muziek kennis

maximgeerts

Ingeburgerd
wat is de beste manier om de basis van muziek te leren?

al die termen als arpeggio,quantize,etc.

gewoon op blokfluit les gaan?

Door geregeld de handleiding te pakken als je een nieuw apparaat koopt :D

op het internet heb je heel veel documenten met allemaal termen> uitleg. Weet ff de link niet meer maar die zal vast wel worden gepost eerdaags

De basis van welke muziek? Klassiek is geen dance (al hoeft het elkaar niet te bijten natuurlijk)

Vragen stellen, boeken lezen, naar de muziekschool/conservatorium.

Internet is een onuitputtelijke bron van info... maar daarvoor moet je wel ruggegraat hebben en je niet snel laten afleiden door alle ander mogelijkheden. Maar je kunt online een "complete" studie doen als je wilt. Alle literatuur is bijna wel te vinden. De termen die je zo even opnoemde in je post kun je idd ook binnen dit forum terugvinden.

juist de voorbeeldjes die je noemt kun je t best uit wat synthesizer en sequencer tutorials/manuals halen..

die leren je weer niet echt om jean michel jarre exact na te spelen maar msgien is dat niet je hoofddoel

arpeggio is als je paar toetsen induwt dat ie ze niet tegelijk afspeelt maar na elkaar in een zelf te kiezen tempo
quantizen is je bij gebrek aan timing slecht ingespeeld nootjes wat strakker in de maat te krijgen in zelf te kiezen strakheid

naja.. ff snel uitgelegd komt t daar op neer

Origineel geplaatst door ttdom
juist de voorbeeldjes die je noemt kun je t best uit wat synthesizer en sequencer tutorials/manuals halen..

arpeggio is als je paar toetsen induwt dat ie ze niet tegelijk afspeelt maar na elkaar in een zelf te kiezen tempo
quantizen is je bij gebrek aan timing slecht ingespeeld nootjes wat strakker in de maat te krijgen in zelf te kiezen strakheid

naja.. ff snel uitgelegd komt t daar op neer

Dat is het nadeel van Internet, er wordt soms te snel en onzorgvuldig geantwoord. Quantize kan ook op toonhoogte ingezet worden. Voor Qubase gebruikers is het meestal de bovenstaande definitie, maar verwacht niet van een QuantizeModule in bijvoorbeeld een Nord Modular G2 dat'ie je strakker laat spelen...

Arpeggio betekent letterlijk 'als de harp', dus zo lekker met je vinger van hoog naar laag gaan over de snaren. In gitaarmuziek komt deze term erg veel voor, dus ook zo'n streek en in pianomuziek wordt het veel voorgeschreven.

In een synthesizer betkent het iets meer, namelijk door het indrukken van slechts één toets kan het effect bereikt worden en nog op verschillende manieren ook (omhoog, omlaag. omhoog en omlaag en vaak nog random ook, met instelbaar bereik en tempo) Leuk speelgoed :)

Wout

ach, t kan ook n voordeel zijn als dingen onvolledig maar eenvoudig worden uitgelegd aan mensen die waarschijnlijk geen kast vol g2's hebben

wat is sae

wat is sae

wat is dat sae?

Zo'n cursus is natuurlijk erg fijn. Maar het zal je verbazen hoe snel je de basis te pakken hebt door te stoeien met programma's als FL Studio. Bij mij ging het nog sneller toen ik mijn eerste hardware synthje gekocht had. Gewoon spelenderwijs bezig zijn met het spul, daar leer je snel genoeg van!

Re: muziek kennis

Origineel geplaatst door maximgeerts
wat is de beste manier om de basis van muziek te leren?

al die termen als arpeggio,quantize,etc.

gewoon op blokfluit les gaan?

gewoon bij de lokale muziekschool een muziektheorie cursus volgen en een muziektheorieboekje kopen.

Origineel geplaatst door maximgeerts
en 10 lessen leer je alles over synthisysers!!

Nou heb ik die opleiding niet gedaan dus ik kan er niet over oordelen, maar in 10 lessen "alles" over synthesizers leren lijkt me wel typisch marketinggemekker. Of het moeten heeeeeeele lange lessen zijn :)

Je kan ook gewoon hier op 't mooie forum al wat 'termen' te weten komen!!

:) Wat is 't toch een mooi forum!

Als je € 50.- per les er voor over hebt, dan weet ik wel andere adressen waar het les-gehalte een veel en veel hoger niveau heeft. Eenvoudig gezegd ben ik niet zo onder de indruk van 'het fenomeen van de Nord serie'... Misschien is les krijgen van één van de ontwerpers van de G2 wel zo leuker als ook goedkoper...

PS die persoon ben ik niet :)

Je mag me PeeBeejen.

Wout

Laatst gewijzigd:
Back