Roland SH-201

Nu heb ik het ook nog voor elkaar om hem echt als VSTi geluid te laten produceren. Ik kan de piano roll gebruiken van de bijgeleverde vsti om hem te laten spelen.

Ik loop hierdoor echter tegen een probleem aan: er zit een (onregelmatige) vertraging in de syntersizer richting mijn fruity loops. Als ik een toets op mijn syntersizer laat spelen hoor ik hem ongeveer 20 miliseconden later als door mijn koptelefoon in mijn syntersizer zelf...

Weet iemand hoe ik deze vertraging weg haal?

dat is in princiepe normaal aangezien FL het geluid moet verwerken,
en alle data weer terug moet sturen naar de speakers.
De koptelefoon is immers rechtstreeks op je synth geprikt, dus
daar zal je geen delay mee ervaren. Je kan proberen in FL je
buffersize naar benee te krikken.

Laatst gewijzigd:
zit er aan te denken om me ook 1 te kopen, het klavier speelt voor zon goedkoop ding erg goed.

heb die bak hier staan; maar nu heb ik nieuwe pc met windows vista 64bit en die kutdriver werkt daar niet op :s
iemand enig idee of de driver voor 54 bit nog uitkomt?

heb die bak hier staan; maar nu heb ik nieuwe pc met windows vista 64bit en die kutdriver werkt daar niet op :s
iemand enig idee of de driver voor 54 bit nog uitkomt?

54 bit. weinig kans denk ik :D
Maar spijtig dat je geen XP meer bij een pc geleverd kan krijgen.
Schandalig eigenlijk aangezien de helft van de hardware nog geen
fatsoenlijke of uberhaupt geen drivers kent voor dat waardeloze OS.

Ikzelf heb een XP oem licentie gekocht van een vriend van mij die vroeger
een e-shop had. Helaas was dat de laatste. Sucses. Ik leef met je mee :)

Laatst gewijzigd:
ja twas dus 64 he :d
ik ben eigenlijk wel zeer tevreden over die vista hoor, loopt smooth, mijn soundcard, ableton en fruityloopz loopt lekker nu alleen probs me die synth
maarja, zal nog wel driver voor uitkomen zeker

Bedankt voor je enorm goede antwoord. Nu serieus? Ik twijfel nl. tussen een KS5 en een SH-201, beide kan ik ze voor hetzelfde prijsje ongeveer kopen.
Ik heb ook een keystation, opzich een leuke bak maar wat eruit komt klinkt enigzins metaalachtig. Ik kan het moeilijk omschrijven maar een echt vette scheur zonder dat holle metaalgeluid komt er bij mij niet uit. Is opzich best bruikbaar en klinkt in veel gevallen goed, maar ik ben er een beetje op uitgekeken.

ik vind het wel jammer dat je die vst geluiden niet in je user presets kan opslaan maar dat wordt dan gewoon laptopje meenemen =)

Ik vind hem wel leuk met microkorg samen te gebruiken, maar alleen gebruik ik hem liever niet denk ik of alleen als vst, en of ik spijt heb weet ik nog niet want ik heb nog steeeds niet zo veel ermeej gespeeld. maar zitten wel vette bass geluiden op :P

ik vind het wel jammer dat je die vst geluiden niet in je user presets kan opslaan maar dat wordt dan gewoon laptopje meenemen =)

Je kunt de geluiden die je met de editor hebt gemaakt wel degelijk opslaan in de SH-201 zelf.

ik had nog een vraagje over de sh 201, wat mij nog steeds niet 100% duidelijk is.

Ik heb begrepen dat de audio gewoon via usb van de synth -> computer kan worden opgenomen.

Maar, dan is mijn vraag:
Wordt, bij inspelen, dit dan opgenomen als audiostroom (wav) OF is het ook mogelijk, om dus in de sequencer (bijv. ableton) met midi-noten dit geluid van de sh201 op te nemen op de computer?

Want als je met usb alleen de directe audiostroom kan opnemen, dan kan je het toch heel lastig precies op de maat positioneren?

ps. weet niet hoe ik het ander moet uitleggen :P

Is er iemand die mij kan helpen met het instellen van de roland i.c.m windows vista en ableton live?

Ik probeer het volgende:
- De roland sh201 als geluidskaart (omdat mijn computer zijn geluidskaart niet al te best is).

- De roland als vst en controler gebruiken. Dus dat ik gewoon bij een midi kanaal de input van de roland kan selecteren en zo kan opnemen. Maar als ik dus bijv. een softsynth toevoeg, dat ik dan alleen die bespeel (en ik niet de roland hoor).

Ik kom er niet helemaal uit, ik kan wel de roland als midi controler gebruiken, maar dan heb ik waarschijnlijk de input of dergelijk verkeerd ingesteld want bij het inspelen van een willekeurige softsynth hoor ik ook het geluid van de roland.

