moet ik een AMD of Intel kopen ivm VIA ? Is een SB 5.1 wel wat voor mij ?

Kijk eens aan! Gewoon Intel dus. :)

Maar eh, latency heeft niet zo heel veel met XP an sich te maken. Meer met de drivers lijkt me.

En welke geluidskaart zou ik zeker even kijken over heeeeel veel discussies die hier al gevoerd zijn.

Als je met Cubase VST 5.0 R4 wil werken weet ik niet of je dat (kan/moet/beterniet) met XP, ik denk dat dat goed draait op 98 SE of 2000 ze. Cubase SX met XP pro of home. Maar die midi SUCKED the whole planet away!

ASUS mobo met Intel chipsets zijn even goed als de Intel mobo's met intel chipsets denk ik, naar ik heb gelezen.

matrox dealheadcards zijn heeeel goed als grafische kaart en je kan er ook na een tijdje een tweede scherm op aansluiten zodat je meer kan zien tegelijkertijd.

j A !! 2 harde schijven, IBM's zijn bangelijk goed , 7200 rpm pakken hè. 1 voor OS en programma's , 1 voor de andere shit.

ALLES tunen zoals opde sites te vinden zijn is ook heel belangrijk in een DAW systeem , omdat je dan zaken uitschakeld die je niet gebruikt.

oops!

:halleluja

p.

Origineel geplaatst door Prophet

j A !! 2 harde schijven, IBM's zijn bangelijk goed , 7200 rpm pakken hè. 1 voor OS en programma's , 1 voor de andere shit.

hmm harde schijven ibm is idd niet slecht maar hebben net zoals maxtor maar 1 jaar garantie. lijkt niet belangrijk maar is het wel:
alle ide schijven van 7200 toeren hebben het probleem dat bij +/-300 gebruiks uren per maand de koppen weleens in de schijf zelf wil slijten.

western digital heeft een langere garantie periode

scsi en 5400 hebben het probleem trouwens niet.

Origineel geplaatst door Prophet
Als je met Cubase VST 5.0 R4 wil werken weet ik niet of je dat (kan/moet/beterniet) met XP, ik denk dat dat goed draait op 98 SE of 2000 ze. Cubase SX met XP pro of home. Maar die midi SUCKED the whole planet away!

Met alle respect, maar heb bij mijn SX/XP combo geen enkel timing probleem qua midi dus ik denk dat het toch een op zich staand geval is (voor u). Want voor je het weet 'demoniseer' je een prachtig pakket ten onrechte. (tuurlijk is het niet bugvrij en nog lang niet af, maar welke software is er wel af)

Jongens mijn dank,

Allen hele zinnige reacties.
Intel + ASUS (MOBO + GForce4 VIDEO met twinview) + 512MB DDR wordt het waarsch. De geluidskaart ga ik nog ff over nadenken en tot die tijd red ik het nog wel ff met mijn oude SBlive.

Voor degene die ook met dergelijke vragen zit kan ik (nu ook uit eigen ervaring) het forum van cubase aanraden. Alleen de geluidskaart is ook daar echt een kwestie van smaak.

Mijn dank iig.

De vraag lijkt mij beantwoord. Ik sluit dit onderwerp dan ook. Mocht er toch nog verlet van vragen zijn, neem dan contact op met een moderator, die kan het onderwerp openen.

Greetz,

Yawgmoth

Origineel geplaatst door draqoon
sorry olaf,

mischien heb je gelijk, m aar op deze vraagjes kreeg ik voor mijn gevoel niet genoeg antwoord. Dit soort discussies eindigen meestal in flaims. Ik ben altijd heel erg pro-AMD geweest, maar merk gewoon dat het niet altijd stabiel is.

je geeft het antwoord zelf al ;)

ok een voor de FAQ:

Pentium processor, Asus moederbord met Intel chipset...

tenzij je er geen geld voor hebt, neem dan het risico om te moeten frobelen met 4-in-1 drivers etc.

Olaf

Processor: Intel of AMD. Zo gek maakt het niet uit, zolang er maar geen VIA chips op je moederbord zitten.
Moederbord: Liefst Asus of MSI
RAM: DDR. SD-RAM is verouderd en RIMM slaat nergens op en is te duur.
Harde schijf: persoonlijke voorkeur IBM 80 GB 7200rpm;)
Kast: zelf weten, zolang er maar weinig geluid uit komt
Geluidskaart: Iets van Midiman? Prima geluidskaarten en niet te duur.

