Hoe verzin je een melodie???

Eenvoud is je vriend, in der Beschrankung zeigt sich der Meister, of wat dan ook.
Zoals al eerder gezegd, neem gewoon twee of drie noten die leuk bij elkaar klinken, a b d, bijvoorbeeld. Probeer vooral ritmisch te spelen, maar hou ook dat simpel.
De beste melodieen klinken vaak heel vanzelfsprekend en helemaal niet ingewikkeld.

Ik zou bij die a - b - d nog de e - f# willen toevoegen, dan is het gewoon pentatonisch, de basis van de meeste improvisatie.

Wout

ik zou gewoon achter een klavier gaan zitten en rammen
ik word meer verneukt door wat ik weet dan echt geholpen
misschien als ik er meer van zou weten...

ik vind vaak dat als ik niet meer weet wat ik gespeeld heb, mn melodieen t gaafst :D

maar als je zegt dat je je eigen geneurie niet na kan spelen dan doe je je best gewoon niet :P

Origineel geplaatst door Cool-T
Heb jij een dwarsfluit joh?
Gaaf. Zo heb ik nog ergens een clarinet staan.

hij ondersteunt wel midi toch? ;)
natuurlijk!:D

http://www.akaipro.com/prodEWI4000S.php

wat betreft die melodie, misschien kan het helpen om toch maar eens los te komen van die matrix en gewoon wat te tekenen in de main sequencer...vind ik alvast veel handiger om met de lengte van noten te spelen, en als je je melodie wat langer wilt kun je gewoon verdertekenen in de volgende maat

btw, ik weet het, het loopen van de matrix is handig, maar met de loop markers in de main sequencer kom je er ook wel

Origineel geplaatst door fjoesz

maar als je zegt dat je je eigen geneurie niet na kan spelen dan doe je je best gewoon niet :P
kan m'n eigen geneurie wel na spelen, maar neurie vals dus dat schiet niet op :D

Melodie gaat niet 100% over welke toon je speelt, het gaat dan 100% over de de afstand tussen de verschillende noten. luister naar classiekers en probeer uit te vinden hoeveel space er tussen noot a en b zit. zie het als een compositie zoals een schilder schilderd

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door BananaWorld
2 methoden die ik regelmatig gebruik:
- 3 uur jammen en af en toe komt er iets uit. Gewoon lekker verschillende geluidjes uitproberen, andere melodietjes etc.

Zo doe ik het ook. En je kunt zelf iets geweldig vinden, anderen vinden het misschien helemaal niets.

Off Topic...

Off Topic...

Origineel geplaatst door no_disc
http://www.akaipro.com/prodEWI4000S.php

Wat me iedere keer opvalt, is dat het AKAI logo zo afschuwelijk lelijk is...
Die rare balk met dat woord 'professional', een tweede klasser VWO zou zich ervoor schamen!

Wout

Origineel geplaatst door klausito
Ooit van step sequencers gehoord?

neeh eigenlijk nog nooit van gehoord:confused: Wat is of doet het eigenlijk?

Origineel geplaatst door BananaWorld

- wild noten intekenen.

Dat doe ik ook wel eens, maar meestal beginnen de buren dan te klagen. Misschien moet ik er niet zo hard bij brullen "EN HIER! EN DAAARRRR!!"

Origineel geplaatst door D-Quest
neeh eigenlijk nog nooit van gehoord:confused: Wat is of doet het eigenlijk?

een apparaat wat een maat in stappen verdeelt waarbij de stappen afzonderlijk te programmeren zijn.
meestal gekenmerkt door een vast tijdsinterval tussen de verschillende stappen, en op de stappen zijn meestal één of meer noten vast te zetten.

denk aan een tr-909 manier van sequencen. dat is een voorbeeld van een stepsequencer trouwens.

vergeet dat tekenen.. gewoon rammen
een nootje tekenen en wachten hoe t klinkt.. tsss

wiskunde .. vannacht weer eens alle combi's van toetsten uitgeprobeerd binnen een toonladder .. gelukkig was het zo'n oxygen 8 met een 2 octaafs .. maar eens gaan luisteren wat ik nou gedaan heb eigenlijk :D

Ik vind het onzin dat je perse een keyboard nodig hebt om een goede melodie te maken. In mijn fastracker tijd maakte ik (al zeg ik het zelf) best goede melodieen waar ik vaak complimenten over kreeg. En allemaal gewoon op het toetsenbord van mn pc.

Wat ik meestal doe, gewoon een beetje wat intoetsen totdat ik een basis voor een melodie heb, daarna in piano-roll de rest tekenen..

Ik zet altijd eerst een beat aan met alleen de Bassdrum...Gewoon ouderwets 4/4 stampen.:{
Daarna pak je een goed geluid op je synth en begin je korte riedeltjes te proberen.
Meestal heb ik dan binnen de kortste tijd een lekker riedeltje te pakken waar je een nummer omheen zou kunnen maken.

dat is onhandig.. zet je kicks maar s anders neer.. dan ga je ook andere shit spelen

Origineel geplaatst door karstieman
Ik zet altijd eerst een beat aan met alleen de Bassdrum...Gewoon ouderwets 4/4 stampen.:{
Daarna pak je een goed geluid op je synth en begin je korte riedeltjes te proberen.
Meestal heb ik dan binnen de kortste tijd een lekker riedeltje te pakken waar je een nummer omheen zou kunnen maken.

Dat zorgt er bij mij dan wel voor dat mijn probeersels te vaak klinken als een hoop rifjes bij elkaar... En heeft ook als neveneffect dat ik meestal een 10-tal songs begin, maar er geen enkel afmaak :(
Iemand daar een remedie voor?

Origineel geplaatst door kefkekeyser
Dat zorgt er bij mij dan wel voor dat mijn probeersels te vaak klinken als een hoop rifjes bij elkaar... En heeft ook als neveneffect dat ik meestal een 10-tal songs begin, maar er geen enkel afmaak :(
Iemand daar een remedie voor?

je er toe zetten toch een nummer af te maken, ik doe het nu ook, ondanks dat ik het misschien een kut nummer vind, merk ik wel dat ik dan leer wat variaties te bedenken op een nummer waardoor het de volgende keer wat makkelijker gaat. Tuurlijk plezier staat voorop, maar na 20 kleine kutdingen was ik het wel zat dat ik niets afmaakte. Nu zijn het 20 lange kutdingen, maar merk wel dat ik minder snel uitgekeken raak en ook sneller doorzet.

als je deuntje altijd zo happy klinkt gooi dan de triplead vst fx er maar is overheen.(is gratis en de shit voor focku geluiden)

en als je het deuntje wel kan neurien dan is het ook een goede optie.

Back