midi aansluiten

oceans

Nieuwkomer
ben net nieuw in de wereld van de Midi, en heb de volgende vraag:
heb een clavia nordlead (midi in/out) radium usb controller, delta geluidskaart, kan iemand mij vertellen hoe ik de boel moet aansluiten?? alvast bedankt.

kan iemand mij vertellen hoe ik de boel moet aansluiten??

ongetwijfeld, maar kun je niet eerst zelf ff op onderzoek uit? Het internet, en dit forum in het bijzonder, staat vol met tips, oplossingen, leidraden en hands-on artikelen waarmee je heus zelf verder komt...

succes dus

midi out naar je midi in en vice versa. Dan is alles aangesloten. Nog ff in je software je midi instellen en klaar is sjonnie

Ik wil niet als een ouwe lul overkomen, maar hoe ging dat vroeger ook alweer voor dat er Internet was? Oh ja, oeverloos door klooten tot je er zelf uitkwam. Ik weet nog dat ik uit pure frustratie met mijn hoofd tegen de muur bonkte als ik probeerde mijn TX16W te begrijpen (ruim voor Typhoon inderdaad). Maar guess what? Ik ben er uitgekomen en het grote voordeel van dat uitzoeken was:

A. Voldoening (want je was er toch maar zelf uitgekomen)
B. Je had er wat van geleerd (Handig voor alle volgende keren)

Nog even en men gaat vragen hoe je een stekker in het stopcontact moet stoppen.

Trouwens, ik heb met veelvoldoening later die TX16W ingeruild.
:biertje:

...ik ga het zelf even uitvogelen... en inderdaad door te lezen wordt het duidelijker. but thnx anyway....

Hoe om moet ik de midi plug er eigenlijk in stoppen... :D

Origineel geplaatst door klausito
Hoe om moet ik de midi plug er eigenlijk in stoppen... :D

Maakt niet zoveel uit: gewoon heel hard dauwen (rammen, stampen - wat jij wil) tot-ie hoedanook in de poort zit. Dan maakt-ie vast wel *ergens* contact. :engel:

Origineel geplaatst door Cheimoon
Maakt niet zoveel uit: gewoon heel hard dauwen (rammen, stampen - wat jij wil) tot-ie hoedanook in de poort zit. Dan maakt-ie vast wel *ergens* contact. :engel:

Je hebt echt van die mensen... bijv. met usb pluggen, stoppen ze het ding er verkeerd om in, maar het past natuurlijk niet... duwen ze net zo hard tot ie er in gaat... hele ding kapot natuurlijk... Echt meegemaakt. Idem met pc geheugenmodules, zit al naar gelang het soort geheugen 1 of 2 inkepingen in, kun je gewoon niet verkeerd in de bank stoppen.. dacht ik... totdat een stagiair van mij bezig was met een pc en het arme ding ineens *plof* zei... had ie de geheugenmodule echt verkeerd om erin geRAMt... what's in a word... ;)

Origineel geplaatst door arnomusicman
DAt heb ik nou altijd al willen weten. Hoe doe je dat dan? Is dat niet heel gevaarlijk8D

Proppen is altijd slecht; als het niet erg soepel gaat moet je gewoon eerst met je vingers een beetje in die gaten gaan frutten om ruimte te maken. En als je te dikke vingers hebt gewoon wat olie erin spuiten.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Proppen is altijd slecht; als het niet erg soepel gaat moet je gewoon eerst met je vingers een beetje in die gaten gaan frutten om ruimte te maken. En als je te dikke vingers hebt gewoon wat olie erin spuiten.

Olie geleidt de stroom niet zo goed, je kunt er beter water in spuiten. :duivels:

Gaat m'n geluid dan achteruit lopen? :D

Gaat m'n geluid dan achteruit lopen? :D

Origineel geplaatst door Neo Land
Nog even en men gaat vragen hoe je een stekker in het stopcontact moet stoppen.

Nou je het er toch over hebt!
Als ik die stekker nou eens gewoon omdraai, draait dan m'n geluid dan ook om?
Maw is er dan een 180 graden fase verschil?
Met luidsprekertjes gebeurt dat toch ook :)

Wout

Met natuurlijk alle respect van de wereld, maar had je dit niet zelf kunnen verzinnen?
USB heeft dus in dit verhaal niks met midi te maken. Je prikt gewoon die USB controller aan een vrije USB poort.

Nu heb je op je Delta een midi in en een uit, en op je Nordlead een in en een uit... 3x raden?
Midi uit Delta -> Midi in Nordlead
Midi uit Nordlead -> Midi in Delta

Klaar is Youssoef!

Even je audio outputs van je Nordje aan de inputs van de Delta hangen en je hebt alles helemaal in orde, freaken maar!

Ghehe, ik vind het juist superleuk om als ik iets niet helemaal begrijp, te kloten, kabels te trekken, erachter te komen dat het niet werkt, alles anders aansluiten, gefrustreerd raken en dan door het dolle heen zijn als alles eindelijk werkt zoals jij wil dat het werkt!