Check tweakers voor de prijzen etc.;)
Etelcom in Rotterdam is mijn favoriet, alleen de site is op dit moment ff offline: www.etelcom.nl

Origineel geplaatst door EDP
u slipperman

waarom AMD
soundblaster is kut
terratec is nog kutter
waarom perse xp

de meeste programmas zijn tegenwoordig geoptimaliseerd voor xp(ook is win2000 en xp allebei gebaseerd op nt). xp leverd in iedergeval voor logic 5.2 betere prestaties dan 2000. ik heb beide os uitgeprobeert (samen met 98se)

wel moet ik erbij zeggen dat je in xp een hoop dingen uit moet zetten maar dat is het bekende tweak verhaal.

tja amd of intel... mijn ervaring is dat ondanks de kosten intel nog steeds betere prestaties levert dan amd.
ik zef werk in een pc zaak er komt regelmatig een amd systeem waarbij de processor spontaan is door gefikt, gescheurt enz. bij intel zie je eigenlijk alleen maar kapotte processors wanneer het heel erg heeft geonweert.

mobo asus heeft een goede naam wat mobo betreft. zeker voor audio zijn er een paar hele goede op de markt maar de "standaard" p4b533 is bijvoorbeeld een hele goede.
intel chipset
usb 2.0
maar het belangrijkste is gewoon dat het boord stabiel is.

neem een processor met een kloksnelheid van bijv 1800 of 2000, hoger mag ook maar de verschillen zijn niet zo groot als het lijkt maar de prijs gaat wel exponentieel omhoog.

tja geluids kaart wat heb je nodig?

adat, analoog, aantal ingangen?
alleen I/O of met dsp erop?
er zijn wel wat goede kaarten op de markt..

Tja waarom vraagt iedereen hier...
Ok AMD: Heel stabiel (stabieler dan intel) en ook wat goedkoper.
512 MB ram minimaal zodat je ook wat aan je processor hebt.
Win 2000 omdat XP rotzooi is. (98 kan ook maar 2000 is veel stabieler. Komt omdat het niet op DOS draait. Windows 3.1 t/m XP namelijk wel. DIe lopen ook veel vaker vast dan NT of 2000)
Soundblaster en terratec maken vind ik persoonlijk de beste geluidskaarten. daarom beveel ik deze aan.

Mag ik vragen hoe het komt dat ie geexplodeerd is????

Het blijft natuurlijk een persoonlijke mening die iedereen geeft :)

Hebben er ook mensen ervaringen met Ali of SiS chipsets?

Daar hoor ik bijna nooit iemand over terwijl deze ook vrij vaak op MoBo's geprikt worden.

Origineel geplaatst door Slipperman

Tja waarom vraagt iedereen hier...
Ok AMD: Heel stabiel (stabieler dan intel) en ook wat goedkoper.
512 MB ram minimaal zodat je ook wat aan je processor hebt.
Win 2000 omdat XP rotzooi is. (98 kan ook maar 2000 is veel stabieler. Komt omdat het niet op DOS draait. Windows 3.1 t/m XP namelijk wel. DIe lopen ook veel vaker vast dan NT of 2000)
Soundblaster en terratec maken vind ik persoonlijk de beste geluidskaarten. daarom beveel ik deze aan.

Mag ik vragen hoe het komt dat ie geexplodeerd is????

tja.. triest..

je lult maar wat he?

Origineel geplaatst door Slipperman
Komt omdat het niet op DOS draait. Windows 3.1 t/m XP namelijk wel. DIe lopen ook veel vaker vast dan NT of 2000

XP draait op DOS 8D , laat Bill dit maar niet lezen :duivels:

XP draait helemaal NIET op dos!!!

Er is echter wel een dos-emulator aanwezig.

Op DOS draaien KAN niet eens vanwege de NTFS-schijfindeling die XP standaard hanteert.

XP ziet er na eerste installatie uit als teletubbie-windows, maar na wat tweaken kun je het zo kaal laten draaien als je maar wilt.

Bovendien is XP veel gestandaardiseerder dan 2000 of NT, sommige hardware en software is speciaal voor XP gebouwd, probeer het dan maar eens echt lekker onder 2000 of NT te laten werken.

Ik zou dus zeker voor XP gaan als besturings-systeem, tenzij je graag je muziek kwijt wilt raken in een vastloper (of je moet naar MAC gaan....kan ook).

De mensen die zeggen dat Terratec prut is moeten zich toch eens iets beter verdiepen in de huidige kaarten als de EWS88mt en de EWX24/96.....daar heb ik nog nauwelijks slechte verhalen over gehoord....als je echter met een EWS64 gaat aankloten.....tja....dan sta ik niet in voor de gevolgen.

Terratec was slecht, maar is stukken beter geworden.

Groeten,

Rutger

Origineel geplaatst door Rutger19
XP draait helemaal NIET op dos!!!

Er is echter wel een dos-emulator aanwezig.

Op DOS draaien KAN niet eens vanwege de NTFS-schijfindeling die XP standaard hanteert.

XP ziet er na eerste installatie uit als teletubbie-windows, maar na wat tweaken kun je het zo kaal laten draaien als je maar wilt.

Bovendien is XP veel gestandaardiseerder dan 2000 of NT, sommige hardware en software is speciaal voor XP gebouwd, probeer het dan maar eens echt lekker onder 2000 of NT te laten werken.

