MPC4000, walhalla of grote ramp?

Acidfever

There's no "I" in denial.
Na een tijdje met een machinedrum te hebben gewerkt merk ik dat ik voornamelijk samplebased werk.

Om deze reden denk ik eraan een alternatieve hardware sampler aan te schaffen. Deze zal in de eerste instantie voor drums zijn maar ook zeker voor loops en synths.

Nu ben ik aan het kijken naar een MPC4000 en kom tot de conclusie dat het zowel een geliefde als een gehate machine is. Wat betreft specs lijkt het zeker een indrukwekkende machine met zijn Z8 sample engine en MPC sequencer. Maar toch hoor ik veel over de tegenvallende of zelfs ronduit slechte bouw kwaliteit en de door bugs het OS zeggen sommige mensen dat het een regelrechte ramp is.

Anderzijds hoor je berichten als "beste sequencer"en "supergoede sampler". Zaken die ongetwijfeld beiden een kern van waarheid hebben.

Echter helpt dat niet echt bij het besluit voor welke hardware sampler te gaan. Ik heb gedacht aan een losse sampler en met de drumprogramma's van bijvoorbeeld de Z serie samplers van akai zou dat ook nog een optie kunnen zijn in combinatie met mijn Rs7000. Nadeel is wel dat de Rs7000 maar 16 kanalen tegelijk kan aansturen en je dan 1 van de 2 apparaten wel erg tekort doet wat betreft sequencing.

Terug naar de essentie van deze post: Is een MPC (met zijn Z engine) het echt waard of kan ik net zo goed voor een 2000XL of 1000 gaan?

Of moet ik zelfs gewoon richting Ableton gaan en mijn geld investeren in iets als een Firewire interface?
Even voor de duidelijkheid weet ik 100% zeker dat ik mijn drums samplebased wil gaan maken. Daar is geen discussie meer over nodig!

Wat tevredenheid betreft over de mpc4000:

- had eerst OS1.40, was ik uiterst tevree mee, produktiviteit schoot omhoog, maar de effecten kon ik ni gebruiken omdat het sendniveau zeer slecht was (alles of niks zeg maar). Daarnaast was het voor live beter om naar een hoger os te gaan.

- dan had ik 1.5 geloof ik, hetgeen volgens Akai een verbetering zou zijn, maar het omgekeerde was waar. Het ding deed zeer raar als het veel aparte sequences moest laden (er kwamen ongewild bij sommige sequences een paar stille maten bij, hetgeen eigenlijk gewoon een ramp is als je dat elke keer moet gaan checken). Ook kon ie een feature niet meer die het vorige OS wel deed... Da's ook kut. Toen snapte ik de horrorverhalen.

- toen besloten het allerlaatste OS 1.70 erop te zetten en sindsdien draait ie weer als een bloem. Het blijft mijn favoriete ding, zelfs nu ik een G5 erbij heb. Die pads zijn heerlijk voor drums.

+ USB link met computer is de beste uitvinding ooit
+ de klank en strakheid van het ding is super, no latency (zelfs die dure mac en geluidskaart heeft nog latency, wat een bummer zeg)
+ je hebt direkt een scala van filters en effecten voor je samples, werkt super snel, kwaliteit is ni geniaal, maar bruikbaar
+ nogmaals die pads + repeatknop zijn onovertroffen voor drums

- brakke transportknopjes komen bij veelvuldig gebruik los bij mij. Ze werken nog, maar het komt ni zo stevig over.
that's it eigenlijk.

De MPC4000 is een geweldige bak... voor mij zelfs té geweldig... Ik gebruikte misschien 1/3 van zijn mogelijkheden... Buiten dat vond ik de MPC60 een stuk fijner werken... Als ik nu een MPC moest kopen denk ik dat het een MPC1000 werd, evt in combinatie met een S5000 of S6000. De Z-serie heeft dat wel een hogere sample-rate, maar och, als het toch alleen voor drums is... Er staat trouwens ook een ASQ10 op de marktplaats hier -jammer dat die alleen op floppies werken!

Origineel geplaatst door Lacertus
De MPC4000 is een geweldige bak... voor mij zelfs té geweldig... Ik gebruikte misschien 1/3 van zijn mogelijkheden... Buiten dat vond ik de MPC60 een stuk fijner werken... Als ik nu een MPC moest kopen denk ik dat het een MPC1000 werd, evt in combinatie met een S5000 of S6000. De Z-serie heeft dat wel een hogere sample-rate, maar och, als het toch alleen voor drums is... Er staat trouwens ook een ASQ10 op de marktplaats hier -jammer dat die alleen op floppies werken!

Ja de 1000 heeft ook mijn aandacht getrokken. Wel even een heel andere bak natuurlijk. De 4000 heeft gewoon een veel uitgebreidere sampler en dat is een wereld van verschil.

Ik vind het gewoon niet echt betrouwbaar over komen dat er over elke MPC best wel veel negatiefs is te vinden. Maar ja....dat kan ook weer komen doordat ze veel gebruikt worden.

