Misschien is het onhandig voor jou, maar voor mij werkt het op die manier perfect.
Als 't lekker klinkt samen met de kicks, dan heb ik gevonden wat ik zocht: een lekkere deun op een stampende kick.
Mijn melodietjes komen gewoon vanzelf als ik bezig ben en de juiste sound ergens voor gevonden heb.
Ga eigenlijk nooit met het idee voor een melodietje aan de slag. die worden nooit wat of ik kan er niks leuks mee. die melodietjes zijn in mijn hoofd altijd leuker.
maar een masterkeyboard werkt wel een stuk prettiger dan gewoon tekenen. hoewel ik wel vaak eerst speel en dan teken, plaats, dingetje er bij, dingetje weg, nootje omhoog, misschien hele stuk toch transposen
als je het mij vraagt ,?! en je kan (net als ik) geen hele stukken in je hoofd arrangeren (mozart aspiraties)
moet je er niet teveel over na denken maar gewoon doen en (vooral) luisterren naar wat je doet .
meestal werkt het voor mij als ik het gevoel wat ik op een moment hebt , probeer te vertalen naar muziek of iig geluid .
dus gewoon je gevoel laten zorgen voor inspiratie zeg maar .
zonder enige vorm van gevoel er bij lukt mij het zowiezo niet .
meestal begin ik met de drums , dan pak ik een patch (of gitaar geluid oid) die bij de rest van het geheel vind passen en begin gewoon wat te pingellen , kom je vanzelf iets leuks tegen . soort van jammen met je zelf .
intekenen kan , maar persoonlijk mis ik dan toch altijd de velocity onder de vingers , die ook weer voor het gevoel kunnen zorgen in een melodie .
zowiezo is niet aleen de hoogte en plaats van een noot belangrijk maar ook de lengte en de aanslag onderling .
zonder toetsen , snaren of mic (iig directe controlle) kom ik persoonlijk nauwelijks tot nooit tot een lekker klinkend melodietje .
Origineel geplaatst door karstieman Misschien is het onhandig voor jou, maar voor mij werkt het op die manier perfect.
Als 't lekker klinkt samen met de kicks, dan heb ik gevonden wat ik zocht: een lekkere deun op een stampende kick.
Origineel geplaatst door The Unholy Ik vind het onzin dat je perse een keyboard nodig hebt om een goede melodie te maken. In mijn fastracker tijd maakte ik (al zeg ik het zelf) best goede melodieen waar ik vaak complimenten over kreeg. En allemaal gewoon op het toetsenbord van mn pc.
Ik heb zelf jaren met protracker gewerkt. Waarbij je je toetsenbord gebruikt als een keyboard. Komt dus op hetzelfde neer lijkt me.
OT: Ik vind dat een melody niet verzonnen wordt maar ontstaat. Zij het op gevoel, zij het op basis van theorie, zij het op gehoor, zij het door toeval, maar hij ontstaat. Maar is mijn mening..
Als je er goede feeling mee hebt dan hoef je nergens over na te denken.
Alles gaat vanzelf en het is een deel van jezelf.
Gewoon niet te veel over nadenken.
Ik heb ook lang met hetzelfde gelopen (en nog wel eens) Maar probeer niet een deuntje als bijvoorbeeld nosferatu of endymion na te maken. Ten eerste, je moet je eigen ding proberen te doen, misschien kun je met andere geluiden en settings wel iets heel vets maken, ten tweede waarschijnlijk heb je er de apparatuur niet voor
Ik weet wel dat die twee erg goed gebruik van de portamento en slide maken, probeer dat sowieso eens uit. (MS20 is daar een goede leerbak voor)
Daarnaast zijn je effecten natuurlijk erg belangrijk. Probeer eens over je synth geluid de waves doubler 4 te zetten. Dat is een detuner die je geluid (juist voor hardcore tracks) wat rauwer maakt.
En je gevoel omzetten in muziek? Het is zo getypt, maar hoe je t doet? "Onbezonnen" te werk gaan, tenminste dat is wat ik meestal doe Het enige dat je verspilt is je eigen tijd (als die je kostbaar is) en wat schijfruimte, maar dat is op te lossen natuurlijk.
