Ik word gek van Adapters

Hebben die electribes speciale voedingen nodig dan? Ik gebruik voor al m'n live spullen deze van Amplus:

9825LX.gif

Die passen netjes naast elkaar in een stekkerblok en geven op 12v nog 700mA, dat is doorgaans (veel) meer dan genoeg. Alleen m'n CZ101 wil iets van 800 of 1000 mA op 9 volt, maar dat is volgens mij vrij uniek, ik kan me niet voorstellen dat een Electribe ook zoveel ampere wil.

Cool ding. Draait die zowel AC als DC?

let op , dat zijn schakelende voedingen

sluit ze niet aan op analoge gear (zoals 303)

Nope gaat alleen werken met een gestabiliseerde voeding. Maar het is wel voor elk apparaat weer verschillend. Maar ze kunnen idd gaan brommen met een schakelende voeding.

...alles op auto accu gooien. Af en toe in de auto flikkeren om op te laden en klaar.

NIET DOEN
dit project is pure geld en tijdverspilling.

wanneer je meerdere geluidsapparaten aansluit op 1 voeding zul je zeker en vast een enorme ruis krijgen op je signaal..
loop hier al een draadje over van enkele jaren terug (zelf gestart d8 ik)

(kick up)

Hoe kan het eigenlijk dat gitaarpedaaltjes wel met z'n meerderen op 1 voeding kunnen (mits deze genoeg mA belasting aankan), maar bijv. meerdere drumdoosjes niet?

En geldt dit ook al voor 'maar' 2 apparaten? Was van plan m'n 303 en 606 op 1 voeding aan te sluiten via splitterkabeltje die ruimschoots de 2x 150mA aankan (lineaire, gestabiliseerde voeding 1000mA op 9V). Maar voordat ik gedonder krijg, toch even polsen..

(kick up)

Hoe kan het eigenlijk dat gitaarpedaaltjes wel met z'n meerderen op 1 voeding kunnen (mits deze genoeg mA belasting aankan), maar bijv. meerdere drumdoosjes niet?

En geldt dit ook al voor 'maar' 2 apparaten? Was van plan m'n 303 en 606 op 1 voeding aan te sluiten via splitterkabeltje die ruimschoots de 2x 150mA aankan (lineaire, gestabiliseerde voeding 1000mA op 9V). Maar voordat ik gedonder krijg, toch even polsen..

zeker met die toestellen zorgen voor een degelijke voeding..

het verschil in klank tussen een universele adapter en een boss bij 303 is al duidelijk merkbaar (en de boss adapters zijn nu ook niet zo goed)

Gitaarpedaaltjes met meerdere aan 1 voeding is ook niet de moeite.. je krijgt ook extra storing, ruis.. Er bestaat in de gitaarmarkt verschillende oplossingen, van el cheapo splitterkabels tot deftige DC->AC->DC trafo afgescheiden systemen (maar die kosten veel geld)

@Rvooh: je maakt me wel heel nieuwsgierig!

als een universele adapter al minder is dan een boss adapter, en die is ook niet zo goed, wat is dan wel goed, concreet? ik zou niet weten wat ik nodig zou hebben.

ik dacht, als ik een lineaire gestabiliseerde adapter koop van bijv. vivanco, hape of voltkraft (prijsklasse 20 euro) dan zou dat toch prima moeten zijn?

ik kan mij niet zo'n goede voorstelling maken van een deftige trafo, behalve dat er op een gegeven moment misschien een topniveau van apparatuur komt met 'discrete componenten', dat in de PRO studios enzo gebruikt wordt met compressors van duizenden euro's en gebalanceerde audiokabels van 100 euro per stuk.

anyway, ik ben duidelijk een leek op dit gebied, maar ik snap wel dat een goedkoop onstabiel voedinkje die ze bij allerlei consumenten apparatuur erbij douwen niet aan te raden is.

Ik kijk op de site van Boss, staat er dit:
PSA-120S: Power Adapter
The PSA-120S is the recommended power supply for products including all new BOSS Compact and Twin pedals, ME-50/-20/-20B Multi-effects, the DB-66/-88/-90 metronomes, DR-Series drum machines, FC-Series foot controllers, MC-202, SH-101, SP-202, TR-626, and all TU-Series tuners.

500 mA of current to easily power multiple pedals, even digital ones

Bron: http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=911

Dus zij geven hier een slecht advies?
NB: aan het formaat te zien lijkt dit ook wel een switching adapter, meestal van die smalletjes..

Meerdere pedaaltjes voeden op de zelfde voeding is meestal geen probleem. Digitale gaat eigenlijk nog beter, aangezien deze vaak een eigen interne voeding hebben om de 5V te leveren waar de digitale componenten op werken en dus daardoor extra gescheiden zijn.

Het kan zijn dat bepaalde pedalen instabiliteit veroorzaken op de voedingslijnen en dus ook parallel geschakelde pedaaltjes gaan beïnvloeden, wat in ruis/hum resulteert, maar ik heb het in de praktijk nog niet meegemaakt.

OK. ik snap het wat meer denk ik: je sluit een voeding aan op pedaal 1 - daardoor kan mogelijk een instabiliteit ontstaan die doorgegeven wordt aan het volgende pedaal zodra deze op hetzelfde kabeltje ge-daisy-chained is.

Ik heb gezien dat er behalve de goedkope Harley Benton Powerplant multi-voeding ook duurdere oplossingen zijn om meerdere pedaaltjes te voeden, zoals de Voodoo Lab Pedal Power ISO 5. Deze scheidt blijkbaar de voedings-uitgangen (whatever that may be), waardoor brom wordt voorkomen. Zo'n grapje kost wel al snel 100 euro of meer.

Vraag is of behalve pedalen daar dan ook veilig/ruisvrij andere 9V behoevende apparaatjes op kan aansluiten (met inachtneming van de power consumptie).

@Rvooh: je maakt me wel heel nieuwsgierig!

als een universele adapter al minder is dan een boss adapter, en die is ook niet zo goed, wat is dan wel goed, concreet? ik zou niet weten wat ik nodig zou hebben.

ik zeg nergens dat het ene slechter is dan het andere..

ik zeg alleen dat er verschil in klank is,
en ik weet ook van mensen die het beter weten dan ik dat die (oude) Boss adapters ook niet echt deugen
uit dezelfde hoek wordt ook afgeraden van switching adapters te gebruiken

Ik kijk op de site van Boss, staat er dit:

Bron: http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=911

Dus zij geven hier een slecht advies?
NB: aan het formaat te zien lijkt dit ook wel een switching adapter, meestal van die smalletjes..

ja, ze geven slecht advies :)
voor hen is het gewoon veeeeeel goedkoper om switching adapters te leveren, digitale gear kan daar dan ook perfect tegen.

Check even mijn draadje uit 2003, ik toen nog als tiener postend ;)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=20492
maybe staat er nog iets nuttig in.

ik vraag me ook weleens af als ik zoveel adapters nodig heb,
ben ik dan nog wel aan het adapten?
er is bijna geen apparaat met een normale stekker in mijn studiootje
dus het zou handiger zijn een adapter te hebben voor wat nu normaal is...

OT:
op mijn yamaha pedaaltjes verschilt de ruis echt heel veel per adapter
en als ik er zo'n di doosje tussen hang wordt het soms minder en soms ook meer ruis?....

Back