Ik zou dus zeker voor XP gaan als besturings-systeem, tenzij je graag je muziek kwijt wilt raken in een vastloper (of je moet naar MAC gaan....kan ook).

De mensen die zeggen dat Terratec prut is moeten zich toch eens iets beter verdiepen in de huidige kaarten als de EWS88mt en de EWX24/96.....daar heb ik nog nauwelijks slechte verhalen over gehoord....als je echter met een EWS64 gaat aankloten.....tja....dan sta ik niet in voor de gevolgen.

Terratec was slecht, maar is stukken beter geworden.

Groeten,

Rutger

he rutger, ik ben het eens met het grootste deel van je verhaal, op het terratec gedeelte na.:)

de drivers van de ews(wdm drivers wel te verstaan) zijn ronduit slecht. ik heb meerdere kaarten gehad van terratec dus ik heb wel een beetje ervaring met hun producten.

aan de andere kant zijn het verder hele goede kaarten qua geluid en mogelijkheden

Hoi EDP,

ik geloof dat ik een beetje heftig mijn mening aan het spuien was in mijn vorige berichtje...

Maaruh, heb jij problemen met wdm-drivers? Waarom vind je ze slecht, welk punt? De efficientie? Of stabiliteit? Of het feit dat ze nog steeds niet microsoft "certified" zijn >:| .

Ik werk zelf ook met de ews88mt, maar eh, geen troubles hoor...gebruik jij de kaart dan misschien op een hele andere manier dan ik?

Ik gebruik hem vooral met Cubase SX, en ook wel met Sonar, maar zelfs met Sonar's "Kernel Direct Streaming" ( [DrEVil]"tractorbeam" woehahahahaha.......[/DrEvil] ) is het nog niet zo snel als met de ASIO 2 driver onder Cubase.

Eh....ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring dan met de ews (welke trouwens? toch niet de eh....wanhopige 64?)

Groeten,

Rutger

Laten we het bovenstaande even on-topic maken door erbij te vertellen dat Draqoon er misschien wel wat aan heeft om wat te leren over drivers van verschillende kaarten onder verschillende besturingssystemen....ofzoiets....

Origineel geplaatst door Rutger19
Hoi EDP,

ik geloof dat ik een beetje heftig mijn mening aan het spuien was in mijn vorige berichtje...

Maaruh, heb jij problemen met wdm-drivers? Waarom vind je ze slecht, welk punt? De efficientie? Of stabiliteit? Of het feit dat ze nog steeds niet microsoft "certified" zijn >:| .

Ik werk zelf ook met de ews88mt, maar eh, geen troubles hoor...gebruik jij de kaart dan misschien op een hele andere manier dan ik?

Ik gebruik hem vooral met Cubase SX, en ook wel met Sonar, maar zelfs met Sonar's "Kernel Direct Streaming" ( [DrEVil]"tractorbeam" woehahahahaha.......[/DrEvil] ) is het nog niet zo snel als met de ASIO 2 driver onder Cubase.

Eh....ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring dan met de ews (welke trouwens? toch niet de eh....wanhopige 64?)

Groeten,

Rutger

zo heftig was het toch ook weer niet:)

maar ik had zelf de ews88d en daarvoor de voorloper van de ews64(weet niet meer hoe die heet, maar dat is alweer lang geleden) heb ook een tijdje de mt versie gehad(te leen).

maar volgens mij kan je die kaart maar op een manier gebruiken :)

igg heeft hij het bij mij een tijdje gedaan(redelijk goed) maar ben toen overgegaan op andere componenten( video kaart) toen begonnen de problemen. nou ik dacht dus dat het aan de video kaart lag. van alles geprobeerd. toen een herinstallatie gedaan. ging een paar dagen goed kwamen de problemen weer (tikjes waarbij het net lijkt of je de buffersize te klein hebt in gesteld) maar het was dus geen latency probleem hoe klein of groot ik mijn buffersize ook zetten het probleem bleef.

na een paar slapenloze nachten heb ik mijn toetsenbord kapot gemept en heb ik een hammerfall gekocht. die ik in ongeveer 15 minuten perfect werkend had:)

vandaar

misschien heeft terratec er van geleerd met hun nieuwe kaarten alhoewel ik anders hoor.
maar ik zelf heb zo iets koop iets voor een paar tientjes meer waarvan je zeker weet dat het stabiel is..
niets is zo vervelend al haperende spullen.

Je hebt gelijk Roel, voor een deel, maar die tweakers weten niet zoveel van professioneel muziek maken, en dat is met pc's toch wel even heel erg specifieke informatie.

Ik denk dat het wel goed is dat er hier gewoon wat over heen en weer gepraat wordt....maar het gevaar is dat het de ene mening tegen de andere wordt.

Groeten,

Rutger

Back