En idd, post even iets, dan weten we precies waar je t over hebt... (post even een voorbeeld van je eigen shit en wat je nou echt een dikke melodie vind)
Beste melodieen onstaan zo. Of door een gewoon iets voor te zingen, je hebt niet eens woorden nodig. Ook belangrijk is gebruik maken van rust en zo weinig mogelijk tonen.
Origineel geplaatst door Wout Blommers Wat me iedere keer opvalt, is dat het AKAI logo zo afschuwelijk lelijk is...
Die rare balk met dat woord 'professional', een tweede klasser VWO zou zich ervoor schamen!
Ik heb ook nog een tip voor je, kap met die midi-files te gebruiken en ga ze zelf namaken m.b.v. je oortjes.
en evt. als je er echt niet uitkomt, dan pas pak je de midi-file om te spieken
Ontrafel dat stukje muziek wat je nu zo cool vind, en probeer die dingen eruit te halen die 't m doen. welke toonsoort? is het mineur/majeur? hoe zit het ritme in elkaar van je melodie? En ook waarom klinkt dit nu streng of dreigend?
Dan krijg je een veel beter idee van wat er nu gebeurd.
Als het je dan gelukt is om 't zelf na te maken, dan kan je dus ook je eigen ding verzinnen met de vergaarde kennis.
Blijf je elke keer die midi-files inladen, dan leer je het i.m.o. nooit. Over dat zelf live inspelen, zet je nummer eens wat langzamer, half time, en probeer het zo eens in te spelen. Sneller kan altijd nog (32e noten spelen op 180bpm is nogal lastig vandaar). Als je niet strak genoeg speelt, probeer het eens met een (midi-geclockte evt.) echo/delay aan, in te spelen. Als je dan niet strak bent, krijg je de fout 3 keer om je oren!
dat viezige akai logo is waanzinnig gaaf juist
heb maar 3 keer dat logo.. nog veels te weinig
die fletse kleur.. heerlijk.. dat zijn machines, geen etalageobjecten
weet je ik heb van die dromen dat ik naar een optreden ga kijken en hoor de meest waanzinnige muziek (aphex komt voorbij ,jamt samen met mike patton en bjork pijpt beethoven.........stikjaloers wordt ik ervan ...Waarom kan ik dat nou niet tot ik besef dat het mijn droom is en dus ook mijn optreden ....enige probleem.............IK KAN MIJN EIGEN MUZIEK NIET ONTHOUDEN UIT MN DROOM...............In mijn droom neem ik mij al voor om dit alles te onthouden ...
dus nu neem ik heel veel drugs omdat wel te kunnen(grapje...ben cleane tall lad ) ........................................de klare melodieen (de wakkere dan ......niet dromend )benaderen die uit mn droom maar dat unheimliche mist eraan .....dat wil ik dus bereiken ,controle over mijn dromen.
hoe maak ik melodieen .
1zet apparatuur aan en geniet van de lichtjes
2 .maak leuk loopje (kan echt van alles zijn .....)
3 zet sampler op loop infinite
4zet koffietje ,rol sigaretje
4de bal gaat aan het rollen
Als je gaat slapen dan melodietje in je hoofd maken met alle toeters en bellen. eventueel ff uit bed om te spelen. Maar zo fantaseer je melodien en zet je dat motortje wat meer aan misschien.
Origineel geplaatst door Unic Als je gaat slapen dan melodietje in je hoofd maken met alle toeters en bellen. eventueel ff uit bed om te spelen. Maar zo fantaseer je melodien en zet je dat motortje wat meer aan misschien.
doe ik ook heel veel ......resultaat is dan datik droom over muziek maar kan het nooit onthouden .......misschien komt het er na een antal wekekn wel onbewust uit maar het is juist dat cruciale droommoment dat ik wil capturen
Origineel geplaatst door plieuw als je deuntje altijd zo happy klinkt gooi dan de triplead vst fx er maar is overheen.(is gratis en de shit voor focku geluiden)
en als je het deuntje wel kan neurien dan is het ook een goede optie.
Soms is het moeilijk om een melodie in je hoofd na te zingen. Je hersenen zijn in staat om er al vanalles bij te verzinnen. Ik hoor er soms zelfs al een fantastische zangeres bij. Helaas wanneer ik het deuntje opneem stelt het niet veel voor en is monofoon.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.