yamaha YK-10 ...??

Y

yogisp

Guest
Hi

ik heb hier voor me een masterboard Yamaha YK-10..

via googlen kwam ik erachter dat er nog een computer bij hoort.

wie weet wat het is en wat het waard is? Ik vraag me af of de sounds funky
zijn als ik de rest erbij zou hebben....en anders te koop dus

yk-10.jpg
[/IMG]

Deze is voor het bedienen van de Yamaha CX5M Music Computer. Op de foto zie links naast de monitor de CX5m computer. Deze computer had een ingebouwde fm 'engine".

En met deze computer kan je de DX-7 programmeren en verschillende andere muziek programma's draaien. Ik heb ergens in mijn archief een info blad van deze pc liggen. Als ik hem kan vinden zal ik wat meer info geven. Had trouwens een advertentie gezien waarin zo'n kompleet systeem werd aangeboden op mp, kan hem niet meer vinden.

Er is ook een mini-keyboard voor deze computer, de YK-01.

suc6

Origineel geplaatst door etaoin
Woah!
Die "pc" is gewoon een MSX-computer. (MSX1 nog dacht ik zelfs) met daarin de bekende FM Pac (ik dacht 2-op FM) en een extra ROM met wat software.

Het is inderdaad een MSX-1 computer, maar heeft wel een 4-op FM synthengine. Ik heb zelf nog steeds een YIS503F ergens in een kast liggen (= CX5M maar omwille van marketingredenen anders benoemd). Het ding klinkt vetter dan een DX7 (veel zelfs), en je kan er zelfs klanken uit halen die zelfs op een SY99 minder klinken.

Je had inderdaad een aantal programmapacks, waaronder een sequencer (eerder een soort notaterpakket waar je noten op intekent die dan afgespeeld kunnen worden, een DX7-voicingpakket waar je de DX7 kan mee programmeren. Toen was het echt een top-of-the-bill ding, maar tegenwoordig is het zo verouderd als wat natuurlijk.

Er waren inderdaad 2 toetstenbordversies: de YK10 die hier vernoemd is en de kleine versie (toetsjes zoals op de DX100) nl. de YK01. Deze laatste speelt wel leuk, maar is niet voor mensen met brede vingers :) .

:doei:

Back