Jomox X-Base en Sherman Filterbank2

Out-Back

Schaduwen en Stof
We zijn de laatste tijd een beetj aan het experinmenteren met de jomox xbase door een sherman filterbank2!!!

Nu is het zo dat we echt mooie dikke hardcore bassen eruit krijgen, maar allemaal hebben we ze al een keer gehoord en als muziekant wil je toch niemand naapen en wil je toch echt je eigen ding neerzetten... dus is de vraag eigenlijk.. ligt het er nu gewoon aan dat we de sherman toch echt wat beter moeten leren kennen(want die bak ziet er simpel uit maar is echt zwaar ingewikkeld)??? of ligt het aan de jacks die we verkeerd zetten aan de achterkant van de sherman??? of is er gewoon nog andere apperatuur nodig om echt je eigen sound te maken????

Ben benieuwd naar jullie ervaringen???:)

volgens mij is alles wat je zelf bedenkt je eigen sound toch? (tenzij je presets gebruikt natuurlijk)
daar gaat een filterbank niets aan veranderen lijkt mij...

layeren met die handel ....... combineren etc. etc.

wat ik zelf wel es doe ... 1 output naar filterbank 1 output naar gitaar pedaal ... en dan weer samen voegen op een mono kanaal .. dat weer samplen .... die sample weer door de filterbank en evt layeren met een andere sample etc. etc.
filter ze een aantal keren in je sampler of wav editor etc.
layer ze nog een keer .... en ga zo maar door ..... originele kicks maken is een kunst! wees creatief :)

Ja maar wat we dus niet willen is samplen, want het is juist zo mooi dat je hem direct uit de drumpcomputer laat lopen... dan is de bass nooit precies hetzelfde... dan leeft de bass een beetje en das echt vet....:)

Zo statisch als jij denkt dat een sampler is, hoeft het alleszins te zijn. En volgens mij is ook niet alles uit die Jomox analoog, wel?

Origineel geplaatst door Outback
Ja maar wat we dus niet willen is samplen, want het is juist zo mooi dat je hem direct uit de drumpcomputer laat lopen... dan is de bass nooit precies hetzelfde... dan leeft de bass een beetje en das echt vet....:)

mja in dat geval ..... koop wat gitaar pedaaltjes erbij en wat andere randapparatuur onder andere een vette compressor en hang dat aan de uitgang van de filterbank

een focusrite compounder zou je goed kunnen gebruiken, aangezien er weinig laag overblijft bij de jomox kicks na verkrachtig (dit geld trouwens in t algemeen, maar de jomox kicks vergeleken een 909 sample wint zelfs een sample t nog)

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Zo statisch als jij denkt dat een sampler is, hoeft het alleszins te zijn.

Die snap ik niet helemaal???

De bassdrums uit de jomox zijn wel analoog... ik geloof dat de hihets en de snare samples zijn

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
mja in dat geval ..... koop wat gitaar pedaaltjes erbij en wat andere randapparatuur onder andere een vette compressor en hang dat aan de uitgang van de filterbank

een focusrite compounder zou je goed kunnen gebruiken, aangezien er weinig laag overblijft bij de jomox kicks na verkrachtig (dit geld trouwens in t algemeen, maar de jomox kicks vergeleken een 909 sample wint zelfs een sample t nog)

Zo'n compounder had ik ook al is van gehoord maargoed wij krijgen juist veelste veel laag uit die kicks door... wij schroeven standaard als we met de sherman bezig zijn het laag uit het eq...

volgens kenners (ik heb zelf de compounder pas volgende week in huis) kan het equalizen van het laag dus niet op tegen hoe de compounder het laag door laat komen :)

de compounder laat juist het laag door uit de originele bron zeg maar .... dit resulteerd vaak in een veel mooier laag dan een kick zonder laag waarvan de frequencies weer sterk zijn ge-equalized....

de compounders hebben niet voor niets een ''unieke'' bass expand optie,
dit maakt de compounder tot een ware pounder!

equalizen en expanden is een oplossing...maar wil je echt vette kicks maken is zo'n compounder zeker een aanrader, ik heb m zelf op aanraden van Dione besteld ... die heeft er ook al vele kicks mee gemaakt ... op dezelfde manier als jij en ik te werk gaan... eerst door de filterbank oid. en dan de compounder erachter....