Uiteindelijk vind ik de geluidskwaliteit van de Mpc1000 echt een stuk minder dan mijn Spectralis van Radikal tech. Ik neem aan dat de mpc4000 een betere engine heeft? Als ik alles over mocht doen, zou ik denk ik toch ook op ableton live overstappen met bijv. een motu geluidskaart en externe analoge filters ;-) krijg je ook hybride sound (goed idee he)

heb tot nu toe geen problemen met mn 4000 gehad
al gesampled op 96khz, klonk wel heel gaaf, maar vond dat zelf niet nodig
geen 1 keer vastgelopen (1 keer dacht ik dat die crashte, maar dat kwam door stroomuitval, was overdag en zat met de mpc op tafel alleen te rotzooien)
de pads zijn heerlijk, alleen al om de pads zou ik zelf de 1000 niet nemen
zijn halve grote en dat speelt net minder lekker

Origineel geplaatst door Acidfever
Ik vind het gewoon niet echt betrouwbaar over komen dat er over elke MPC best wel veel negatiefs is te vinden. Maar ja....dat kan ook weer komen doordat ze veel gebruikt worden.

Ik denk ook dat het komt omdat ze veel gebruikt worden, en je hebt natuurlijk ook veel 'doubters' en 'haters' als het aankomt op MPC, en aan de andere kant ook weer van die 'MPC groupies'.
Reviews op het net zijn tot op zekere hoogte erg bruikbaar, maar zweer er niet bij. Voor veel mensen is een MPC een dure investering, en dan ben je vaak al subjectief bezig bij het schrijven van een review, omdat je voor jezelf de aankoop wil 'rechtvaardigen', als je snapt wat ik bedoel. En zo heb je ook mensen die al langer met andere hardware werken, en die de MPC in vergelijking met hun andere hardware teleurstellend vinden, en daardoor vaak de positieve punten van het apparaat over het hoofd zien of de nadruk te veel op kleine tekortkomingen leggen. Het gaat er uiteindelijk toch om welk stukje hardware het best aan jouw wensen voldoet, en de enige die daar over kan oordelen ben JIJ ZELF.

Zoals je links zult zien vind ik de 4000 een geweldige bak, wel een beetje overdone!! Te veel menus, erg druk en maakt dat in z'n geheel best ongebruikersvriendelijk. Je moet er echt voor gaan zitten maar éénmaal door, gaat er een wereld voor je open. Strakke timing/sequencer met een fantastische 'sound'. FX is midrange.

Wat mij betreft toch geen enkele andere die dit kan overtreffen.

Misschien een 2500 dan iets voor jou? het beste van alle bij elkaar in 1 bak?

Ik heb dr iig geen spijt van gekregen! :P

Origineel geplaatst door pal
Uiteindelijk vind ik de geluidskwaliteit van de Mpc1000 echt een stuk minder dan mijn Spectralis van Radikal tech. Ik neem aan dat de mpc4000 een betere engine heeft? Als ik alles over mocht doen, zou ik denk ik toch ook op ableton live overstappen met bijv. een motu geluidskaart en externe analoge filters ;-) krijg je ook hybride sound (goed idee he)

Dit is een alternatief dat ik serieus overweeg. De Impulse sampler in Ableton is erg intuiitief en echt verschrikkelijk snel om mee te werken, echter vind ik de manier van sequencen nog een tikje omslachtig. Dat kan natuurlijk heel goed zijn omdat ik dat nog niet helemaal doorheb.....ik wil dat uiteindelijk gewoon gaan inkloppen met m'n midikeyboard ofzo.

De Veelzijdigheid van Ableton is een groot voordeel, en je krijgt er best geinige FX bij. Ik vermoed dat deze FX beter zijn dan de FX die Akai in de MPC4000 heeft gestopt.

Toch blijft hardware een grotere inspiratie voor me. Lekker op knoppen rammelen werkt op de 1 of andere manier gewoon. Pal geeft aan dat de MPC1000 een stuk minder klinkt dan de Spectralis bijvoorbeeld. Dat geeft me toch niet zoveel vertrouwen moet ik zeggen. De 4000 zal misschien wel beter klinken, zeker op 24 bit. De engine is op een heel andere sampler gebaseerd dan die engine uit de andere MPC's.

Dat je enthousiast bent over de spullen waar je zelf graag mee werkt is niet gek en natuurlijk ook prima. Goeie drijfveer lijkt me.

Ik zoek dus:

- Niet perse 8 outputs, als wat erin gaat maar goed klinkt. Wil wel minimaal 4 mono outs.
- Niet perse 96Khz sampling. 24 bit is leuk meegenomen maar als het maar lekker klinkt.
- Cleane sound met als het kan lekkere filtering mogelijkheden
- Goeie sequencer
- Tweakable parameters zoals Decay, attack en liefst LFO om dat te kunnen moduleren.

Origineel geplaatst door Maleh
Misschien een 2500 dan iets voor jou? het beste van alle bij elkaar in 1 bak?

