Vergelijkbare CS80 synth

Lennox

work in progress
waarschijnlijk al veel besproken maar ik kan het niet vinden.. Is er nou een hardware synth die heel dicht bij de CS80 komt? met name de ringmodulator en de mooie brass sounds?

Ik ben benieuwd of dit met een modulair kan, heb gelezen dat .com sznthesizers een CS80 filter heeft gemaakt iemand daar ervaring mee? Is zo'n modular nou altijd mono of kun je ook kiezen voor meer stemmen?

Re: Vergelijkbare CS80 synth

Is zo'n modular nou altijd mono of kun je ook kiezen voor meer stemmen?

Over die CS80 kan ik niet zoveel zeggen, maar hierover wel: aangezien het modulair is, kun je zelf kiezen wat je bouwt. En dus kun je 'm ook meerstemmig bouwen. Zorg er wel voor dat al je modules helemaal voltage controlled zijn, zodat je de EG, VCF, etc. voor alle stemmen tegelijk kunt wijzigen. Het enige waarvan ik niet weet of het bestaat is een polyfoon (dus met voice-assignment) cv/gate keyboard of midi-to-cv.

[edit]
Je kunt natuurlijk de controller uit een Polysix ofzo slopen natuurlijk, de cv loopt daar via een multiplexer en je hebt 6 echte gates met key-assignment.

Laatst gewijzigd:
CS60 kan je vergelijken met de CS80 (is tenslotte de helft van de 80 ttz de 60 heeft één synthesizerkanaal terwijl de 80 er twee heeft).

De 70M kan je eerder vergelijken met een P5. Hij is niet meer polyfoon aftertouch, heeft geen ribbon controller meer en ook de klank is anders. Van de expressieve mogelijkheden van de 80 blijft weinig of niks meer over. Als voordeel heeft ie wel een echt geheugen (met magneetstrips) en een poyfone sequencer.

Je kan stellen dat de CS50/CS60/CS80 een gelijkvormige klankgroep vormen net zoals de CS20M, CS40M en CS70M.

:doei:

Van Yamaha heb je de CS--50 en -60 die richting CS-80 zitten qua sound (maar er is maar één CS-80 natuurlijk - die anderen zijn niet voor niets kleiner...). Je hebt ook een speciaal CS-80-filter voor de SE Omega8, maar hoe dat klinkt weet ik niet (kon op SF alleen vinden dat-ie 'vet' klinkt, maar dat zegt nog niet zoveel).

sorry ik was vergeten te vermelden dat ik al een CS50 heb :D maar omdat een echte CS80 vrijwel niet te koop staan en omdat ze HEEL onbetrouwbaar zijn (ik hou mijn hart ook al vast voor mijn mini CS) ben ik op zoek naar hardware wat hier heel dichtbij in de buurt komt een echte zal het nooit zijn. Puur omdat ik zeer gecharmeerd ben van de CS sound, als het met een modulair te doen is, ga ik waarschijnlijk op die toer 8)

Maargoed iemand nog goede sugesties?

Ik weet niet of je er met een modular moet komen. Je kan er natuurlijk wel enorm veel mee (zoniet alles) zolang als je maar utigebreid genoeg wil gaan met je modules. Maar dan moet je ook nog steeds de controllers (vooral de polyfone aftertouch zal moeilijk te doen zijn) zien te vinden, want dat is een groot deel van de kwaliteit van de CS80.

Daarnaast zit je ook met de specifieke layout van het paneel van de CS80, die toch wel erg performance gericht is. En dat zal je met een modular nauwelijks kunnen bereiken.

Voorts kan ik je wel melden dat de CS80 een 12db/oct filter hebt. Dit kan je wel helpen om een beetje in de goede richting te gaan. Als je een synth hebt met een goed klinkende zaagtand of een PWM met LFO-modulatie, dan kan je met die 12dB filter wel min of meer in de buurt komen.

Succes verder.

:doei:

(vooral de polyfone aftertouch zal moeilijk te doen zijn)

Dat denk ik ook ja. Waar je misschien nog wel een poly cv/gate keyboard of midi-to-cv kunt vinden, zal eentje die ook nog 's in dezelfde assignments per stem een cv-uit voor poly-AT heeft een zeldzaamheid zijn. Dus dan ontkom je er niet aan een midi keyboard met poly-AT te kopen en zelf een hele uitgebreide controller te bouwen. En zoals Danny zegt, een polyfone modular wil je niet meeslepen ergens naartoe :D

er bestaat niets wat vergelijkbaar is met de cs80.

maar misschien dat je uit een andromeda wel het een en ander zou kunnen halen. verder geen ervaring mee.

je zou ook eens wat kunnen knutselen in je sequencer met het dupliceren van audio tracks om een dikker geluid van je cs50 te maken.

