HKU Toelating

Als er iets is wat flexibel behoord te zijn is het wel een creatief beroep/kunstonderwijs, iets wat uitgaat van creativiteit, stilstand is achteruit gang. Nieuwe technieken ontwikkelen zich vooral de laatste jaren in behoorlijk tempo, waar de jeugd (aankomende studenten) gebruik van maken. Het laatste waar je dan op zit te wachten zijn docenten die

ook maar vastgeroest zitten in hun eigen werkwijze, de meeste oogkleppen ophebben van hier tot tokio, totaal niet flexibel zijn en misschien wel een van de meest eigenwijze mensen op deze aardbodem...daardoor totaal ongeschikt om in een educatie-proces mee te draaien omdat ze op alle vlakken overal tegenaan botsen.

en zelf niet eens overweg kunnen met een GM module, maar dat was nog in 1998 :D

Als er iets is wat flexibel behoord te zijn is het wel een creatief beroep/kunstonderwijs, iets wat uitgaat van creativiteit, stilstand is achteruit gang. Nieuwe technieken ontwikkelen zich vooral de laatste jaren in behoorlijk tempo, waar de jeugd (aankomende studenten) gebruik van maken. Het laatste waar je dan op zit te wachten zijn docenten die

en zelf niet eens overweg kunnen met een GM module, maar dat was nog in 1998 :D

Toch gek dat ik er een jaar eerder zat en daar hele andere ervaring mee heb, maar daarentegen ben ik een flexibel iemand die geen vaste werkwijze heeft, niet alleen maar bezig is met de nieuwste techniek maar alle basis waardoor je overal zelf mee om kan leren gaan incl alle nieuwe ontwikkelingen, daarnaast niet bezig is met origineel zijn, zoeken naar vernieuwde dingen, iemand die geen problemen heeft met 'gezag' 'hierarchie' en mensen die soms zelf niets aan kunnen doen dat ze achter de feiten aan moeten lopen en ben ik niet iemand die zelf niets doet en vervolgens verwacht dat er allemaal nieuwe info op me afkomt. Psychologie kan je ook met zelfstudie gaan doen, rechten ook...
De opleiding was verre van ideaal maar ik hoor hier toch mensen gewoon domweg onzin lullen over die opleiding, wat meer zegt over dat de opleiding niet geschikt was voor die mensen en de personen en karakters die ze zijn/hebben dan inhoudelijk iets over de opleiding. Dat is wat me in deze discussie zo irriteert.

Als iemand nou die opleiding wil gaan doen, laat ze dat vooral doen, geef ze tips mee, help ze voorbereiden, wens ze alle geluk van de wereld maar uit hier niet je persoonlijke frustratie en raad ze het vervolgens af (DOE JIJ NIET HOOR NIEL, wij kennen elkaar ook zijdelings natuurlijk hahaha).

Ik ken persoonlijk meer mensen die, ondanks dat ook zij op en aanmerkingen hebben over de door hun gevolgde opleiding aan de HKU faculteit KMT, er erg veel aan gehad hebben en dankzij de studie na het afstuderen of tijdens de studie al zelfs een baan hebben gevonden en wel degelijk terecht zijn gekomen in de industrie die ze voor ogen hadden. Natuurlijk ook met eigen initiatief en karakter, maar wel doordat ze daar zaten en er voor gegaan zijn.

Hmm, het lijkt me juist prima als je in je leven ervaringen opdoet, waarvan je zeker weet
dat iets beter is als werkwijze. Het begrip vastzitten is dan ook iets wat aangepast is aan jezelf. Als ik weet dat plugins kut klinken en een leraar raadt mij aan om met plugins te gaan werken, terwijl ik wel beter weet, wie is er dan dom? Er zijn nl technische redenen voor waarom een bewering voor jou waar is of een keuze bepaald.
En als ik kan midi-drummen, waarom ga ik dan op een keyboard zitten raggen...zinloos.
En wat heel belangrijk is dat de lesmethode je aanspreekt. Er zijn vele soorten mensen en
met verschillende golflengte. En de een werkt visueel, de ander auditief, weer een ander
een combinatie.
Er zijn duizenden leerlingen die al jaren voor gek of apart worden beschreven, omdat ze
naar voor hun 'Arabisch' zitten te luisteren ipv Nederlands bwvs.
Dat wil niet zeggen dat ze niet geniaal zijn.
En vergis je niet: lesstof is door enkelingen of groepen samengesteld.
Lesstof heeft niet altijd de invalshoek die bij jou past.
Kijk maar eens al die gitaarlesvids op internet...allemaal anders, andere mensen, methodes.
Als je de taal van die groep niet spreekt of verstaat...
Mensen zoeken elkaar nl op, ook leraren...vrienden, vriendinnen.
En anders moet je maken dat je wegkomt en jezelf beschermen.
Voor veel mensen is het helemaal niet interessant om dingen op je 20e te leren , die je
normaal of niet, op je 40e zou leren. Iedereen heeft een eigen volgorde.
Er zijn geloof ik honderden manieren om een film te analyseren, laat staan een leven.
Als je steeds tegen muren oploopt en je kan geen poortjes vinden, kan je beter een weiland gaan opzoeken, ha.
Misschien heeft Brigitte Kaandorp zo wel haar mooie liedje 'Koeien' geschreven...

