[buma/stemra] wel of niet?

Belgie heeft een erg vage regelgeving weet er ook het fijne niet van.

Origineel geplaatst door faab
Als ik je goed begrijp wil je weer terug naar het verkopen van je eigen plaatje uit de achterbak van je auto.
In de jaren 80 werd dit veel gedaan met bootlegjes.
Dat cd's duurder worden heeft te maken met het vele illegale downloaden en over de houdbaarheid van muziek, don't get me started.

Ik hoop dan ook dat je in iedergeval het geld krijgt waar je recht op hebt anders kan je niet eens een volgende release bewerkstelligen. Er is niets moeilijker dan zelf je plaatjes aan de man te brengen.

Heel veel sucs6 in de moeilijke dagen die ongetwijfeld nog gaan komen;)
Je bevind je in 1 van de hardste takken van business die je je maar kan voorstellen, een olifantehuid,doorzettingsvermogen en een ijzere volharding zijn de minimale vereisten. :biertje:

:confused: Waarom worden mijn woorden uit zijn verband gerukt? Waar haal jij de wetenschap vandaan dat ik niet weet hoe deze (en die) wereld in elkaar zit? :confused:

Origineel geplaatst door Mike-E
:confused: Waarom worden mijn woorden uit zijn verband gerukt? Waar haal jij de wetenschap vandaan dat ik niet weet hoe deze (en die) wereld in elkaar zit? :confused:

Sorry voor even een pissed-off reactie... maar we lullen aardig langs elkaar heen :)

Sorry voor even een pissed-off reactie... maar we lullen aardig langs elkaar heen

No worries;)
Verschil van mening kan er altijd zijn ik vond alleen dat er een helehoop bs werd gezegd over buma/stemra zij zijn er alleen maar om ons te helpen.

:biertje:

dus..

als ik lid wordt van BUMA/STEMRA betaal ik 60 euri per jaar, en ook al zou ik geen inkomsten krijgen, krijg ik dat geld ook terug?!

Origineel geplaatst door actionHank
gewoon lid worden, dat kan geen kwaad.

je betaalt 60 euro per jaar en je krijg vervolgens zo ie zo een basis uitkering van 70 euro per jaar......go figure :confused:

:erm: snap t nie helemaal, als ik t zo lees krijg je na aanmelding 70 euro per jaar van buma terwijl je 60 betaald?
is dit zo? zijn dr misschien bepaalde dingen waar je aan moet voldoen hiervoor (:frons: geen idols juri hoop ik)

want als t zo makkelijk is ga ik wel ff mn 10 euro halen daar :walker:

OK maar als je nieuw 'aangeslotene' bent betaal je 45+65= 130 pleurootjes. Lekker. Best wel lekker verdiend voor die buma achter die bureautjes. Artiest zijn is eigenlijk alleen maar dokken GVD.
Ik ben al eens eerder lid geweest, ontving wel wat, maar daarna weer opgezegd. Grappig is ook dat als je 'ernstige' klassieke muziek schrijft je meer krijgt. En hoe meer instrumenten hoe meer geld. Dus allemaal grote orkest werken schrijven!!
Een goede tarievenlijst is wel handig, dat kon ik toch niet vinden op de buma site.

Conclusie: toch een erg vage stichting.

dus als je zelf een complete studio (laten we zeggen 20 instrumenten) tegelijk herrie laat maken dan krijg je meer dan dat je dit met 1 sampler doet?
of wat zijn de exacte criteria? :)

Origineel geplaatst door Roel
dus als je zelf een complete studio (laten we zeggen 20 instrumenten) tegelijk herrie laat maken dan krijg je meer dan dat je dit met 1 sampler doet?
of wat zijn de exacte criteria? :)

Er was een scheiding tussen Licht (Pop waar dus ook synthesizer muziek onder valt) en Ernstig (klassiek)... tenminste dat was 6 jaar geleden zo. Als je 'ernstige' muziek maakte, en voor een groot orkest had geschreven, kreeg je meer uitbetaald als je voor meer instrumenten had geschreven. Het was toen een hele ingewikkelde berekening in ieder geval.

Hoe dat met Lichte muziek gaat weet ik niet. Je krijgt veel minder uitbetaald natuurlijk, maar een gemiddeld Populaire/Lichte muziekstuk wordt vaker op de radio gedraaid. En kost minder tijd om te maken.

En ik vroeg me ook zonet even af: gaat dat met terugwerkende kracht. Dacht het wel.. stel je hebt net een super hit gescoord ineens maar nog niet 'aangesloten'. Lullig.=(

@Rvooh: ik weet het ook niet echt, en misschien moeten we dan maar eens een mailtje sturen naar
Sabam of zo, of een infoboekje kopen op www.poppunt.be
op die website is een boekje over "release in eigen beheer" te koop van jan hautekiet geloof ik.
nu, dat is toch ook een beetje eigen beheer tenslotte,
en vermits het je eigen werk is dat je zelf verkoopt, zou ik niet weten waarom het nodig is.
mij lijkt wel dat sabam je kan beschermen in een aantal situaties...

greetz

Origineel geplaatst door dione
En als je een platencontract tekent,staat daarin dat je aangesloten moet zijn bij Buma/Stemra.....anders loopt jouw platenlabel ook een hoop geld mis....

Volgens mij is dit de essentie......

Als je je muziek commercieel wilt releasen zul je je bij buma/stemra moeten aansluiten.
Als je toch niet van plan bent iets te releasen heeft aansluiting misschien meer nadelen dan voordelen.

Origineel geplaatst door binaural

Buma/Stemra exploiteert jouw auteursrecht. Buma voor de uitvoerende kant (radio, tv, optredens etc) en Stemra voor de mechanische kant (platen persen etc). Je geeft ze daar toestemming voor. Het is gewoon een dienst...

