HKU Toelating

HKU is een wanna be opleiding,
ze pretenderen creativiteit in mensen aan te leren, maar het enige wat ze doen is hun eigen visie en werkwijze aan hun studenten op te dringen... als je niet aan een opdracht werkt zoals de docenten dat graag zien zijn je cijfers niet voldoende en dat slaat echt nergens op...
ik ken mensen die erop hebben gezeten dus ik heb genoeg voorbeelden gehoord...

:halleluja ook echt totaal mijn mening.....ik heb namelijk ook op de HKU gezeten en ik lag alleen maar in de clinch met de docenten....er was geen ruimte om een eigen visie erop na te houden...alles moest in de banen die zij hadden uitgelegt en gestippeld....week je ook maar een beetje af van wat zij vonden dat je moest weten dan was het bonje....ik ben er toen maar af gegaan.....
De opleidingen van de HKU hebben nut als je een ja en amen persoon bent....
Vooral in het basisjaar leer je geen flikker.....allemaal dingen herkauwen die je vaak door ervaring al lang weet.....
HKU = Hartstikke Kut Uberalles

met muziek maken niet, met muziek draaien wel.

Over welk jaar praat je dan, eesrte lichting muziektechnologie ?
Heb je ook het basisjaar gedaan ?

eerste lichting Audio Design, niet muziektechnologie.
Ik ben begonnen in '98 (uit m'n hoofd).

Overigens ben ik het totaal eens met de poster hier boven me. Het is een wannabe opleiding. Helaas, want het leek het meest aan te sluiten bij wat ik zocht in een studie.

Het is een wannabe opleiding.

Correctie: Jij VINDT het een wannabe opleiding.

+ het bijkomende feit dat je alleen de ervaring hebt uit 1998 toen de opleiding nog in de kinderschoenen stond en er klaarblijkelijk heel veel mis ging!

dat was dus voor mij in het jaar 1998-1999 ook, van wat ik daar op school opving.
Had ik toch goed aangevoeld.

Idd audiodesign, niet muziektechnologie/ typo :D
Wilde dat ook doen maar zag ervan af na het basisjaar.

Dender, van wanneer tot wanneer zat je daar ? Fulltime of basisjaar ?

+ het bijkomende feit dat je alleen de ervaring hebt uit 1998 toen de opleiding nog in de kinderschoenen stond en er klaarblijkelijk heel veel mis ging!

Je hebt gelijk, ik bedoelde ik vind....

Kinderschoenen of niet, het was werkelijk een bende daar. Ik vind dat geen excuus. Ik heb er toch nog 2,5 jaar opgezeten, toen was de maat voor mij wel vol. Dat is genoeg ervaring om te bepalen of een opleiding deugt ter ja of ter nee denk ik.

Als een opleidingsinstituut na 2.5 jaar nog steeds een puinhoop is dan kun je er wel vanuit gaan dat het niets meer met "wannabe vinden" te maken heeft maar dat het gewoon zo is.

Natuurlijk moet je leren van je fouten maar je kunt niet eeuwig blijven stuntelen.

Soms is de formule van een opleiding gewoon niet goed.

Ik was erg teleurgesteld want ik had veel verwacht van deze opleiding. Een soortgelijke andere HBO studie was er in die tijd niet. Ik heb ook gekeken bij het Conservatorium bijvoorbeeld. Maar daar was de verhouding voor mijn gevoel 90% muziekles en theorie, en 10% achter de pc, de verhouding bij HKU was andersom bij Audio Design.

Zijn er nu eigenlijk alternatieve HBO opleidingen zoals die van HKU?

nee hoor, een kennis van me zat erop en dat was in 2005, mede van haar verhalen destilleer ik de info

Die paar mensen die erover klagen die vallen wel op, als je van de
mensen die het daar geweldig hebben gehad en nu een goede baan
hebben gevonden niets hoort. Er zijn altijd wel mensen die vinden dat
een opleiding bagger is. Ik vraag me af of dat wel zozeer aan de opleiding
ligt. Ik denk dat er ook een boel mensen zijn die er gewoon niet op thuis
horen (niet kunnen aanpassen? dat lijkt me in het geval van een
muziekopleiding toch wel heel belangrijk, dat je je aan kan passen aan
anderen en andermans visies), maar dat van tevoren wel hadden verwacht.
Ja, dat valt dan vies tegen!

Het zal best zo zijn geweest dat in de eerste jaren alles nog niet soepeltjes
liep. Ik wil dan ook graag geloven dat dit in de loop der jaren heel erg
veranderd is.

Verder wil en kan ik er weinig over zeggen. Ik ga gewoon zonder
verwachtingen de opleiding in, dat lijkt mij het beste. Als het me toch
niet bevalt na een x-aantal jaren, zal ik dat hier netjes neerzetten. *D

veranderd is.

