monitors rechtstreeks op soundkaart

sten

Ouwe rot
Ik vroeg mij af wat de mogelijkheden zijn om actieve monitors (in mijn geval HR824's) direct op een soundkaart aan te sluiten (het liefst via XLR).
Momenteel heb ik de monitors op een mixer aangesloten zodat ik deze met de main fader kan bedienen. Eigenlijk gebruik ik de mixer alleen daarvoor.
als soundkaart en A/D convertor heb ik een RME9632 en ADI-8. Is het een optie om de monitors rechtstreeks op een RME output aan te sluiten? Hoe kan ik het best de main volume regelen?

Lijkt mij anderzijds best tricky, omdat die monitors in principe vol vermogen uit sturen.

Die 9632 van mij heeft dat niet (heeft alleen digitale in- en outputs). De HDSP volgens mij wel.

Is zo'n mixer ook extern te controllen?

Ik had tot voor kort ook mijn monitors direct op mn geluidskaart aangesloten zitten, maar ik heb er toch voor 60 euro een klein Tapco mixertje bijgekocht waar ook een hoofdtelefoon uitgang opzit. Veel makkelijker dan dat je alle volumes via de computer moet regelen.

Als je geen volumeknop op je geluidskaart hebt zitten, mag je je monitors er niet rechtstreeks op aansluiten. Stel dat je het volume in de software regelt... En de software gaat van de kook. Of je herinstalleert je hele pc en vergeet de volumeregeling aan te passen in de software-mixer... Dan ontstaat er een kans op overbelasting van je monitors.

Er zijn nog apparaten zoals de Samson C-control, kijk maar naar de Mackie Big Knob. Maar ze zijn zo duur, dat je waarschijnlijk beter je mixer kan houden. (Tenzij je er geen plaats meer voor zou hebben.)

De HDSP kaarten van RME hebben TotalMix waarmee je alle in/outputs kunt mixen (met software rechtstreeks op de kaart). Op deze manier kun je volgens mij nooit je monitors overbelasten. Dit is denk ik wel een aardige optie.

De apparaten zoals de Mackie Big Knob en C-control zijn daarentegen wel weer erg handig voor het aansluiten van analyzers, taperecorders, etc.

Vereiste is trouwens wel dat het geluid niet kleurt (aangezien ik dure D/A convertors in mn DAW gebruik).

Origineel geplaatst door Eclectus
Als je geen volumeknop op je geluidskaart hebt zitten, mag je je monitors er niet rechtstreeks op aansluiten. Stel dat je het volume in de software regelt... En de software gaat van de kook. Of je herinstalleert je hele pc en vergeet de volumeregeling aan te passen in de software-mixer... Dan ontstaat er een kans op overbelasting van je monitors.

Niet alleen je monitors, ook je oren.. en die zijn veel meer waard!

Je kunt ook zelf een eenvoudige passieve volumeregelaar maken. Een potmeter van 10KLOG in een kast naar keuze. Als je symmetrisch wilt werken moet je wel een 4voudige potmeter hebben voor stereo.
Een fysieke volumeregelaar heeft als voordeel dat je altijd de volledige dynamiek van je omzetters gebruikt.

De kwaliteit van het geheel wordt voornamelijk bepaald door de potmeter (voor 13 euri heb je stereo ALPS bij conrad). Als je echt high-end wilt kun je hier Acoustic Dimension terecht voor 41stappen schakelaars (vanaf 150,-) met stapjes van 1,5 dB.

Wat doen we moeilijk.

Tapco mixer, van Mackie dus. Kleurt niet en heeft een koptelefoon uitgang. 59,-

Attachments

• 450x1000_10588.jpg
    450x1000_10588.jpg
    55,3 KB · Bekeken: 117
ik heb in mijn vorige setup een aantal jaar met mijn actieve speakers direct op mijn RME aangesloten gewerkt, alles in mijn computer gemixt. nooit problemen mee gehad.

Back