Als ik weet dat plugins kut klinken en een leraar raadt mij aan om met plugins te gaan werken, terwijl ik wel beter weet, wie is er dan dom?

Duidelijk dat je niet weet hoe het er aan toe gaat op de HKU KMT, maar dus duidelijk NIET zo!!!

Om als voorbeeld te geven voor de lessen van mastering. Eerst veel theorie, waarbij je het boek 'Mastering Audio' van Bob Katz moest aanschaffen (aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is). Als eindopdracht moest je een bepaalde song masteren.

Géén leraar die vertelt welke VST plugins je moest gebruiken. Wat zei de docent? "Zoek het lekker uit, zo lang je je keuze maar kunt uitleggen".
Er is nog nooit een docent geweest die vertelde wàt we moesten gebruiken. Dat moesten we allemaal zelf maar weten. Maar we moesten wel uit kunnen leggen tijdens onze presentaties wáárom we juist deze plugin / hardware hadden gebruikt en wat ons doel er mee was.

Ik kan niet anders zeggen dan ode aan de HKU KMT!!!
Het heeft mij absoluut op weg geholpen en uiteindelijk heb ik mezelf gebracht waar ik wilde komen!!!

De opleiding heeft wel een paar organisatorische minpuntjes, maarja, welke opleiding niet. De mensen die daar over zeuren zijn dezelfde conservatieve lui die zitten te zeiken als de eieren in de supermarkt verplaatst zijn!

De opleiding heeft wel een paar organisatorische minpuntjes, maarja, welke opleiding niet. De mensen die daar over zeuren zijn dezelfde conservatieve lui die zitten te zeiken als de eieren in de supermarkt verplaatst zijn!

Andersom kun je ook zeggen dat de "hku-fans" vooral klinken als chronische stuisvogel-positivo's met veel te weinig vergelijkingsmateriaal en oogkleppen op. Het lijkt me goed dat geinteresseerden beide kanten van het verhaal horen en mee kunnen nemen in hun afweging toch? Als iemand 4 en een half jaar "relatieve tijdsvespilling" bepaard kan worden is daar ook niets mis mee toch ;)

Critici wegzetten als "zeikerds" is ook weer zo pauper. Zou bijna zeggen "typische hku-mentaliteit" 8o)

creativiteit kun je ook niet leren, dat heb je of dat heb je niet

creativiteit kun je ook niet leren, dat heb je of dat heb je niet

Mijns inziens fout! Zulk een uitspraak is enkel bedoeld om zich te distantieren. De meeste mensen getuigen van creativiteit. Het is geen kwestie van leren of niet, enkel een kwestie van aanmoedigen en begeleiden(en liefst op de juiste manier). Het klopt dat niet iederen op dezelfde manier getalenteerd is, maar de meesten zijn wel getalenteerd (behalve Rudy de Randdebiel, maar die laten we buiten de discussie)

De mensen die daar over zeuren zijn dezelfde conservatieve lui die zitten te zeiken als de eieren in de supermarkt verplaatst zijn!

WAT???

Hebben ze die kiplegsels nu alweer verplaatst! F*ck! Sta ik straks weer een week aardappelen stuk te slaan op de rand van m'n koekenpan...

Andersom kun je ook zeggen dat de "hku-fans" vooral klinken als chronische stuisvogel-positivo's met veel te weinig vergelijkingsmateriaal en oogkleppen op. Het lijkt me goed dat geinteresseerden beide kanten van het verhaal horen en mee kunnen nemen in hun afweging toch? Als iemand 4 en een half jaar "relatieve tijdsvespilling" bepaard kan worden is daar ook niets mis mee toch ;)

Critici wegzetten als "zeikerds" is ook weer zo pauper. Zou bijna zeggen "typische hku-mentaliteit" 8o)

Heb al vaker gezegd in posts dat het vaak gaat over de woorden en zinnen die er gebruikt worden, niet eens over de boodschap die erachter schuil gaat. Een gevoel over een onderwerp beschrijven, of dat nou positief of negatief is kan ook op een normale manier zonder de hele opleiding af te kraken. Als het niets voor jou is geweest kan je uiteenzetten waarom niet en dat is voldoende.
Critici zijn er weinig hoor, vastgeroeste hardhoofden des te meer. Echt critici hebben ook de skillz om iets heel openminded te brengen zonder over te gaan in subjectieve gevoels uitingen. Dat laatste heeft niemand wat aan. Als illustratie AdDM, je eigen woorden...vandaar de quote. Lees hem zelf nog eens terug en durf dan nog te beweren dat je slechts een oprechte criticus bent