Re: Vergelijkbare CS80 synth

Origineel geplaatst door Lennox
Ik ben benieuwd of dit met een modulair kan, heb gelezen dat .com sznthesizers een CS80 filter heeft gemaakt iemand daar ervaring mee? Is zo'n modular nou altijd mono of kun je ook kiezen voor meer stemmen?

DotCom maakt geen CS-80 filter, maar ik heb vorige week een DotCom systeem besteld met o.a. een Synthtech MOTM-480 filter ingebouwd, en die laatste heeft blijkbaar wél de typische CS-80 filter kenmerken (en sound natuurlijk). Ik kan het je vertellen eenmaal ik mijn systeem heb (maar dat zal wellicht pas over een 2-tal maand zijn).
Ik had een CS-50 maar heb hem verkocht om geld binnen te rijven voor mijn modular, nu hoop ik dat ik m.b.v. die CS-80 filter van MOTM inderdaad o.a. die mooie brass sounds min of meer kan maken.

Wordt vervolgd...

eerlijk gezegd is mijn oog wel op de Andromeda gevallen, zit er nou ook een ringmodulator op deze synth? Het gekke is dat ik hem al een keer heb gehad, maar had toen zoveel synths werd ik ook nog inspiratieloos en hem gelijk door heb verkocht :stupid

Iemand ervaring met de Andromeda en de CS sound, met name iemand die ze naast elkaar heeft kunnen vergelijken, of beter nog die ze allebei bezit :D

Alleen en echt alleen maar de yamaha GX-1.

Re: Re: Vergelijkbare CS80 synth

Re: Re: Vergelijkbare CS80 synth

Origineel geplaatst door THM
DotCom maakt geen CS-80 filter, maar ik heb vorige week een DotCom systeem besteld met o.a. een Synthtech MOTM-480 filter ingebouwd, en die laatste heeft blijkbaar wél de typische CS-80 filter kenmerken (en sound natuurlijk). Ik kan het je vertellen eenmaal ik mijn systeem heb (maar dat zal wellicht pas over een 2-tal maand zijn).
Ik had een CS-50 maar heb hem verkocht om geld binnen te rijven voor mijn modular, nu hoop ik dat ik m.b.v. die CS-80 filter van MOTM inderdaad o.a. die mooie brass sounds min of meer kan maken.

Wordt vervolgd...

Hey dat is interessant, daar ben ik zeer benieuwd naar! ik heb ook jou eigen thread gezien waarin je dit systeem laat zien, ik zal zeker nog contact met je zoeken ;)

Ben ook nog steeds benieuwd of iemand de Andromeda op CS sounds heeft getest!

ja de Yamaha GX-1 is leuk maar al helemaal niet te verkrigen en als ik mij niet vergis nog groter en zwaarder dan een CS80

nee gewoon synths die nu nog te krijgen zijn, het mogen ook nieuwe synths zijn hoor :D

Toevallig heb ik een Andromeda en een CS80. In de andromeda zitten een paar presets met Cee ES huppelepup benamingen, maar volgens mij zijn dit vooral geluiden op pulse-wave basis. Sinds ik de CS80 heb heb ik de andromeda niet meer aangeraakt. Ik zal deze week eens proberen het brass-geluid te programmeren (maar dan zonder al die moeilijke andromeda-funkties, gewoon recht-toe-recht aan). En dan zal ik m'n ogen dicht doen om het geluid goed te kunnen vergelijken (als ik te lang naar de andromeda kijk wordt ik trouwens depressief).
De 24dB filters van de andromeda zijn echt slecht, ik krijg er de 24dB brass geluiden zoals uit de JP8, OB8 of memorymoog gewoon niet uit. Misschien dat de 12dB filters beter presteren.

Origineel geplaatst door wouw
Toevallig heb ik een Andromeda en een CS80. In de andromeda zitten een paar presets met Cee ES huppelepup benamingen, maar volgens mij zijn dit vooral geluiden op pulse-wave basis. Sinds ik de CS80 heb heb ik de andromeda niet meer aangeraakt. Ik zal deze week eens proberen het brass-geluid te programmeren (maar dan zonder al die moeilijke andromeda-funkties, gewoon recht-toe-recht aan). En dan zal ik m'n ogen dicht doen om het geluid goed te kunnen vergelijken (als ik te lang naar de andromeda kijk wordt ik trouwens depressief).
De 24dB filters van de andromeda zijn echt slecht, ik krijg er de 24dB brass geluiden zoals uit de JP8, OB8 of memorymoog gewoon niet uit. Misschien dat de 12dB filters beter presteren.

helemaal top! daar ben ik dan erg benieuwd naar hoe dat klinkt, ik heb ook vernomen dat je de Andromeda kunt "tunen" snellere of langzamere envelops geloof ik, kun je instellen naar het schijnt, zou dat kunnen helpen om meer die sound te maken?

