HKU Toelating

Goeie vraag. Weet niet precies meer hoe dat ging. Ik kan me niet herinneren dat ik uberhaupt solfege heb gehad bij de toelating, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen.

Het hangt er heel erg vanaf welke richting je wilt doen trouwens of solfege belangrijk is.. Ga je audiodesign doen dan is het verwaarloosbaar, maar ga je compositie doen dan des te meer.

Maar het allerbelangrijkste is volgens mij echt je motivatiebrief en het materiaal wat je laat horen. Ze houden van eigenwijze, creatieve mensen die goed weten wat ze uit zo'n opleiding willen halen. Als dat goed is en je solfege zuigt, denk ik dat je alsnog aangenomen wordt, want solfege kan je leren.

Hoop dat je daar wat aan hebt. Hoiii!

in 1998 hadden ze solfege op het menu staan, dat kan ik zeggen. En ik was er echt slecht in maar ging toch voor audio design.

Er waren toen 600 aanmeldingen waarvan er 30 door gingen naar de basisopleiding, waaronder ik. Er waren toen geloof ik 2 selectie rondes die je moest "overleven".
Ik denk dat ze nu wel meer aanmeldingen krijgen in deze tijden, niet voor niks dat de rockacademie electronische muziek ook in het opleidingen pakket heeft gepropt.

Ik studeer er sound design momenteel. Je kan maar 1 keer per jaar meedoen aan de toelatingsrondes. Volgens mij is dat bij elke opleiding zo, dat gaat via studielink enzo dacht ik?
Bijna de hele toelatingsprocedure gaat via computers daar. Voor solfege kan ik je aanraden vooral intervallen goed te leren (ezelsbruggetjes voor elk interval) en noten te leren lezen. Je krijgt bijvoorbeeld 4 kleine stukjes partituur te zien die op elkaar lijken, dan krijg je een paar noten te horen en moet je aanklikken welk stukje het was bijvoorbeeld.

Ik ben er ontzettend gelukkig! Ben momenteel halverwege de 3de klas, net de stageperiode achter de rug. Het eerste jaar is echt geweldig als je overal voor open staat. Je leert zingen, partituur schrijven, geschiedenis vd westerse muziek, max/msp, java, composities schrijven, muziek theorie, synthese theorie en nog een aantal kleinere projecten. Het eerste jaar is echt een rollercoaster (dagen van 0950 tot 1900 zijn niet vreemd) waarin je echt gebombardeerd wordt met bijna álles in muziek en geluid wat je maar zou kunnen interesseren.
Daarnaast leer je natuurlijk een stuk of 80 mensen kennen die allemaal een passie voor muziek en geluid hebben. In het tweede jaar ga je grotere projecten draaien, meer in de richting die je het meest aanspreekt. Echt heerlijk om wat vrijheid voor je projecten te krijgen na het eerste, drukke, jaar.

Ik zou je vooral aanraden om anders te durven zijn. Volgens mij wordt er nu 1 op de 10 of minder aangenomen. De grootste no-go zijn in ieder geval mensen die zich beperken tot 1 genre muziek. Mijn toelatingsnummers varieerde van 'commerciele' dance, naar alleen zelf opgenomen samples gevormd tot muziekstuk naar een breakcore track waarbij ik zelf alle basssounds had gesampled en meerdere malen had gelayerd etc. Die laatste klonk bot, hard en kut (vind ik nu) maar juist daar zagen ze wel wat in. Ik kan uren over die toelating praten :D

Heb je eigenlijk daadwerkelijk iets in de praktijk aan zo'n opleiding ? wat is het arbeidsmarktperspectief ?

Ik ben er ontzettend gelukkig! Ben momenteel halverwege de 3de klas, net de stageperiode achter de rug. Het eerste jaar is echt geweldig als je overal voor open staat. Je leert zingen, partituur schrijven, geschiedenis vd westerse muziek, max/msp, java, composities schrijven, muziek theorie, synthese theorie en nog een aantal kleinere projecten. Het eerste jaar is echt een rollercoaster (dagen van 0950 tot 1900 zijn niet vreemd) waarin je echt gebombardeerd wordt met bijna álles in muziek en geluid wat je maar zou kunnen interesseren.
Daarnaast leer je natuurlijk een stuk of 80 mensen kennen die allemaal een passie voor muziek en geluid hebben. In het tweede jaar ga je grotere projecten draaien, meer in de richting die je het meest aanspreekt. Echt heerlijk om wat vrijheid voor je projecten te krijgen na het eerste, drukke, jaar.

