Meest revolutionaire synth?

fuse

Gepokt en gemazeld
Geen wazige poll. Gewoon lekker over gave synths ouwebetten.

Welke was voor jouw de meest revolutionaire. Niet perse de beste, niet perse hard/soft. En je hoeft hem ook niet zelf gehad te hebben of zelfs bespeeld te hebben.

De minimoog, DX7, 303, korg M1, Oasys, Andromeda A6 of iets heel anders.

Zelf denk ik dat de DX7 te voor de hand ligt. Misschien ook omdat deze synth de dood van een groot aantal analoge synthbouwer bedrijven op z'n geweten heeft (naast de oliecrisis)

Dan zeg ik toch de memorymoog omdat die als een van de eerste de geluiden kon opslaan en voor de gemiddelde muzikant toch enigzins betaalbaar was.

Ik denk inderdaad dat het zo voor de hand ligt dat deze thread maar een kort leven beschoren is.
De Yamaha DX-7 is het enige juiste antwoord.

Gedurende 7 jaar werkte Yamaha in het diepste geheim aan de ontwikkeling van de FM-synthese.
Toen ze uiteindelijk met de DX op de markt kwamen hadden hun marketing-experts zich reeds
als doel gesteld met de FM-Synthese binnen een jaar de helft van de markt te veroveren.
De verkoop overtrof ruim deze optimistische verwachtingen. Binnen 3 maanden(!) bestond meer
dan 75% van de wereldwijd verkochte polyfone synths uit DX'en. Vele concurrenten zijn deze
slag nooit meer te boven gekomen.

De DX-7 heeft een enorme invloed gehad op het aan de muzikale wereld ter beschikking staande
klankspectrum, en daardoor ook nieuwe inspiratie gebracht bij menig componist. Bovendien
heeft dit alles een enorme boost gegeven aan de ontwikkeling door de concurrentie van andere,
niet-analoge klank-opwekkings systemen.
Er is in de geschiedenis van de synthesizer geen enkel ander apparaat geweest, dat zo'n revolutie
teweeg gebracht heeft als de DX.

De 2e plaats is wat moeilijker te beoordelen. Ongetwijfeld heeft de MiniMoog als eerste
betaalbare synthesizer ook voor een eigen doorbraak gezorgd.
Anderszijds heeft de Fairlight het begrip sampling voor altijd aan ons muzikale gereedschap
toegevoegd. Velen kunnen nu niet meer zonder.

ik denk dat geheugens niet echt iets revolutionair is..
maar voor mij zelf is het de nord modular.. zo veelzijdig ik kan er dingen mee doen die ik opdat moment wil doen..geweldig gewoon..

maar de meest revolutionaire synth in het algemeen.. ik weet het niet er zijn veel bakken die iets hebben betekend

dx7 mischien wel, is geloof ik ook nog steeds de meest verkochte synth..

ppg,

eigenlijke elke bak die iets nieuws bracht denk ik wel..

Voor mij persoonlijk de Nordrack II.

Veel knoppen, betaalbaar, 4 maal multitimbraal, klasse filters en je kan er zo vreselijk veel sounds mee maken.

Ik denk dat senso gelijk heeft met zijn DX 7 verhaal, dat was echt een revolutie, zoiets zal niet snel meer gebeuren.

groeten

basicsys

DX-7 is inderdaad een behoorlijk revolutionaire synth te noemen.

En ik denk dat de Nord Lead ook wel een goede kandidaat is, omdat het één van de eerste synths was die het Analogue Modelling of wel het VA-tijdperk inluidde.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
En ik denk dat de Nord Lead ook wel een goede kandidaat is, omdat het één van de eerste synths was die het Analogue Modelling of wel het VA-tijdperk inluidde.
De Yamaha VL-1 was voor zover ik weet de eerste (physical) modeling synth, daarna begon pas iedereen pseudo-analoog te doen

Ik denk synth's als de Poly 800, juno 106, DX 27 ed.
zij brachten de synth's in de zeer betaalbare zone.
iedereen kon zich er nu een veroorloven als hij wilde.

En natuurlijk de Prophet 5 als eerste Polyfone synth met destijds het astronoimische aantal van 40 programms, 5 stemming polyfoon en direct te editten, hij was er 2 jaar eerder dan de Memory moog, alle anderen moesten nog volgen,

Als ik er zo over denk is ook de firma Sequential het meest vooruit strevend geweest in zijn synth's

Prophet 5 (zie hier boven)
Prophet 600 (eerste midi synth)
Sixtrack (eerste Multi timbrale bak)
Studio 440 (de vader van akai's MPC serie)
Prophet VS (voorloper van Vector synthese)

Lijkt me dat die firma postum een lintje van het DSF verdient.:halleluja

Misschien komt het SHITstatio....euh de SIDstation hèhè, ook in aanmerking, wie had dat gedacht dat ze van een uitgerangeerde verouderde chip uit een computerke van een middeleeuws computertijdperk, een synthmodule gingen maken die anderen ook op het idee bracht dit idee massaal te kopieëren, deels in PCI kaarten, gewoon softwarematig of als plugin maar ook als zelfbouwpakket!!

Van een eigenaardigheidje gesproken8D

Schoon toeval of talent dat ooit eens MOEST boven water komen? :kroon:
Ik heb er ook eentje en ben wel content van zijn eigenaardigheid. (was al verliefd op zo'n klankjes sinds men videogamesverslaving in de jaren 80 op cafès,kermissen en in de lunaparken aan de kust. Keuze voor de aanschaf was snel gemaakt)

Nordlead is ook een kanshebber, DX7 heb ik geen ervaring mee, in die periode had ik alleen geld voor sex, drugs and rock and roll:D
Misschien ga ik met een exemplaar eens een flashbackje maken? de kans is groot al ze zich voordoet.

p.