Het onderwerp is "de hele opleiding" einstein ;)

:eureka:

Het onderwerp is "de hele opleiding" einstein ;)

:eureka:

Begrijpend lezen bleek al eerder moeilijk voor jou dus bij deze dit keer voor jou een J&J uitleg: als ik NIET 'de hele opleiding' had bedoeld zou ik bijvoorbeeld gezegd hebben 'Een gevoel over een (bepaald) onderdeel van de opleiding beschrijven, of dat nou positief of negatief is kan ook op een normale manier zonder de hele opleiding af te kraken'

'Een gevoel over een onderwerp beschrijven' is dus OVER EEN ONDERWERP IN HET ALGEMEEN. En als je nou het hele stukje zou lezen dan had je dat ook geweten en zou je niet weer eens hoeven te vervallen in alle leuke trucjes die er zijn buiten ontopic zinnige dingen zeggen, antwoord geven op gevraagde dingen enz...

@AdDM: Welk 'onderwerp' bedoel je btw? Want het onderwerp van deze post is wat de TS voor niveau kan verwachten bij/tijdens de toelatingsprocedure...niet het niveau van 'de hele opleiding'

aan alle critici in der daad... ik moet zeggen dat ik heel veel mensen ken die hun geld met MUZIEK verdienen (en dus niet met AUDIO) die dus idd ooit op de HKU muziek technologie of iets dergelijks gestudeerd hebben. Het feit dat er daar zo veel van rondlopen geeft toch wel aan dat je er wat aan hebt (er zijn natuurlijk nog veel meer verhalen over mensen die er daarna niks mee gedaan hebben, maar die zijn er van iedere opleiding).

Van mij is de hoofdmoot op het moment audio en ben ik hoofdzakelijk autodidact/ in het bedrijfsleven geschoold en dan lukt het allemaal ook wel, maar ik had graag achteraf toch naar de HKU willen gaan hoor. 4 jaar begeleid aanklooien leer je veel meer dan 4 jaar onbegeleid aanklooien :)
rede dat ik toen niet gegaan was, was omdat 1 of andere opendag begeleider tegen me zei dat als ik gewoon een baan wilde hebben waar je geld verdient dat ik dan zeker niet die opleiding zou moeten doen... lekker handig om te zeggen tegen een gast van 17...

en nou zit ik alsnog die baan te doen waar je niet veel geld verdient :P

hahahah, zo'n Tiesto, dr Dre, Pharell Williams lachen zich echt rot !!
Goh, met wat geluk zijn ze minder arrogant dan jij :doei:

omdat 1 of andere opendag begeleider tegen me zei dat als ik gewoon een baan wilde hebben waar je geld verdient dat ik dan zeker niet die opleiding zou moeten doen...

En dat is nou precies waarom ik de HKU heb gedaan. Ik wilde geen 9 tot 5 baan en die heb ik nu ook niet! Heerlijk!

Ik heb eerlijk gezegd niet zon hoge pet op van al die zogenaamde audio producer opleidingen, omdat ik met meerdere van deze opleiding afkomstige lui heb gewerkt, en bij hun kunde hierin erg mijn vraagtekens heb.
Hetzelfde zoals ik het conservatorium noem; crematorium.

muzikaliteit zit ook in iemand of niet, dat kun je niet iemand aanleren

Ik heb eerlijk gezegd niet zon hoge pet op van al die zogenaamde audio producer opleidingen, omdat ik met meerdere van deze opleiding afkomstige lui heb gewerkt, en bij hun kunde hierin erg mijn vraagtekens heb.
Hetzelfde zoals ik het conservatorium noem; crematorium.

muzikaliteit zit ook in iemand of niet, dat kun je niet iemand aanleren

Precies en DAT is nou juist de reden dat de HKU een relatief zwaar toelatingsexamen heeft. Ze laten sowieso geen mensen toe die geen creativiteit, muzikaliteit of een combinatie daarvan in zich hebben.

Zo wordt het kaf al van het koren gescheiden vóórdat men aan de opleiding begint. Dit in tegenstelling tot opleidingen als het SAE en Sound Seminar (welke overigens beide een veel lager niveau hebben dan de HKU).

En woodstock: ik denk dat je je nog maar eens beter moet verdiepen in de materie, want de HKU is alles behalve een 'audio producer opleiding'.
Je wordt binnen de HKU niet opgeleid tot 'audio producer'.
Als je 'audio producer' wilt worden (zoals ik dat vroeger ook riep toen ik nog klein was), dan kun je best de HKU gaan doen, maar 'audio producer' worden, moet je dan alsnog helemaal zelf doen!

Back