HD-Recorder + MTC = ramp

pjeut

Ouwe rot
Graag even wat acute hulp. Soms denk ik dat ik er een beetje verstand van hep, en dan gebeurt dit weer.
Ik heb dus een Vestax HDR-6 recorder gekocht. Neemt keurig 6 kanalen op. En ik wil hem syncen aan m'n Akai 4-sporen recorder. Dat gaat het handigst mbv. MTC (toch?). Alleen, hoe doe ik dat; hoe stel ik die recorders in dat ze op MTC letten en niet op Midi-clock? Ik neem toch aan dat er een soort gelijkwaardige handelwijze voor is?

Om het nog makkelijker te maken. Ik heb voor het gemak m'n RM1x MIDI-Out aan de MIDI-In van m'n Vestax hangen. Als de MTC goed werkt en ik druk op PLAY op m'n RM1x zou ook de Vestax moeten gaan lopen toch? Nou, nee dus, en ik denk dat ik hiervoor iets heel banaals ben vergeten. maar wat???

Wie, oh wie helpt een arme Pjeut.

moet je niet ook mmc (midi machine control) versturen zodat je recorder weet dat hij moet gaan lopen?

kan trouwens ook best zijn dat je recorder alleen maar synct aan midi-clock en niet aan mtc (zou een beetje onhandig zijn, maar het kan). wat zegt je handleiding?

Beiden kan, maar..............de handleiding zegt dus totaal niet hoe je dat moet instellen. Ook niet hoe je hem master of slave maakt. Die handleiding is een ramp.

Wat zijn normaal gesproken de handelingen die daarvoor zijn? Zijn het knopjes/menu's op het front en op de display? Is het iets dat je met dipswitches doet?

Oh, wacht even...

Oh, wacht even...

Die MMC moet dan wel van m'n Akai DR-4 komen, want die is master. Maar is die MMC dan ook dezelfde die m'n RM1x (slave) aanzet? M'n RM1x zit via MIDI-Thru aan de Vestax vast.

Nog even wat acute hulp gevraagd...

Nog even wat acute hulp gevraagd...

Ik weet inmiddels wat meer. Blijkbaar kan ik m'n akai DR-4 alleen maar aan m'n Vestax HDR-6 linken als ik de coaxiale dig. input en output ook met elkaar verbindt. Is dit gebruikelijk? Die coax-pluggen hebben toch niets met MIDI te maken?

Nou ja, in ieder geval, dat moet ik nog in orde maken. Ik weet niet of dit werkt. In ieder geval heb ik nu een gesynchroniseerde start door een sysex-string in m'n sequencer op te nemen. Dit levert wel wat latency op, dus van échte synchronisatie is geen sprake. Voor editen is dit natuurlijk waardeloos.

Dus even voor mijn begrip. Als ik die twee recorders aan elkaar heb gelinkt (Akai is master) dan lopen ze beiden in de pas langs de MTC die van de akai af komt, en met het indrukken van de play-button van de akai begint gelijk ook de Vestax af te spelen?

Nog even wat anders. Tussen die coaxiale dig. pluggen moet een RCA kabel met van die tulp-pluggen. Dit is toch gewoon twe keer tulp naar twee keer tulp die je gewoon bij de elektronica-boer koopt? Of is het toch iets bijzonders?

Alvast bedankt,
Pjeut.

Re: Nog even wat acute hulp gevraagd...

Re: Nog even wat acute hulp gevraagd...

Ik weet inmiddels wat meer. Blijkbaar kan ik m'n akai DR-4 alleen maar aan m'n Vestax HDR-6 linken als ik de coaxiale dig. input en output ook met elkaar verbindt. Is dit gebruikelijk? Die coax-pluggen hebben toch niets met MIDI te maken?

Da's inderdaad wel gek. Want die tulp-digitaal-coax-dingen, da's waarschijnlijk S/PDIF. En S/PDIF heeft geen timecode (dacht ik), dus dat voegt weinig toe. Mogelijk is het om de sampleclock gelijk te krijgen, maar dat lijkt me niet zo heel belangrijk in dit geval. Maar ook dan is het heel ongebruikelijk om daar S/PDIF voor te gebruiken. Dat doe je met wordclock-aansluitingen (of evt. via ADAT).

Nog even wat anders. Tussen die coaxiale dig. pluggen moet een RCA kabel met van die tulp-pluggen. Dit is toch gewoon twe keer tulp naar twee keer tulp die je gewoon bij de elektronica-boer koopt? Of is het toch iets bijzonders?

Gewoon tulp-naar-tulp is hoogstwaarschijnlijk geen coaxkabel. Maar voor korte afstanden zal het niet zo heel veel uitmaken.

Back