MIDI en Effecten

renato

Nieuwkomer
Hai,

Mijn eerste post. Ik werk met NUENDO en heb altijd alleen audio op genomen en sinds kort zit ik aan de midi.
Nu wil ik effecten gebruiken over mijn midi kanaal maar krijg het @#$@% niet voor elkaar. Ik stuur halion aan en inderdaad daar kan je ook effecten gebruiken maar wil mijn vst effecten het liefst.

Heb ik al met rewire lopen kloten en FLstudio, handleidingen erbij enz enz maar ik kom er niet uit.
Heb het gevoel dat het een eitje moet zijn.

Help?

Tnx ,

Renato.

Midi is geen audio! Je kunt dus ook geen audio effecten op midi gebruiken. Je kunt wel audio effecten gebruiken op de audiokanalen van je vsti's (Halion). De midi zegt alleen maar tegen Halion "speel deze noot op dit moment voor zo lang en zo hard" en vervolgens doet Halion dat dus getrouw en stuurt de audio van de noot uit via audiokanalen. hier kun je gewoon vst effecten gebruiken.

Welkom!

Kijk uit hoor als je aan de MIDI gaat, je zal de eerste niet zijn die bij het RIAGG belandt ;)
Zeer gevaarlijk en verslavend spul....

Ik krijg het niet voor elkaar

Ik krijg het niet voor elkaar

Dag en hallo,

Ik snap niet hoe ik een softsynth als audio moet uitsturen. :stupid Ik gebruik nu de effecten van Halion wat opzich wel grappig werkt maar ik ga toch voor de VST plugins.

Ik ga ervanuit dat de VSTi (halion) als audio uitgestuurd moet worden, moet ik daar een audio track voor aanmaken oid?

Inderdaad is midi erg verslavend en ik vrees dat de mogelijkheden een beetje te overvloedig zijn. Maar hey, beter veel dan weinig.

Help nog een keertje en bedankt alvast.

Renato.

Halion is toch een een VSTi? Even voor zover als het in Cubase werkt (zal in Nuendo wel het zelfde gaan):

Als je een softsynt/sampler (VSTi) laadt worden hier automatisch audiokanalen (in dit geval heten het "VST instrument channels, maar ze werken hetzelfde) voor aangemaakt. Deze zie je gewoon verschijnen in je mixer. Het aantal kanalen hangt af van het aantal outputs van het betreffende instrument. Als ik bijvoobeeld Albino (synth) laad, krijg ik 1 stereokanaal, maar als ik Battery laad (drum sampler) krijg ik een aantal stereo en mono kanalen omdat Battery meerdere outputs heeft om je drums apart uit te sturen (dit zal met Halion ook kunnen).
Check even in je mixer of niet toevallig "hide vst instrument channels" aan hebt staan, anders zie je die kanalen dus niet.

VST instrumenten hebben dus altijd hun eigen vaste audiokanalen en die hoef je niet zelf aan te maken, dit in tegestelling tot de midi kanalen, die zijn niet gebonden aan een instrument en moet je dus zelf aanmaken en toewijzen.

In je arrange window zie je trouwens als het goed is ook ergens onderaan een foldertrack genaamd VST Instruments verschijnen zodra je een VSTi laadt, met hierin de audiotracks voor je vsti's (hier kun je dus ook de automation voor de betreffende instrumenten zien net als bij gewone audio tracks.)

Ik ga weer aan de slag

Ik ga weer aan de slag

Super uitleg king :mega:

Ik ga het vanavond ff checken en hoop dat ik een mooie ervaring zal hebben.

Tnx nog eens.

Renato.

:okdan:

Re: Ik krijg het niet voor elkaar

Re: Ik krijg het niet voor elkaar

Origineel geplaatst door renato
Dag en hallo,

Ik snap niet hoe ik een softsynth als audio moet uitsturen. :stupid Ik gebruik nu de effecten van Halion wat opzich wel grappig werkt maar ik ga toch voor de VST plugins.

Ik ga ervanuit dat de VSTi (halion) als audio uitgestuurd moet worden, moet ik daar een audio track voor aanmaken oid?

Inderdaad is midi erg verslavend en ik vrees dat de mogelijkheden een beetje te overvloedig zijn. Maar hey, beter veel dan weinig.

Help nog een keertje en bedankt alvast.

Renato.

Hoi Renato,

Ik neem aan/hoop dat je het principe van MIDI toch wel een beetje begrijpt?
Wil je iets met Halion spelen, dan moet je én Halion binnen Nuendo starten, en tevens een MIDI track aanmaken. Dan selecteer je de MIDI track om in te spelen, en kies je daar als MIDI output het zojuist geopende Halion VST instrument.
Op deze wijze kun je dan MIDI inspelen en als instrument een te kiezen Halion sample kiezen. Zo kun je per aangemaakte Halion sampler 16 MIDI kanalen gelijktijdig afspelen (wel eerst inspelen/opnemen natuurlijk).

En verder: no offence, maar ik vind het wel raar dat mensen met peperdure pakketten werken, maar eigenlijk met iets bezig gaan waar ze niet echt kaas van hebben gegeten. Als je jezelf MIDI wilt leren zonder externe hulp (behalve van dit forum dan), ben je volgens mij nog wel eventjes zoet hoor!
De Nuendo handleiding of een goed boek erover kunnen wonderen doen! Maar Nuendo is weer niet echt zo MIDI georienteerd. Misschien beter gewoon een goed boek over MIDI?

*D

Het werkt

Het werkt

Bedankt king het werkt, viel reuze mee, had mijn ogen dicht denk ik.

Renato.

Re: Re: Ik krijg het niet voor elkaar

Re: Re: Ik krijg het niet voor elkaar

Origineel geplaatst door arnomusicman
Hoi Renato,

Ik neem aan/hoop dat je het principe van MIDI toch wel een beetje begrijpt?
Wil je iets met Halion spelen, dan moet je én Halion binnen Nuendo starten, en tevens een MIDI track aanmaken. Dan selecteer je de MIDI track om in te spelen, en kies je daar als MIDI output het zojuist geopende Halion VST instrument.
Op deze wijze kun je dan MIDI inspelen en als instrument een te kiezen Halion sample kiezen. Zo kun je per aangemaakte Halion sampler 16 MIDI kanalen gelijktijdig afspelen (wel eerst inspelen/opnemen natuurlijk).

En verder: no offence, maar ik vind het wel raar dat mensen met peperdure pakketten werken, maar eigenlijk met iets bezig gaan waar ze niet echt kaas van hebben gegeten. Als je jezelf MIDI wilt leren zonder externe hulp (behalve van dit forum dan), ben je volgens mij nog wel eventjes zoet hoor!
De Nuendo handleiding of een goed boek erover kunnen wonderen doen! Maar Nuendo is weer niet echt zo MIDI georienteerd. Misschien beter gewoon een goed boek over MIDI?

*D

Nou ja iedereen moet ergens beginnen natuurlijk. Ik heb op een gegeven moment ook Cubase (VST) en een Creamware Pulsar (toen nog iets van 2500 guldens) gekocht terwijl ik alleen maar ervaring had met Fasttracker en Rebirth, en helemaal geen fluit van midi afwist. :)

In ieder geval top dat het nu lukt Renato :okdan:

Back