[buma/stemra] wel of niet?

Origineel geplaatst door tewater
om het wat waziger te maken: net op het moment dat ik mijn buma/stemra aansluiting door de plee wilde spoelen kwam ik met mijn bandje (www.tewater.nl) een paar keer op the box, mtv, tmf en radio 3. een paar weekjes maar, en vervolgens wel al 1500 euro binnengehaald. en dat was alleen nog maar de buma (geloof ik, kan ook alleen maar de stemra geweest zijn). dus ik blijf voorlopig nog maar effe lid.

Kijk das leuk eens te horen wat je daadwerkelijk binnen kan krijgen via Buma als je op die zenders komt.

Heb je het eigenlijk over 1500 euro pp of je hele band?

Goed voor mekaar trouwens...ff op die zendertjes komen :halleluja

Hallo tewater,
werd jullie muziek dan op de achtergrond gedraaid, of waren jullie zelf ook visueel in beeld te zien terwijl je het nummer uitvoert? Want dit maakt een groot verschil inzake auteursrechten !!

wij waren visueel in beeld ! wij zijn gewoon een bandje die een single uit had die gedraaid werd op de zenders. tof hoor ! die 1500 waren natuurlijk voor de auteurs (zanger en ik), maar wij hebben een verdeelsleutel. omdat we allemaal schrijven en het dan zuur is als die ene hit dan van je collega bandlid is. we verdelen naar arbeid, niet naar mazzel. dus ik heb gewoon een 6e deel gekregen. leuk trouwens die interesse.

<In het kader van sleur eens een oud tpi omhoog, ook al ben ik hier 2 weken te laat voor of langer zelfs ;)>

Een collega van mij op het werk zit ook in de muziek. En die heeft dus nog geen nummer uitgebracht en heeft zich wel lid gemaakt van Buma/Stemra. Nu is het "tegenwoordig" zo, omdat buma/stemra niet weet of je nummer op een party ofzo gedraaid is (B/S houdt tenslotte niet bij of een nummer al uitgebracht is), dat men je in ieder geval geld stort tot je contributie terug betaald is.
Dus dat het je uiteindelijk niks kost. Dat was bij hem eht geval, dat is sinds dit/vorig jaar zei hij...

Maar misschien is dat toeval?

Origineel geplaatst door BigDplayboy
<In het kader van sleur eens een oud tpi omhoog, ook al ben ik hier 2 weken te laat voor of langer zelfs ;)>

Een collega van mij op het werk zit ook in de muziek. En die heeft dus nog geen nummer uitgebracht en heeft zich wel lid gemaakt van Buma/Stemra. Nu is het "tegenwoordig" zo, omdat buma/stemra niet weet of je nummer op een party ofzo gedraaid is (B/S houdt tenslotte niet bij of een nummer al uitgebracht is), dat men je in ieder geval geld stort tot je contributie terug betaald is.
Dus dat het je uiteindelijk niks kost. Dat was bij hem eht geval, dat is sinds dit/vorig jaar zei hij...

Maar misschien is dat toeval?

Nee, dat is geen toeval. Het is sinds 2 jaar zo dat je inderdaad je contributie terug krijgt als er (bijna)niets uitbetaald is in het jaar (het moet geloof ik onder een bepaald bedrag blijven ofzo).
Kortom je bent ¨beschermd¨ en het kost je niets.
Is toch het overwegen waard lijkt me.

als je muziek uitgebracht wordt ( op plaat,cd of andere geluidsdrager),is Buma/Stemra verplicht...
en ik ben over het algemeen zeer blij met b/s,want het is een belangrijk deel van m'n inkomsten.....( kan niet wachten tot volgende week,dan komt er weer een afrekening )

voor vragen over b/s kun je trouwens het beste contact opnemen met b/s zelf.....

www.bumastemra.nl

Origineel geplaatst door dione
als je muziek uitgebracht wordt ( op plaat,cd of andere geluidsdrager),is Buma/Stemra verplicht...

Echt niet waar dus!!!! Moet je helemaal zelf weten. Als je muziek maakt die toch niet populair of commercieel is
en waarvan de oplage van de plaat maar zo'n 500 tot 1000 is, maakt het toch niks uit. Kan je het net zo goed niet doen.
Als het al op de radio gedraaid wordt dan is dat misschien een paar keer per jaar op 1 of andere vage zender.

Origineel geplaatst door sander
Echt niet waar dus!!!! Moet je helemaal zelf weten. Als je muziek maakt die toch niet populair of commercieel is
en waarvan de oplage van de plaat maar zo'n 500 tot 1000 is, maakt het toch niks uit. Kan je het net zo goed niet doen.
Als het al op de radio gedraaid wordt dan is dat misschien een paar keer per jaar op 1 of andere vage zender.

Als je het niet doet ben je stom bezig,want dan loop je een hoop geld mis.....

