Verschillende methodes om Rhodes op te nemen.

Origineel geplaatst door Hazes
volgens mij is dit gewoon een show-off van allerlei peppie-amps ;) :D

Als dat het doel was dan had ik er wel wat gelikte foto's bij geplaatst ;)

wel een groot verschil tussen i en 2 , met en zonder mic . . een apart instrument zo een rhodes piano .
hij klinkt zuiver en romig ,.

dit is ook nog een kanshebber :D

NI-Elektrik-Piano-pack.jpg

Origineel geplaatst door elektrovolt
en ondertussen komt het allemaal uit een line 6 vetta 8o)

dit is ook nog een kanshebber

Daar zeg je zo wat...
Ik heb zelf geen Line6 achtig spul of Software emulaties, maar ben wel heel erg benieuwd hoe die dingen klinken t.o.v. "de ouwe meuk".
Ik verwacht dat een amp simulator zijn werk goed zal doen. Een Pod ofzo...

Misschien is er iemand die wat MP3's kan posten van Rhodes door bijvoorbeeld een Pod of van Soft-rhodes?

een vriend van mij heeft laatst een line 6 toneport ux2 gekocht... man... niet gedacht dat dat zo vet zou klinken ! met een akoestische gitaar zit je op je gemak jimi hendrix sounds uit te spugen.

werkt ook erg goed en makkelijk...ik heb zelf jammergenoeg geen rhodes om het uit te proberen, maar ook voor rhodes opnames lijkt het mij een ideale oplossing !

Origineel geplaatst door elektrovolt
een vriend van mij heeft laatst een line 6 toneport ux2 gekocht... man... niet gedacht dat dat zo vet zou klinken ! met een akoestische gitaar zit je op je gemak jimi hendrix sounds uit te spugen.

werkt ook erg goed en makkelijk...ik heb zelf jammergenoeg geen rhodes om het uit te proberen, maar ook voor rhodes opnames lijkt het mij een ideale oplossing !

Je hebt in de mp3's al kunnen horen wat het verschil is met een di/pre of met ECHTE speakers. Dat was echt duidelijk hoorbaar.
Ikzelf heb een (Line6) POD met de zogenaamde speaker emulatie. Ook heb ik NI Guitarrig, maar nix dat op een ECHTE amp-speaker lijkt of in de buurt komt.

Wel ben ik een beetje nieuwsgierig naar een software rhodes door een amp met mic's opgevangen...

Origineel geplaatst door Nouveau
Je hebt in de mp3's al kunnen horen wat het verschil is met een di/pre of met ECHTE speakers. Dat was echt duidelijk hoorbaar.
Ikzelf heb een (Line6) POD met de zogenaamde speaker emulatie. Ook heb ik NI Guitarrig, maar nix dat op een ECHTE amp-speaker lijkt of in de buurt komt.

Wel ben ik een beetje nieuwsgierig naar een software rhodes door een amp met mic's opgevangen...

Waarom denk je dat alleen de speaker / speaker-emulatie verschillen zo bepalend zijn? Tuurlijk, een speaker geeft allerlei kleuringen en vervormingen aan het geluid; dit is moeilijk te emuleren. Maar de werking van allerlei onderdelen van gitaarversterkers zijn moeilijk 100% te emuleren. Als je de speakeremulatie uitzet van een modeler, en het over een eindversterker / speaker speelt is het nog steeds geen 100% origineel geluid.
Daarbij moet je niet vergeten dat je meestal heel anders naar een gitaarversterker luistert (qua plaatsing in de ruimte en wellicht ook qua volume) dan naar een stel studiomonitors. Dit kan ook een andere geluidsbeleving geven.

Ik heb zelf ook een toneport en vind het een cool ding voor relatief erg weinig geld, maar het blijft altijd duidelijk een emulatie. Nooit zo dynamisch als een buizenbakje, nooit zo 'levend'. Allemaal objectief moeilijk te omschrijven eigenschappen, maar subjectief zeer goed waarneembaar.

top opnames, je hebt het karakter heel goed getroffen, klinkt net als bij mij clean of door Fender Bassman 50 (SF)

Ik neem meestal clean op per DI, en soms gooi ik 'm door de Amplitube plugin. Ik zal een paar voorbeeldjes bouwen hoe dat klinkt. Het opnemen van een echte amp is alleen de moeite als je de mogelijkheid hebt 'm open te draaien. De Fender amps benadrukken metalige bijgeluidjes, wat leuk is maar ook wel een stoort. Een voordeel is dat ze vaak de sound een beetje uitdunnen zodat ie veel beter in de mix past, zowel live als voor opnamen.

Belangrijk bij de Rhodes is dat de setup goed is. Een mooie scheursound lukt alleen als de piano mooi gelijkmatig afgesteld staat. Ik heb veel geexperimenteerd ook met equalizers (en die zijn eigenlijk een must!) en amps maar nadat ie naar Jens Lüpke in Duitsland is geweest had ik geen eq meer nodig...wat een verschil! Het is een hoop geld, 200-250eur, maar ERG ERG de moeite waard.

The point: een Rhodes moet goed klinken zonder amp, eq en effekten! Het maakt niet uit of MK1 of MK2 of wat dan ook: de piano klinkt fantastisch op zichzelf.

Op de Rhodeslijst hoor ik dat veel mensen de silverface amps van Fender gebruiken omdat die aardig clean blijven. Ik ben begonnen met een Roland JC85, en de JazzChorus vind ik persoonlijk heel erg mooi, maar alle ruis en bijgeluidjes van de versterker niet. Je kunt radio erop ontvangen. Verder klonk een Lab Series L5 erg goed. Die zou ik nog wel eens willen hebben.

Je kunt evt op mijn soundclicksite wat Rhodes voorbeelden vinden..

'Fridge poetry' > volkomen clean door DI, geen eq, panning tremolo
'Atomic Poodle' > DI, amplitube 'fender style' plus (veel) overdrive, sorry voor ruis aan het einde (mengpaneel kaduuk)
'Seriously not' > DI, amplitube, Kjearhus autowah...ohyeah!
'Letter to you' > door Bassman50, Samson C01 condensatormic close
'Unsquare elevator' > DI, phaser, geen eq, net na Jens instelwerk..
'Seek wah' > opgenomen voor het nieuw instellen, GEEN di (had nog niet) veel eq, overdrive
'Not getting through' > JC85 met veel goede creamy chorus, geen DI, veel eq

Origineel geplaatst door Stage73 Belangrijk bij de Rhodes is dat de setup goed is. Een mooie scheursound lukt alleen als de piano mooi gelijkmatig afgesteld staat. Ik heb veel geexperimenteerd ook met equalizers (en die zijn eigenlijk een must!) en amps maar nadat ie naar Jens Lüpke in Duitsland is geweest had ik geen eq meer nodig...wat een verschil! Het is een hoop geld, 200-250eur, maar ERG ERG de moeite waard.[/B]

Dat kan ik zeker bevestigen.
Ik heb lang op mijn rhodes zoals ik hem gekocht had gespeeld.
Uiteindelijk heb ik hem naar Rob Coops in amsterdam gebrachtom hem af te laten stellen onzo...ook niet goedkoop.
Maar daar heb ik nog geen cent spijt van.
Het is echt een fijn intrument geworden...

Bedankt Rob!

Back