Ik heb dr iig geen spijt van gekregen! :P

Een gat onder Rotterdam? Je woont toch niet in de Hoekse Waard he? :D
If so zou je wel eens errug dichtbij kunnen wonen. 8)

De 2500, tja......ik vind het een hoop geld voor weinig extra features. Zoveel meer dan de 2000XL kan het allemaal niet maar het kost wel weer bergen extra. Je hebt dan gelukkig wel standaard de outputs e.d. maar dan nog zie ik niet echt een groot voordeel boven bijvoorbeeld de MPC1000. Ok de 1000 pads zijn wat minder en je mist een paar software features en 4 outputs. Maar het prijsverschil is enorm!

Ik kan daar zeer kort op antwoorden... ik sluit mij volledig aan bij Rick Nova. Al kwam de mijne meteen met 1.7.

Ik heb 1 crash gehad --> kapotte midifile (maar daar kreeg ik andere machines ook mee op hun knieën)

Het prijsverschil is wel degelijk verantwoorden, al blijft het een stevige prijs.
Het is wel een logge bak om te vervoeren.

lcasei

Acidfever Waarom hoor ik je niet over de Akai 2500 ? Is dat geen optie ?

Origineel geplaatst door marcuuu
Acidfever Waarom hoor ik je niet over de Akai 2500 ? Is dat geen optie ?

Zoals in mijn verhaaltje net boven jou post zie ik de 2500 een beetje als de "overbodige" upgrade van de 2000XL.

Zoveel meer kan ie niet. Je hebt hardwarematig ook niet echt extra's, alleen softwarematig.

De 1000 en de mpc2500 zijn beide gebaseerd op dezelfde sample engine van de s3200xl heb ik me laten vertellen. Nu is dat echt wel een mooie sampler. Maar de EQ en de effecten van de mpc serie vind ik echt :bekdicht:

Vind je het niet erg om externe FX en EQ te gebruiken dan zijn het topbakken!!! daarnaast zijn ze lekker handzaam en kun je er ook eens lekker mee op de bank zitten. De pads.. ach, een beat maken gaat lekker hoor, je kunt er ook natuurlijk nog een midi controller aanhangen die jij het prettigst vind.

Origineel geplaatst door Acidfever
Een gat onder Rotterdam? Je woont toch niet in de Hoekse Waard he? :D
If so zou je wel eens errug dichtbij kunnen wonen. 8)

tjah, ut blijft een gat en een k#t dorp.. M'land reprasent.. 8)

ff weer on-topic,

de 2500 heeft zo zijn charme's en vindt hem een heel stuk toegangkelijker dan een 1000.

zn interface is gewoon zo simpel dat ik um na 1 dag al zo'n beetje door had. (buiten het feit dat ik mn samplepositie's sneller kon selecteren met de Q sliders) :engel:

Maargoed, het ligt er gewoon aan wat je budget het toelaat en wat JIJ het lekkerst vindt werken.bij mij paste de 2500 gewoon naadloos in mn setup en de midi / extra outs zijn daar de uitkomst voor geworden. en ohja.. natuurlijk de zgn "strakheid" :biertje:

- Niet perse 8 outputs, als wat erin gaat maar goed klinkt. Wil wel minimaal 4 mono outs.
- Niet perse 96Khz sampling. 24 bit is leuk meegenomen maar als het maar lekker klinkt.
- Cleane sound met als het kan lekkere filtering mogelijkheden
- Goeie sequencer
- Tweakable parameters zoals Decay, attack en liefst LFO om dat te kunnen moduleren.

Softmode:

high-end soundcard (met eventueel dsp's) en 4 tot 8 outs -> Creamware, Powercore, RME, ESI, M-Audio.
Abbleton Life als sequencer (met VST support)
Goed midi klavier met degelijke instelbare draaiknopjes en schuiven -> CME, Korg, Alesis, M-Audio, Novation.

Misschien iets om je gedachte naar uit te laten gaan.

Origineel geplaatst door mario
Softmode:

high-end soundcard (met eventueel dsp's) en 4 tot 8 outs -> Creamware, Powercore, RME, ESI, M-Audio.
Abbleton Life als sequencer (met VST support)
Goed midi klavier met degelijke instelbare draaiknopjes en schuiven -> CME, Korg, Alesis, M-Audio, Novation.

Misschien iets om je gedachte naar uit te laten gaan.

Ik kan nu Ableton 5 kopen bij mijn M-audio kaart voor 249 euro.

Controller heb ik: Novation Remote 25 - toetsen en knoppies

HEb nu 2 audio interfaces:

Echoaudio Darla24 2 in / 8 out
en M-Audio Delta44 4 i/o

Mocht ik dit deel software gaan doen denk ik aan iets van een RME Fireface of Motu 896/828 ofzo.
Maar goed, ook dat is weer geen goedkope oplossing natuurlijk! Het lost echter wel meteen een ander probleem op, ik moet mijn track kunnen opnemen.

MPC gewijs levert je dat niets op natuurlijk. Je hebt niet de pads en de dedicated sequencer en al helemaal niet de akai sampler engine. Dat zijn dus keuzen die gemaakt moeten worden.

Die pads zijn ook los te scoren en tegenwoordig ook onder de 200 euries.

Back