Wat je van Stemra krijgt is ongeveer gelijk aan je royalties,ook ( en vooral ) bij kleine persingen...
Buma betaald idd naar aanleiding van airplay e.d.....maar Stemra keert uit naar aanleiding van het aantal verkochte geluidsdragers.

(....ik maak muziek die niet commercieel is ( hardcore )....)

En als je een platencontract tekent,staat daarin dat je aangesloten moet zijn bij Buma/Stemra.....anders loopt jouw platenlabel ook een hoop geld mis....

b en s

b en s

Hi :)

je moet buma en stemra even los zien . buma int geld van het reproduceren van geluidsdragers X % van de verkoop prijs aan dealers .. stemra is voor radio tv feesten etc X % van de omzet van het station of oppervlakte van een feest . als je een release heb moet je al denken aan lidmaatschap anders loop je geld mis. word het plaatje ook nog gedraaid waar dan ook moet je het helemaal doen. later in het staatje kun je te maken krijgen met buplishers . die mensen collecteren alle gelden en proberen een track/song zoveel mogenlijk te distributeren ( compilaties b.v ) zij ontvangen normaal gesproken 33,3 % van de inkomsten van buma en stemra . soms hebben ze ook als taak om producties extern te releasen omdat ze vaak een enorm netwerk hebben .

en dan heb je nog royalties das heel iets anders als buma/stemra inkomsten . royelties krijg je als jij de maker ben van een mastertape normaal gesproken zou dit 15 % ( + - ) van de verkoop prijs aan dealers moeten zijn als je alles aleen heb gedaan .

mischien nog niet duidelijk maar kheb et geprobeerd

vr groeten mischa

Voor mij is het in ieder geval wel duidelijk :) ... nog even beetje offtopicvraagje:
Ik heb m'n nummer gemaakt samen met een zangeres, maar ik heb de tekst geschreven. Bij het "aanmelden" van een nummer bij Buma/Stemra, vragen ze naar de naam van de bewerker, naam van de auteur en naam van de tekstschrijver. In dit geval heb ik de tekst zelf geschreven, de zangeres heeft alleen gezongen. Als ik het goed begrijp krijgt zij dus een vast bedrag van mij (of gewoon niets ;) ). Want zij krijgt dan geen procentjes van Buma/Stemra e.d. of zie ik dat dan verkeerd?

Ben zelf ook nog steeds aangesloten omdat ik in een zwart verleden op een kindergabber CDtje heb gestaan maar raak er nu alleen maar weer vet veel geld aan kwijt helaassss...

Nou ben ik totaal niet op de hoogte van B/S en hun grappen, maar 1 ding snap ik dus helemaal niet...
Hoe kun je B/S (of vroegere producties) veel geld kwijtraken ?? (behalve je B/S contributie)

en nu maar hopen dat dat in belgie hetzelfde is met sabbam.
kzal wel eens hun website uitpluizen.

in ieder geval bedankt mensen voor de tip van dat "opsturen naar jezelf"
lijkt me inderdaad een degelijk bewijs en dus een houvast voor als er iets
scheef loopt

greetz

cloudy

Origineel geplaatst door dione
Als je het niet doet ben je stom bezig,want dan loop je een hoop geld mis.....

Wat je van Stemra krijgt is ongeveer gelijk aan je royalties,ook ( en vooral ) bij kleine persingen...
Buma betaald idd naar aanleiding van airplay e.d.....maar Stemra keert uit naar aanleiding van het aantal verkochte geluidsdragers.

(....ik maak muziek die niet commercieel is ( hardcore )....)

En als je een platencontract tekent,staat daarin dat je aangesloten moet zijn bij Buma/Stemra.....anders loopt jouw platenlabel ook een hoop geld mis....

Sorry Dione, dit klopt niet helemaal. Als jij (wat Sander waarschijnlijk bedoelt) in eigen beheer een 500 a 1000 platen laat persen en deze zelf verkoopt (naar distributie of zelfs aan de platenzaak), dan hoef je geen B/S af te dragen.

Je kunt er voor kiezen om dit wel te doen en dat heeft dan zijn voor en tegens.

Zo moet je bij aanmelding bij B/S, voor persing geld per exemplaar afdragen. Dit geld wordt vervolgens (als het niet vergokt wordt ;) ) via een verdeelsleutel uitgekeerd. Dit is ONGEVEER 10% adm. kosten, 30% tekstdichter, 30% componist en 30% publisher. Die laatste 30% verdwijnt dus richting de publisher (vaak onderdeel platenmaatschappij / label).

