Eigen audio progje (Java)

Hoi,

Geinig programmatje, maar wel wat glitchy wanneer de frequentie realtime wordt verandert.
Vind het niet erg bruikbaar om realtime muziek mee te maken, maar om waveforms mee te maken zou het misschien wel handig zijn.

Ik heb een vraagje over je foldback, ik heb nu zelf voor synthedit een foldback module gemaakt ( C++ en de SE-SDK ) maar ik laat de foldback niet voorbij de zero crossing point gaan.
Als de positieve foldback < 0, foldback = 0
Als de negatieve foldback > 0, foldback = 0

Ik heb verder niet veel onderzocht of mijn methode fout is, maar kan je mij vertellen waarom jou foldback wel voorbij de zero crossing point gaat.

:W

screenshot van me module :
22_rh-foldback.gif

Origineel geplaatst door RPH
Geinig programmatje, maar wel wat glitchy wanneer de frequentie realtime wordt verandert.
Vind het niet erg bruikbaar om realtime muziek mee te maken, maar om waveforms mee te maken zou het misschien wel handig zijn.
De sinusgenerator is nog maar voor testdoeleinden van de FXjes. Is nog totaal niet geoptimaliseerd... dus niet gek dat er glitches inzitten. Die bug ga ik wel aanpakken als ik (ooit) een serieus softsyntje hierin wil maken.

Ik heb een vraagje over je foldback, ik heb nu zelf voor synthedit een foldback module gemaakt ( C++ en de SE-SDK ) maar ik laat de foldback niet voorbij de zero crossing point gaan.
Als de positieve foldback < 0, foldback = 0
Als de negatieve foldback > 0, foldback = 0

Ik heb verder niet veel onderzocht of mijn methode fout is, maar kan je mij vertellen waarom jou foldback wel voorbij de zero crossing point gaat.
Heb ik ook niet gedaan hoor :) Gewoon heel letterlijk een foldback toegepast. Ik zou het denk ik wel anders doen dan jij. Als het folded signaal nu tegen de 0 aankomt wordt het meteen platgedrukt. Zo ontstaan nog weer extra harmonischen maar nu onverwacht/onbedoeld (tenzij je dat juist wilt natuurlijk). Misschien zou je limiting toe kunnen passen op het gefolde signaal als dit voorkomt...

Maargoed... ik weet ook niet wat de precieze specificaties zijn voor een foldback distortion. Als het maar ruig klinkt lijkt me ;)

Origineel geplaatst door Almeros
Heb ik ook niet gedaan hoor :) Gewoon heel letterlijk een foldback toegepast. Ik zou het denk ik wel anders doen dan jij. Als het folded signaal nu tegen de 0 aankomt wordt het meteen platgedrukt. Zo ontstaan nog weer extra harmonischen maar nu onverwacht/onbedoeld (tenzij je dat juist wilt natuurlijk). Misschien zou je limiting toe kunnen passen op het gefolde signaal als dit voorkomt...

mm,. ja ik had nog een ander experimentje waarbij ik de onderkant van de fold kon limiten, maar na een paar crashes had ik die code er ff weer uitgegooid ( had waarschijnlijk een paar foutjes gemaakt :P ) ... en zit er wel weer aan te denken om dat weer erin te gooien.

ik ben nu bezig met een aangepaste versie van me module, waarbij ik de foldback vouw kan verminderen of meer kan maken.
Ik ben er nog wat mee aan het stoeien, maar hier is een screenshot met het idee :
aan de positieve kant is 'ie plat nu, maar het is van het orginele signal naar de foldback in te stellen ( en nog verder ).

new_wavemodifier.gif

Maargoed... ik weet ook niet wat de precieze specificaties zijn voor een foldback distortion. Als het maar ruig klinkt lijkt me ;)

Ik ben zelf nog weer op zoek gegaan, maar heb nog geen goede specificaties gevonden ;{
En de voorbeelden die ik zie, daarbij is de vouw niet erg veel dus kan ik niet zien of het van positief naar negatief ( en andersom ) hoort te gaan.

