Last van oorsuizen?

Origineel geplaatst door TraiZor
ik denk er ook over na aangepaste oordoppen te kopen. alleen vraag ik me dan af of je anderen nog wel kunt verstaan in clubs met oordoppen in... anders is het ook zo lullig steeds die doppen uit te moeten doen als iemand iets zegt en dan "wat zei je?!?" terugroepen..

Sterker nog, je kunt mensen beter horen, maar dit hangt af van de manier waarop ze afgesteld zijn. Je hoort exact hetzelfde wat de anderen horen, alleen een heel stuk zachter.

Mijn oordoppen heb ik gekocht bij Groeneveld Intersafe, check hun website:

http://www.groeneveld-intersafe.nl/

Ze kosten (vorig jaar) 350 gulden, inclusief garantie. De filters moeten om de 4 jaar vervangen worden. Het fijnste aan deze is dat ze zacht zitten in je oren, dat betekend dat als je gaapt, je oren niet ineens 'open' gaan.
Deze hebben een gemiddelde reductie van 15 dB, anderen kunnen afgesteld worden op een grens, zoals 90, 93 etc. Je zou kunnen zeggen dat je met deze de dynamiel ook beter blijft horen. Ik ben er erg blij mee en heb de laatste anderhalf jaar geen last van piepen en suizen.

Het is een hoop geld, maar wel erg goed besteed.

Tjonge...schrik me toch wel even dood hoeveel mensen hier last van hun gehoor hebben...

Ik heb als toetsenist in een prog.rock band ook wel een en ander te verduren, maar speel nog altijd zonder doppen, omdat ik mezelf anders niet meer hoor.....dat is afschuwelijk!

Iemand enig idee of er toevallig ook betaaldbare doppen zijn die lineair affilteren?

Btw, die Alpines heb ik dus al geprobeerd, maar dat helpt toch niet zo heel errug veel. Speel je een string-partij in een heftig metal-stuk, hoor je echt geen zak meer van wat je doet. Omdat het enige gebied waar je als toetsenist nog exclusief tussen de band door te horen bent in het hoog ligt....en dat filteren die doppen dus weg....kutmetperen dus.

Dus iemand een goedkope en toch goede oplossing?

Of toch maar duur doen?

Groeten zonder suizen (tot nu toe),

Rutger

Origineel geplaatst door Rutger19

Dus iemand een goedkope en toch goede oplossing?

Of toch maar duur doen?

Zonder 'vaderlijk' te gaan klinken, ja ik zou duur doen. In dit soort gevallen moet je zeker geen geld gaan besparen, het gaat om je eigen gezondheid. Een gehoorbeschadiging is niet meer te repareren, behalve met een gehoorapparaat en dat wil niemand. Goedkoop is duurkoop, cliche maar helemaal waar.

De Melkweg heeft een dB(a) maximum van 105 dB (voor zowel bands als disco). Dat er 110-115 gemeten werd is dus voor mij een verassing. Das toch zeker 2 a 3 keer zo hard.
Tivoli laat bands redelijk vrij, het hardste wat we afgelopen tijd gehad hebben was Therapy? met 109 dB, volkomen absurd podiumvolume.
Op disco's houden wij een niveau rond de 100 dB(a) aan. Dat is luid zat.
2 grappige dingen:
1.normen worden gemaakt voor personeel en omwonenden. Nooit voor bezoekers op de een of andere vreemde manier.
2. Luidheids ervaring verschilt nogal per muzieksoort. Een stukje techno op 100 dB(a) klinkt niet zo hard. Een stukje rock op 100 dB(a) klinkt veel harder. Simplerweg omdat het geluid een groter dichtheid heeft: Je hebt niet alleen de Drums, de bas en een sequence ofzo, maar ook de gitaren, toetsen en zanger.

BTW ben ik erg benieuwd naar die doppen waar iemand het over had die alles vanaf 90 dB zouden stoppen. Hoe werkt dat precies ?

Allert

gearlist: audisafe custom doppen met -20 dB (zwaarste) filter. Altijd in gebruik in herriesituaties (soms ook in de trein) tenzij ik FOH mix.

wat me vooral opvalt bij het DJ'en is hoe veel last je op een gegeven moment van de monitors krijgt, en hoe snel alcohol invloed heeft op je horen...paar biertjes en ineens klinkt het zachter en gaat de volumeknop nog wat open....
als ik een mix maak is het het enige moment dat ik de monitor echt openzet, daarna gaat ie weer dicht...het doet soms gewoon pijn als ik met iemand anders draai die de monitors continue vol open heeft...
wil ook wel eens wat meer proberen om gewoon in de headphones te mixen..dat kan met de meeste moderne mixers, gewoon links je main mix, en rechts je PFL....zou ook veel moeten schelen als je headphones een beetje goed afsluiten zoals mijn HD280's....die zilveren sony koptelefoons heb ik niet gekozen omdat ik schrok van hoe hard ze kunnen....levensgevaarlijk! bloed uit je oren! ;)

Origineel geplaatst door Allert
De Melkweg heeft een dB(a) maximum van 105 dB (voor zowel bands als disco). Dat er 110-115 gemeten werd is dus voor mij een verassing. Das toch zeker 2 a 3 keer zo hard.

