Wanneer is iets een modular?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JohnnyBusca

rocket scientist
Wanneer is iets een modular? Ik noem eventjes wat dingentjes op.

• Als je zelf routings kunt wijzigen.
  • Geen geheugen.
  • Een synth die bestaat uit modules die je zelf naar wens kunt wijzigen.

Kunnen we niet samen een lijst maken?

Een Doepfer is een modular voor mijn gevoel. Een Moog 55 ook. Een Vostox ook, maar daar kun je niet 6 VCO in gooien. Is min of meer prefixed. Een minimodular hetzelfde.
Een ARP2600 is een semimodular, omdat ze geen losse modules heeft? Een MS-20 ook? Een System 100(m)?

volgens mijn logica...

volgens mijn logica...

dit zegt het woordenboek over "modulation":
modulatie: verandering, wijziging, wisseling, modificatie

ik denk dus dat een modulaire synth een synth is waarbij je onderlinge componenten kan wisselen.

je omschrijving zegt het al...
als je alleen de routing kan wijzigen is het een semi-modular.

heb ik nu een prijs gewonnen???

Dus een minimodular en een vostok zijn geen modulars dan? Dat zijn semimodulars.

een modulaire synth, is een synth die bestaat uit modules. :)

even los van de letterlijke betekenis is het denk ik essentieel voor een modulaire synth dat je zelf een routing kan maken. of je er meerdere modules bij kan kopen is niet relevant. bij een ms20 kan je ook een 2e ms20 kopen en die elkaar laten aansturen.

geheugen is helemaal niet zo anti-modulair. neem een nord modular. volgens alle definities toch een modular. MET geheugens.

Modulair

Modulair

Het is een modular als het een modulair opgebouwde synth is. Het woord zegt 't eigenlijk zelf al. Opgebouwd uit 'modules'.. die je naar believen kunt toevoegen, weghalen, verknopen.. etc.

En ja.. bij doepfer, moog, serge, buchla zijn al die modules gestandaardiseerd.. en los verkrijgbaar.. en dat maakt het modulars 'pur sang'... in mijn ogen.

Maar het blijft een kwestie van geloof.. geloof ik.

het is pas een modular als president bush zegt dat het een modular is en als je het tegen durft te spreken krijg je een raket op je dak...

hmm, ik ben toch nog iets te veel in de ban van 11 sep. zo te zien ;)

Modulaire synth is een synth ZONDER interne routings waarbij je dus ALLES zelf moet routen

Een doepfer systeem (en volgens mij bijna alle 'echte modulars') hebben op de bus voeding zitten en vaak ook een CV en een Gate. Dus een hele minimale routing. Als een modular bepaald wordt door het zelf kunnen routen dan zou een Pro-one ook een modular kunnen zijn of sommige complexe VA synths.

Al met al een vaag begrip, dat modular, net als pek.. Iedereen weet wat het is, maar niet wat het precies is...

p.s. Geen discussie over pek gaarne.

Origineel geplaatst door STicKX
Modulaire synth is een synth ZONDER interne routings waarbij je dus ALLES zelf moet routen

nope modular kan ook met interne routing zijn. modular is iets wat je met blokken kunt uitbreiden.

maar je hebt wel gelijk in de muziek zijn alle modulars zonder interne routing (op de semi's na dan, ms-serie,arp 2600 enz)

gelijk als nieuweling maar inhaken:

Volgens mij betreft de term "modular" de losse modules oftwel de losse "broodjes" (zoals al eerder hierboven gezegd) en niet "modulation".
Maar eeh.. zijn 2x een Korg MS-20 (dus 2 "modules") aan elkaar aangesloten dan ook 1 modulair systeem?

Origineel geplaatst door High deciBel
gelijk als nieuweling maar inhaken:

Volgens mij betreft de term "modular" de losse modules oftwel de losse "broodjes" (zoals al eerder hierboven gezegd) en niet "modulation".
Maar eeh.. zijn 2x een Korg MS-20 (dus 2 "modules") aan elkaar aangesloten dan ook 1 modulair systeem?

nee want dat zijn twee losse systemen, want dan zouden een stapel synths in een keten ook een modulair systeem zijn..
met bijv. een doepfer modular kun je steeds uitbreiden dat is ook de bedoeling van dat ding

anderzijds is de korg serie een beetje slecht voorbeeld om dat het allemaal bijelkaar past(wat ook weer de bedoeling vande fabrikant was