JUIST!!!

Uit de manier hoe je schrijft en wat je schrijft kan ik opmaken dat jij een goede keuze maakt op dit moment in je leven Marsman!

Echt hoor, neem dat van mij aan!
Ook aan je tracks te horen zeg ik: Jij gaat er wel komen!

Er zijn altijd wel mensen die vinden dat
ligt.

Je zult het wel gaan zien :dubbel:

veranderd is.

+1!

2 adDM: beetje sneu hoe je reageert vind ik persoonlijk. Marsman heeft een belangrijke keuze in zijn leven gemaakt die jij op voorhand al belachelijk maakt. Niet echt leuk om te lezen natuurlijk. Het is voor hem ook een sprong in het diepe, maar wel een moedige vind ik. het is nu eenmaal lastig om een goed beeld van de opleiding te krijgen.

Ikzelf heb de opleiding vorig jaar afgerond (incl basis) en op voorhand kon ik erg weinig info vinden over hoe mijn komende 4 a 5 jaar er uit gingen zien. Dus voor mij was het ook best wel een gok. Ik heb trouwens C&P, AD en SD gedaan. lol (lang verhaal)

De opleiding kan soms wat chaotisch zijn, maar persoonlijk hou ik daar wel van. Het gaf mij tevens veel vrijheid om aan mijzelf (muzikaal gezien) te werken. Administratief was het soms ook wat warrig, maar jah, who fucking cares?!?

Persoonlijk vond ik het lesmateriaal vaak te breed en er waren heus nog wel wat andere dingen die ik anders had gewild, maar ik heb wel een hele leuke tijd gehad en door het volgen van de opleiding ben ik wel 5 jaar lang met muziek en geluid bezig geweest. Vijf jaar lang met mensen om je heen bezig zijn die in grote lijnen hetzelfde doen als jij en dat is gewoon heel leuk.

Ik had altijd wel een aantal mensen in de klas die het niet konden bijbenen/opbrengen, omdat ze in bepaalde lessen geen zin hadden. Het is inderdaad heel makkelijk om te zeggen dat het een kutopleiding is omdat het niet gaat zoals je wilt. Ik heb het zelf ook wel geroepen, maar heb absoluut geen spijt van mijn keuzeen ben blij dat ik deze heb afgerond.

Alsof het mij (op voorhand) ook maar iets boeide om iets te leren op het gebied van:
- aziatische muziek in de jaren 1800 tot 1900
- solderen
- bladmuziek schrijven
- sonologie
- etc

Dat hoort er nu eenmaal gewoon een beetje bij. Ik hoor bijna nooit iemand roepen dat zijn afgeronde opleiding perfect was. Het was gewoon een leerzame tijd en het belangrijkste is dat je gewoon 5 jaar lang puur op muziek en geluid kan fixeren.

Het is lastig om een verkorte mening weer te geven aangezien het de laatste 5 jaar van mijn leven innam, maar voor vragen over de opleiding kan je me altijd mailen.

Wat Marsman betreft. Je muziek klinkt nu al helemaal te gek (het is superorigineel en klinkt als klok) en ik denk dat je een behoooorlijke voorsprong hebt op je medestudenten. Het belangrijkste advies wat ik je kan geven is dat je echt niet moet vergeten om je eigen muziek te blijven maken. Dat is namelijk een (hele kwalijke) fout die ik veel medestudenten heb zien maken: Alleen maar met de schoolopdrachten bezig zijn en je eigen muziek links laten liggen met als argument dat ze "er geen tijd meer" voor hadden.

Dan maar iets minder tijd in je opleiding steken, heb ik ook gedaan. :D :D

Als je jezelf nog meer kan verbeteren de komende 4 a5 jaar (en dat is een lange tijd) denk ik dat er een mooie toekomst op je ligt te wachten.

Succes!

2 adDM: beetje sneu hoe je reageert vind ik persoonlijk. Marsman heeft een belangrijke keuze in zijn leven gemaakt die jij op voorhand al belachelijk maakt. Niet echt leuk om te lezen natuurlijk. Het is voor hem ook een sprong in het diepe, maar wel een moedige vind ik. het is nu eenmaal lastig om een goed beeld van de opleiding te krijgen.

Misschien moet je dan juist een beetje afgaan van wat ervaringsdeskundigen er zo over zeggen. Verder geef ik slechts aan dat hij het wel zal zien. Ik heb er een bijzonder hard hoofd in dat ze in de afgelopen jaren schoon schip hebben weten te maken. Zegt niets over marsmann, wel iets over de hku.

Als marsman zich niet gek laat maken door de opleiding en organisatie kan hij zeker een heel plezierige en leerzame periode tegemoet gaan. Maar das dan vooral ondanks in plaats van dankzij de hku.