Ik moet dus deze instellingen op een goede manier krijgen om mijn doel te bereiken (de / staat voor verschillende opties):
AUDIO:
1. Driver Type = MME Direct x / ASIO

2.1 (indien ASIO geselecteerd bij punt 1) Audio Device = ASIO4ALL / Roland SH-201

2.2 (indien MME Direct x geseleceteerd) heb ik 2 opties:
--AUDIO INPUT DEVICE = Interne aux plug (roland sh201) DX / Interne auxplug (roland sh201) wav
en
--AUDIO OUTPUT DEVICE = luidsprekers (realtek) / luidsprekers (sh201)

Dan heb ik nog het tabje MIDI SYNC.
MIDI SYNC:
Input: Roland sh201 en dan de opties: track/remote/sync (aan of uit zetten)
Output: Microsoft gs wavetable synth en dan de opties: track/remote/sync (aan of uit zetten)
Output: Roland sh201 en dan de opties: track/remote/sync (aan of uit zetten)

het zal waarschijnlijk aan een combinatie van deze opties liggen om het goed werken te krijgen.
En misschien niet onbelangrijk is dat mijn speakers nu op mijn pc aangesloten zitten, moeten die wellicht (noodzakelijk) aan mijn roland?

Kom er niet uit. Iemand?

Laatst gewijzigd:
Ik heb het nu als volgt:

Speakers op mn roland aangesloten, usb kabel naar mn laptop.
In ableton:
Driver type: ASIO
Device: sh2101

En dan bij midi-in en midi-out de roland sh201.

Op deze manier gebruik ik (als het goed is) de sh201 zijn geluidskaart.

Maar het werkt niet helemaal zoals ik wil;
als ik nu op de roland inspeel hoor ik het geluid 'altijd' dus direct over mijn speakers (is ook niet vreemd, maar hoe krijg ik het op mijn manier werkend?).
Ik kan dan met midi data mijn roland laten afspelen. Echter als ik mijn 'nummer' opsla (exporteer naar wav) dan neemt hij het geluid van de roland niet mee.

Is het de bedoeling dat ik bijv. de midi data gewoon gebruik maar dan met een extra audio kanaal het 'daadwerkelijke' geluid opneem?

Of hebben jullie een handigere oplossing?
Voor mij zou perfect zijn:
De roland als externe synth evenals midi controler.
En pas als ik in een midi kanaal in ableton de sh201 selecteer, dat ik dan pas de sh201 hoor.
En als laatste dat de midi data bij het opslaan omgezet wordt naar audio...

helppp deze noob.

Jep, je Roland aansturen met je midi en het analoge signaal weer recorden.

Trouwens, iemand nog dikke lead patches hiervoor?

Jep, je Roland aansturen met je midi en het analoge signaal weer recorden.

Trouwens, iemand nog dikke lead patches hiervoor?

Maar als ik meerdere (verschillende) geluiden wil opnemen van mijn roland en door het gehele nummer bijv. de cutoff/delay/etc. wil aanpassen, dan kan ik dat toch maar voor 1 geluidsspoor doen?

Want als ik bijv. een 2e geluid wil gaan opnemen, ik verander het geluid van de sh201, dan gaat dat natuurlijk 'over' mijn 1e geluid (midi-data) heen.

Wat het dan vooral is, is dat ik een geluid door het hele nummer moet opnemen, terwijl ik nog lang niet precies weet hoe de rest van mijn nummer (met andere geluiden uit de roland) gaat lopen, en kan ik dus lastig wijzigingen aanbrengen (zoals een noot veranderen) in een audio bestand.

Ik weet niet goed hoe ik dit anders moet uitleggen, ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel en mij hierin kan wegwijzen?
Waar het op neer komt: ik wil verscheidene geluiden uit de roland opnemen, maar nog wel kunnen aanpassen door het hele nummer, alleen zijn 'audio' bestanden veel lastiger aan te passen dan midi-data.

Laatst gewijzigd:
Heel dat gebash op het uiterlijk van de SH-201, daar snap ik helemaal niets van. Ondertussen wel even een Alesis Ion aanraden, jakkes. (als er een lelijkere synth-brand bestaat, laat het me even weten)

Of een An1x:
http://www.fantasyjackpalance.com/fjp/sound/synth/002/an1x_3.jpg
Toch ook niet bepaald moeders mooiste he.

Heb het gevoel dat velen zich laten leiden door een so-called "kiddy uiterlijk", wat in weze gewoon dezelfde taktiek was als bij de (vroegere) Juno: aparte kleurtjes om de verschillende secties van de synth beter van mekaar te onderscheiden.
En zeg nu eerlijk, rood/zwart/zilver, dat vloekt toch niet echt he. Ziet er tenminste wat levendig uit.
De plastieke behuizing kan je zien als een voordeel: vederlicht, nog makkelijker naar gigs te "sjouwen". Of naar vriendenfeestjes.
Laptop zou ik thuis laten wegens niet nodig. Lekkere hands-on controle (op een zeer simplistische wijze; geen dooie matrix aan knoppen met minuscule naampjes erboven) vanuit het goeie oude Juno (10)6(0) tijdperk.

T1mm3h, jij verlangt workstation-functionaliteit van een SH-201. Dat ingebouwde recorden-gedoe van de SH is best wel beperkt hoor. Je gaat er een pc met DAW aan moeten hangen.

Back