Die mechanische centjes, zou ik maar zeggen, die worden door jouw label aan Stemra betaalt. Stemra pakt daar een percentage van en geeft jou wat er over blijft.
Als je voor een klein label in een kleine oplage (zeg 500 of 1000), kun je ook met je label afspreken dat zij jou direkt die centjes betalen. Dan hoef je
A: minder lang te wachten op je geld (als de plaat in de distributie is uitverkocht kun je je centjes al krijgen, dat is bij 500 tot 1000 stuks meestal sneller dan wanneer je met Stemra handelt) en
B: je krijgt meer geld omdat stemra geen percentage afhoudt.

Het feit dat je meer geld krijgt van je label compenseert ruimelijk het gemis aan Buma (uitvoerende) geld, aangezien het maar een zeer kleine oplage betreft en je plaat weinig 'airtime' zal krijgen. Radio zenders draaien jou obsccure plaatje nauwelijks, dus daar heb je niks aan. En clubs, die betalen wel Buma geld, maar de meeste club DJ's geven niet door welke platen ze draaien, dus je zult alleen geld krijgen waarvan de Buma denkt dat je recht op hebt. En aangezien je maar 500-1000 hebt geperst, zal de Buma je echt niet rijkelijk indelen.

Natuurlijk wordt dit verhaal anders als je meer platen laat persen, of als er een album op CD wordt gereleased, of wanneer een track van je wordt gelicenseerd, of wanneer je veel optreed. Maar feit is wel dat het soms een goede optie is om NIET met de Buma/Stemra in zee te gaan, integenstelling tot wat hier eerder is gesuggereerd.

Overigens, die lijst met titels die een DJ hoort te geven aan de club, veel clubs donderen die lijst gewoon in de prullenbak omdat ze nooit zo'n lijst krijgen en bang zijn dat de Buma erachter komt dat ze nog nooit zo'n lijst hebben opgestuurd. Ze gaan ervan uit dat het wel goed zal zitten, ze hebben uiteindlijk nog nooit klachten gehad. De enige keren dat ik zo'n lijst heb ingevuld was na optredens die door de VPRO werden opgenomen en uitgezonden.

Oh, en wat Sabam betreft, toen ik voor een belgisch labeltje wat uitbracht begreep ik dat Sabam een zeer bizar systeem heeft en zichzelf behoorlijk verrijkt door nauwelijks uit te keren. Maar goed, dat zijn roddels, ik weet er het fijne niet van.

Laatst gewijzigd:
brief met cd naar je eigen sturen is fabeltje werkt niet.
Buma/Stemra zou ik altijd doen, met een beetje release haal je die 105 euro dat het de eerste jaar kost makkelijk er uit de jaren erna kost het 62.50 en is makkelijk te halen als een beetje release hebt, met 1 plaat is het zelfs al makkelijk te halen hoor. Moet dan niet een hele kleine release zijn natuurlijk.

Origineel geplaatst door DraZziC
brief met cd naar je eigen sturen is fabeltje werkt niet.
Buma/Stemra zou ik altijd doen, met een beetje release haal je die 105 euro dat het de eerste jaar kost makkelijk er uit de jaren erna kost het 62.50 en is makkelijk te halen als een beetje release hebt, met 1 plaat is het zelfs al makkelijk te halen hoor. Moet dan niet een hele kleine release zijn natuurlijk.

Waarom is dat een fabeltje? Aangetekende brieven zijn toch toegestaan als bewijsmateriaal in een rechtzaak? Deze zou dan zelfs gesloten zijn en pas tijdens de zitting geopend worden, of eerder dor ander beƫedigd persoon.

Dione> hoe zat dat precies bij ramshorn? ik heb daar ongeveer 10 tracks uitgebracht en alle rechten van de tracks aan hun overgedragen...dat ik dit niet had moeten doen hoorde ik later, maar goed boeit me niet zo, ik heb in elk contract een regel staan dat ik vrij ben om in de toekomst ergens anders muziek uit te brengen en dat is voor mij belangrijk

maar betekent dit ook dat zij al mijn b/s rechten krijgen? want siegfried heeft me indertijd aangeraden om na iets van 10 releases me bij b/s aan te melden omdat 't dan de moeite waard was...laatst een keer gebeld, maar die releases gaan tot 4 jaar terug dus dat was te laat...moest ze maar een lijst mailen met alles wat ik uitgebracht heb en dan zouden zij 't wel nakijken, maar nooit meer wat van gehoord

beetje wazige vraag misschien maar ik snap er nu zelf ook de ballen van :)

Om het nog even ingewikkelder te maken:
Je hebt Buma voor de auteursrechten voor plaat, cd of optredens en je hebt SENA voor het behartigen van je naburige rechten. Deze is er dus voor als je op de radio wordt gedraaid en voor belangenbehartiging voor het buitenland. Ik ben nu van beiden lid. Werd mij aangeraden door de platenmaatshcappij omdat de distributie wereldwijd is.

Wellicht even nuttig om te melden:

Platenmaatschappijen betalen mechanische reproductierechten. Nu: Als jij je eigen plaat ZELF uitbrengt, en je bent lid van Buma, dan moet je die dus ook betalen. DIt kan je persing twee keer zo duur maken! Het geld krijg je dan wel weer terug (minus aftrek), maar pas na een lange tijd. Dit is een van die gevallen, waarin het dus juist nuttig is om geen lid van de Buma te worden. Gouden stelregel is om het lidmaatschap van de Buma pas aan te vragen, als je doorbreekt (hit of clubhit, diverse aanvragen voor redelijk lopende verzamelaars en zo).

Back