patches voor doepfer a-100 systeem

Q-bus

een nul
Ik heb laatst impulsief een a-100 systeem gekocht maar ik moet je eerlijk zeggen dat t lastiger is dan ik had verwacht. Nu weet ik dat hier wel mensen hangen die er wel veel verstand van hebben.
Zou iemand mij hier een beetje mee kunnen helpen. Het is niet dat ik er helemaal niets mee kan maar wat ik graag zou willen weten is hoe ik een noot gewoon kan laten eindigen wanneer ik de toets loslaat..
Ik heb de variant met midi alleen ik kan de envelope niet op een normale manier laten functioneren.
Voor de rest als iemand voorbeelden weet te vinden op t net.. Graag!
Ik had er al wel wat gevonden maar ik bezit niet al die modules.
Dank u.
Bart

ik ben niet direkt vertrouwd met doepfer maar het zal op de meeste modulars wel min of meer hetzelfde zijn veronderstel ik, de benamingen kunnen wel wat schelen natuurlijk :

simpelste patch :

4 modules nodig : midi module, oscillator, enveloppe en een VCA.

midi module heeft een cv uitgang die je naar een oscillator stuurt ( CV ingang )
uitgangsignaal oscillator ( bv sinus ) gaat naar input op een VCA ( voltage controller amplifier )

midi module heeft een trigger uitgang die je naar een enveloppe stuurt ( trigger input of zoiets )
deze enveloppe uitgang stuur je naar de cv ingang van de VCA

stel de enveloppe in : a=0, d=0, s=10, r=0
zorg ervoor dat de VCA volledig gemoduleerd wordt door de enveloppe ( meestal met een knop in te stellen )

de exacte doepfer benamingen ken ik dus niet, maar met iets dat in de buurt komt van bovenstaande zou je normaal toch al een geluidssignaal moeten krijgen dat je midi noten volgt

en dan maar modulletjes toevoegen hé :D

Het beste is om gewoon even bij een ervaren gebruiker langs te gaan, die je dan de standaard dingen even laat zien.

Hier komt de meest eenvoudige patch met geluid aan en uit via het toetsen bord.

Je hebt nodig:
Een Midi naar CV/Gate module (A-190)
Een VCA (A-131)
Een VCO (A-110)

Sluit een toetsenbord via midi aan op de A-190 module. Zorg dat de midi instellingen allemaal goed zijn. Als je nu een toets aanslaat moet er een led gaan branden bij de Gate uitgang.

Patch de gate uitgang naar de CV1 ingang van de VCA.
Zet de gain van de VCA op 7 en de Out op 0.

Patch nu een uitgang van de VCO (het maakt eigenlijk niet uit welke, maar in dit geval is het verstandig op de driehoek te nemen, vanwege de zachte klank van een kale driehoek)
Zet de range op 0
Patch de CV1 uitgang van de A-190 naar de CV1 ingang van de VCO (als het goed is is dit al intern gedaan)

Patch de uitgang van de VCA naar je mengpaneel.
Zet het volume zacht!
En druk op een toets.
Nu moet je als het goed is een geluid horen.
Laat de toets los.
Geluid weg.

Nu wil je dat het geluid ipv meteen aan en uit langzaam harder en langzaam zacher gaat.
Dit doe je door het Gate signaal te veranderen met een ADSR module (A-140)

Haal de gate kabel uit de VCA en stop hem in de gate ingang van de ADSR.(Is als het goed is ook al intern gedaan)
Sluit de output van de ADSR aan op de CV1 ingang van de VCA.

Nu kan je door aan de knoppen van de ADSR te draaien het volumeverloop van het geluid veranderen.

Nu denk ik dat je klaar bent om een filter(VCF A-120) tussen de VCO en de VCA te patchen.
Uitgang van de VCO (dit keer beter een puls gebruiken)naar de audio in van de VCF. VCF uitgang naar audio in van VCA.

Dit is de standaard VCO-VCF-VCA patch.

Nu word het tijd om verder te experimenteren.
Patch de saw uitgang van de VCO naar de CV2 ingang van het filter. (Dus puls uitgang naar audio in en saw uitgang naar CV2 ingang van het filter)
Zet de Res op 7 en de CV2 op 3.
Patch de andere ADSR uitgang aan op de CV3 ingang van het filter met CV3 op 3.

Draai aan de Frq knop terwijl je speeld op het keyboard.

:okdan:

THANX!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!