korg TR sample option

Eddy76

The main man Eddy
Hallo,

Ik twijfel of ik een Korg TR61 aan zal schaffen of dat ik zal wachten op de X50.

De tr is ongeveer 200euro duurder en kan worden uitgebreid met een sampling kaartje. Ik heb alleen geen ervaring met sampling en ik vraag mij af hoe dit in de praktijk werkt.

- De expansion werkt met scsi, mijn computer moet dus uitgebreid worden met een ouderwetse scsi kaart?
- kan ik met de microfoon bijvoorbeeld een gitaar noot opnemen en hiermee dan een melodietje over het hele keyboard spelen?
- werkt het een beetje makkelijk en snel of ben je met sampelen veel tijd kwijt met menutjes/knoppen/tweaken en zo.

ik zoek een machine om muziek mee te maken niet om eindeloos met geluiden te gaan zitten hanessen. Wat ik eigelijk wil weten is als je een nummer aan het schrijven bent, kun je dan met een sampler even snel wat opnemen sampelen en weer verder of is het allemaal een heel gedoe?

Cheers,

Eddy

koop nou gewoon een dikke analoge bak en ga gewoon uren aan een geluid hannissen, muziek is klank, en je wil als je muziek maakt toch ook dat 't mooi klinkt?

of koop een hengel en ga vissen :D

nee ff serieus ,
een apparaat zal je moeten leren kennen om er relaxed muziek mee te kunnen maken , somige apparaten zijn wat lastiger te bediennen dan de ander . en ik ben er van overtuigt dat persoons gebonden de ene machine beter ligt dan bij de ander . en dat leert aleen de tijd die je er mee doorbrengt.
of dat nu beter kan met analoog of digitaal laat ik ff daar :).

of samplen gedoe is ? zo zou je het kunnen noemen .

maar samplen is net als fietsen heel gemakkelijk , je moet het dus wel leren door er mee bezig te zijn . en als je de smaak te pakken heb spring je zo op je sampler en fietst er mee weg .
en ja , je kan idd een stukje gitaar samplen en dat bespelen over je klavier (mits het geen phraze sampler is)

om een idee neer te zetten als een ruwe schets hoef je niet veel te hannissen en te tweaken , al zal her resultaat daar ook naar klinken (ik denk aan generaalmidi muziek) maar je idee staat iig.
wil je een stuk maken wat tot de puntjes is uitgewerkt zal je toch echt moeten tweaken , pielen ,proberen ,op je bek gaan en weer opstaan . en daar kan heel veel tijd in komen te zitten .

als je helemaal zonder knopjes en menutjes wil moet je acoustische gitaar oid gaan spelen . en de liedjes recorden in je hoofd . (maar dat is nog veel moeilijker)

die genoemde aparaten ken ik overigens niet

Re: korg TR sample option

Origineel geplaatst door Eddy76
De tr is ongeveer 200euro duurder en kan worden uitgebreid met een sampling kaartje. Ik heb alleen geen ervaring met sampling en ik vraag mij af hoe dit in de praktijk werkt.
Er zijn een paar toepassingsgebieden te verzinnen:

- je gebruikt bestaande sample-libraries. Ik weet echter niet wat de TR allemaal aankan en als het lijkt op wat de bestaande Triton kan, kun je dingen als Kontakt-samples en zo vergeten en moet je meer zoeken in de richting van Akai S1000/3000-libraries.

- je gaat zelf aan de slag en gebruikt de sampler voor percussie of special effects. De onboard percussie kan misschien wat tegenvallen, of je wil de vintage drummachines er op hebben met alle verschillende instellingen; synthesizers hebben wat dat betreft last van copyright. Wat special effects betreft, verzin maar; alles wat de synth zelf niet kan.

- je gaat zelf aan de slag en gebruikt de sampler als synthesizer. Ook leuk, maar dat valt onder de term "gehannes".

- De expansion werkt met scsi, mijn computer moet dus uitgebreid worden met een ouderwetse scsi kaart?
Je computer, of je schaft je een standalone SCSI harddisk en cd-rom speler aan. Bij Thomann hebben ze iets leuks voor dat doel; http://www.thomann.de/thoiw7_clab_cdhdlaufwerk_19_retour_prodinfo.html

Je computer komt er dan alleen maar aan te pas als je CD-tjes moet bakken.

- kan ik met de microfoon bijvoorbeeld een gitaar noot opnemen en hiermee dan een melodietje over het hele keyboard spelen?
Ja, maar ik kan je nu al vertellen dat het nergens naar gaat klinken. Dit heeft er mee te maken hoe samplers werken en het feit dat je statement duidt op een ongelofelijk optimisme in technologie :D. De ingebouwde gitaren zullen beter en realistischer klinken.

- werkt het een beetje makkelijk en snel of ben je met sampelen veel tijd kwijt met menutjes/knoppen/tweaken en zo.
Heel veel tijd kwijt.

ik zoek een machine om muziek mee te maken niet om eindeloos met geluiden te gaan zitten hanessen. Wat ik eigelijk wil weten is als je een nummer aan het schrijven bent, kun je dan met een sampler even snel wat opnemen sampelen en weer verder of is het allemaal een heel gedoe?
Misschien maar eens kijken naar een Roland Juno-G? Daarmee kun je misschien beter wat je hier beschrijft; complete stukken snel wegschrijven als audio en het ding meer als multi-tracker gebruiken.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. :okdan:

Ik denk dat ik een beetje een te optimistich beeld had van de samplefunctionaliteit. Bij naderinzien is het niet iets wat ik vaak ga gebruiken.

Ik spaar hierdoor weer een paar honderd euro uit, die kan ik dan denk ik beter besteden aan een leuke software synth of zoiets. ;)

Cheers,

Eddy

Laatst gewijzigd:
Back