Opbouwen

Pieter Baan

Nieuwkomer
(en ja, er zullen wel genoeg topics zijn maar ik weet de juiste nu even niet te vinden dus bij deze)

maar, kijk, ik ben zeg maar 'beginner'.
..heb veel op de pc gemaakt (veel FL Studio) maar wil nu ook eigenlijk tracks met apparatuur gaan maken wat ik namelijk over het algemeen ook veel beter klinken.
De vraag is dan ook om hoe ik dit het beste kan opbouwen, zoals.. welke apparaten kan ik het beste als 1e aanschaffen en hoe sluit ik dit allemaal aan (mixer? en welke?) en hoe ik dan t beste hiermee tracks kan bouwen.. zonder ook teveel pc ondersteuning nodig te hebben, zeg maar dat eigenlijk alle tips voor beginner welkom zijn.

alvast bedankt voor de moeite

Grtz Pieter:biertje:

advies:gebruik de zoekfunctie:
klik...
Er is al heel veel over geschreven...nl...
:koffie:

Last edited by a moderator:
Idd al heel erg veel over geschreven maar toch wil ik wel even een kleine opsomming geven waar je over na kan denken of iets gerichter naar kan zoeken en bepaal wat voor jou wenselijk is.

Synths: analoog of digitaal (prijs, klank etc) of sampler en drumcomputer
Mixers: (aantal kanalen, eq, aux, sent/return, digitaal/analoog)
Effectapparatuur: (galm, delay, chorus etc).
Dynamic processors: (compressor, limitor, enhancer)
Andere: midi-interface, geluidskaart

Ik zou niet je hele studio in een keer kopen, de kans op een miskoop is dan redelijk aanwezig.
Begin gewoon met 2 apparaten en kijk wat je tekortkomingen zijn of wat je extra wilt hebben. Als je 2dehands koopt kan je iets wat niet bevalt weer doorverkopen.

Al met al: veel rondkijken, gericht zoeken op het forum, hier en daar vragen stellen en een duidelijke keuze maken.

Succes.

Bericht door een moderator:
wat onzin weggehaald

Ik zou gaan voor een eenvoudig geluidskaartje (mia echo ofzo) +

* ofwel een synth als je daar belang aan hecht. misschien een microkorg, ion, ...
* ofwel een mpc als je meer voor drums gaat

(of allebei meteen, maar zoals al gezegd, is het beter van rustig op te bouwen)

Eventueel kan je tussen je synth/drummachine en geluidskaart een mengpaneel steken, maar je kan ook rechtstreeks als je nog maar één iets hebt.

Je kan ook denken om bv. studiomonitors te kopen, da's nooit weggegooid geld.

Je hebt nodig:

> Een sequencer
> Een sampler (opm.: hier heb je wel één of meerdere bronnen nodig waar je je samples vandaan haalt; bvb. cd/vinyl/sample cd/microfoon/...)
> Een synthesizer
> Een mixer om de signalen van sampler en synth tegelijk te kunnen horen
> Een toestel waarmee je kunt horen wat je aan het doen bent, bvb een koptelefoon of de HiFi keten van je ouders.
> Een toestel waarmee je kunt opnemen wat je gemaakt hebt. Bijvoorbeeld je computer maar dit kan ook een casetterecorder zijn.

Eventueel kan de sampler of de synthesizer weggelaten worden, let dan wel dat je veel vrijheid kwijtbent (kan ook een voordeel zijn natuurlijk).

Eventueel kun je de synthesizer weglaten als je een sampler neemt met functies zoals op een synthesizer. Hier kan, mits de nodige creativiteit, de synthesizer door vervangen worden. In dit geval spreken we dan wel meestal van een racksampler en dit heeft als nadeel dat je alles via een klein schermpje en meestal maar één knop moet instellen, niet echt productief dus met andere woorden. Natuurlijk bestaan voor veel sampler editors, maar dan zit je natuurlijk weer achter je computerscherm en kun je je afvragen of je niet beter bij een softsampler was gebleven.

De sequencer en sampler zijn in veel apparaten gebundeld in één behuizing (bvb. Akai MPC). Bij andere toestellen is de sequencer gebundeld met een synthesizer (bvb. EMU Command Station). In een enkel geval (bvb. Yamaha RS7000) heb je de drie in één doos.

Let wel dat dergelijke combinaties van "groefdozen" geen toetsenbord hebben en het dus moeilijker maken om een melodie in te spelen. In dat geval moet je dus een midi keyboard aansluiten (dit valt natuurlijk achterwege als je bvb. een MPC koopt en hier een synthesizer aan hangt met keyboard).

Naast deze mogelijkheden kun je ook een ietwat andere weg opgaan; die van de workstations, bvb Yamaha Motif en MotifES reeks, of de Triton reeks van Korg. De duurdere modellen hebben meestal wel de drie functies in huis. De goedkopere modellen laten normaal gezien de sampler achterwege. Workstations hebben altijd een toetsenbord. Sommige hebben zelfs een pianoklavier - of toch iets wat daarop moet lijken. Let op als je zo'n toestel wilt dan spreken we toch van een nieuwprijs van om en bij de 2800 euro.

Als je maar één toestel hebt heb je uiteraard geen mixer nodig.

Ziezo, hopelijk klaart dit het één en ander op. En nog twee laatste tips:

> Koop zoveel mogelijk tweedehands
> Ga, indien mogelijk, eerst het toestel dat je op oog hebt uittesten

Back