De juiste setup

Galo

Ey, n eigen titel, Sjiek!
Hoi mensen,

Ik zou graag willen weten wat ieder zijn/haar mening is betreft de setup die je gebruikt bij het opnemen van de audio.
Ik heb een delta1010LT 10 i/o en een Behringer Eurorack en de juiste bekabeling, nu weet ik alleen niet 100% hoe dit aan te sluiten, tuurlijk ik weet hoe ik de kanalen moet aansluiten op elkaar maar vind mezelf iedere keer weer achter de tafels pielen met draden, dus vroeg me af is er geen standaard voor ofzow.

Mijn Mixer heeft 16 kanalen 8 mono 8 stereo, 8 directout en 16 in 4 subkanalen en 2x send.
Nu weet ik niet of ik het goed zeg maar klopt het dat de sub-outs vaak worden gebruikt om de som van de effecten te outputten zodat deze naast de rouwe opname wordt geplaats en in wordt gemixt ?

Ook wou ik graag willen weten, of het verstandig is ieder kanaal vanuit mijn interface naar mijn mixer en terug te gooien (zat te denken aan 4 kanalen), omdat ik meerdere sporen wil opnemen. Nu vertelde iemand anders me dat een mixer daar niet voor is , wat hij daarmee bedoelde snap ik ook nog niet.

Dit was het wel even er zijn nog wat meer vragen maar die zijn voor latere zorg,
voor nu
de dankskes en groeten

Mij is niet helemaal duidelijk wat je precies wilt maar ik zal maar s ergens beginnen.

- al je geluids bronnen sluit je aan op de mono of stereo kanalen. Een geluids bron kan bijvoorbeel een output kanaal van je geluidskaart zijn.
- De sends gebruik je om van een kanaal als het ware geluid af te tappen en richting een fx apparaat te sturen.
- Het geluid uit de fx komt weer terug via een return of, als je die niet hebt, op een eigen kanaal.
- Een subgroep is om een sub mix te maken. Je kan dus een aantal kanalen naar een sub groep sturen en vervolgens met de fader van de groep beplen hoe hard die sub mix naar de main mix gestuurd wordt. Zo kan je heel eenvoudig bijv als je drum kanalen met 1 fader regelen.
- Je kan de subgroepen ook geburiken om meerkanaals opnamen te maken. Dan sluit je dus bijvoorbeel 4 inputs van je geluidskaart aan op de outputs van de sub groepen.

heb je ook nog hardware verder?

ik heb op mijn mixer al mn hardware in de mixer en dan via directouts naar mn geluidskaart,
mn geluidskaart outputs gaan dan weer terug naar mn mixer.

zo hoef je ook geen 200 fxbakken te kopen, maar kun je 't met vst fx doen. das een stuk economischer. en t scheelt je iedere keer weer een halfuur de juiste instellingen terugzetten. ;)

maar ieder zn ding, en tis net hoe jij je mixer wilt gebruiken. je kunt m echt als mengtafel gebruiken, of als een veredelde batterij preamps/eq's voor in je geluidskaart..

overigens is het idd goed gebruik om bijv. groepen kanalen op je sub outs te zetten, (bijv drums op 1 sub, bass op een andere, etc) zodat je wat meer overizcht in je mix hebt, of om (als je gebrek aan inputs op je opnameapparatuur hebt) je mix in submixen te verdelen.

maar 't hangt er allemaal vanaf wat jij wil. dus ga eens een middagje boven je mixer hangen en beslis wat jij zelf t handigst vind :)

trouwens, als jij vindt dat je ook heel prettig slagroom kunt kloppen met je mixer, of m als oversized vliegenmepper wil gebruiken.. doe je dat toch lekker, ook al 'is een mixer daar niet voor'. :)

Gooed dus het is verstandig outputs van mijn interface naar de ins op de mixer via direct output terug naar de kaart, maar dan hou ik nog het probleem dat ik de subgroups wil gebruiken om in te mixen.

ik denk dat ik even een schets ga maken van de gehele setup, fx module en s2000 + mijn korg stuff moet ook via audio bewerkt kunnen worden door de aux sends/returns en via de subgroups eruit naar mijn audiokaart...

Heb ook een controller aanwezig die ik gebruik om af te mixen, nu staat er in dit forum vaak beschreven dat je vaak door het door je mixer te sturen een beter (warmer) resultaat krijgt, maar daarvoor moet je wel al je kanalen individueel naar je mixer sturen.

