2 Masterkeyboards

ka2

Uitgekookt Lid
Even een vraagje,

Is het mogelijk om 2 masterkeyboards aan te sluiten op een pc?

Ik heb namelijk net een oberheim mc1000 op de kop weten te tikken, maar nu wil ik graag ook mijn oude masterkeyboard (fatar SL161) Ik heb al van alles geprobeerd maar het werkt niet zo als ik wil.

Ik wil het volgende dus voor elkaar proberen te krijgen. (in b.v. Cubase of Gigastudio)

Oberheim MC1000 staat op midi channel 1 en is via de midi out 1 verbonden met de pc

Fatar staat op midi channel 2 en heb ik verbonden met de met midi out naar de midi thru van de Oberheim. (ook heb ik geprobeerd om van midi out naar de midi in van de mc1000 te verbinden, maar dat werkte ook niet.)

Ik wil dus eigenlijk in gigastudio op midiport 1 channel 1 b.v. strijkers
en op midiport 1 channel 2 b.v. koper

Maar of ik krijg op elk keyboard het zelfde geluid, of op het ene keyboard wel de andere niet? Of de hele boel verspringt in gigastudio. (op elke channel het zelfde geluid.)

Wat doe ik verkeerd? Of heb ik b.v. een midisport nodig?

Wie o wie helpt mij verder, alvast bedankt!

Hoi ka2,

Ten eerste is MIDI thru een doorvoer naar buiten, en niet naar binnen.
Voor inspelen naar de PC kun je dus niet 2 keyboards aan elkaar koppelen voor zover mij bekend.
Een Midisport is dan ideaal.
In Cubase kun je wel makkelijk met meerdere inputs werken op verschillende sporen en kanalen gelijktijdig.

Wil je niet meer dan 2 keyboards aansluiten, dan is een Midisport 2x2 voldoende. Wil je later misschien nog meer aansluiten, dan kun je beter een 4x4 aanschaffen.

Als je verschillende keyboards op eigen midipoorten zitten, dan kun je ze ook beide op midich 1 uitsturen, omdat de inputs in Cubase ook apart per input kunnen/moeten worden aangegeven.

Succes ermee.

Oke bedankt, dus ik heb toch echt zo'n kastje nodig. Daar was ik al bang voor. Waar gebruiken mensen trouwens die midi thru dan voor ? :confused:

bv

je hebt maar 1 midi out op je pc

je hebt een nord lead en een virus die je wilt gebruiken

je midi out kabel van de pc gaat naar de midi in van de de nord lead, daarachter hang je een kabel van de midi thru naar de midi in van de virus.

Dan kan je gaan instellen bv da je kanaal 1 tot 9 wilt gaan gebruiken voor je nord en 10 tot 16 voor de virus.

je kan zo meerdere midi toestellen gaan chainen op midi out poorten van je pc/patch

Midi-Out is er voor om gegevens over 1 kanaal uit te sturen vanaf het apparaat waar deze Out op zit
Midi-Thru stuurt alles wat binnen komt op een Midi-In van een apparaat meteen onveranderd door

maar ik snap dus weer eens niet waarom mensen een 2e masterkeyboard willen aansluiten...

Het zou me verbazen mocht je Oberheim geen MIDI merge functie hebben. Je sluit dan de MIDI out van je Fatar op de MIDI in van de Oberheim aan en dan zet je de merge functie van je Oberheim aan. Die spuwt dan uit z'n MIDI out aansluiting (van de Oberheim dus) alle MIDI data die hij zelf genereert plus de MIDI data die hij aan z'n MIDI in aansluiting ontvangt; hij mengt beide signalen dus met andere woorden. Als je het zo doet heb je dus geen MIDI merge bakje nodig.

Kijk effe in je handleiding van je Oberheim, moet erin staan als het mogelijk is. En als het toch niet zou kunnen dan kan je kijken of het kan met je Fatar; je sluit dan de MIDI out van je Oberheim aan op de MIDI in van je Fatar en uit de MIDI out van je Fatar komt dan wat de Fatar zelf genereert plus wat de Fatar ontvangt aan z'n MIDI in aansluiting.

Veel succes!

