Tape sync gebruiken zonder tape, kan dat?

Hanz

Anonieme Analogist
Ik heb hier staan:
1) een Korg KMS-30 syncdoosje staan (MIDI clock in/out <-> din sync in/out <-> tape sync in / out)
2) een Oberheim DSX 'digitale' sequencer (zonder MIDI dus, maar wel tape sync in /out)

Nou vraag ik me af... is het mogelijk om apparaten direct met elkaar te synchroniseren via de tape sync inputs / outputs, dus zonder tussenkomst van een tape apparaat?

Ik stel me tape sync voor als een soort clicktrack, dan zou het dus moeten werken...
... tenzij tape sync niet één 'protocol' is, dus dat ieder merk een eigen tape sync protocol heeft
... of dat er volume / voltage problemen op zouden treden door de directe verbinding.

Iemand die hier wat wijsheid over kan brengen? :)

Tape sync is vaak een afgeleide van SMPTE.
SMPTE is een audio signaal wat in de professionele audio wereld gebruikt wordt voor synchronisatie. (de poppen in het Carnavals festival van de Efteling lopen bijvoorbeeld ook op SMPTE)

SMPTE is een wereld standaard.
Als het zo is dat de KMS30 en de Oberheim beide werken met SMPTE, dan zal je ze kunnen syncen.
MAAR...9 van de 10 keer genereert de tape sync geen SMPTE maar 1 of ander "zomaar signaal". In dat geval is er maar een kleine kans dat de MKS30 en Oberheim zullen samenwerken schat ik in.

Probeert en gij zult weten ;)

Ja, SMPTE als het protocol komt me bekend voor...

... maar de 'goeie ouwe' tapesync zoals op hele ouwe bakken, dat zou dus een 'eigen protocol' kunnen zijn.

Maargoed, ik durfde het niet zomaar aan te sluiten, stel je voor dat ik wat opblaas... ;)

Kom, kom,

Wetenschap vereist offers :geslaagd: en bedenk hoeveel anderen je mogelijk hiermee van nut kan zijn ;)

Laat dan wel even weten of het lukt of plaats anders een foto van de brandende gear bij b.v. de topic kermisbakken.

Hoe het ook uitpakt, het forum vaart er wel bij :eureka:

Maar effe serieus, in de grond van de zaak is het toch audio out op audio in ? wat kan er mis gaan ?

Grappig..nooit bij stil gestaan !
Lijkt mij idd dat het wel moet lukken ja..we horen het wel!;)

For your information, de Oberheim DSX genereert een tape sync van 96 ppq. Over het algemeen ondersteunen de meeste vintage apparaten uit de jaren tachtig waar ik mee gewerkt heb en die tape sync verstaan (MC-202, SCI poly-sequencer, DSX, MC-4, Roland SBX-80) deze 96 ppq van de DSX. Het probleem waar ik voornamelijk mee te maken heb gehad is dat het signaal uit de verschillende apparaten niet compatibel was omdat bijvoorbeeld het volumeniveau van het tape-sync signaal te zacht voor het andere apparaat was.

Ik weet niet wat de specs van de KMS-30 zijn maar het is niet per definitie zo dat elk apparaat dat tape-sync ondersteunt ook elk type clicktrack ondersteunt. Veel plezier toegewenst bijvoorbeeld bij het via tape-sync sync'en van Linn en Oberheim drummachines. Dit is afhankelijk van de ppq's van het tapesyncsignaal, die normaal gesproken tussen 24 en 300 ppq zit (dit is het geval bij de meest flexibele machine waar ik mee gewerkt heb, de SCI poly-sequencer).

Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je de interface opblaast of zo. De tape-sync signaal is niets anders dan een click dat een aantal malen per seconde wordt herhaald. Je zou deze tapesync op een kanaal van je mengpaneel kunnen aansluiten om zelf ff aan te horen hoe het klinkt. Ik heb collega's een Midiloze linndrum 2 zien sync'en met cubase door eerst de tapesync signaal te samplen en deze op een audiospoor in cubase te zetten.

Back