Volgens mij is een modular modular als je signalen (audio en/of CV/gate)van de verschillende modules waaruit een synth bestaat (elke synth bestaat nml uit "modules") zelf KAN routen. Dus semi-modular is ook modular, omdat je er vanalles doorheen KAN jassen... (voorwaarde is dat het erIN gaat en er weer UITgaat) Dus of er losse modules verkrijgbaar zijn is niet van belang, immers je kan ook doepfer modules aan andere synth's knopen, sterker nog, het boeit niet wat je erin stopt..... kan vanalles zijn....
Rijst de vraag: Moet een modular cv/gate hebben om een modular te zijn? eigelijk heb ik het antwoord al: nee; want software oplossingen (reakter, nord modular) hebben "virtuele" snoertjes en routing... dus eigelijk is zo'n virtuele oplossing niet echt modular omdat al het modulaire in het virtuele domein afspeelt... (oei ik nodig weer uit tot zinloze dicussies :-) )

Misschien een tof idee om verschillende modulars die we komende zondag te zien krijgen, lekker aan elkaar te knopen?

PS: mijn modular heeft een soort kleine jack als "in" (maar dan spitser) naar bananen stekkertjes als "uit"; Wat heeft een doepfer? en is grote jack standaard? Lijkt me tof om een manier te vinden synth's te koppelen.....!

Mijn Böhm heeft bananenstekkers en doepfer minijacks. Ik heb kabels van minijack naar bananenstekkers. We zullen zien..

Origineel geplaatst door maxdox
Volgens mij is een modular modular als je signalen (audio en/of CV/gate)van de verschillende modules waaruit een synth bestaat (elke synth bestaat nml uit "modules") zelf KAN routen. Dus semi-modular is ook modular, omdat je er vanalles doorheen KAN jassen... (voorwaarde is dat het erIN gaat en er weer UITgaat) Dus of er losse modules verkrijgbaar zijn is niet van belang, immers je kan ook doepfer modules aan andere synth's knopen, sterker nog, het boeit niet wat je erin stopt..... kan vanalles zijn....
Rijst de vraag: Moet een modular cv/gate hebben om een modular te zijn? eigelijk heb ik het antwoord al: nee; want software oplossingen (reakter, nord modular) hebben "virtuele" snoertjes en routing... dus eigelijk is zo'n virtuele oplossing niet echt modular omdat al het modulaire in het virtuele domein afspeelt... (oei ik nodig weer uit tot zinloze dicussies :-) )

uhh ja mijn mengtafel is dus ook modulair je kan er ook van alles doorheen jassen en het komt er ook weer uit

Bestaat er eigenlijk ook een modular die met relaisschakelingen werkt? Kun je je routings ook opslaan en heb je minder last van rotte kabels. Voor de extreem luie mensen onder ons.

Die matrixen in bijvoorbeeld een 2500 is toch ook zoiets.. Voor luie nette mensen die niet van 'rommelige' kabels houden.

Ook in deze studio: http://rollerator.freewebspace.com/photo.html

Bijna geen kabels --> werkeloze synths.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Die matrixen in bijvoorbeeld een 2500 is toch ook zoiets.. Voor luie nette mensen die niet van 'rommelige' kabels houden.

Ook in deze studio: http://rollerator.freewebspace.com/photo.html

Bijna geen kabels --> werkeloze synths.

nu kan je echt zeggen (zonder te liegen) :"ach een minimoog en een arp 2600 heb ik ook nog ergens in de kast staan":)

Goeiendagschotel zeg! Een studio in de trand van "he da's nieuw en dat moeten we hebben".

Origineel geplaatst door EDP

uhh ja mijn mengtafel is dus ook modulair je kan er ook van alles doorheen jassen en het komt er ook weer uit

Flauwe opmerking; Maar goed: een "mixer" is inderdaad ook een bekende module binnen een modulair systeem. Die module versterkt signalen, of keert ze om. Minimaal, maar toch erg handig! Zelfs patchbays zijn bekende delen van een beetje modular, je doet er iets in en het komt er meerdere keren onveranderd uit! Ook een eq is een veel gespotte module van een modular! Dus, wel een beetje mierenneukerig, klopt de definitie best aardig....

Uiteraard vormen de modules samen pas een modulaire synth wanneer ze bijv een vco, modulatie en filters bevatten..... anders is het of gewoon een effectenbak of idd: mengpaneel....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back