ALs je in eigen beheer uitgeeft en netjes aanmeld dan vang je ONGEVEER 90% van het geen je aan B/S hebt betaald weer retour. Voordeel is dan wel dat je nummer aangemeld is en bij eventueel meer succes (lees: airplay, uitlicensering t.b.v. verzamelaar etc.) is dan alles netjes geregeld. Meen mij te herinneren dat ene Methal Theo op die manier zijn zaakjes dus goed aangepakt heeft. Paar vette hits en veel in eigen beheer... dus zo menthal is ie niet ;)

Dan het nadeel van melding bij B/S. ALs een track eenmaal in beheer is bij hen dan moet ALLES wat je met die track doet via hen aangemeld worden. Je bent dan zelfs in overtreding als jij zelf een demo van je eigen track op het internet zet (mits deze aan de voorwaarden voldoet m.b.t. minder geluidskwaliteit, lengte etc...). Het verkopen via online diensten die niet met B/S werken lijkt mij logischer wijs (nog geen ervaring mee) ook uit den boze. Dit laatste is een heikel punt waarover ik nog eens wat meer te weten wil komen.

@ Mike-E

Wacht even dus als ik het goed begrijp is het zo dat als je een eigen platenlabel / maatschappij opricht en je alles
in eigen beheer doet maar je wel alles netjes aanmeld bij buma stemra, alles netjes gedekt is en bij airplay ed
en dat je uiteindelijk meer overhoudt ? (90% tegen zeg maar 30%)

Origineel geplaatst door Cornerman
@ Mike-E

Wacht even dus als ik het goed begrijp is het zo dat als je een eigen platenlabel / maatschappij opricht en je alles
in eigen beheer doet maar je wel alles netjes aanmeld bij buma stemra, alles netjes gedekt is en bij airplay ed
en dat je uiteindelijk meer overhoudt ? (90% tegen zeg maar 30%)

Nee, 90% (tekstdichter + componist + publisher) tegen 60% (tekstdichter + componist). Maar dan moet je dus zelf alles regelen als het gaat om contract distribuitie, uitlicenseren, pluggen... etc... dingen die normaal een goede publisher voor je doet.

Let op! Het is niet alleen maar goud wat er blinkt.

Wacht ff, nou gaat het me helemaal duizelen.....
Moet je aan B/S nou alleen een (jaarlijkse) contributie betalen, een bedrag per geperste geluidsdrager, of beide ????

Origineel geplaatst door Mike-E
Nee, 90% (tekstdichter + componist + publisher) tegen 60% (tekstdichter + componist). Maar dan moet je dus zelf alles regelen als het gaat om contract distribuitie, uitlicenseren, pluggen... etc... dingen die normaal een goede publisher voor je doet.

Let op! Het is niet alleen maar goud wat er blinkt.

Dat bedoelde ik eigenlijk :) niet dat ik ooit zover kom waarschijnlijk ;) maar ik vindt dit wel allemaal buitengewoon interressant. Ik ga eens op zoek naar dat boek dat Olafmol noemde. Lijkt me wel leuk om er allemaal wat meer
van te weten.

Ik heb met interesse deze discussie zitten lezen en ben zeer verbaast wat iedereen nou van buma stemra vind.
Punt 1: buma is al het geld waar je recht op hebt als je plaatje op de radio geweest is, dit betekend ook locale zenders,
Geen lid geen geld, simpel toch.
Stemra is al het geld waar je recht op hebt van de zuivere platenverkoop in binnen/buitenland.
Zonder hulp zal je het nooit kunnen innen. Stemra heeft er zellf al erg veel moeite mee om alles op tijd voor elkaar te krijgen. Geen lid, geen geld.
Punt 2:Elk platenlabel dus ook eigenbeheer moet in de benelux zijn plaatpersing aantal, nr,artiest aangeven aan stemra, dit heet persen onder een biem contract.
De uitvoerende artiest moet dus lid zijn om uberhaupt geld van buma/stemra te ontvangen.
Anders krijg je alleen maar de royalties van de platenmaatschappij over je verkoop, voorts kun je buma/stemra ook als een tool gebruiken om te kijken of je platenmaatschappij wel helemaal eerlijk is,dit is in de praktijk helaas niet altijd het geval;) .
Punt 3: De gemaakte track is altijd intelectueel eigendom dus als er al sprake is van plagiaat dan moet dit aangetoond worden in de rechtzaal,met bladmuziek en die moet precies overeenkomen met de accoordenschema's.

Sorry voor de lange uitleg maar ik hoop hiermee wat extra inzicht te hebben gegeven in dit fenomeen.

Nog een kleine tip: zgn. "White Labels" worden niet afgerekend aan artiest, zij worden gezien als promo tool, dus laat je niks wijsmaken als de maatschappij zegt dat ze alleen een white label op de markt brengen.

;)

Origineel geplaatst door faab
... bladiebla ...
Anders krijg je alleen maar de royalties van de platenmaatschappij over je verkoop, voorts kun je buma/stemra ook als een tool gebruiken om te kijken of je platenmaatschappij wel helemaal eerlijk is,dit is in de praktijk helaas niet altijd het geval;) .
... bladiebla ...

Oja joh? Hoe doe je dat dan? Zeker de hoevelheden geld dat binnenkomt procentueel vergelijken, neem ik aan?

Back