Ik ben wel 100% met je eens dat als het werkt en goed klinkt, het wel goed is :P
:W

Weer een updateje: AudioPoc
(Lees de eerste post hoe je hem kan starten)

-Internal: (Betere) foutafhandeling bij incompatible audiolijnen met audioformaat
-Internal: Systeem resources monitor (Geheugen gebruik en CPU gebruik)

-GUI: Loskoppelen enkele panels
-GUI: Systeem voor automatisch displayen DSP user interfaces (VST compatible)
-GUI: Implementatie van DSP user interfaces voor 3 DSP's

Helaas nog niet gelukt om ASIO goed aan de praat te krijgen... Ben er nog niet achter of er een foutje zit in JsASIO (Open source ASIO for java project)... Voor de insiders: Krijg het niet voor elkaar om de audiolijn op active te krijgen. (En had er daarna geen zin meer in ;))

En de voorbeelden die ik zie, daarbij is de vouw niet erg veel dus kan ik niet zien of het van positief naar negatief ( en andersom ) hoort te gaan.

En wat is er erg aan een foldback over de 0-grens heen gaat :confused: ?

Is opzich niet erg, maar op een gegeven moment hou je gewoon bijna een ge-invert signaal over... en klinkt het niet meer gedistort.

Je kunt het met m'n programma zien (en horen) als je de sinusgenerator met flinke amplitude aan zet op lage frequentie. De foldback amplification (begin me af te vragen of dat wel goed engels is ;)) op 1.0 zetten...

Weer een updateje: AudioPoc
(Lees de eerste post hoe je hem kan starten)

nice hoor, vooral de extra opties met de foldback distortion ( + andere FX ) en de system resources window.

Origineel geplaatst door vos_paul
En wat is er erg aan een foldback over de 0-grens heen gaat :confused: ?

Toen ik de eerste versie van me foldback maakte, en het positieve signaal ging onder de 0 of het negatieve signaal ging over de 0 ( na het vouwen ) , ging de waveform hevig wisselen tussen negatief en positief.
Ik dacht dat het niet goed was, maar het kon ook een foutje zijn.

Inmiddels heb ik de 0 barriere eruit gehaald ( dankzij almeros zijn foldback, tnx daarvoor :) ), en heb een nieuwe module die een waveform in 2 stappen kan vouwen + vouwsterkte per stap.
En ben van plan om er een 8 step wavemodifier variant bij te maken, het klinkt ook goed als LFO op filter cutoff enzo.

screenshot : http://synthedit.xs4all.nl/cms/uploads/downloads/images/22_rh-wavemodifier.gif

Laatst gewijzigd:
Ziet er interessant uit die wavemodifier!! Ben benieuwd hoe dat klinkt ;)

Kwam er net achter dat je bij deze versie van m'n prog de delaytijd niet goed in kan stellen... zal kijken of ik dat snel ff kan fixen en dan upload ik een nieuwe versie...

Origineel geplaatst door eelco
Geinig! Een soort AudioMulch 0.1 in Java :)
Hey kewl... dat is inderdaad een beetje de richting die ik met dit progje op wil ja! 8) Vooral het idee van FX chains!

Wellicht kan WebStart je helpen bij de installer :
http://java.sun.com/products/javawebstart/ (bij mij werkt de jar in 1 keer, maar ik heb dan ook 4 JVMs op mijn PC...)

Gruwel ;) Thanks voor de tip... maar persoonlijk vind ik webstart (nog) helemaal niets... Het is ook meer bedoeld voor intranetwerken heb ik het idee. Wat ik ook maak wil ik graag zo voor de hand mogelijk aan de eindgebruiker aan kunnen bieden. Ik vraag me af hoeveel synthforum.nl leden bv. ooit webstart hebben gebruikt...

