HKU Toelating

Manu,

zou je even net kunnen doen alsof je een grote jongen bent en je afzeik-pm's voor je houden?

Dank ;)

:doei:

ps. Ik vraag het je wederom. Je pm's worden hoe dan ook ongelezen door me verwijderd dus veel zin heeft het ook niet. Dat je ervoor kiest je op zo'n wijze te uiten zegt wel iets over je niveau trouwens.

Laatst gewijzigd:
Beste Supergroover, waarom is deze discussie begonnen?, en jij hebt denk ik niet helemaal de clou begrepen denk ik?. met respect trouwens!

Trouwens dat was ik vergeten te vragen Supergroover; heb jij aandelen bij het HKU?

creativiteit kun je ook niet leren, dat heb je of dat heb je niet

muzikaliteit zit ook in iemand of niet, dat kun je niet iemand aanleren

Je maakt prachtige statements, jammer genoeg kloppen ze niet. Zowel muzikaliteit als creativiteit kun je lekker aanleren. Enkel diegenen met echt talent hebben een streepje voor (en indien onderontwikkeld een streepje achter). Ik vind het jammer dat je met zo simplistische uitspraken komt aandraven.

Ik ben niet bekend met het HKU. Maar waarom zou een opleiding meer schade doen dan geen?

En dat is nou precies waarom ik de HKU heb gedaan. Ik wilde geen 9 tot 5 baan en die heb ik nu ook niet! Heerlijk!

dan had jij al eerder een beeld van wat je eigenlijk wilde dan ik.. voor mij was toen alles wat met school te maken had een soort verplicht kwaad.. kon je er maar beter geld mee gaan verdienen :)

en dan stoppen in het vierde jaar economie natuurlijk :P

Beste Jugg, ik moet Bass toch even bijvallen.
Ikzelf zei de gek heb zelf met producer en audioingeneers gewerkt van b.v madonna en vele andere. hier heb ik geleerd dat er jongens uit de straat geplukt werden, en verkozen werden boven mensen met een opleiding zoals het Sae.
Dit alleen om de eenvoudige redenen dat deze mensen beschikte over bepaalde gaven die niet aangeleerd kunnen worden. Dus nogmaals Bass; helemaal mee eens!!!!

een opleiding is op zich niet slecht, maar de HKU wel want daar moet je volgens "hun" gedachtengang opdrachten uitvoeren, dus wordt je eigen creativiteit in een bepaald denkstraatje (van de docenten) geduwd en dat is nooit goed...

nou is SAE niet bepaald een goed voorbeeld.. hier gaan mensen heen die denken dat als ze er 20000 euro tegenaan gooien ze er wel komen.. en wat hebben ze dan uiteindelijk geleerd.. dan kunnen 25 verschillende db standaarden naar elkaar omrekenen maar moeten ze nogsteeds leren mixen (waarschijnlijk schop ik nu mensen tegen de benen, maar dit heb ik meer dan eens gezien)

en arrogant dat mensen van de SAE vaak zijn omdat ze er 20000 euro tegenaan hebben kunnen gooien en dan denken dat ze wat voorstellen..

Ik geloof zeker dat je enige mate van talent moet hebben, maar discipline en willen leren is minstens net zo belangrijk. Iemand met minder tallent die wel hard werkt komt uiteindelijk verder en word waarschijnlijk ook beter dan iemand met veel talent die daardoor gemakzuchtig wordt.. net als in de sport.

Ook helemaal mee eens jdieks, maar dan moet het wel echt vanuit het hart komen, en deze opleiding niet een tussenfase moet zijn, om maar niet te hoeven werken.

een opleiding is op zich niet slecht, maar de HKU wel want daar moet je volgens "hun" gedachtengang opdrachten uitvoeren, dus wordt je eigen creativiteit in een bepaald denkstraatje (van de docenten) geduwd en dat is nooit goed...

Om maar een dom voorbeeldje te geven... Ik heb ook van 7-16 jaar Bach tot Bartok gespeelt (en de cirkel was rond). Om het daarna de middelvinger te geven. Maar dank aan elke Hogere Macht dat ik toch deze opleiding heb gekregen!

