Hoe verzin je een melodie???

djmachiel

Stamgast
Goed.. een stukje geschiedenis van vandaag....

Ik jat een midi file van een bekende DJ. Laat daar een VST overheen en het klinkt gaaf... Alleen niet van mijzelf helaas. Dan neem ik een bak koffie, luister naar een live set die ik gedownload heb... ik ga zitten.. klaar om mijn eigen melodie te maken en dan... lukt het me alweer niet. Al 3 jaar lang loop ik remixes te maken maar mijn eigen melodie (als het al lukt) klinkt standaard als een te blije trance-hit of apres ski terwijl ik juist een lekker hardcore melodietje wil.

De sound die ik heb is goed.. een rauwe virus dus (commercieel ahum?) maar waarom lukt het me niet?

Dus mijn vraag is: Wat zijn specifieke kenmerken van een harde melodie? Is dat de melodie alleen, licht het aan een bepaalde snelheid of groove?? Wie wil (en vooral kan) mij een beknopt overzicht geven voor de ingredienten van een rauwe melodie (hoeft geeneens perse hardcore want klasieke muziek kan ook "streng"klinken.

Ik vermoed zelf dat ik met name teveel en te houterige melodien maakt. Te veel gequantitized (zoals een kleuter liedje dus..)

Groet en dank van machiel

Een vette hardcore melodie is volgens het beste om dat wel op een keyboard tespelen.... dus niet tekenen...en om een beetje agressie in het melodie te krijgen dan moet je best veel met halve noten werken... dit is iniedergeval hoe wij het doen...:biertje:

halve noten kan je ook tekenen..

btw.. laat eens wat horen, kunnen we beter meedenken..:)

Dat is dan mooi meegenomen, heb jij ook wat bij geleerd..;)

Relax..

Origineel geplaatst door Outback
Sjeeeesss zou je denken!!!!!?????? zo he da wis ik niet:o:

Ooit van step sequencers gehoord?

Ja, ik gebruik haast zelden een pianoroll. Altijd de matrix sequencer in reason. Maar mijn melodien klinken zo "lief" Beetje Armin van Buren VS Snappie zeg maar. Ik wil juist die "agressie" zoals (voor de kenners):

- Poltergeist dr. maccabre
- Army of hardcore
- Hardcore to the bone.
enz.

Groetjes Machiel

verdiep je eens in harmonie leer. Je gebruikt waarschijnlijk veel majeur ladders waardoor je stuff gewoon erg blij klinkt... Pak er eens wat diminished stuff bij en wat minors. Krijg je een heel ander effect.

Al vraag ik me af hoe erg daar in dit genre opgelet zal worden en hoe intelligent op het gebied van harmonieleer de meeste hardcore producers zijn. Niet om het genre af te zeiken oid, maar hoog muzikaal hoogstandje waar je jaren scholing voor hebt gevolgd is het ook weer niet.

Ik denk dat je toch maar beter gewoon eens wat moet fiddele op een keyboard en goede sounds moet uitzoeken. Helpt enorm goed.

En naja ok minor toonladders helpen wel voor de mood.

Wat je eens moet doen als je het al wat onder de knie hebt is eens t eluisteren naar het nummer Darkness van Peter Gabriel. Het is een totaal andere man die ook niets met het desbetreffende genre te doen heeft. Maar dit nummer is wel een van de meest ultime nummers die moods weergeven. De eerste reactie is dat je tegen het plafond vliegt en dat is precies het geen wat het nummer uitbeeld aan emoties.
Probeer het nummer na een paar keer luisteren eens te ontleden qua noten en akkoorden. Als je dat lukt kom je al een heel eind en begin je denk ik ook al sneller te begrijpen hoe je van toonladders gebruik kan maken net als gewoon het kiezen van goede geluiden om het effect te krijgen wat je wilt.
(Om op dit nummer voort te boorduren, live word het hele effect teniet gedaan door een uber slechte drummer, het grote gemis aan effecten en het gewoon te braaf spelen van het stuk. Wie het eerst hoort in een live versie kan het sneller waarderen en zal niet snel aan het plafond hangen dan wie de studio versie hoort.)