:luv:

Re: Gaat m'n geluid dan achteruit lopen? :D

Re: Gaat m'n geluid dan achteruit lopen? :D

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Nou je het er toch over hebt!
Als ik die stekker nou eens gewoon omdraai, draait dan m'n geluid dan ook om?
Maw is er dan een 180 graden fase verschil?
Met luidsprekertjes gebeurt dat toch ook :)

Dat zal je nog verbazen. In èchte Hi-Fi kringen (je weet wel, die lui die met strijkijzer-stroomsnoeren aan hun versterker, markeerstift op de cd's uit de diepvriezer en kristallen kettingen om hun zilveren interlinks) wordt het 'gelijk zetten' van de polariteit van de stekkers gezien als een 'cheap fix' die het stereobeeld verbetert en de ruimte meer doet ademen.
Ofzo. Iets met die strekking.

De truc is, dat je zou kunnen zien aan een bepaalde markering op je stekker welke kant de 'goede' kant is, en dat je dan àl je apparatuur met dezelfde goede kant op het stekkerblok aansluit. Evt. zou je het ook kunnen meten, maar daar weet ik eigenlijk het fijne niet van.

Verder moet je dit ab-so-luut niet verder onderzoeken in een gecontroleerde blinde A/B test, dat is namelijk slecht voor je karma en ontdoet jou en je nageslacht tot in de 7e generatie van iedere claim op de titel 'Hi-Fi enthousiast'. ;)

Re: Re: Gaat m'n geluid dan achteruit lopen? :D

Re: Re: Gaat m'n geluid dan achteruit lopen? :D

Origineel geplaatst door Hanz
Dat zal je nog verbazen. In èchte Hi-Fi kringen (je weet wel, die lui die met strijkijzer-stroomsnoeren aan hun versterker, markeerstift op de cd's uit de diepvriezer en kristallen kettingen om hun zilveren interlinks) wordt het 'gelijk zetten' van de polariteit van de stekkers gezien als een 'cheap fix' die het stereobeeld verbetert en de ruimte meer doet ademen.
Ofzo. Iets met die strekking.

De truc is, dat je zou kunnen zien aan een bepaalde markering op je stekker welke kant de 'goede' kant is, en dat je dan àl je apparatuur met dezelfde goede kant op het stekkerblok aansluit. Evt. zou je het ook kunnen meten, maar daar weet ik eigenlijk het fijne niet van.

Verder moet je dit ab-so-luut niet verder onderzoeken in een gecontroleerde blinde A/B test, dat is namelijk slecht voor je karma en ontdoet jou en je nageslacht tot in de 7e generatie van iedere claim op de titel 'Hi-Fi enthousiast'. ;)

geweldig verhaal!!

zo zie je maar weer eens wat voor info er naar boven komt hier op het forum bij zo'n "simpele" vraag als: hoe sluit ik mijn midi aan?

het forum blijft me verbazen...:halleluja

Zo ken ik ook nog een leuke.

Ik stond een aantal jaar geleden in een pc winkel waar een opgefokte man met zn geluidskaart terug komt "omdat 'ie stuk is!!!" . Volgens deze man kwam er alleen maar gekraak uit.

-"hoe heeft u hem aangesloten?"
-"Nou gewoon op mijn HIFI installatie. Ik moest er eerst nog nieuw pluggen opzetten omdat er nog een oud model op zat!!" -
-"Wat voor oud model??"
-"Nou van de ouderwetse DIN pluggen die vroeger aan mijn bandrecorder zaten. Deze heb ik vervangen door RCA pluggen die op mijn HIFI set zitten!"
-"Jamaar, meneer dat waren MIDI- pluggen voor het versturen van MIDI- data!!"
-"Ja dat snap ik ook wel! Ik heb thuis een MIDI hifi- set, u weet wel, zo'n klein compact setje"

Wie het ooit bedacht heeft om kleine hifi sets de bijnaam MIDI te geven...:stupid

je moet toch wel een klein beetje technisch wezen om muziek op computers of dedicated hardware te maken . anders blijf je al gauw ergens steken denk ik .

je kan leren(lees lezen) wat je wilt maar je leert het pas echt door er veel mee bezig te zijn .

ikzelf weet nog goed dat ik een psr keyboard op een allesis drumcomputer aansloot met een midi kabbeltje en met het ene instrument het andere kon bespelen , ik was de koning te rijk en het leven was voor mij voorgoed veranderd .
(ik moest wel het geluid van het ene apparaat uitzetten om niet twee geluiden door elkaar te horen) maar ik wist wat meer over midi :D .
mooi man , zo een beetje zelf achter dingen te komen door te klooien . steek je nog wat van op ook , je leert zo b.v. om storingen in een setup te lokalizeren , of om alles lekker vlot aan te sluiten bij een jam oid .

DUS:

klooi en gij zult vinden
en
vele kabels gaan naar rome , maar er past er vaak maar ééntje , klik is vaak beter dan krak .
enne
general midi songs komen pas echt tot haar recht op een midi hifi setje .

Attachments

• tattoo.jpg
    tattoo.jpg
    8,8 KB · Bekeken: 112
Back