Slechts mijn twee centjes, recht op vrije meningsuiting endergelijke AOR..

Kun je al rondkomen van je muziekcarriere trouwens?

Misschien moet je dan juist een beetje afgaan van wat ervaringsdeskundigen er zo over zeggen. Verder geef ik slechts aan dat hij het wel zal zien. Ik heb er een bijzonder hard hoofd in dat ze in de afgelopen jaren schoon schip hebben weten te maken. Zegt niets over marsmann, wel iets over de hku.

Als marsman zich niet gek laat maken door de opleiding en organisatie kan hij zeker een heel plezierige en leerzame periode tegemoet gaan. Maar das dan vooral ondanks in plaats van dankzij de hku.

Mee eens, maar.. zoals je het nu omschrijft klinkt het natuurlijk wel wat minder 'naar'.

Kun je al rondkomen van je muziekcarriere trouwens?

hahahah.. ik weet niet of je dat met dit topic in het achterhoofd vraagt, maar ik moest er wel vermakelijk om lachen. :okdan: Lekker droog. ;)

Maar, om antwoord te geven: Ik kan er nu nog niet van rondkomen, maar ik ga er wel helemaal voor en 't ziet er best goed uit. dankje :D

:halleluja ook echt totaal mijn mening.....ik heb namelijk ook op de HKU gezeten en ik lag alleen maar in de clinch met de docenten....er was geen ruimte om een eigen visie erop na te houden...alles moest in de banen die zij hadden uitgelegt en gestippeld....week je ook maar een beetje af van wat zij vonden dat je moest weten dan was het bonje....ik ben er toen maar af gegaan.....
De opleidingen van de HKU hebben nut als je een ja en amen persoon bent....
Vooral in het basisjaar leer je geen flikker.....allemaal dingen herkauwen die je vaak door ervaring al lang weet.....
HKU = Hartstikke Kut Uberalles

Ik ben het op veel vlakken niet eens met deze opmerking. Maar laat ik op je hoofdargument ingaan. Je bent op een school om te leren, om je horizon te verbreden, niet om je krampachtig aan je eigen visie vast te houden. Je moet de leerstof zien als gereedschap om later je eigen plannen te kunnen verwezelijken. Ik heb zelf audiodesign gedaan (meest technische opleiding), dus ik geef toe dat het bovenstaande vooral op mezelf van toepassing is.

Zijn er al nieuwe synthforummers aangenomen?

Laatst gewijzigd:
Ik ben het op veel vlakken niet eens met deze opmerking. Maar laat ik op je hoofdargument ingaan. Je bent op een school om te leren, om je horizon te verbreden, niet om je krampachtig aan je eigen visie vast te houden. Je moet de leerstof zien als gereedschap om later je eigen plannen te kunnen verwezelijken.

Helemaal mee eens :halleluja

dat geldt toch in principe ook voor de docenten als de leerling met een andere goeie werkwijze komt ?

Nee, vind ik niet...openstaan voor dingen tuurlijk, maar je zit gewoon een opleiding te volgen. Muziekmaken is een vak, ook al denken de meeste mensen van niet. Je zit daar btw ook niet alleen om in de banken te zitten en achter je computertje weg te kwijnen, je bouwt er ook een sociaal netwerk op, komt in contact met bedrijven waar je wat aan kan hebben. Er zijn veel mensen die een goede job hebben overgehouden aan de opleiding, zelfs tijdens de studie al.
Maar om verder op je punt in te gaan: waarom zou dit bij een muziekopleiding wel zo zijn maar als je rechten, bouwkunde, medicijnen gaat studeren niet? Muziek wordt helaas niet zo gezien, en is ook wel minder zwart/wit dan die andere studies maar dan alsnog geldt dat je een leerprocies in gaat, een opleiding met daarin een structuur (wat er in mijn tijd daar ook niet was en ik heb het zelf maar 3 kwartjaar volgehouden) die naar een eindpunt toewerkt, je als je het een jaartje hebt geprobeerd inderdaad niet tegenkomt wat je verwacht dat komt pas in de jaren daarop (hetgeen wel bij meerdere studies het geval is; je eerste jaar is soms een herhaling van de middelbareschool kennis met iets meer diepgang) en dan heb je ook nog te maken met dat de meeste muzikanten ook maar vastgeroest zitten in hun eigen werkwijze, de meeste oogkleppen ophebben van hier tot tokio, totaal niet flexibel zijn en misschien wel een van de meest eigenwijze mensen op deze aardbodem...daardoor totaal ongeschikt om in een educatie-proces mee te draaien omdat ze op alle vlakken overal tegenaan botsen. Is dat dan de schuld van de opleiding? Ik dacht het niet...

Back