Gelukkig ben je niet eigenwijs ;)

Hier een plaatje uit vanuit een wetenschappelijke hoek (zie hier )

De impedantie van de gitaarelementen is gemeten, en die is dus zeker heel frequentieafhankelijk

Attachments

• pickup_impedance.jpg
    pickup_impedance.jpg
    51,5 KB · Bekeken: 112
Origineel geplaatst door King
Sorry, dat ik niet meteen meer info heb gegeven:

Om te beginnen heb ik een MAYA-MK2 geluidskaart (meerdere jack ins) die het super doet.

De gitaar patijen worden in gespeeld door een gitarist. Via de normale versterker klonk de gitaar gewoon zo als het zou moeten. Ik heb toen besloten om geen gebruik te maken van de
"MIC voor de versterker methode" De gitaar is in alle onderstaande gevallen rechtsreeks in de geluidskaart gestoken (een stereo ingang, jack)

Ik heb op de volgende manieren opgenomen:

1) Gitaar -> effectboard -> versterker -> soundcard
(gitaar moduleerde enorm, was geen optie, effectboard bleek tijdens opnemen niet van het allerbeste kwaliteit te zijn)

2) Gitaar -> versterker -> soundcard
(gitaar moduleerde niet meer, maar er was (waarneembaar) meer ruis aanwezig)

3) Gitaar -> soundcard
(geen gemoduleer, vrijwel geen ruis, geluid net als bij vorige vrij dof, maar wel krachtig)

Na alle 3 de takes bleek steeds dat het geluid heel dof was. Op dat moment was ik in de veronderstelling dat ik middels EQ's (VST) het geluid wel weer scherp zou krijgen.

Echter ik krijg het wel iets scherper, maar wel met aanzienlijk meer ruis.

Zijn er bepaalde methodes om gitaar scherp, zonder ruis op te nemen, zodat het niet afsteekt van andere instrumenten?

Maar welke plugin, welke hardware amp en welke gitaar heb je hiervoor gebruikt?

Re: Re: Ayyy..

Re: Re: Ayyy..

Origineel geplaatst door vos_paul
Gelukkig ben je niet eigenwijs ;)

Hier een plaatje uit vanuit een wetenschappelijke hoek (zie hier )

De impedantie van de gitaarelementen is gemeten, en die is dus zeker heel frequentieafhankelijk

Erg wetenschappelijk vind ik dat onderzoekje niet, maar je kan er volgens mij toch wel een aardige verklaring uithalen, waarom een gitaar dof gaat klinken als je 'm bijvoorbeeld op een lijn-ingang aansluit.

Aan die grafiekjes van dat onderzoekje kun je zien, dat een gitaarelement de eigenschappen heeft van een soort bandpass filter. Als het element niet belast wordt, dan ligt de frequentie van het filter op 8 kHz. Ga je nu met de impedantie rommelen door de tone controls open te gooien en er een gitaarsnoer aan te hangen, dan zakt de frequentie van het filter naar 4 kHz. Dus hoe meer je het element belast, des te lager wordt de frequentie van het filter. Als je dat gitaarsnoer dan ook nog eens aansluit op een laag-impedantie lijn-ingang, dan zal het element nog meer belast worden en zal dus de frequentie van het bandpass filter nog lager gaan liggen. En hoe lager de frequentie van het filter, hoe doffer natuurlijk het geluid zal zijn.

Back