De MIDI Thru kopieert trouwens alleen wat er aan de MIDI in ontvangen wordt; hij voegt hier dus niks aan toe of zo. Aangezien dit een uitgang is heeft het weinig zin om de uitgang van een ander apparaat hierop aan te sluiten; er zal gewoon niks gebeuren als je dat doet.

Bedankt voor de antwoorden. :okdan:

Maar helaas zowel de fatar als de oberheim heeft geen midi merge, ik zal dus de midisport moeten kopen.

De reden waarom ik de twee keyboards wil aansluiten is simpel. Ik heb hem toch over, anders loopt hij maar stof te vergaren. En verkopen heeft ook geen zin om dat ik er bijna niks meer voor terugkrijg. Dus dan kan ik hem beter blijven gebruiken :)

Origineel geplaatst door 6 trak
maar ik snap dus weer eens niet waarom mensen een 2e masterkeyboard willen aansluiten...

Nou, ik vind het wel handig. Ik gebruik mijn Kawai als master, maar heb de Novation als tweede master omdat de knoppen ook control messages via midi versturen... altijd leuk als je je knoppen-draaien ook wilt opnemen in de sequencer of gebruiken voor andere synths... :)

Origineel geplaatst door Roel
geen kastje nodig en de mc1000 kan mergen. :doei: staat in de handleiding!

Ik heb de handleiding voledig doorgelezen maar er staat echt niks in over midi merge. Ik neem aan dat jij dan ook de oberheim mc1000 hebt? Het enigste wat in de buurt komt is dat stukje over (MIDI) IN Mode, maar daar heb je maar drie keuzes: OFF, SYSTEM en SOFT THRU. Waar heb jij dan wat gelezen over midi merge?

heb ik.

weet het zo niet uit mijn hoofd, maar volgens mij is het de SOFT THRU optie. die pakt het signaal van de midi input + de midi informatie van de MC1000 zelf en stuurt dat naar output 1 en/of 2. dus dan kun je de midi uit van de fatar met de midi in van de MC1000 verbinden.... waarbij de MC1000 dan weer de midi data van beide keyboards via zijn midi uit wegstuurt.

:eureka: je kan e.e.a. controleren met de knipperende puntjes boven in het display.

Oke het is inderdaad soft thrue :okdan: Maar die had ik eigenlijk al een keer gebrobeerd, maar ik krijg nog steeds op elk keyboard het zelfde geluid. B.v. op oberheim midi channel 1 en op de fatar channel 2. En als ik dan in cubase 2 verschilende instrumenten pak (in gigastudio) dus b.v. piano op channel 1 op miditrack 1, en trompet op channel 2 op miditrack 2. Dan maakt het nog steeds geen reet uit op welk keyboard ik speel, als ik de eerste miditrack selecteer dan hoor je zowel op keyboard 1 en 2 het zelfde, en ook als ik de 2e miditrack selecteer ??? :confused: :confused: :confused:

Ik snap er echt geen reet meer van is het echt nou zo moeilijk? Het is ook allemaal zo dubbelzinnig. Ik bedoel eerst gigastudio met 8 poorten en op elke poort 16 midi channels, en dan in cubase waar je elke poort en channel weer kan selecteren met weer zijn eigen midi channel?

Origineel geplaatst door ka2
Ik snap er echt geen reet meer van is het echt nou zo moeilijk?
Sturen je controllers ook op alle kanalen (OMNI) uit of slechts op 1 enkel kanaal? Dan nog, zo'n Midisport is nooit weg :).

Origineel geplaatst door 6 trak
Dus er is geen verschil tussen gewogen en gewone synth-toetsen?

Ik druk gewoon op een knopje voor de out channel in my keyboard, en selecteer dan het kanaal (1-16) Maar het lijkt wel of die krengen een eigen leven leiden ofzo?

Heeft zo'n midisport nu eigenlijk nog wel zin? Ik bedoel blijf ik niet hetzelfde probleem houden?

midisport lijkt me niet zoveel nut hebben, in principe moet het gevraagde volgens mij kunnen zonder midisport. en mét... ja dan hou je volgens mij het zelfde probleem als je er nu ook niet uitkomt.

ben geen cubase gebruiker en heb weinig verstand van meerdere midisporen tegelijk, maar in principe zou je verschillende kanalen naar verschillende tracks moeten kunnen sturen. is er niemand die weet hoe je dit in cubase kunt instellen?

Back