Tussen de 3 en 4 keer zo hard.
Ik stond erbij en keek ernaar, toen er rond de 110 gemeten werd, met een dB meter, die A-weigthed stond te meten. Dus ze mogen dan wel een maximum hebben, maar die zal heus wel eens overschreden worden.
Maar ik kan het natuurlijk ook verkeerd gezien hebben, is mogelijk.

BTW ben ik erg benieuwd naar die doppen waar iemand het over had die alles vanaf 90 dB zouden stoppen. Hoe werkt dat precies ?
[/B]

Ik ken ze van Kloes safety n Beverwijk, de meeste mensen die ik ken gebruiken deze. Je kan ze laten afstellen op een maximum.

Origineel geplaatst door da goose
Ik heb ook doppen van het merk Exinore met 15 DB. filters (140 euro incl. verzekering en BTW)
Die had ik dus zaterdag ook in.

Hey Gansje,

Je zou nog laten weten hoe het draaien ging met die dingen. Dus eh...

...èn???? Hoe ging het????.... :dj:

Origineel geplaatst door Boost303
Bij mij suist het ook continu, de laatste tijd is het weer erger geworden dus nu neem ik braaf mijn orrdopjes waar mee. Ik ben overigens nog wel zo eigenwijs dat wanneer ik zelf ergens draai of wanneer ik de muziek echt goed vind ik de dopjes in mijn zak laat zitten

Dat is natuurlijk echt heel stom. Als je al oorsuizen hebt, dan weet je toch wel beter?????????
Die van Alpine zijn voor mij erg goed. Ook als er hele goede muziek wordt gedraaid, klinkt het nog prima. Eventueel kan je ze iets minder diep doen.

Wat helemaal slecht is, je oordoppen in de disco uitdoen.
Dan krijgen je oren echt een mega opdonder.
Ik doe ze ook pas in de gang of buiten uit.

Jammer dat die geluidsmensen in alle zalen zelf vaak al een flinke gehoorbeschadiging hebben opgelopen en daardoor het geluid erg slecht afstellen. Bijna altijd veeelste veel hoog.

Ik denk dat de overheid maar eens een campagne moet gaan opstarten om het een beetje onder de aandacht te brengen bij de jeugd. Beter nog, het verplichten van uitgaangsgelegenheden het geluidsniveau flink omlaag te doen.

Sander
die ook flinke suis/piep oren heeft.

Tjee, ik heb er eigenlijk niet zo snel last van, maar krijg wel door de grote geluidsdruk koppijn. Dat is misschien wel een handige waarschuwing ofzow..
Ik heb een keer een optreden van Laurent Garnier bijgewoond en dat was echt niet leuk meer. Er was gewoon een no-go area van een meter of 6 rond de box-pilaren. Je werd letterlijk weggeblazen. Op een gegeven ogenblik sloegen ook de beveiligingen van de verstekers blijkbaar door, want het werd verdacht stil. En Laurent? die verontschuldigde zich dat het systeem niet harder kon!! Mijn god.. Hij moet toch ook gemerkt hebben dat de helft van de mensen inmiddels al met pijn in de oren afdroop.

Ik vind het ook maf dat het zo hard moet..

Origineel geplaatst door sander

Jammer dat die geluidsmensen in alle zalen zelf vaak al een flinke gehoorbeschadiging hebben opgelopen en daardoor het geluid erg slecht afstellen. Bijna altijd veeelste veel hoog.

