Opbouwen

Pieter Baan

Nieuwkomer
(en ja, er zullen wel genoeg topics zijn maar ik weet de juiste nu even niet te vinden dus bij deze)

maar, kijk, ik ben zeg maar 'beginner'.
..heb veel op de pc gemaakt (veel FL Studio) maar wil nu ook eigenlijk tracks met apparatuur gaan maken wat ik namelijk over het algemeen ook veel beter klinken.
De vraag is dan ook om hoe ik dit het beste kan opbouwen, zoals.. welke apparaten kan ik het beste als 1e aanschaffen en hoe sluit ik dit allemaal aan (mixer? en welke?) en hoe ik dan t beste hiermee tracks kan bouwen.. zonder ook teveel pc ondersteuning nodig te hebben, zeg maar dat eigenlijk alle tips voor beginner welkom zijn.

alvast bedankt voor de moeite

Grtz Pieter:biertje:

advies:gebruik de zoekfunctie:
klik...
Er is al heel veel over geschreven...nl...
:koffie:

Last edited by a moderator:
Idd al heel erg veel over geschreven maar toch wil ik wel even een kleine opsomming geven waar je over na kan denken of iets gerichter naar kan zoeken en bepaal wat voor jou wenselijk is.

Synths: analoog of digitaal (prijs, klank etc) of sampler en drumcomputer
Mixers: (aantal kanalen, eq, aux, sent/return, digitaal/analoog)
Effectapparatuur: (galm, delay, chorus etc).
Dynamic processors: (compressor, limitor, enhancer)
Andere: midi-interface, geluidskaart

Ik zou niet je hele studio in een keer kopen, de kans op een miskoop is dan redelijk aanwezig.
Begin gewoon met 2 apparaten en kijk wat je tekortkomingen zijn of wat je extra wilt hebben. Als je 2dehands koopt kan je iets wat niet bevalt weer doorverkopen.

Al met al: veel rondkijken, gericht zoeken op het forum, hier en daar vragen stellen en een duidelijke keuze maken.

Succes.

Bericht door een moderator:
wat onzin weggehaald

Ik zou gaan voor een eenvoudig geluidskaartje (mia echo ofzo) +

* ofwel een synth als je daar belang aan hecht. misschien een microkorg, ion, ...
* ofwel een mpc als je meer voor drums gaat