Soit, ik denkt dat mijn punt nu duidelijk is. Laat de discussie maar verder over het HKU gaan:peukie:

Ik zal even een voorbeeld geven wat betreft schoolkeuze.
Als ik geluidstechnicus wil worden in een studio van naam, of ik wil studio beginnen, freelancer, bands mixen etc, dan heb ik niks aan een leraar
die bepaalde uitstekende spullen niet kent en mij daar niet iets over kan vertellen. Of ik kan alles vragen en ik krijg ook goede antwoorden op ervaringen gebaseerd..
Dan kan het zijn dat ik meer heb aan Sound Seminar te Rotterdam, waar profs lesgeven dan aan een school die ook nog eens tig jaar duurt.
De vraag is dan: welke kant wil je meer op: techniek/resultaat of creativiteit?
Muzikanten zijn al creatief immers. Nu nog muziek opnemen, produceren etc?
De basis van geluid kan je ook op Sound Seminar leren. Van pc's, midi en software weten de meesten al heel wat immers toch?
Dat zegt dus nog niet of je kan opnemen en produceren!
Dus als je geen tijd hebt om dagschool te gaan doen...avondschool dan.
Ik heb bv een pesthekel aan leraren die alles maar goed vinden...dan ga je jaren experimenteren met troep. Kost geld en is zonde van je tijd.
Ik ben zelf van mening dat het leren nog veel sneller kan.
Ik merk op dit forum o.a. ook erg, dat mensen de basis van analoge audio/studio's niet weten.
Daarentegen kom ik weer dingen te weten over nieuwe apparaten enzo hier.
Je moet de boel combineren.
Ik heb SS in 1987 gedaan, zag onlangs DVD en lijkt me nog steeds prima daar.
Was de leukste school van mijn leven. Je zit met super audiogekken/muzikanten in een klas.
Ik heb zoveel gouden tips gehad die ik nog steeds toepas.
Zonder MTS elektro of elektronica (of iets anders technisch) kom je niet op SS , dat was in 1987. Hoe dat nu is moet je vragen. Dus men verlangde instapniveau. Terecht, anders snap je er 'geen bal' van.
Ik heb mappen vol en die info vind je dus niet op internet.
En omdat die info breed, maar diepgaat , kun je overal werken...

Laatst gewijzigd:
One small step for mankind, and one big step for mixmannetje

Ha! Om even in de jaren 60 te blijven:
Ask not what your country can do for you, but ask yourself, what you can do for yourself and your country.

Laatst gewijzigd:
HKU. afdeling MT (muziektechnologie) is een kunst (muziek en geluid) opleiding, met raakvlakken wetenschap en techniek. en zelfs psychologie en nog meer......

creativiteit kan je misschien wel leren, maar de drijfveer om creatief te zijn, heeft de een wel en de ander zal het misschien nooit bezitten.
muzikaliteit is weer iets anders. dat heb je, of heb je niet.

Zowel op conservatoria als de HKU leren ze je echt niet welke noten je kan of moet spelen. of hoe iets moet klinken. dat zal je helemaal zelf moeten uitzoeken.al je energie in moeten steken. je wordt alleen begeleid in jouw ontwikkelingsproces.
niks wordt je voorgekauwd. als je niets doet, dan ontwikkel je ook niks. dus totaal geen verschil met of je nu wel of niet een studie doet.
het moet allemaal uit je zelf komen, anders 'schoppen' ze je ook van de studie.

maar op een kunststudie heb je wel de faciliteiten, leraren met kennis, netwerken, contacten die je thuis misschien niet hebt. verder wordt je in een paar jaar tijd gedwongen hard te werken, leer je dubbel zo veel en doe je veel ervaring op.

als je dat thuis allemaal alleen wilt doen. prima, maar zo'n studie is echt niet slecht wat dat betreft.

als je hart ligt bij muziek, geluid en technologie, dan is de HKU een prachtige studie.

de toelating is niet zwaar. het houd alleen wel in, dat je op zijn minst zelf al een beetje ontwikkkeld bent op verschillende vlakken, en ook duidelijk een creatieve geest bezit. Vooral motivatie en een doel, toekomst visie is ook erg belangrijk..

solfege hoort daar bij. ik heb solfege en theorie lessen gegeven op de HKU, muziektechologie. Als ik terug kijk, dan lijkt het erop dat zo 95% van de leerlingen zich heel goed in solfege (gehoortraining) konden ontwikkelen. de een misschien wat meer dan de ander.
Het kost tijd en inzet. en vooral een open geest en oren naar klank en tonen!