Dus 2 tips kort samengevat:

Harmonieleer/ toonladders (augmented, minors)
Gebruik van de juiste geluiden

gewoon spelen wat er in je hoofd zit...
tu tu tuutu tu tututuu... en soms een beetje wiejw wiejw.

spelen proberen spelen en nog meer proberen. eerst in je hoofd en dan pas spelen, en niet spelend proberen iets uit je hoofd te krijgen wat er niet in zit.

tu tu tuutu tu tututuu... en soms een beetje wiejw wiejw.

Waauw, dat klinkt echt VET...8)

mischien probeer je te veel, gewoon wat minder referentie op andere produkties zoeken want als noob stuit je al erg snel op je limiet wat ook niet erg motiverend werkt. Focus eerst op de synth en modulatie meestal gebeurt de rest dan wel vanzelf als de editing van een synth op zn plek valt.

Wat is er mis met melodiën van anderen?
Hele concertpodia staan dagelijks vol met hoog opgeleide muzikanten die alleen nootjes spelen die anderen voor hen verzonnen hebben.
Kan je geen melodie verzinnen, doe het dan ook niet.
Anderen mixen en remixen, daar is niets mis mee, als je maar niet denkt dat het jouw muziek is geworden.

Het is de al oude vraag van: "Hoe krijg ik een hit?!"
Het enige juiste antwoord is dan: "Koop dat singeltje dat deze week nummer één staat en je hebt de hit in huis. Draaien dan maar!"

Wout

Origineel geplaatst door razmatazz
Gewoon een melodie neurieen, openemen op je foon , voicemail, of memorecorder, en daarna naspelen, klaar.
was het maar zo makkelijk =(

ik heb al maanden het refrein in m'n hoofd voor een kneiter van een pophit (;)) maar m op een synthesizer spelen lukt niet...:(

Hahaha, ik zit ook altijd te neurieën. Pianoles is niet perse nodig, maar handig van notenkennis is wel dat je te voorspelbare dingen leert vermijden. En ga idd heel erg op mineur zitten, droevig is altijd goed :)

Origineel geplaatst door djmachiel
Ja, ik gebruik haast zelden een pianoroll. Altijd de matrix sequencer in reason. Maar mijn melodien klinken zo "lief" Beetje Armin van Buren VS Snappie zeg maar. Ik wil juist die "agressie" zoals (voor de kenners):

- Poltergeist dr. maccabre
- Army of hardcore
- Hardcore to the bone.
enz.

Groetjes Machiel

De melodie van Army of Hardcore is naar mijn mening ook gewoon heel erg lief, maar het is toch vaak ook de sound die je voor een bepaalde melodie gebruikt en die hem vervolgens het hardcore gevoel geeft. Ik denk dat je beter ook gewoon kan proberen om zelf iets te maken dan te veel op bestaande tracks af te gaan. Als je iets wil gaan namaken dan wordt het vaak toch niks. Maar dat is mijn mening hoor.

Probeer op de synth die je gebruikt de boel ook eens wat meer te ontstemmen.
Veel hardcore melodietjes zijn trouwens uit bestaande nummers gejat. Of het nu klassiek, pop, metal enz. is dat maakt niet uit.

Klein beginnen. Eerst een kort stukje, zonder verdere plannen. Daarna uitbouwen.

Maar... hoe complex kan een hardcore melodie zijn :confused:

Origineel geplaatst door Bartology
Klein beginnen. Eerst een kort stukje, zonder verdere plannen. Daarna uitbouwen.

Maar... hoe complex kan een hardcore melodie zijn :confused:
zo complex als je zelf wil lijkt me?

Back