HKU Toelating

voor sounddesign @ kmt heb ik wel een stukje moeten spelen. als je met een bijzonder instrument komt dan willen ze dat wel even horen. een beatje laten horen vanuit ableton vinden ze niet interessant, en noten lezen en piano kunnen spelen hoe je niet per sé te kunnen. de muziektheorie en noten lezen / schrijven leer je daar ook. ze vinden het belangrijker dat je muzikaal gevoel / affiniteit hebt, en bereid ben hier echt iets mee te gaan doen (dus geen tja-ik-moet-wat-kiezen mentaliteit)

ik zou me niet te druk maken(lees : je zelf gek maken) over elk onderdeel van de toelating.
je hebt nu een bepaald niveau en je kan niet alles dwangmatig gaan zitten opkrikken tot meesterlijk topniveau.
het is misschien raadzaam om wekelijks solfege en muziektheorie lessen te nemen als je daar nog niet ver in bent.

ik ben daar in 1997 afgestudeerd en was tevens 2 jaar ondersteunend docent solfege en muziektheorie vooropleiding en eerste klassen.

kan je de eisen en inhoud geven van de huidige toelating?

Thanks allen! Ik probeer mezelf inderdaad niet gek te maken, maar zenuwen en twijfel zijn nooit helemaal te onderdrukken :p

Eisen en inhoud (2 dagen):

1e Dag:

-Een meegeleverde vragenlijst invullen en inleveren.

-Een sollicitatiebrief inleveren waarin je vertelt over:
• je passie voor muziek en technologie;
• je scholing op het gebied van muziek en/of technologie;
• je ervaring met songwriting, compositie, het maken van klanken;
• je ervaring met samenspelen, optreden, muziek produceren;
• je ervaring met apparatuur (soft- en hardware) en/of instrumenten;
• je ervaring met programmeertalen (bijvoorbeeld html, php, javascript en C++);
• je scholing op het gebied van wis- en natuurkunde.
• Vermeld verder zaken als vrijetijdsbesteding, hobby's en eventuele relevante belangstelling voor beeldende kunst,
film, literatuur, televisie of theater. Noem ook onlangs bezochte concerten en voorstellingen of geef aan waarom
bepaalde muzikanten en componisten je favoriet zijn.

-Opleveren eigen werk waar bij je met de volgende punten rekening houdt:
• lever de opdrachten in op de eerste toelatingsdag uitsluitend op een CD of DVD ;
• zorg ervoor dat je stukken ieder maximaal drie minuten duren en zo verschillend mogelijk zijn qua muziekstijl en
bezetting (gesamplede of echte instrumenten, geluiden, stem etc);
• vergeet niet om een korte beschrijving van je stukken toe te voegen, waarin je uitlegt welke keuzes je
hebt gemaakt en waarom;
• vermeld op de voorzijde van het CD/DVD hoesje en op de CD/DVD zelf duidelijk leesbaar je naam.

-De Solfège-toets maken. Deze zal de volgende onderdelen bevatten:
• Muziekleer:
o Kennis van termen en gebruiken verband houdend met notatie van muziek (sleutels, maatcijfers, waardestrepen) en begrippen als modus, tonaliteit, harmonie en dergelijke.
• Solfège:
o Ritme: Dictees met een lengte van twee of vier maten (afhankelijk van de figuren).
o Intervallen: Het herkennen en benoemen van harmonische intervallen met als grootste interval
het rein octaaf.
o Drieklanken: Het herkennen en benoemen van de grote en kleine drieklanken in nauwe ligging met omkeringen.
o Melodie: Het herkennen en noteren in de notenbalk (viool- en bassleutel) van enkele melodieën met een lengte van acht intervallen waarvan de eerste toon gegeven is. Deze melodieën zijn grotendeels diatonisch, soms gebruik makend van doorgangschromatiek of een modulatie.
• Muziektechnologie:
o inzicht in (de globale opzet van) o.a. audio sequencers, audio-plugin’s en eenvoudige software code (o.a. compressor, equalizing, java, html).

• Geluidsleer:
o het op gehoor herkennen van synthese bouwstenen, geluidsbewerkingen en geluidsmixage (o.a. filters, time stretching, overdubs).
• Rekenvaardigheid:
o het oplossen van eenvoudige rekensommen en natuurkundige sommen (op- en aftrekken, vermenigvuldigen en delen, machtsverheffen, logaritmes, geluidstrillingen, akoestiek, etc.).

2e dag (Als je hiervoor toegelaten wordt):

Je hebt een gesprek van maximaal 30 minuten met de toelatingscommissie die uit twee (hoofd)docenten en een student bestaat. Dit gesprek kan gaan over het door jou op de eerste toelatingsdag zelf ingeleverde materiaal: de brief, je eigen werk (muziekstukken) en de vragenlijst, maar ook over je kijk op en plannen voor de studie en het werkveld. Probeer te verwoorden wat jou fascineert in muziek, productie en technologie, waarom je daar mee bezig wilt zijn en wat voor werk je denkt te gaan doen. Het gaat om een open gesprek waarin we hopen dat je als kandidaat zo goed mogelijk tot je recht zult komen.

Er wordt vaak herhaald dat ze er niet van uitgaan dat je alle onderdelen volledig beheerst etc. en dat ze het om en open gesprek gaat in plaats van een streng examen.

Dit was het wel zo'n beetje in grote lijnen.

Heheh, blij dat ik geen examen meer doe, succes !