Ik zou je vooral aanraden om anders te durven zijn. Volgens mij wordt er nu 1 op de 10 of minder aangenomen. De grootste no-go zijn in ieder geval mensen die zich beperken tot 1 genre muziek. Mijn toelatingsnummers varieerde van 'commerciele' dance, naar alleen zelf opgenomen samples gevormd tot muziekstuk naar een breakcore track waarbij ik zelf alle basssounds had gesampled en meerdere malen had gelayerd etc. Die laatste klonk bot, hard en kut (vind ik nu) maar juist daar zagen ze wel wat in. Ik kan uren over die toelating praten :D

@ Virtual-analog je vraag was niet direct aan mij gericht maar toch even my 2 cents.
Ik denk dat je een opleiding zoals deze nooit moet doen met het idee in je achterhoofd dat je er een baan mee kan vinden. In deze branche moet je vindingrijk zijn en gewoon talent / doorzettings vermogen hebben. Portfolio opbouwen en netwerken zijn heel belangrijk.
De reden waarom ik overweeg om de opleiding te gaan doen is extra verdieping en met gelijkgestemden in contact komen die ook gemotiveerd zijn.

@ Virtual-analog je vraag was niet direct aan mij gericht maar toch even my 2 cents.
Ik denk dat je een opleiding zoals deze nooit moet doen met het idee in je achterhoofd dat je er een baan mee kan vinden. In deze branche moet je vindingrijk zijn en gewoon talent / doorzettings vermogen hebben. Portfolio opbouwen en netwerken zijn heel belangrijk.
De reden waarom ik overweeg om de opleiding te gaan doen is extra verdieping en met gelijkgestemden in contact komen die ook gemotiveerd zijn.

Maar gelijkgestemden kun je toch via synthforum vinden :okdan:, scheelt je een dure opleiding: hoeveel profs hebben een dergelijke opleiding? ik gok niet veel. Krijg je hier eigenlijk stufi voor ?

Maar gelijkgestemden kun je toch via synthforum vinden :okdan:, scheelt je een dure opleiding: hoeveel profs hebben een dergelijke opleiding? ik gok niet veel. Krijg je hier eigenlijk stufi voor ?

Daar tegenover staat dat 80% van de afgestudeerden aan de HKU een baan vindt / ondernemer wordt in het betreffende vakgebied.

Daar tegenover staat dat 80% van de afgestudeerden aan de HKU een baan vindt / ondernemer wordt in het betreffende vakgebied.

of dat lange termijn is is een heel ander verhaal.. eigen ervaring sorry..

bovendien als je al zogenaamd "prof" bent, prof betekent namelijk dat je je geld verdient met wat je doet ( je professie/beroep), krijg je echt geen stufi voor welke studie dan ook, en dat lijkt me niet meer dan logisch

Bas, ben je een keer afgewezen ofzo? sjeesh, ouwe zuurpruim.
Dat JIJ het nou niet hebt kunnen maken in de audiowereld betekent niet dat anderen dat niet kunnen. Als je aan de opleiding begint wordt je verteld dat het een "heel zwaar werkveld" is. (grappig feitje, het afdelingshoofd zei er achteraan "vooral sound designers zullen het bijzonder zwaar krijgen", toen moest ik ook wel even slikken) Je zult zelf een netwerk op moeten bouwen én onderhouden. Als je vindt dat je maar een baan moet krijgen als je een media opleidinkje gedaan hebt hoef je inderdaad ook niet aan de HKU te beginnen. Een opleiding is bedoeld om je de benodigdheden te leren voor een vak, zeker in het kunstveld moet je er zélf iets mee doen. Dat is niet altijd maar dat ene ding dat je zo leuk vindt, 50+% van de tijd ben je bezig met netwerken, contacten onderhouden, overleggen, organiseren, schrijven en administratieve zaken. Ik mag toch ook wel aannemen dat elke volwassen vent/vrouw zichzelf wel realiseert dat je nergens een fulltime baan + salaris krijgt als je al je school opdrachtjes gewoon netjes gedaan hebt.

Ik heb me ingeschrevenen voor Electronic Music en ben flink aan de gang met de theorie en de stukken die ik wil inleveren. Ik heb tot nu toe een Electro track, een Down-Temp track en een begin van een Drum 'n Bass track.

Ik probeer in alle tracks beats en een break te maken (ze moeten ieder max drie minuten duren), is dit een goede manier om te overtuigen van je kunsten in compositie? En ik heb trouwens geen flauw idee wat ik moet verwachten van het '5 min je instrument bespelen...' ik heb alleen studio-ervaring om het zo te zeggen (niet echt ervaring met de piano of gitaar alhoewel ik beide wel heb staan in huis; misschien een goed idee om wat op te nemen en te verwerken in m'n tracks?)

Hoe meer verschillende manieren van produceren je met je nummer kan laten horen des te beter natuurlijk. Het hoeft niet goed te zijn maar het is belangerijk om al je interesses te laten zien met je muziek.

Verder ken ik niemand die uiteindelijk echt iets live heeft hoeven spelen (op 1 performance student na) dus daar zou ik me niet druk om maken.

Back