:mexico:

Laatst gewijzigd:
Als er 1 ding is waar ik de ruimte voor heb gekregen tijdens mijn tijd (2000-2005, BaT Sounddesign EMMA sound&music production) is het wel het ontwikkelen van een eigen werkwijze. Er zijn een aantal leraren geweest die altijd de tijd hebben genomen voor me op het moment dat ik verdieping wilde buiten de lesstof. Heeft misschien ook met een stukje assertiviteit te maken. Ik heb er wel heel veel aan gehad, netwerk speelt deels ook mee ja, maar ook een deel mentaliteit ontwikkelen om succesvol in "de media" te kunnen zijn.

Dat het vakgebied anders blijkt te zijn, en dat daarom sommige mensen tijdens de opleiding daardoor niet 100% geven is me bekend, maar ik vind het wel makkelijk om dan de school de schuld te geven. Dit was in ieder geval iets dat ik veel om me heen zag gebeuren.

een opleiding is leuk als je nog niet weet wat je wilt. dat is goed voor te stellen wanneer je net van school af komt. binnen de "creatieve" sector zijn papiertjes niet zoveel waard. portfolio is alles. net als ritmegevoel een aspect is van elk menselijk brein is creativiteit dit ook. alles is te ontwikkelen

wat doe je nou op zo'n opleiding als 20+. je krijgt stapels huiswerkopdrachten en (externe) projecten, waar de school uiteindelijk credit voor gaat nemen. een echte ondernemende producer of sounddesigner start een bedrijf en verdiend vanaf zijn eerste opdracht geld. zo zie ik het dan. ik heb zelf trouwens een grafisch georiƫnteerde opleiding gedaan van 4 jaar, ik begon wel als 17 jarige.

ik ben wel op open dagen van de HKU geweest, zowel de muziekafdeling als de grafische afdeling vond ik "zweverig" aandoen. eerstejaars studenten die niet kunnen vertellen wat hun opleiding nou eigenlijk inhoud en de oeverloze arrogantie van de onderwijsinstelling, die pretendeert het summum van opleidingen te zijn

Laatst gewijzigd:
Geen brein is hetzelfde, CgJoe..................

maar zo te lezen die van jou wel ! :-)))

Laatst gewijzigd:
een echte ondernemende producer of sounddesigner start een bedrijf en verdiend vanaf zijn eerste opdracht geld.

ik ben het verder niet eens of oneens met je post... ik heb zelf ook de moeilijkste weg gekozen..

maar dit mag je me toch eens uitleggen :)

komen jou klanten zomaar uit de lucht vallen? en weet jij vanaf 0 al precies wat er kwa niveau op alle fronten van je verwacht wordt? en daar kun je ook gelijk aan voldoen? Zonder dat je ooit feedback gekregen hebt van mensen die al jaren meedraaien in het vak..

als je antwoord ja is ben je echt een super natuurtallent :P

een opleiding is leuk als je nog niet weet wat je wilt. dat is goed voor te stellen wanneer je net van school af komt.

je krijgt stapels huiswerkopdrachten en (externe) projecten, waar de school uiteindelijk credit voor gaat nemen.

een opleiding leuk? nou eh, nee..niet altijd. is gewoon ook hard werken!

en met de motivatie 'Leuk als je nog niet weet wat je wilt' wordt je denk ik niet snel op een HBO-opleiding toegelaten.

van die stapels huiswerk weet ik niets van. ik moest op de HKU inderdaad hard werken. en naast muziekopdrachten kreeg je o.a. ook nog eens vakken zoals muziekgeschiedenis. En dat was best even doorbijten.
Achteraf blijkt het wel zeer bruikbaar voor een muzikant/componist/producer.

dat de school de credits gaat nemen voor mijn opdrachten en projecten?
wat bedoel je daarmee?

:koffie:

Back