Rackmixer, welke?

michel_1983

Komt net om de hoek kijke
Hallo,

Omdat ik wat nieuwe spullen gekocht heb, heb ik niet meer voldoende inputs op mijn huidige mixer.
Nu zat ik te denken een rackmixer te kopen, omdat deze klein zijn, en ik eigenlijk alleen volume nodig heb, pan, en sfx send knoppen.
Ik heb een Behringer RX 1602 gezien, maar is dit wat?
Of kan ik beter maar meteen een andere mixer kopen, het gaat er mij dus wel om dat er een goede kwalitijd geluid uitkomt.

Gaat dus om deze:
Behringer%20RX1602%20Eurorack%20Pro.gif

Of zijn er andere goede rackmixer tekrijgen?

mvg Michel

Er zijn er wel een paar meer, maar weinig daarvan nog in productie:

* Mackie LM-3204 (16 stereo, 2x stereobus)
* Rolls RM203 (9+1 stereo, 1x stereobus)
* Samson PL2404 (12 stereo, 2x stereobus)

Er zijn nog wel wat andere opties, zoals een van Alesis, maar die hebben minder inputs en meestal meer mono- dan stereo-inputs, wat voor mij minder handig is, omdat de meeste van mijn bronnen stereo zijn.

De RX1602 schijnt niet al te slecht te zijn, maar let er wel op dat er geen tape return opzit, dus je moet of een stereoinput daarvoor opofferen met als probleem dat je dan niet de mogelijkheid hebt om tegelijkertijd op te nemen en (stereo) af te luisteren, of je moet de RX1602 puur als submixer (met aux'en) gebruiken. Let er ook op dat bijna alles aan dit ding gebalanceerd is behalve de mix uitgang (!) :confused:

Die Mackie LM-3204 schijnt inderdaad een aanrader te zijn.
Je kan eventueel ook naar de Roland M-serie kijken (M-160, M-240, M-480); die zijn al wat ouder maar best aardig en voor leuke prijsjes verkrijgbaar.

Origineel geplaatst door Hanz
Die Mackie LM-3204 schijnt inderdaad een aanrader te zijn.
Yup, maar niet verder vertellen, he? *sst* ;)

Je kan eventueel ook naar de Roland M-serie kijken (M-160, M-240, M-480); die zijn al wat ouder maar best aardig en voor leuke prijsjes verkrijgbaar.
Schijnen (heb ik uit betrouwbare bron vernomen) nogal te ruisen, alle inputs zijn mono en voorzien van EQ (da's voor sommige mensen een nadeel) en meten god-weet-hoeveel rackunits.

Re: Rackmixer, welke?

Origineel geplaatst door michel_1983

Nu zat ik te denken een rackmixer te kopen, omdat deze klein zijn, en ik eigenlijk alleen volume nodig heb, pan, en sfx send knoppen.
Zei er iemand "Spirit Folio Racpac" (9HE hoog)? :D

Niet alle rackmountable mixers zijn rackmixers, in mijn beleving...

Origineel geplaatst door Alexander
gehehe, kater!!
Bij nader inzien: riep er iemand "Mackie LM-3204"?! 5HE hoog, diep, EQ op alle kanalen... :stupid :D

Rane heeft wel iets, maar deze rackmixer heeft 4 mono's en 4 stereo's, en is volgens mij een flink stuk duurder dan die Behringer.

Over die Rolands uit de M-serie...

Origineel geplaatst door Meinte37
Schijnen (heb ik uit betrouwbare bron vernomen) nogal te ruisen, alle inputs zijn mono en voorzien van EQ (da's voor sommige mensen een nadeel) en meten god-weet-hoeveel rackunits.

... ik heb zelf een tijd een M-480 gehad (48 inputs... yeah baby! :P ) Wel veel rackunits ja...
Viel wel mee qua ruis als je een beetje handig instelde (gain levels etc.) ... het blijft natuurlijk oudere apparatuur.
Die M-480 had dus géén EQ maar wel voorziening voor 6 FX sends, en da's toch wel erg luxe.

Bedankt, voor de vele reactie's.

Ik ga van de week eens alles bekijken, van de vele voorbeelden die er gegeven zijn.
Minimaal heb ik 16 extra kanalen nodig,
Heb net even snel gekeken, en de Mackie LM-3204 ziet er zo op t eerste gezicht goed bruikbaar uit.
Op zich is het niet zo erg van de Behringer RX 1602 dat er geen tape return op zit, want ik ga de mixer toch als submixer gebruiken.
Maar zoals ik al zei, ga ik van de week eens alle iedee'n na kijken op internet kwa prestatie's.
Ik heb liever dat ik wat meer moet betalen, dan dat ik ( in mijn ogen ) een miskoop doe.
Als ik van de week meer weet, of vragen heb zal ik ze uiteraard hier wel even posten :-)

Origineel geplaatst door Meinte37
Yup, maar niet verder vertellen, he? *sst* ;)

Dit verhaal kan ik ontkrachten. Heb de M160 gehad en ik ken anderen die ook de M24 en de M48 hebben. Ze ruisen juist niet...

God hoeveel rackunits... Nou valt echt mee. 4 units voor de M160 (waarbij je wel faders hebt.) Zelfde voor de M24R (ook faders) en 6 voor de M48 wat gelijk is aan de Mackie die ook 6 units is (met minder kanalen).

Er zijn versies met EQ en versies zonder. Het is maar net wat je wilt. Persoonlijk gebruik ik eigenlijk nooit mijn EQ. maar goed dat is voor iedereen anders...

@ trigg

Je zei dat jy ook de mixer van Behringer heb.
Kan je mischien vertellen wat jy er van vind?

Ik heb vrydag toch maar de Behringer RX 1602 gekocht.
Op zich voor het geld een prima ding.
En nu ga ik maar eens sparen voor een wat grotere tafel :-)

oud draadje omhoog

oud draadje omhoog

Even aansluiten bij deze discussie.

Ik zoek een goedkoop klein 19" rackmixertje voor gebruik op het podium. Ik ga uit van 8x1 in, koptelefoon uit en EQ voor mijn podium mix. Het hoeft dus niet allemaal hele hoge kwaliteit te zijn, maar wel praktisch.

Wie heeft er een goede suggestie?
Of wellicht dat iemand nog wat heeft liggen.....

Origineel geplaatst door michel_1983
@ trigg

Je zei dat jy ook de mixer van Behringer heb.
Kan je mischien vertellen wat jy er van vind?

en KUT-ding vind ik het

ben blij dat ik nu een Big Knob heb :)

Back