S/pdif

karstieman

Super K
Wie kan me helpen ?
Sommige van mijn synths hebben S/PDIF uitgangen en mijn Audiophile heeft een S/PDIF ingang.
Nu wil ik ze eens aansluiten via deze connectie.
Maar welk soort kabel kan ik daar het beste voor gebruiken ?
Er zijn namelijk een hele hoop kabels te koop (die ook nog in erg in prijs verschillen) en het is me nog niet duidelijk OF ze allemaal werken met S/PDIF en of er veel kwaliteitsverschil is.

Dus: welke soort kabel moet ik gebruiken voor S/PDIF en welke raden jullie me aan ?

Maar S/PDIF is toch digitaal ? Kan dat met gewone tulpstekkers ?

Dat wist ik ook niet. Handige tip demian :okdan:

Dus ik kan gewoon een rood of wit tulpstekkertje uit mijn stereotoren trekken en die aansluiten aan de s/pdif ?

idd, je moet alleen ff opletten, als je een analoog signaal gebruikt heb je meestal dit qua aansluiting :

L -> L
R -> R

Maar nu wordt het dus :

Out -> In
In -> Out

en niet :

In -> In
Out -> Out

En etaoin heeft gelijk wat betreft lange afstanden, maar 2 meter was bij mij geen probleem iig.

Bedenk ik mij ineens dat je waarschijnlijk geen 'In' op je synth hebt zitten.

Iig, op deze manier heb ik dus ooit een effect proc met SP/Dif als D/A converter gebruikt om zodoende mijn geluidskaart die ook SP/Dif heeft optimaal te benutten.

Ik heb zelf al eens 12 meter s/pdif overbrugt met gewone audiokabel, waarbij halverwege ook nog eens een soldeerpunt zat waar ik twee stukken kabel aan elkaar gezet had. Ging probleemloos :D

Maar je hebt natuurlijk ook optisch SPDIF.

Die kabels zijn belachelijk duur. Medial markt tegen de 20 euro aan. Afzetters.
Maar ik heb nu een winkeltje iets van 3 euro voor 3 meter kabel of zo. En die kabesl werken prima!

Maar nu wordt het dus :
Out -> In
In -> Out

Kijk, dat is wel een belangrijke tip :okdan:
Ik ga ervan uit dat de S/PDIF uit mijn synth gewoon aangesloten kan worden op de S/PDIF OUT van mijn geluidskaart...
Straks meteen even proberen. !

Origineel geplaatst door karstieman
Kijk, dat is wel een belangrijke tip :okdan:
Ik ga ervan uit dat de S/PDIF uit mijn synth gewoon aangesloten kan worden op de S/PDIF OUT van mijn geluidskaart...
Straks meteen even proberen. !

Lijkt me vreemd out van je synth op de out van je geluidskaart dat kan niet.

De out SPDIF van mijn hardiskrecorder staat ook op de SPDIF in van mijn Homecinema set.
(En dus niet de in SPDIF van de harddiskrecorder want dat werkt niet.)

Iemand toevallig nog een SPDIF optisch naar coax convertor nodig en omgekeerd? Ik heb ze liggen.

Origineel geplaatst door Exzit
Lijkt me vreemd out van je synth op de out van je geluidskaart dat kan niet.

De out SPDIF van mijn hardiskrecorder staat ook op de SPDIF in van mijn Homecinema set.
(En dus niet de in SPDIF van de harddiskrecorder want dat werkt niet.)

Dat is wel wat Damian zegt...

Origineel geplaatst door karstieman
Dat is wel wat Damian zegt...

Nou nee, volgens mij niet hoor :D.

Ik heb de spdif OUT van mijn Waldorf Q naar de IN van mijn geluidskaart. Da's ook wat Demian zegt Out > IN.

edit: oh wacht, met " Ik ga ervan uit dat de S/PDIF uit ..." bedoel je natuurlijk niet S/PDIF out:eureka:

Origineel geplaatst door translucent
In principe moet je 75 ohm coaxkabel gebruiken

Helemaal mee eens; wil je echt problemen voorkomen dan moet je gewoon 75 ohm kwaliteitskabels kopen. Zeker als je over langere afstanden werkt.

Misschien is het puur mijn mening, maar bezuinigen op kabels is gewoon niet verstandig. Het lijkt misschien allemaal te werken met een goedkope kabel maar problemen ontstaan vaak cumulatief. Als je setup ingewikkelder wordt (meer apparatuur en meer kabels) kan je ineens op problemen of kwaliteitsverlies stuiten, en dan denk je waasrchijnlijk niet meer zo snel aan je sp/dif-kabeltje als vermoedelijke oorzaak.

Dure apparatuur aansluiten met goedkope kabels is voor mij hetzelfde als rijden met een Ferrari waar dunne goedkope bandjes onder zitten.

Back