Kijk voordat ik nu alles weer ga loskopellen en een dag bezig ben het weer aan te sluiten en mijn programma's er op aan te passen (bestaande nummers moeten ook worden geweizigd dan) wilde ik hier dus in een thread zo veel mogelijk informatie te verzamelen over wat stadaard setups zijn en wat de mensen hier op het forum veelvuldig doen of hun gear hebben aangesloten.

Er schoot me nog iets te binnen, misschien stomme vraag maar als ik meerdere kanalen gebruik op mijn geluidskaart gaat hiermee dan ook de preformance omhoog, maw, ik stuur nu alles door kanaal 1/2 en heb wat randapparatuur aangesloten op de rest van de kanalen die ik opneem op mijn ins, maar out gaat er maar een naar de mixer 1/2, omdat ik alle kanalen als som wil hebben maar dat betekent dat de audio die door dat kanaal moet gaan ook veel intensiever is dan als ik het zou verprijden over meerdere kanalen of praat ik nu poop :geslaagd: teach me...

need more data :stupid

thanks

overigens is het idd goed gebruik om bijv. groepen kanalen op je sub outs te zetten, (bijv drums op 1 sub, bass op een andere, etc) zodat je wat meer overizcht in je mix hebt, of om (als je gebrek aan inputs op je opnameapparatuur hebt) je mix in submixen te verdelen.

kijk that's confusing me, na het manual te hebben doorgelezen van mijn mixer was ik er van overtuigd dat de audio die uit de subgroups komt alleen maar datgeen is wat je gained in je mixer of processed met eventuele fx bakken en binnenhaald via je returns, als ik dit fout heb wordt ik hierop graag gecorigeerd.

Nog een andere hele domme vraag ik weet dat ik het op kan zoeken maar krijg alleen product info, wat the yepperdeyipyap is all the fuss about SPDIF, heb dat ook maar wat kan ik ermee, mijn midi syncen ofzow, gaat er audio/data doorheen en gebruikt iemand het hier ?

ehm mja.. maar als je geen hardware synths hebt heeft 't niet zoveel nut..

je pc outs naar je mixer en dan weer terug in de pc is niet echt handig, want je wint er nix mee. (behalve ruis ;)

ehmm.. ik hoop dat ik het goed begrijp, maar volgens mij praat je poep. :) t maakt echt niet uit hoeveel kanalen je eerst hebt 'gesomd' voor je ze in je pc in stopt. :)

kijk that's confusing me, na het manual te hebben doorgelezen van mijn mixer was ik er van overtuigd dat de audio die uit de subgroups komt alleen maar datgeen is wat je gained in je mixer of processed met eventuele fx bakken en binnenhaald via je returns, als ik dit fout heb wordt ik hierop graag gecorigeerd.

ehm ik begrijp 'm niet helemaal, maar als je traxopia's post leest kun je zien wat je kunt doen met je mixer.. kun je dan niet zelf uitmaken wat voor jou t handigst is?

ik denk dat als je gewoon al je synths op je mono in's aansluit, je pc outs op je stereo in's, je fxbakken op je sends en returns.. en vervolgens je 4 subs terug naar de pc, het wel snor zit toch?

en dit is spdif:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spdif

;)

ehm mja.. maar als je geen hardware synths hebt heeft 't niet zoveel nut..

je pc outs naar je mixer en dan weer terug in de pc is niet echt handig, want je wint er nix mee. (behalve ruis ;)

maar dat betekent dat de audio die door dat kanaal moet gaan ook veel intensiever is dan als ik het zou verprijden over meerdere kanalen of praat ik nu poop
ik hoop dat ik het goed begrijp, maar volgens mij praat je poep. :) t maakt echt niet uit hoeveel kanalen je eerst hebt 'gesomd' voor je ze in je pc in stopt. :)

ehm ik begrijp 'm niet helemaal, maar als je traxopia's post leest kun je zien wat je kunt doen met je mixer.. kun je dan niet zelf uitmaken wat voor jou t handigst is?

ik denk dat als je gewoon al je synths op je mono in's aansluit, je pc outs op je stereo in's, je fxbakken op je sends en returns.. en vervolgens je 4 subs terug naar de pc, het wel snor zit toch?

en dit is spdif:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spdif

;)

Back