Ben iedergeval reuze benieuwd, bedankt alvast

Uhhh met alleen een simpele 12db filter kom je er niet.
Je heb diode ladders, transistor ladders, sallen keys, vactrol etc.
Dit geeft het filter ook echt het karakter ik weet ff niet wat voor een filter er in de cs80 zit.
Wel is het een ander filter als in de GX-1.
Ik zelf vind de GX-1 filter erg mooi.

De Andromeda zou trouwens moog en oberheim filters hebben inderdaad.
Maar ja dat riep men van de obmx ook.

Een tijdje geleden bleek iemand op het forum te zeggen dat creamware een digitale hardware clone zou uitbrengen van de CS80 in hun ASB reeks.
Zou super wezen,.. maar volgens mij is het "horse shit".

Origineel geplaatst door Lennox
eerlijk gezegd is mijn oog wel op de Andromeda gevallen, zit er nou ook een ringmodulator op deze synth? Het gekke is dat ik hem al een keer heb gehad, maar had toen zoveel synths werd ik ook nog inspiratieloos en hem gelijk door heb verkocht :stupid

Iemand ervaring met de Andromeda en de CS sound, met name iemand die ze naast elkaar heeft kunnen vergelijken, of beter nog die ze allebei bezit :D

Ik heb m'n CS60 op een gegeven moment weggedaan omdat ik mijn favoriete CS60 geluiden erg goed op de Andromeda kon nabootsen.

Met goed programmeren kom je op een Andromeda een heel eind met het benaderen van de CS sound. Je kunt net als op de CS een sinus golf na het filter bijmengen en dat maakt je sound gigantisch. Typische Vangelis leads ("Chariots of Fire" intro) en gigantische brass-stabs (met twee handen dezelfde noot over 4 octaven spelen met een gezonde dosis galm erop) a la Vangelis is echt geen probleem (vind ik).

Als je op zoek bent naar alleen het CS geluid, zou ik het gewoon lekker met een CS blijven doen en de Andro laten voor wat 'ie is. Ten eerste klinkt die ringmodulator als geen ander. Daar kan de Andro gewoon niet aan tippen. Ten tweede is de CS interface zo heerlijk direct en expressief. Wat je in een CS in seconden op gevoel in elkaar geflanst hebt kost je bij wijze van spreken dagen van programmeren op een Andromeda. Een CS klinkt ook net even iets rauwer en scherper, de Andro is toch wel een beetje 'clean' voor een analoge synth. En waar een Andromeda al helemaal niet tegenop kan (nog niet) is de nostalgiefactor. Zo'n prachtige handgebouwde CS met al die mooi gesoldeerde voiceboards in een loodzware houten kist, tja dat doet je toch iets meer dan zo'n plastic Andro. Mij wel tenminste.

Zoek je een ontzettend veelzijdige synth waar je allerlei dingen mee kunt bereiken waaronder een hele goede benadering van de CS sound, dan is een Andromeda een hele goede keuze vind ik. Je kunt echt akelig dicht in de buurt komen, in een mix wordt het helemaal lastig om het verschil te horen. Ga alsjeblieft niet af op de presets die met Cee Es in de Andro staan, met wat eigen programmeerwerk kun je een stuk beter in de buurt komen.

Tip: als je nou eens twee keer hetzelfde inspeelt met je CS50 op verschillende audiosporen en de tweede keer verander je je overall tuning net iets, nou dan zit je heeeeul erg goed in de buurt van een CS80 hoor. Daar kan de Andro volgens mij niet tegen op :)

Ik heb laatst een fijne CS imitatie gehoord van forumlid Mansher, gemaakt op de Andromeda.

En uit de Poly-Evolver heb ik laatst ook een behoorlijke CS sound gehaald.
Zie attachment (snel ingespeeld, dus muzikaal geen hoogstandje).

Maar nothing beats the real thing natuurlijk. Een 50 / 60 is al fijn, een 80 gaat daar nog dik overheen qua expressiviteit.
Komt vooral door de layering, waardoor het geluid nog expressiever wordt (velocity switching-achtig).

Attachments

• hymne.mp3
    650,8 KB · Bekeken: 139
Back