ASR-X Transwave

Syntax Terror

Oktoknoppie
Ik hoorde dat de ASR-X Transwaves kan afspelen, maar dat de optie om transwaves te maken op de ASR-X zelf verborgen zit. Heeft iemand voor mij een patch voor de ASR-10 of ASR-X waar een transwave inzit? Want dan kan ik toch zelf de sample vervangen in de ASR-X? (heb dus wel een ASR-X.....)

Ben namelijk erg geïnteresseerd in het transwave gebeuren, als iemand een voorbeeld mp3 heeft van hoe dit kan klinken zou ik dat ook graag horen!

Alvast bedankt,

Nounou, niet allemaal tegelijk!;)

Ok, voor andere mensen, die allicht ooit gaan zoeken, hier wat informatie wat ik heb gevonden over transwaves, plus links naar bijbehorende sites:

....A Transwave is an Ensoniq idea; a great idea, as a matter of fact. A working Transwave is made up of two parts:

A single waveform, made up of usually up to 128 waves run end-to-end together. This is called a Transwave.
The Transwave is affected by a Transwave Modulation function turned ON, which is a Looping function that will loop a segment of the Transwave. Upon responding to any modulator; e.g. velocity, mod wheel, etc., the function will dynamically change which segment the ASR will loop.
Transwaves are moderately difficult to sample and build properly. They must follow certain rules in order to avoid clicking or other distortions.
bron: http://www.samplemanage.com/kb/asrx/002.html

Hier kun je wat transwave samples horen, (ik vind de breakbeat geluiden erg vet! Demo 1, aan het eind)
http://www.soundengine.com/html/samp/asr10.html

De Ensoniq Fizmo's kracht is transwaves, ook hier heb ik MP3's van gevonden, klinken weer heel anders:
http://homepage.mac.com/synth_seal/html/fizmoc.html

Van de website samplemanage.com:

The ASR-X supports Transwave Modulation, using these parameters plus an extra undocumented one:

-StarttoEnd Index (size of the wave frame)
-IndexModSource (your choice of modulators)
-Index ModAmt (Amount of mod effect)
-PlayMode=LOOPSTRT-X or TRANSWAV (undocumented and inaccessible from front panel)

The first three set up the Transwave modulation. The fourth enables Transwave Looping; unfortunately, the ASR-X front panel interface does not include this option (thanks, Ensoniq). Unisyn does not include this parameter either. RCS has incorporated it into the latest version of ASR-X Tools....

Bij de Fizmo staan de transwaves er al in, bij de ASR-10 en ASR-X kun je ze zelf maken. De ASR-X heeft deze optie niet standaard, hier moet software voor worden aangeschaft die volgens mij nergens meer te krijgen is. :frons:

Tot zover mijn zoektocht, ben er nog niet helemaal uit hoe het werkt,maar het klinkt allemaal erg leuk en interessant!

Ik heb vroeger voor de EPS16+ een floppy gekocht waar ook van die transwaves op stonden. Ben helaas de floppy kwijt. Iemand enig idee waar die dingen nog te koop zijn?

De transwave-optie is sowieso heel leuk om mee te experimenteren. Je kunt er de meest waanzinnige geluiden mee maken.

Origineel geplaatst door falafelbiels
Je hebt een PC he?

hier vindt je namelijk een editor voor op de mac die geloof ik het transwave gebeuren ondersteunt. en wel meer spul.

Tja, ik ben inderdaad een pee-see eigenaar. Toch bedankt voor de link, dit is een site met een hoop info!
Zit de handleiding door te lezen maar helaas niks over transwaves.. is ook een verborgen optie in de ASR-X...

Maar als ik de gang van zaken goed begrijp, werkt een transwave als volgt (correct me if I'm wrong):

1 lange sample, deze bestaat uit meerdere stukjes sample aan elkaar geplakt. Bijvoorbeeld stukjes die allemaal bestaan uit exact 256 sampletjes, de waarde van de 1ste en laatste sample uit zo'n blokje moet 0 zijn (zodat je geen tikjes krijgt)

Code:
|____________________1 sample___________________|
|S1   |S2   |S3   |S4   |S5   |S6   |S7   |S8   |
|-=#=-|-=%=-|-%%%-|-===-|-##=-|-=##-|--#=-|-***-|

elk stukje, dus S1,S2,enz  klinkt een beetje, of een boel anders, maar
begin en eind zijn 0, voor nette aansluiting...correct?

Nu kan je met modulators door deze lange sample heen stappen? Modulators kan dan van alles zijn, aanslag volume, MODwheel, CC's, enz...

En dan in stapjes van exact 256 of juist niet? Dat is het gedeelte wat mij nog een beetje ontgaat..

Origineel geplaatst door Syntax Terror

Code:
|____________________1 sample___________________|
|S1   |S2   |S3   |S4   |S5   |S6   |S7   |S8   |
|-=#=-|-=%=-|-%%%-|-===-|-##=-|-=##-|--#=-|-***-|

Nu kan je met modulators door deze lange sample heen stappen? Modulators kan dan van alles zijn, aanslag volume, MODwheel, CC's, enz...

En dan in stapjes van exact 256 of juist niet? Dat is het gedeelte wat mij nog een beetje ontgaat..

Of stapt hij er vloeiend doorheen? Dan is een transwave toch gewoon een loop begin en eind punt die opschuiven? Dit is toch ook niet uniek aan Ensoniq apparaaten? Ik zie vast iets over het hoofd..

In ASR X-tools van Chickensys is de Transwave functie geintegreerd. Helaas is uitproberen van de Demo versie onder Windows XP voor zo ver ik ervaren heb niet mogelijk.

Back