Oke...kben al redelijk overtuigd maargoed het verandert verders niet het geluid van de bass blijft feitelijk hetzelfde.... hij krijgt allleen een lekkere flow in de bass als ik het goed begrijp

De bass expander optie is puur een low-pass principe waarbij je het hele signaal door de compressor trekt en de mogelijkheid hebt een deel van het laag als een soort bypass langs het compressie gedeelte te halen waardoor je daar automatisch meer laag overhoud.

Is iets wat je ook vrij makkelijk met sidechaining zelf kunt doen overigens. Alleen op de compounder is het direct aanwezig, en dat is natuurlijk vet hendig.

Origineel geplaatst door Acidfever
De bass expander optie is puur een low-pass principe waarbij je het hele signaal door de compressor trekt en de mogelijkheid hebt een deel van het laag als een soort bypass langs het compressie gedeelte te halen waardoor je daar automatisch meer laag overhoud.

Is iets wat je ook vrij makkelijk met sidechaining zelf kunt doen overigens. Alleen op de compounder is het direct aanwezig, en dat is natuurlijk vet hendig.

voor side chaining heb je toch 2 bronnen nodig?

Ik maak m'n kicks meestal door een tr-808 kick op 4/4 te doen en een tr-909 kick op 4/4 met een paar tussen de tel.
808/909 via aux door:
Sherman filterbank
Ms-20
Distortion
Delay.
Omdat elk fx op een eigen aux staat kan je ze door elkaar heen sturen en net op het randje van feedbacken zetten. Nu heb je een kick die je met meerdere faders kan op/afbouwen.
Doordat je het originele geluid blijft houden op een eigen fader heb je ook geen gezeur met verdwijnend laag.

Origineel geplaatst door Outback
Oke...kben al redelijk overtuigd maargoed het verandert verders niet het geluid van de bass blijft feitelijk hetzelfde.... hij krijgt allleen een lekkere flow in de bass als ik het goed begrijp

mja los nog daarvan ... compressor zorgt natuurlijk ook voor extra punch ...

als ik jou was zou ik 1 of meerdere gitaar pedaaltjes kopen (overdrive/distortion)
en echt originele kicks op jouw werkwijze gaat lastig worden ... meeste originele kicks zijn juist vaak gelayerd en een hoop aan ge-edit (t geheel en/of elke layer individueel)

je zou evt. ook meerdere drum modules kunnen kopen .. en dan de jomox als sub gebruiken oid.

mja er zijn een helehoop manieren om kicks te maken ... gebruik de zoek funktie eens :)
feedback in je mixer maken is ook leuk als je jomox scheidt naar 2 kanalen en dan op 1 kanaal via een gitaar pedaal freaken en t andere kanaal puur als sub mee laten lopen etc

maar dit is allemaal al wel eens gedaan ... echt origineel zijn zou ik toch maar gaan samplen en layeren en editen :)

Tsja, kijk wat ik gebruik voor mijn kicks is een Korg DSS-1 echt gruwelijk maargoed, je wilt niet samplen... misschien nog vet effect erover een fireworx ofzo...zit ook een compressor in..

Allemaal bedankt voor de snelle reacties!!!!:halleluja

Ik kom net uit de studio en 1 van mijn maatjes had nog een distortionpedaal liggen en knallen met die handel...
Jomox door de sherman en dan door het pedaal en het resultaat is verbluffent:D wat een knallers..

Nog ff terug te komen op dat samplen... waarschijnlijk moet je dat met sommigge bassen toch blijfen doen.. dat is niet anders. maar ik vind het juist zo vet om hem uit de drumpcomputer te laten lopen..maargoed ik moet er maar aan wennen dat dat gewoon niet altyd kan..

je kan toch ook gewoon je 808/909 laten meelopen met je je verkrachte kicksample....

Wat trouwens mooi bij de xbase past is natuurlijk de Mbase... kun je 2 kicks layeren en daarna door de sherman en dan nog door het distortion pedaaltje, nou volgens mij moet het dan wel lukken hoor ;-)

Back