Ableton + Motorized faders of niet

FMMusic

Nieuwkomer
We werken al een tijdje met Ableton 5 + een midi controller voor de faders (MC505 & VM3100) zonder motorized faders.

Waar we telkens tegenaan lopen bij het live spelen/ en sequencen is dat bij het selecteren van Scenes de faders blijven
staan op de laatste waarde van de vorige scene en dat de volgende scene weer met andere volume waardes werken.
Er onstaat dus een gat van volume wat bij het aanraken van de faders een radicale volumeverandering veroorzaakt.

Weten jullie hier een passende oplossing voor. We dachten zelf aan motorized faders maar het probleem daarvan is deze alleen maar via een midi spoor apart in ableton moet worden opgenomen. Je moet wisselen tussen read en write.

We zouden liever per scene een standaard beginstand van de faders willen hebben waarna je de volumes kan aanpassen.
Tijdens het sequencen wil je scenes aanklikken en daarna met de faders spelen en dit vervolgens ook opnemen in sequence mode. Je werkt dan dus met Read en write tegelijk.

Weet iemand welke controller daarvoor het meest geschikt is ?
Of een andere methode in ableton ( misschien benaderen we het helemaal verkeerd)

ik heb 'n behringer BCR2000 die goed werkt met Live. hij heeft endless rotary encoders en de led-cirkels geven altijd de juiste waarde gelinkt met Live aan.

ik snap alleen niet goed wat je bedoeld met de fader instellingen per scene. dat kan toch niet geautomate worden in de session view van Live?

Ja dat was dus eigenlijk de vraag/wens om per scene een volume instelling te maken per track.
Als je nu van scene wisselt blijft het volume stokstijf staan op de instelling van de track.
We willen zeg maar meerdere nummers opslaan in ableton zodat we van het ene nummer naar het andere nummer kunnen overmixen.
Kun je zeg maar ook een midi part opnemen in een scene die zeg maar de volumes direct instelt zonder dat je dat hoort?

Je moet het zo zien, wij hebben 8 verschillende nummers in 1 ableton file zitten.
Dat wil zeggen, onder kanaal 1 hebben wij meer dan 15 verschillende basloopjes.
Kanaal 2 hebben wij meer dan 20 tunes, kanaal 3 komen de verschillende bassdrums etc etc

Elk nummer heeft ook meerder scenes, van intro tot climax.
Maar dat betekend dat bijna elke scene, per kanaal ander volume waardes heeft (behalve de basdrum, deze staat vaak op z'n max).

Voorbeeld bij het basloopje in nummer 1 moet hij volledig open maar bij de volgende scene moet hij een voor de helft zachter. Helaas gaat dan bij onze groovebox de faders niet automatisch mee, dat zorgt, vooral live, voor probleem.

de vraag is, gaat dat wel met de behringer controler.

en als je alle clips goed afstelt op elkaar qua volume (dus niet die faders van die kanalen, maar het volume van de clips zelf) is het probleem opgelost toch?

Ja precies, dat dachte wij ook, je kan inderdaad de gain omlaag of omhoog gooien per clip, en alles afstellen op de nul-lijn bij de fader.

maar omdat we live staan te mixen bewegen wij de faders, na het selecteren van een andere scene moeten de faders terug naar hun nieuwe waarden, en dat het liefst soft- en hardware matig.

Als je 2 of 3 kanalen gebruikt is dat opzich geen probleem, maar wij gebruiken 8 kanalen en spelen live mee met een virus en een nova. we hebben dus weinig tijd om alles goed bij te stellen.

Origineel geplaatst door FMMusic
Je moet het zo zien, wij hebben 8 verschillende nummers in 1 ableton file zitten.
Dat wil zeggen, onder kanaal 1 hebben wij meer dan 15 verschillende basloopjes.
Kanaal 2 hebben wij meer dan 20 tunes, kanaal 3 komen de verschillende bassdrums etc etc

Elk nummer heeft ook meerder scenes, van intro tot climax.

zo doe ik het ook live (en dat zal wel voor de meerderheid van de Live gebruikers gelden)

Maar dat betekend dat bijna elke scene, per kanaal ander volume waardes heeft (behalve de basdrum, deze staat vaak op z'n max).

Voorbeeld bij het basloopje in nummer 1 moet hij volledig open maar bij de volgende scene moet hij een voor de helft zachter. Helaas gaat dan bij onze groovebox de faders niet automatisch mee, dat zorgt, vooral live, voor probleem.

de vraag is, gaat dat wel met de behringer controler.
wat je wil kan niet automatisch hoor, moet je manueel mixen. en dat is toch net het idee van een live set, nee? ;)

wanneer ik een clip van een nieuw nummer inmix zet ik eerst m'n volume fader (min of meer) goed en dan start ik de clip, niet omgekeerd. ik zorg wel dat clips die in een zelfde nummer op elkaar volgen niet in volume op en neer springen.

aha ik vat hem

volgens mij is dat niet mogelijk, om per scene de faderinstellingen van die kanalen te regelen...
er valt wel om heen te werken door meer audiokanalen te gebruiken (en clips maybe anders in te delen), maar kan me voorstellen dat je daar schijtziek van wordt

maar misschien kan het ook wel, zou dat ook wel willen weten...

Back