Re: Meest revolutionaire synth?

Origineel geplaatst door fuse
Dan zeg ik toch de memorymoog omdat die als een van de eerste de geluiden kon opslaan en voor de gemiddelde muzikant toch enigzins betaalbaar was.

Ahum... Oberheim was vele jaren eerder! In 1978 kwam de OB-1 op de markt met 8 programmeerbare geheugens. In die zelfde periode had Oberheim ook een geheugenmodule voor de Four & Eight Voice ontwikkeld.

De MemoryMoog kwam er pas in 1982.

Meest revolutionaire synth is voor mij de Steiner EVI. Expressie rules!

vergeet de minimoog niet, die de definitie vastlegde voor de niet-modular synts qua klankopbouw.

inderdaad de dx7 als de eerste betaalbare digitale synth (de gx1 was eerder).

de korg m1 heeft echter niet veel minder verkocht als een van de eerste s&s (sample & synth) bakken.

trouwens was de ensoniq mirage als eerste betaalbare samplers ook niet minder revolutionair (de fairlight en emulators waren eerder).

de vl1 inderdaad als 1e en tot nu beste pm synth.

de nordlead als eerste synth in een nieuw jasje na tientalle jaren van saaie zwarte synths en het begin van de VA periode.

Ik zeg nu iets heel heel raars:

MC303....

Want hoeveel grooveboxen zijn er nu ineens... allemaal gebaseerd op dat concept... ze waren toevallig de eerste...

;)

Re: Meest revolutionaire synth?

Origineel geplaatst door fuse
Dan zeg ik de TB-303 omdat die als een van de eerste geluiden kon maken die voor de gemiddelde niet-muzikant toch enigzins klinken. ;)

Yamaha VL-1

Yamaha VL-1

Origineel geplaatst door farlukar
De Yamaha VL-1 was voor zover ik weet de eerste (physical) modeling synth, daarna begon pas iedereen pseudo-analoog te doen

Yep, de DX-7 en later de VL-1.... daarmee maakt Yamaha zich toch de meest revolutionaire synth-fabrikant imho.

Je moest voor die VL-1 trouwens destijds een tweede hypotheek afsluiten om 'm te kunnen betalen. Maar wat een mooie bak.

Iemand hier die een Yamaha VL-1 heeft?

wat dachten jullie van de sampler

natuurlijk is de fairlicht wel heel bijzonder maar ook onbetaalbaar tot dat akai,emu en sequential met zijn eerste betaalbare modellen op de markt kwam
(was als nog veel geld de betaal bare samplers)
uiteindelijk waren de emulator en de akai s1000 volgens mij toch wel de apparaten die in vele studio's te vinden waren

Origineel geplaatst door zoe
wat dachten jullie van de sampler

natuurlijk is de fairlicht wel heel bijzonder maar ook onbetaalbaar tot dat akai,emu en sequential met zijn eerste betaalbare modellen op de markt kwam
(was als nog veel geld de betaal bare samplers)
uiteindelijk waren de emulator en de akai s1000 volgens mij toch wel de apparaten die in vele studio's te vinden waren

of wat dacht je van de Technos 16pi of de Acxel Resynthesizer, sounds reconstrueren met hun harmonischen & vervolgens spectraal gaan morphen tussen patches

ma wel een beetje duur :confused:

Origineel geplaatst door 6 trak
zoals al een aantal keren eerder vermeld, DX-7 idd 8) hoewel de originele DX minder klinkt dan de II of de S...
toch ergens wel vreemd omdat de 'gewone man' destijds niets van FM synthese begreep... alleen preset-playing dus...

Komt door die schijt-interface six. Ik heb dagen gespendeerd met mijn DX21, handleiding en een instruktie cassette van Yamaha. Uiteindelijk begreep ik er als 15 jarige puber er zoveel van dat ik er redelijk zelf wat patches op kon bouwen.
Ik werd alleen wel gek van de kleine LCD interface... :(

Voor mij zijn de baanbrekende synths:

• * Yamaha DX 7; nuff said
    * Roland JD-800; terug naar de knoppies en schuiven
    * Korg M1; best verkochte rompler en dat was niet voor niets
    * SCI Prophet VS; Vector synthese, volgens mij de laatste echt inovatieve synthese
    * Nord Lead; home comming van (virtueel) analoog

Origineel geplaatst door farlukar

In de folder noemt Yamaha de VL-1 een Virtual Acoustic Synthesizer, en is inderdaad de eerste Modeling Synth op de markt. Maar is nog weinig Virtual Analoog, want geen sliders en geen draaiknoppen die iedereen zo leuk vindt aan de huidige VA's. Het nieuwe aan de VL-1 waren de "controllers" (modulatie parameters) die zowel de ocillator als de "modifiers" (filter e.d.) kunnen moduleren. Die controllers waren gebaseerd op allerlei akoustische harmonieen: Adem-geluid, Blaastechniek van sax-spelers, Blaastechniek voor houtblaas-intsrumenten, en nog zo wat....

Een wonderlijk ding, en naar schijnt een van de moeilijkst programeerbare synth's ever. Hoewel ik heb begrepen dat als je er de tijd in stopt, je hele aparte en mooie synthgeluiden kan creeren.

Vraag me af wat dit ding nu 2de hands zou moeten opbrengen.

Back