Audio analyser / Software osciloscoop

Sjaak

Ouwe rot
Zeg, ik zou met mijn laptop de output van een een synth eens willen bekijken. Dus als ik een sinus als basis gebruik voor een oscilator zou ik die dus grafisch willen zien en ook de veranderingen die je real-time doorvoert. Als je bv de pulse width van een sinus veranderd, dan zou die in een saw moeten veranderen. Een soort van audio analyser of software osciloscoop...zo iets.

Heb het net al afgestruint maar nog niets gevonden. Iemand een idee/tips?

In Synthedit (waar je vsti'tjes mee kan maken) zit wel zo'n spectrum schermpje in, maar ik weet niet of je er ook een extern signaal mee kunt sturen... iemand?

Origineel geplaatst door richard2000
Houd er rekening mee dat je nogal een vertekend beeld krijgt van een scoop via je audiokaart, de bandbreedte is vaak niet hoog genoeg zodat je, zeker op hoge frequenties, ronde hoeken krijgt te zien bij bv een blokgolf.

Thx voor de tip. Dus een hardware osciloscoop / spectrum analyzer of een goede audiokaart lost dat dan op.

Deze zoek je, is super instelbaar. Gaaf om over bijv de Nordlead3 osc te laten gaan ;)

Freeware trouwens...OSX, AU, Windows VST

http://www.dontcrack.com/freeware/downloads.php/id/3057/software/S-m-exoscope/
scope_small.png

Probleem met een geluidskaart blijft waarschijnlijk altijd dat de ingangen AC-gekoppeld zijn. Dus andersom geldt dat blokgolven er dan nooit als blokgolven uitkomen. Ik zou geen geld steken in een betere geluidskaart alleen maar om je pc als scope te gebruiken, want die dingen zijn hier gewoon niet voor gemaakt. Wil je het op je PC doen, koop dan een usb-scope. Prijzen daarvan zitten ook rond die van goede geluidskaarten.

Origineel geplaatst door etaoin
Probleem met een geluidskaart blijft waarschijnlijk altijd dat de ingangen AC-gekoppeld zijn. Dus andersom geldt dat blokgolven er dan nooit als blokgolven uitkomen. Ik zou geen geld steken in een betere geluidskaart alleen maar om je pc als scope te gebruiken, want die dingen zijn hier gewoon niet voor gemaakt. Wil je het op je PC doen, koop dan een usb-scope. Prijzen daarvan zitten ook rond die van goede geluidskaarten.

Als de AC koppeling goed is gedaan zou het niet uit moeten maken, maar ja....
Bovendien moet je ook een audiokaart met hoge samplerate hebben om de hoge frequenties goed te zien, kijk anders voor een 2e hands scoopje, een aardige kan je zo voor 50 euries scoren.

dit is ook wel een leukertje :

Attachments

• osc251.zip
    88,5 KB · Bekeken: 99
Back