Als je gewoon de laatste JRE hebt geinstalleert (zoals jij dus) zou hij nu al in 1 keer moeten werken. Vind ik goed genoeg voor eerst :)

leuk dingegie maar ik krijg er alleen maar een heleboel takkeherrie uit...

je distortion werkt dus naar behoren :)

maar ffe serieus, het werkt gewoon hier, alleen mn audio driver wil nog wel eens haperen maar daar kan jij nix aan doen.

:okdan:

Origineel geplaatst door bliepbliep
maar ffe serieus, het werkt gewoon hier, alleen mn audio driver wil nog wel eens haperen maar daar kan jij nix aan doen.

Waarschijnlijk heb ik de buffersize te klein ingesteld waardoor er soms een bufferunderrun plaatsvindt (als dat is wat je bedoelt). Ga ik ook nog eens aanpasbaar maken... maar er is ook nog zoveel ander leuks om te maken bij zo'n programmaatje :D

K... heb weer eens een flinke update (qua programmeerwerk dan). Je kunt dezelfde link gebruiken als in post nr 1. Daar staat ook beschreven hoe je het programma kan starten etc.

Changes:

-Signal: Interne 32 bit floatingpoint verwerking (ook in DSP's, vooral duidelijk merkbaar in compressor bv.)

-DSP: Simpele ringmodulator (Nog niet op en top geimplementeerd maar geeft wel lachen effect)
-DSP: Hi-, Lo-, Bandpass filter via Convolutie (Hopelijk kan ik deze nog optimizen zodat ie minder CPU gebruikt. Bij deze plugin geldt echt; Hoe beter de kwaliteit hoe zwaarder de CPU belasting)

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! Het programma is nog steeds niet erg nuttig... behalve om lekker mee te prutsen. Maar daar is het ook een Proof-of-Concept voor 8)

-DSP: Hi-, Lo-, Bandpass filter via Convolutie (Hopelijk kan ik deze nog optimizen zodat ie minder CPU gebruikt. Bij deze plugin geldt echt; Hoe beter de kwaliteit hoe zwaarder de CPU belasting)

Omg hehehe,. als ik alleen al de filter aan zet gaat me CPU naar 50 % ( AMD 2100 + ).

Verder een leuke update hoor :W

K... heb weer eens een flinke update (qua programmeerwerk dan). Je kunt dezelfde link gebruiken als in post nr 1. Daar staat ook beschreven hoe je het programma kan starten etc.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! Het programma is nog steeds niet erg nuttig... behalve om lekker mee te prutsen. Maar daar is het ook een Proof-of-Concept voor 8)

Ik vind het steeds mooier worden! Heb hier ook last van tikken in het geluid, en met Rebirth aan (die een kick pattern afspeelt), Full duplex aan, en distortion + filter aan is het CHAOS! :duivels:

Maarja ik hou van chaos....

Hey thanks voor jullie reacties!

Omg hehehe,. als ik alleen al de filter aan zet gaat me CPU naar 50 % ( AMD 2100 + ).

Ja daar moet nog duidelijk iets aan te doen zijn... Nu worden er iig ERG veel vermenigvuldigingen uitgevoerd... Ik zie alleen nog niet direct hoe ik dat zou kunnen verminderen :erm:

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Ik vind het steeds mooier worden! Heb hier ook last van tikken in het geluid, en met Rebirth aan (die een kick pattern afspeelt), Full duplex aan, en distortion + filter aan is het CHAOS! :duivels:

Maarja ik hou van chaos....

Hèhè... okay maar liever gecontroleerde chaos dan ;) Ik zal de buffergrootte eens instelbaar gaan maken zodat iedereen voor zijn eigen computer kan uitzoeken wat de beste instelling is!
En wat betreft de filters... die moeten hier en daar nog afgesteld en gedebugged worden.

Back