Eminent 510 De Luxe

Yost

Your tea is served...
De Eminent 510 De Luxe is een "broertje" van de Eminent 310 Unique die Jarre gebruikt. De 510 heeft ook het String Ensemble ingebouwd. Een 510 zou dus een leuk alternatief kunnen zijn voor een 310.

De 510 heeft o.a.
- een String Ensemble op boven- en onderklavier
- een hoofdtelefoonuitgang op de voorzijde
- een Orbitone chorus
- een (instrument) ingang op de achterkant
- een afgedekte uitgang op de achterkant voor een versterker

Daarnaast kan een 510 een ritmebox hebben. Deze wordt rechtsvoor tegen de onderkant van het klavier geschroefd.

De 510 heeft meer toetsen dan een 310: 4 oktaven per klavier. Daarnaast zijn de orgelklanken enigszins anders dan bij de 310.

Afmetingen van een 510:
- hoogte 91,5 cm
- breedte 116,5 cm
- diepte 59 cm (62 cm als de ritmebox is gemonteerd)

Ik heb 'm niet op een weegschaal gehad, maar wel even aan elke kant opgetild. Volgens mij moet ie met 2 mensen goed te tillen zijn.

Attachments

• eminent 510 de luxe 1.jpg
    eminent 510 de luxe 1.jpg
    49,5 KB · Bekeken: 289
Nog een foto

Attachments

• eminent 510 de luxe 2.jpg
    eminent 510 de luxe 2.jpg
    37,6 KB · Bekeken: 232
Deze twee draaiknoppen zitten niet op een 310. Ik ben er niet achter gekomen waar ze voor dienen.

Attachments

• eminent 510 de luxe 3.jpg
    eminent 510 de luxe 3.jpg
    31,7 KB · Bekeken: 167
Hier ze je een gemonteerde ritmebox. Ik heb zelf een exemplaar gezien met een iets andere ritmebox. Wel zo te zien dezelfde instelmogelijkheden:
- aan/uit
- volume
- tempo
- keuze voor een ritme (wals, swing, rumba, ...)

Attachments

• eminent 510 de luxe 4.jpg
    eminent 510 de luxe 4.jpg
    29,9 KB · Bekeken: 226
Ik weet het bovenstaande doordat ik een Eminent 510 ben gaan bekijken die op marktplaats staat. Het was een exemplaar in goede conditie: alle toetsen en alle geluiden doen het, alleen de faders gaan wat stroef. Er zat ook een ritmebox op.

Ik ga 'm niet kopen omdat ik niet denk dat ik 'm door de draaing van mijn zoldertrap krijg. Hij is wat breder dan een 310.

Ik krijg de url niet goed in het forum geplakt =(
Het exemplaar dat ik gezien heb kun je op Marktplaats terugvinden door te zoeken op "eminent 510 doorn". http://www.marktplaats.nl/

Leuk Yost! Ik had 'm ook al even gespot...

De extra functionaliteit van de draaiknoppen is mij ook niet helemaal duidelijk, met name de repeat is in het geheel niet aanwezig op de 310. Het is vermoedelijk een generator waarvan de snelheid en diepte regelbaar is.

De 510 lijkt de grote broer van de 310 te zijn (vooral die extra toetsen zijn fijn) maar gek genoeg ontbreekt de sustain-groep op de 510 :confused:

:mega:

Wat is de sustaingroep? Waar zit dat bij een 310 en wat doet het?

We hebben hier in huis een Solina-orgel staan waar ook repeat op zit. Komt neer op een 1-nootsarpeggiator zeg maar. Dus dan speel je staccato-noten met een bepaalde lengte, in te stellen met die draaiknop. Als het tenminste vergelijkbaar is.

Origineel geplaatst door Yost
Wat is de sustaingroep? Waar zit dat bij een 310 en wat doet het?

Het is een extra register van 5 klanken met een piano-achtige decay (short/long). "Decay-group" zou een betere naamgeving zijn geweest :). Je vindt het (bruine) register temidden van de andere registers.

Geen overdreven spannende klanken overigens, maar wat ik niet zou willen missen is de knop short/long waarmee ook de decay van de beroemde stringsound is te veranderen! Ik ga er van uit dat de 510 die knop 'elders' verstopt heeft...

Ik ben gister in het bezit gekomen van een eminent 510 inclusief de originele handleiding. Ik citeer hieruit: met de repeat knop kunt u op het orgel tokkelinstrumenten imiteren. Dit effekt werkt alleen op de solo en principalgroep van het bovenklavier. De snelheid van de repeat kunt u regelen dmv draairegelaar Repeat van snel naar langzaam.
Met de Virbra knop kunt u het aanstrijken van een viool of cello imiteren. U zult merken dat de toon strak begint en door het vibra effekt geleidelik gaat zweven. De lengte van de vibra kunt u zoals bij percussion regelen door draairegelaar perc/vibra.
Noot: de 4 schakelaars naast de regelaars zijn om het eea aan en uit te schakelen.

ja, en ondertussen weten we ook dat tgv het ontbreken van de sustains ook het stringensemble geen sustain heeft. Daarmee wordt de 510 beperkt inzetbaar: slechts te beschouwen als een verzameling onderdelen ten dienste van de 310's :duivels:

Back