-snip-
Ik denk dat je mid hoog bedoelt. Het gebied waar het oor het gevoeligst is en waar het ook het snelst beschadigd raakt.
Veel geluidstechnici zijn zich zeer bewust van de gevaren op dit gebied en goede kunnen ook corrigeren voor hun eigen gehoorproblemen. Wat we vaak minder onder controle hebben is hoe hard een DJ z'n monitoren heeft staan of hoe hard de gitarist z'n gitaarversterker heeft staan. Hoe hard de drummer op z'n bekkens en z'n snare drum slaat. De snare drum zelf is vaak al goed voor 115 dB.
Als je dan als technicus ook nog eens dat oh zo belangrijke instrument (zonder stekker eraan) de STEM erover heen moet krijgen, ja dan wil het wel eens hard gaan. Te hard. Met weer als gevolg dat jouw oren precies op het gebied waar ze het gevoeligst zijn daar het meeste last van hebben.
Mocht je mensen om je heen hebben die in bandjes spelen: Zeg vooral tegen de drummer dat i niet te hard rost, tegen de gitarist dat hij de enige is die z'n gitaar niet hoort en tegen iedereen dat de oplossing niet is alles harder te zetten. Dan kunnen wij geluidstechnici ook weer eens gewoon ons werk doen.
-snip-

Ik denk dat de overheid maar eens een campagne moet gaan opstarten om het een beetje onder de aandacht te brengen bij de jeugd. Beter nog, het verplichten van uitgaangsgelegenheden het geluidsniveau flink omlaag te doen.

-snip-
Da's dus nou juist de grap: Alle wettelijke normen op dit gebied gaan uit van omwonenden (en die hebben voornamelijk last van laag) en personeel (en die kun je dopen in laten doen. Er is geen enkele regelgeving/beleid gericht op bescherming van publiek in deze.
Overigens: In de alpha tent op Lowlands werd aan de hand van voortdurende metingen in de omgeving het maximale volume van 103 dB(a) vastgesteld. Jullie zullen met mij eens zijn dat dit niet zacht is. Toch stonden de diverse inernet forums vol met klachten dat geluid in de Alha tent zo idioot zacht was !! Go figure.
-snip-

Ik weet blijkbaar nog niet goed hoe dat quote systeem werkt :) Ik hoop dat U in de vorige post mijn commentaar kan vinden: het staat tussen de -snip- s

Groet en dank,
Allert

Geen last nog, terwijl ik afgelopen 2 jaar bijna continu elk weekend wel ergens gebeuk hoor.... wel scary die verhalen hier...
Soms is het geluid écht te hard; het laatste optreden van dagoose (super!) was een voorbeeld....ik moest echt ff naarbuiten "bijkomen".

Verder ken ik een vette dnb club in keulen, soort oud-industrie gebouw. Je hoort al in de diepe verte de ramen kletteren! Geweldig als de bass inkickt en dan subsonisch gaat zodat je alleen nog je broekspijpen voelt wapperen (echt zo hard!), waarna de bass weer in het gehoorbereik komt en vervolgens gaat iedereen los!
Kijk, dan vind ik enorme geluidsdruk dus wél weer okay!

Is het ook niet zo dat het menselijk gehoor relatief subjectief is? Veel schel geluid ervaar ik in clubs als erg irritant hard, misschien lijkt dat dan maar zo......

ik heb VEEL liever een GOED geluid dan een hard geluid.....als je PA echt goed is hoeft het ook helemaal niet zo hard..... helaas ken ik in Nederland maar weinig tenten waar ze echt een goed geluid hebben...het enige dat een beetje in de buurt komt is de bovenzaal van paradiso.....genoeg druk in het laag zodat je de bassen ook een beetje kan voelen, en geen overdreven hard midden en hoog zodat je geen opgeblazen autoradio idee krijgt...

Origineel geplaatst door maxdox
Geen last nog, terwijl ik afgelopen 2 jaar bijna continu elk weekend wel ergens gebeuk hoor.... wel scary die verhalen hier...
Soms is het geluid écht te hard; het laatste optreden van dagoose (super!) was een voorbeeld....ik moest echt ff naarbuiten "bijkomen".

Hahaha...ja..die installatie in Perron 55 liegt er inderdaad ook niet om. Ik heb die avond ook het geluid gedaan. Ik had het zelf in eerste instantie niet meteen door dat Goosie :dj: wel heel erg hard ging, totdat ik mijn oordopjes uitdeed... :bekdicht:
Toen maar snel ff de gains op de tafel teruggedraaid
(de analoge metertjes stonden gewoon naar rechts, en gingen zelfst niet meer op en neer...) :okdan:

equate

Origineel geplaatst door equate

(de analoge metertjes stonden gewoon naar rechts, en gingen zelfst niet meer op en neer...) :okdan:

hm en toen stonden de gainknopjes naar links en gingen ook niet verder naar links? *D

Origineel geplaatst door Roel

hm en toen stonden de gainknopjes naar links en gingen ook niet verder naar links? *D

precies...

dus toen nog maar de faders 10db naar beneden gedaan :)

equate

Back