En troost je als je niet doorkomt, het is slechts een opleiding, als je het wil maken in het vakgebied red je het ook zonder die opleiding als je genoeg kennis, kunde, nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen hebt. Factor geluk is te manipuleren door zoveel mogelijk lijntjes uit te gooien.

misschien kan je bijvoorbeeld voor jezelf eerst bepalen wie je bent en waar je voor staat.
waar je echte interesses liggen, wat je ongeveer zou willen bereiken, welke richting. enzovoort....en dan vooral eerlijk blijven en bij je zelf blijven. wat kan je al wel en wat nog niet.

als je dan door die toelatings-lijst gaat kan je voor jezelf ook bepalen wat meer en minder belangrijk voor je is (keuze , richting) en daarna kan je ook bepalen welke dingen zeker nog aandacht nodig hebben en waar je nog aan kan werken. focussen op alle punten die het belangrijkste voor je zijn.
de drie muziekjes op CD/DVD moeten natuurlijk niet sterk op elkaar lijken. dan zeg je met een nummer al alles. dus niet drie maal een 4 on the floor dreun en ook nog eens met dezelfde 808 klanken.
het gaat er meer om dat je zoveel mogelijk je eigen mogelijkheden en interesses laat zien.zo breed als je zelf maar kan zijn.
het rekenen, wiskunde, enzvoort hoort meer bij o.a. de programmeer, synthese kant.
als je media-muziek wilt gaan maken dan heb je daar weer veel minder me te maken.
maar op een of andere manier heeft muziek en technologie altijd wel meerdere raakvlakken met wiskunde en natuurkunde, en is de kans groot dat je het op je pad tegenkomt.

en tegen de zenuwen raad ik een goed stuk fietsen door de natuur/ bos aan! :yamaha:

Ik denk ook dat de beste tip is om gewoon eerlijk en bij je zelf te blijven. Iets geforceerd er in proppen, omdat iemand anders dat graag zou willen horen werkt zelden tot nooit. Als je overtuigd bent dat dit de opleiding voor jou is en je kunt dat goed verwoorden heb je vaak 90% al voor elkaar.

Mooi gezegd want dat was inderdaad voor mij een reden om niet door te gaan naar de voltijd opleiding. Teveel twijfels door de basisopleiding, met daarnaast al een ingang via een meerjarig artiesten- en publishingcontract. Met zelfstudie verder gegaan, ervaring opgedaan. Ik heb ongetwijfeld gaten in mijn kennis die bv een HKU had kunnen vullen en ben ik daar leuke contacten misgelopen maar ik sta nog steeds achter mijn beslissing om toen niet door te gaan want het was eerlijk tegen mezelf.
Nu sta ik zelf af en toe voor de (muziekproductie) klas, het kan raar lopen.

Wel denk ik dat de kruiwagen die zo'n opleiding biedt je sneller verder op een hoger niveau kan brengen dan alles op eigen houtje te doen waar het makkelijker is om je eigen comfortzones op te zoeken. Misschien is dat wel een goeie om te vermelden op je gesprekken, werkte bij mij blijkbaar ook :D

Dank voor alle reacties. :)

Het is inderdaad het beste om gewoon mezelf te blijven qua muziek etc. maar ik vindt het op z'n tijd wel tof om met iets compleet anders en 'raars' te werken en dat in een van mijn producties te verwerken (sample, intrument etc.)

Zo focus ik me normaal op de zuiverheid van mijn melodieën etc., maar soms vind ik het ook erg tof om een melodie expres 'off-key' te programmeren zoals ze dat in dance-muziek enz. wel eens doen.

Thanks voor de tips allen, ik gaat er tegenaan! Ik houd jullie nog op de hoogte!

Het is inderdaad het beste om gewoon mezelf te blijven qua muziek etc. maar ik vindt het op z'n tijd wel tof om met iets compleet anders en 'raars' te werken en dat in een van mijn producties te verwerken (sample, intrument etc.)

maar als je zegt:

'ik vindt het op z'n tijd wel tof om met iets compleet anders en 'raars' te werken'

dan blijf je toch ook helemaal bij jezelf?!

doe maar gek, dan doe je al on-nederlands genoeg! :-)

succes en vooral plezier met je voorbereiding en de muziekjes!

Ik heb de intake achter de rug; sollicitatiebrief van twee kantjes ingeleverd, vragenlijst en CD met 3 verschillende tracks.

De toets ging matig, maar ikzelf vond dat ik nog best veel vragen goed had voor iemand die geen noten kan lezen (je kreeg direct daarna de uitslag). Het waren allemaal meerkeuze vragen dus dat was wel wat fijner.

Nu hopend op de uitslag! :)

Ik heb het gesprek achter de rug (had 't ff druk, vandaar mijn latere post) het ging goed, heb m'n zegje goed kunnen doen, maar ik vond het alleen jammer dat het van de andere kant wat minder enthousiast overkwam/leek over te komen.

Ik heb ook een intake voor Game Art & Design gedaan op het HKU en bij dit gesprek kwam ik tijd tekort omdat ik lekker aan het kleppen was met de beoordelaars. Dit was ook wel het geval met de music intake, maar in mindere mate, het kwam wat meer akward over; ik kon niet zo goed loskomen als bij game art zegmaar.

Dat terzijde, ik wacht nu in spanning af (uitlag mid. Mei) hoop ten zeerste dat ik er snel met muziek aan de gang mag :)

Succes guys, HKU KMT is een toffe faculteit.... Ik zat zelf bij de tweede lichting Interaction Design vroegah..

Back