Verschillende methodes om Rhodes op te nemen.

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo,

Ik was het al een tijdje van plan om enkele mythes de wereld uit te helpen.
Maar hier issie dan.
Ik ga in deze thread een Fender 73 Rhodes Mk1 uit 1974 posten.
Deze Fender Rhodes is op verschillende manieren opgenomen.

Alle opnames zijn gemaakt in Cubase SX3 met een RME Hammerfall 9652 en daarop een Fostex VC8 AD/DA converter. Deze converter staat ingesteld op 44,1 Khz en 16 bit.

De eerste is de Rhodes rechtstreeks in de intrument input van een TL-Audio C1. Ik heb de compressor op bypass staan...uit dus.
De output van de C1 gaat rechtstreeks in de geluidskaart.

Attachments

• tl audio c1.mp3
    819,4 KB · Bekeken: 108
De tweede....

Dezelfde Rhodes (of coarse :D), maar nu in een Vox AC50 uit 1965 geprikt.
Voor deze Vox staat op ongeveer 30 cm afstand een Rode NT1 microfoon.
Deze gaat in een Siemens V276 pre amp en vanuit daar rechtstreeks in de geluidskaart.

Let op de helderheid die mist in de C1 opname....

Attachments

• vox ac50.mp3
    832,9 KB · Bekeken: 114
De derde...

Dit is dezelfde setup als de vorige....Rode Nt1 op 30 cm in de siemsn enz enz ...
Maar nu is een Fender Bandmaster uit 1965 gebruikt. Dit is een 40 watt amp. Hierop zit een 2x12 inch kast met celestion greenbacks erin (ook 1965).

Attachments

• fender bandmaster.mp3
    875,7 KB · Bekeken: 109
De vierde:

Dit is wederom dezelfde setup...(siemens, Nt1)
Maar nu heb ik een Fender Champ uit de 70's gebruikt. Dit is een 6 watt combo amp met 1 speaker.

Let op de gelijkenis tussen de bandmaster en de champ. De Bandmaster gaat natuurlijk een stuk harder, maar de klank lijkt aardig op die van de champ of andersom.

Attachments

• fender champ.mp3
    808,8 KB · Bekeken: 110
Er zullen over een tijdje nog 4 posts bijkomen met een Marshall JMP100 uit 1979, een Orange Overdrive uit 1978, de Silverface Fender Twin Reverb en rechstreeks in een Mackie 1604VLZ.

Origineel geplaatst door Pim
Ik heb geluisterd. Een prima Rhodes sound. Maar welke mythes wil je nu de wereld uit helpen?

Voornamelijk het idee van velen dat je een Rhodes niet goed zou kunnen opnemen zonder gitaar versterker. Er zijn vele gave artiesten die geen gitaar amp gebruiken.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een gitaar amp, maar dat is een kwestie van smaak....

Een tweede mythe die ik uit de wereld wil helpen is het feit dat vele mensen denken dat de Fender Twin Reverb de enige echte "super rhodes amp" is.
Dat vind ikzelf onzin.
Ik zal de Twin Reverb sample binnenkort posten.
Het is niet mijn favoriet.
Ik vind de Vox AC50 en de Fender Bandmaster veel mooier.
Maar goed....op deze manier kunnen jullie zelf oordelen wat wel en niet mooi is.

Tenminste....
Dat is natuurlijk niet helemaal waar....

Zoals met alle opname procedures geldt voor mij maar één regel: als het goed klinkt is het goed. Het liedje is de baas. De ene keer is vervorming lekker; de andere keer volstaat een DI met een harmonizer en een platte compressie...

Je speelt lekker. Mooie noten. Is veeeel belangrijker! :okdan: Bedankt voor alle voorbeelden!

Origineel geplaatst door Pim
Zoals met alle opname procedures geldt voor mij maar één regel: als het goed klinkt is het goed. Het liedje is de baas.

Zo is het...en niet anders.

Leuk om eens zo'n vergelijking te horen. 't Verschil is best groot op sommige punten. Zeker bij de C1 natuulijk. Je zegt zelf dat je helderheid mist. Maar de warmte van de C1 vind ik erg lekker, en beter dan de andere drie. En dan met name in 't allereerste stukkie.

ik vind vooral de lichte oversturing in de laatste post erg mooi... en dat heldere van de laatste 3 vind ik ook lekkerder dan dat doffe van de eerste... je hoort namelijk ook meer mechanische bijgeluiden van de piano... iets dat het levendiger maakt:)

Die opname via de DI van TL Audio vind ik persoonlijk het lekkerste Rhodes geluid. Mijnes prikte ik ook regelmaat direct in mijn mixer. Vond ik prima klinken. Heel droog en direct.

Wauw, dit zijn stuk voor stuk geweldige versterkers!

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Een tweede mythe die ik uit de wereld wil helpen is het feit dat vele mensen denken dat de Fender Twin Reverb de enige echte "super rhodes amp" is.

Ik denk dat deze vaak genoemd wordt omdat hij 1. er veel voor gebruikt is, 2. hij veel voorkomt / niet exorbitant duur is, 3. hij een grote range heeft zowel qua frequenties als qua volume (voordat-ie spontaan begint te oversturen), 4. hij een fijne tremolo heeft (volgens Fender: vibrato :stupid )

In principe kan elke goede versterker natuurlijk gebruikt worden, en zullen veel mensen voorkeur hebben voor de plezante sonische effecten van buiskes.

Origineel geplaatst door vos_paul
Ik denk dat deze vaak genoemd wordt omdat hij 1. er veel voor gebruikt is, 2. hij veel voorkomt / niet exorbitant duur is, 3. hij een grote range heeft zowel qua frequenties als qua volume (voordat-ie spontaan begint te oversturen), 4. hij een fijne tremolo heeft (volgens Fender: vibrato :stupid )

Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Het is een super veelzijdige amp.

Om het setje een beetej te completeren is hier een sample van de Rhodes door een Marshall JMP100 Mk2 met mastervolume. Er zit een 2x12 inch Marshall kast aan. Met Celestsion G12t speakers erin. Wederom de Rode Nt1 met siemens preamp.

Zoals je hoort overstuurt deze amp een stukje meer dan de fenders en vox. Iets waar de Marshall goed in is...het clean van een Marshall vind ik over het algemeen ruk.

Attachments

• marshall jmp100 1.mp3
    594,1 KB · Bekeken: 102
Als laatste de Rhodes door een Orange Overdrive uit 1978. Er zit dezelfde kast onder als onder de Marshall zat...een 1936 2x12 inch kast dus.

Shit...vergeten de attachment aan de clicken...

Hier dan alsnog:

Attachments

• orange .mp3
    890,3 KB · Bekeken: 108
Zo'n overdrive vind ik niet echt een toevoeging voor een fender. Vooral die Orange is nogal over the top he? Maar goed, wel leuk om es te horen.

Back